قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
⚘ eitaa.com/joinchat/3325624337C718d94f441
🍃
✨ #بِسْمِاللهِالرَّحْمنِالرَّحِيم✨
✨وَآيَةٌ لَّهُمْ أَنَّا حَمَلْنَا ذُرِّيَّتَهُمْ فِي الْفُلْكِ الْمَشْحُونِ (41)
✨وَخَلَقْنَا لَهُم مِّن مِّثْلِهِ مَا يَرْكَبُونَ (42)
✨وَإِن نَّشَأْ نُغْرِقْهُمْ فَلَا صَرِيخَ لَهُمْ وَلَا هُمْ يُنقَذُونَ (43)
✨إِلَّا رَحْمَةً مِّنَّا وَمَتَاعاً إِلَي حِينٍ (44)
/یس
♦️و نشانه اى (ديگر) براى آنان، آن است كه ما فرزندانشان را در كشتى هاى پر از بار سوار كرديم.
♦️و براى آنان مركب هاى ديگرى مانند همان، (از قبيل اسب و شتر...) آفريديم.
♦️و اگر بخواهيم آنان را غرق مى كنيم، به گونه اى كه نه فريادرسى برايشان باشد و نه (از دريا) نجات داده شوند.
♦️مگر آنكه بار ديگر رحمت ما شامل حالشان شود و تا مدّتى (ديگر از زندگى) بر خوردار باشند.
🔵بهره گيرى از كشتى ها و حيوانات، بارها در قرآن به عنوان نعمت هاى الهى مطرح شده است، ولى در اين آيه به عنوان وسيله اى براى حمل فرزندان آمده تا انسان با عقل و عاطفه نعمت الهى را درك كند. «حملناهم ذريّتهم»
همين امروز نيز اگر كشتى هاى نفت كش و حمل گندم و مواد غذايى در اقيانوس ها به حركت در نيايند، زندگى بشر فلج مى شود. علاوه برآنكه حمل و نقل از طريق دريا، ارزان ترين راه براى انتقال كالاهاى حجيم وسنگين است.
🔷- اين خداوند است كه آب را به گونه اى قرار داده كه انسان مى تواند با ساخت كشتى بر روى آن حركت كند و اين از نشانه هاى قدرت الهى است. «و آية... انّا حملنا ذرّيتهم فى الفلك»
🔷- مَركب و وسيله نقليه كه از ضروريّات زندگى بشر است، يك نعمت ويژه و نشانه اى از لطف و تدبير الهى است. «خلقنا لهم من مثله ما يركبون»
🔷- دست خدا در قهر و غضب باز است. به خود مغرور نشويم. «اِن نشأ نغرقهم»
🔷- اگر قهر خدا سرازير شود احدى فريادرس نيست. پس نبايد احساس امنيّت صد در صد داشته باشيم. «اِن نشأ نغرقهم فلا صريخ لهم»
🔷- هرگز نجات خود را در سايه ى عوامل مادّى نپنداريم. «رحمةً منّا»
🔷- هر كس اجلى دارد و زندگى ما محدود است. «متاعاً الى حين»
🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃
@Nahjolbalaghe2
هدایت شده از قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
🌹
✅ #دعایروزچهارشنبه
✨بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ✨
🌷 الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي جَعَلَ اللَّيْلَ لِبَاساً، وَ النَّوْمَ سُبَاتاً، وَ جَعَلَ النَّهَارَ نُشُوراً، لَكَ الْحَمْدُ أَنْ بَعَثْتَنِي مِنْ مَرْقَدِي وَ لَوْ شِئْتَ جَعَلْتَهُ سَرْمَداً، حَمْداً دَائِماً لا يَنْقَطِعُ أَبَداً، وَ لا يُحْصِي لَهُ الْخَلائِقُ عَدَداً، اللَّهُمَّ لَكَ الْحَمْدُ أَنْ خَلَقْتَ فَسَوَّيْتَ، وَ قَدَّرْتَ وَ قَضَيْتَ، وَ أَمَتَّ وَ أَحْيَيْتَ، وَ أَمْرَضْتَ وَ شَفَيْتَ، وَ عَافَيْتَ وَ أَبْلَيْتَ، وَ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَيْتَ وَ عَلَى الْمُلْكِ احْتَوَيْتَ، أَدْعُوكَ دُعَاءَ مَنْ ضَعُفَتْ وَسِيلَتُهُ، وَ انْقَطَعَتْ حِيلَتُهُ، وَ اقْتَرَبَ أَجَلهُ ُ
،وَ تَدَانَى فِي الدُّنْيَا أَمَلُهُ، وَ اشْتَدَّتْ إِلَى رَحْمَتِكَ فَاقَتُهُ، وَ عَظُمَتْ لِتَفْرِيطِهِ حَسْرَتُهُ، وَ كَثُرَتْ زَلَّتُهُ وَ عَثْرَتُهُ، وَ خَلُصَتْ لِوَجْهِكَ تَوْبَتُهُ، فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ خَاتَمِ النَّبِيِّينَ، وَ عَلَى أَهْلِ بَيْتِهِ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ، وَ ارْزُقْنِي شَفَاعَةَ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ، وَ لا تَحْرِمْنِي صُحْبَتَهُ إِنَّكَ أَنْتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ، اللَّهُمَّ اقْضِ لِي فِي الْأَرْبَعَاءِ أَرْبَعاً: اِجْعَلْ قُوَّتِي فِي طَاعَتِكَ، وَ نَشَاطِي فِي عِبَادَتِكَ، وَ رَغْبَتِي فِي ثَوَابِكَ، وَ زُهْدِي فِيمَا يُوجِبُ لِي أَلِيمَ عِقَابِكَ، إِنَّكَ لَطِيفٌ لِمَا تَشَاءُ.
🌹
_________________________
✅ #زیارتروزچهارشنبه
🌺روز چهارشنبه به اسم حضرت موسى بن جعفر و امام رضا و امام محمد تقي و امام علي النقي عليهم السلام است بگو در زيارت ايشان:
🌷السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ يَا أَوْلِيَاءَ اللَّهِ السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ يَا حُجَجَ اللَّهِ السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ يَا نُورَ اللَّهِ فِي ظُلُمَاتِ الْأَرْضِ السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَ عَلَى آلِ بَيْتِكُمْ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ بِأَبِي أَنْتُمْ وَ أُمِّي لَقَدْ عَبَدْتُمُ اللَّهَ مُخْلِصِينَ وَ جَاهَدْتُمْ فِي اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ حَتَّى أَتَاكُمُ الْيَقِينُ فَلَعَنَ اللَّهُ أَعْدَاءَكُمْ مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ أَجْمَعِينَ وَ أَنَا أَبْرَأُ إِلَى اللَّهِ وَ إِلَيْكُمْ مِنْهُمْ يَا مَوْلاَيَ يَا أَبَا إِبْرَاهِيمَ مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ يَا مَوْلاَيَ يَا أَبَا الْحَسَنِ عَلِيَّ بْنَ مُوسَى يَا مَوْلاَيَ يَا أَبَا جَعْفَرٍ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍ يَا مَوْلاَيَ يَا أَبَا الْحَسَنِ عَلِيَّ بْنَ مُحَمَّدٍ أَنَا مَوْلًى لَكُمْ مُؤْمِنٌ بِسِرِّكُمْ وَ جَهْرِكُمْ مُتَضَيِّفٌ بِكُمْ فِي يَوْمِكُمْ هَذَا وَ هُوَ يَوْمُ الْأَرْبِعَاءِ وَ مُسْتَجِيرٌ بِكُمْ فَأَضِيفُونِي وَ أَجِيرُونِي بِآلِ بَيْتِكُمُ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ.
🌷🌷🌷🌷
🍃
✅از اميرمؤمنان على عليهالسلام پرسيدند مراد از آيه شريفهی
« يَومَ يَفِرُّ المَرءُ مِن اَخيهِ وَ اُمِّهِ وَ اَبيهِ وَ صاحِبَتِهِ وَ بَنيهِ »
چه كسانى هستند؟
حضرت فرمود:
☀️كسى كه در فرداى قيامت از برادرش فرار مى كند #قابيل است كه از هابيل مى گريزد.
☀️كسى كه از مادرش مى گريزد #موسى است. ۱
☀️كسى كه از پدرش مى گريزد #ابراهيم است. ۲
☀️كسى كه از همسرش فرار مى كند #لوط است.
☀️كسى كه از پسرش مى گريزد #نوح است.
۱. به خاطر عدم توان در ادای حق مادر.
۲. آنکه مسئول تربیت او بود.(آزر)
📚خصال صدوق / باب ۵/ ص ۱۰۲.
📍البته اين به عنوان بيان يكى از مصاديق است و مفهوم آيه اختصاص به اين مورد ندارد.
@Nahjolbalaghe2
هدایت شده از قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
🌺
✅ برنامه روزانه کانال :
🌷شنبههاو سهشنبهها شرح 🦋خطبه ها بصورت متن و صوت یا فیلم
🌹یکشنبهها و چهارشنبههاشرح 🌴حکمتها متن و صوت
🌷دوشنبهها و پنجشنبهها شرح 🕊نامه ها متن و صوت
🌸جمعه ها مطالب در زمینه 💚مهدویت
روزانه انشاءالله وقت شد مطالب دیگر هم در کانال گذاشته میشود.
🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
⚘ 📚نهج البلاغه/حکمت ۱۱ 🍃روش برخورد با دشمن (سیاسی، اخلاقی) ✨وَ قَالَ ( عليه السلام ) : إِذَا ق
🍃
✅شرح : حکمت ۱۱
( مکارم شیرازی )
🔷شکر قدرت:
مى دانیم هر نعمتى شکرى دارد که اگر انجام گیرد موجب بقاى نعمت و افزایش آن است و اگر انجام نگیرد نعمت به مخاطره خواهد افتاد; ممکن است کم یا نابود شود.
نیز روشن است که شکر تنها شکر زبانى نیست، بلکه باید با عمل مناسبى نعمت را شکر گفت;
🔹آن کس که خدا اموال و ثروت فراوانى به او داده شکرش آن است که دیگران را نیز در آن سهیم سازد و آن کس که خدا مقامى به او بخشیده شکرش آن است که به وسیله آن مشکلات نیازمندان را حل کند.
🔹در مورد پیروزى بر دشمن، بهترین شکر آن عفو و گذشت است همان گونه که امام در اینجا مى فرماید:
💫 «هنگامى که بر دشمنت پیروز شدى عفو را شکرانه این پیروزى قرار ده»;
(إِذَا قَدَرْتَ عَلَى عَدُوِّکَ فَاجْعَلِ الْعَفْوَ عَنْهُ شُکْراً لِلْقُدْرَةِ عَلَیْهِ).
آرى عفو و گذشت سیره کریمان است و انتقام روش لئیمان.
در تاریخ زندگى پیغمبر اسلام(صلى الله علیه وآله) و امامان اهل بیت(علیهم السلام) جلوه هاى فراوانى از این مطلب دیده مى شود. در جریان فتح مکه هنگامى که پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) بر دشمنانى که یک عمر خون به دل او کرده بودند و یارانش را کشته و مثله کرده بودند پیروز شد جمله تاریخى
💫 «اذْهَبُوا فَأَنْتُمُ الطُّلَقَاءُ»(1) را فرمود و همه جنایتکاران را مورد عفو قرار داد
💫 و شعار «اَلْیَوْمُ یَوْمُ الْمَرْحَمَةِ; امروز روز بخشش است» در مکه طنین انداز شد.
🔹توصیه هاى امام امیرالمؤمنین(علیه السلام) درباره قاتلش «عبد الرحمان بن ملجم مرادى» نشانى از گذشت کریمانه آن حضرت است
و همچنین در جریان جنگ صفین بعد از آن که یارانش بر شریعه فرات مسلط شدند اجازه نداد به عنوان انتقام آب را به روى آنها ببندند، بلکه آب را براى همه آزاد ساخت.
همچنین در مورد فرزندان آن حضرت و امامان معصوم.
🔹اضافه بر این، تبدیل انتقام به عفو اثر مهم اجتماعى دارد و آن این است که
💥 انتقام به صورت تصاعدى پیش مى رود و دائما قتل و کشتار و ناامنى مى آفریند و هرگز اجازه نمى دهد صلح و صفا و آرامشى در جامعه پدید آید در حالى که عفو و گذشت به خشونت ها پایان مى دهد و سبب آرامش جامعه است. بنابراین افزون بر این که عفو فضیلتى اخلاقى و مهم است، تدبیر پر ارزش اجتماعى است.
لذا در حدیثى از رسول خدا(صلى الله علیه وآله) نقل شده که فرمود:
💫«أَلاَ أُخْبِرُکُمْ بِخَیْرِ خَلاَئِقِ الدُّنْیَا وَالاْخِرَةِ؟ الْعَفْوُ عَمَّنْ ظَلَمَکَ وَتَصِلُ مَنْ قَطَعَکَ وَالاِْحْسَانُ إِلَى مَنْ أَسَاءَ إِلَیْکَ وَإِعْطَاءُ مَنْ حَرَمَکَ;
آیا شما را از بهترین اخلاق دنیا و آخرت خبر ندهم; عفو و گذشت از کسى که به تو ستم کرده و پیوند محبت با کسى که از تو بریده و نیکى به کسى که با تو بدى کرده و بخشیدن کسى که تو را محروم کرده است (اینها باارزش ترین اخلاق است)».(2)
💫و در حدیثى از امام امیر مؤمنان(علیه السلام) در غررالحکم آمده است: «اَلْعَفْوُ تاجُ الْمَکارِمِ; عفو تاج اخلاق والاى انسانى است».(3)
💫در حدیث دیگرى از پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) مى خوانیم:
«تَعافُوا تَسْقُطُ الضَّغائِنُ بَیْنَکُمْ;
یکدیگر را عفو کنید تا کینه ها برچیده شود».(4)
✨قرآن مجید نیز خطاب به مؤمنان مى فرماید:
(وَلْیَعْفُوا وَلْیَصْفَحُوا أَلا تُحِبُّونَ أَنْ یَغْفِرَ اللّهُ لَکُمْ وَاللّهُ غَفُورٌ رَحیمٌ).(5)
🔷از آثار و برکات مهم عفو از دشمنان و خطاکاران آن است که در بسیارى از موارد ناگهان منقلب مى شوند و عداوت آنها تبدیل به دوستى صمیمانه اى مى شود که تاریخ نمونه هاى فراوانى از آن به یاد دارد.
🔻البته این دستور یک استثناى مهم دارد و آن اینکه در آنجا که دشمن عفو را نشانه ضعف ببیند یا سبب جسارت و ادامه خصومت او شود، عفو کردن غلط و شبیه ترحم بر پلنگ تیزدندان است.
در این گونه موارد هیچ کس عفو را فضیلت نمى شمرد، بلکه نوعى بى تدبیرى و رضایت به ادامه خشونت محسوب مى شود.
🔹به همین دلیل در اجراى حدود اسلامى در جایى به قاضى اجازه عفو داده شده است که آثار توبه و صلاح در شخص جانى آشکار گردد.(6)
📚پی نوشت: ⬇️
⚘ @Nahjolbalaghe2
#شرحوتفسیرحکمتهاینهجالبلاغه
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
🍃 ✅شرح : حکمت ۱۱ ( مکارم شیرازی ) 🔷شکر قدرت: مى دانیم هر نعمتى شکرى دارد که اگر انجام گیرد موجب بق
⬇️⬇️⬆️⬆️
(1). کافى، ج 3، ص 512، ح 2.
(2). کافى، ج 2، ص 107، ح 1.
(3). غررالحکم، ص 245، ح 5001.
(4). کنز العمال، ج 3، ص 373، ح 7004.
(5). نور، آیه 22.
(6). سند گفتار حکیمانه: از کسانى که پیش از سیّد رضى این سخن حکمت آمیز را نقل کرده اند ابوعثمان جاحظ است که یکصد جمله از کلمات امام گردآورى کرده و این سخن را یکى از آنها قرار داده است و راغب اصفهانى در کتاب محاضرات آن را با تفاوتى که نشان مى دهد از منبع دیگرى اخذ کرده آورده است و گروه دیگرى نیز بعد از سیّد رضى آن را در کتاب هاى خود آورده اند، گاه با تفاوت هایى که دلیل بر تعدد منبع است. (مصادر نهج البلاغه، ج 4، ص 13 با تلخیص) و از آنچه در کتاب تمام نهج البلاغه آمده چنین استفاده مى شود که این جمله حکمت آمیز بخشى از نامه اى است که امام(علیه السلام) براى فرزندش امام حسن مجتبى(علیه السلام) نوشت و در بخش نامه ها در نامه 31 در نهج البلاغه آمده است، هرچند مرحوم سیّد رضى این جمله و بعضى از جمله هاى دیگر را در آن نامه نیاوره است. (تمام نهج البلاغه، ص 976).
@Nahjolbalaghe2
Hekmat 012.mp3
2.63M
✅شرححکمت ۱۲
🔹استاد نظافت
#پیشنهاد_دانلود🍃
#کانالنهجالبلاغه
⚘ eitaa.com/joinchat/3325624337C718d94f441
#شرحوتفسیرحکمتهاینهجالبلاغه
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
⚘ eitaa.com/joinchat/3325624337C718d94f441
💥
✨ #بِسْمِاللهِالرَّحْمنِالرَّحِيم✨
✨وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ اتَّقُوا مَا بَيْنَ أَيْدِيكُمْ وَمَا خَلْفَكُمْ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ (45)
✨ وَمَا تَأْتِيهِم مِّنْ آيَةٍ مِّنْ آيَاتِ رَبِّهِمْ إِلَّا كَانُوا عَنْهَا مُعْرِضِينَ (46)
/یس
🍃و هرگاه به آنان گفته شود از (مجازات دنيا) كه پيش روى شماست و از (مجازات آخرت) كه به دنبال شماست پروا كنيد تا شايد مورد رحمت قرار گيريد (اِعراض مى كنند).
🍃و هيچ نشانه اى از نشانه هاى پروردگارشان براى آنان نمى آيد مگر آن كه از آنها روى گردانند.
🔵در آيات قبل به نعمت هاى الهى اشاره شد كه اگر دقّت كنند همه آنها نشانه اى از قدرت و حكمت و لطف اوست. در اين آيات مى فرمايد: لجاجت آنان به قدرى است كه نه از نشانه ها درس مى گيرند و نه به موعظه ها گوش مى دهند كه به آنها گفته مى شود: از انجام كارهايى كه عقوبت دنيا و عذاب آخرت را به دنبال دارد بپرهيزيد، تا خداوند گذشته شما را ببخشد و شما را مورد لطف خود قرار دهد.
🔷- با امر به معروف حجت را بر افراد تمام كنيد. «قيل لهم اتّقوا»
🔷- تقوا، رمز دريافت رحمت الهى است. «اتّقوا... لعلّكم ترحمون»
🔷- براى اتمام حجّت، انواع استدلال ها را مطرح كنيد. «آية من آيات ربّهم»
🔷- نشانه هاى خدا بسيار است، امّا پذيرش مردم اندك است. «آيات ربّهم... عنها معرضون»
⚘ @Nahjolbalaghe2
#تفسیرقرآن
Ali.Fani.Tamame.Omid.Mp3.128kbps_p30download.com.mp3
4.53M
یا اباصالح💚🌹✨
تو ای عشق و ای تمام وجودم
تو بود و نبودم
فدای رخ تو همه عالم
بیا بنگر بر دل غمدیده
که جز تو ندیده ...
🎤 #علیفانی
🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
🍃🌹 ✅ادامه شرح و تفسیر نامه ۹ 🔷ابومسلم و همراهانش گویا نمى خواستند این حقیقت را درک کنند که اوّلاً
💥
✅ادامه شرح و تفسیر نامه ۹
🔹جمله «وَالرَّمْيِ مِنْ وَرَاءِ حُرْمَتِهِ» کنايه از حفظ حريم اسلام و پيغمبر اکرم(صلى الله عليه وآله) است، زيرا تيراندازان در پشت سنگرها قرار مى گيرند تا به دفاع از لشکر و حفظ آنها بکوشند. به گفته مرحوم علاّمه مجلسى واژه وراء در اينجا ممکن است به معناى جلو و پيشاپيش باشد (زيرا وراء گاه به اين معنا آمده) و ممکن است به معناى پشت سر باشد، همان گونه که تيراندازان بر حسب ضرورت هاى ميدان جنگ گاهى در پيشاپيش لشکر قرار مى گرفتند و گاهى در پشت سر به دفاع برمى خواستند.
🔹جمله «وَکَافِرُنَا يُحَامِي عَنِ الاَْصْلِ» به عقيده جمعى از مفسّران نهج البلاغه اشاره به شخصيت هايى همچون عباس، ابوطالب، حمزه و امثال آنهاست که حتى قبل از آن که اسلام بياورند، مدافع اسلام و پيغمبر اکرم به خاطر وفادارى به اصول عواطف خويشاوندى بودند.
جالب توجّه اينکه به گفته بعضى از محققان، هنگامى که عده اى از مسلمانان در شعب ابى طالب در محاصره دشمن بودند، افرادى مانند عباس، عقيل بن ابى طالب و برادرش طالب بن ابى طالب و نوفل بن حارث بن عبدالمطلب و پسرش حارث و برادرش ابوسفيان بن حارث بن عبدالمطلب (او غير از ابوسفيان بن حرب است) با مسلمانان در شعب به سر مى بردند در حالى که هنوز اسلام را نپذيرفته بودند.(11)
🍃البتّه بعضى معتقدند که ابوطالب و حمزه مدتها قبل از اظهار اسلام، مسلمان شده بودند و اسلام خود را به دلايلى پنهان مى داشتند.
اينها همه در حالى بود که خاندان معاويه، ابوسفيان و دار و دسته اش در تمام صحنه ها بر ضد مسلمانان آشکارا و پنهان توطئه مى کردند و معاويه گويا همه اين مسائل مسلّم تاريخى را در نامه خود به فراموشى سپرده و دم از حمايتِ اسلام و حاميان آن مى زند و افرادى را که از اين صحنه ها غايب بودند به عنوان مدافعان صف اوّل مى شمرد.
🍃لذا امام(عليه السلام) مى افزايد: «اما ساير افراد قريش (غير از خاندان ما) که اسلام آوردند از اين ناراحتى ها بر کنار بودند يا به اين عنوان که با قبايلى پيمان ترک مخاصمه داشتند (و نمى خواستند با آنها بجنگند) و يا عشيره آنها (که ايمان نياورده بودند) از آنها حمايت مى کردند از اين رو جان آنها در امان بود»;
(وَمَنْ أَسْلَمَ مِنْ قُرَيْش خِلْوٌ(12) مِمَّا نَحْنُ فِيهِ بِحِلْف يَمْنَعُهُ، أَوْ عَشِيرَة تَقُومُ دُونَهُ، فَهُوَ مِنَ الْقَتْلِ بِمَکَانِ أَمْن).
🌿به اين ترتيب امام(عليه السلام) به اين نکته مهم اشاره مى فرمايد که حاميان اصلى اسلام بنى هاشم بودند آنها که ايمان آوردند، با جان و دل از اسلام و پيامبر(صلى الله عليه وآله) دفاع مى کردند و آنها که اسلام نياورده بودند چون براى پيغمبر اکرم(صلى الله عليه وآله) عظمت و احترام قائل بودند از او دفاع مى کردند; اما ديگران از قريش از جمله خلفاى سه گانه که معاويه در نامه اش بر خدمات و فداکارى هاى آنها تکيه کرده هرگز در اين صف قرار نداشتند.
البتّه چنان نبود که معاويه از تاريخ اسلام بى خبر باشد، بلکه براى توجيه افکارش خود را به بى خبرى مى زد.
⚘ #Nahjolbalaghe2
#شرحوتفسیرنامههاینهجالبلاغه
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
💥 ✅ادامه شرح و تفسیر نامه ۹ 🔹جمله «وَالرَّمْيِ مِنْ وَرَاءِ حُرْمَتِهِ» کنايه از حفظ حريم اسلام و
⬇️⬆️
📚پی نوشت:
1 . سند نامه: نويسنده کتاب مصادر نهج البلاغه پس از بيان چگونگى نوشتن اين نامه مى گويد: اين داستان مشهورى است که در کتاب صفين نصر بن مزاحم آمده است و آنچه مرحوم سيّد رضى در اينجا آورده تنها قسمت پايانى اين نامه است. سپس اضافه مى کند: اين نامه را افراد ديگرى نيز در کتاب هاى خود آورده اند از جمله:
1. ابن عبد ربه در عقد الفريد. 2. بلاذرى در کتاب انساب الاشراف. 3. شيخ مفيد در کتاب الفصول المختارة. آن مرحوم تنها قطعه اى از اين نامه را آورده است. 4. خطيب خوارزمى در کتاب المناقب (بايد توجّه داشت که سه نفر اوّل پيش از مرحوم سيّد رضى مى زيسته اند) (مصادر نهج البلاغه، ج 3، ص 217).
2 . «اجتياح» به معناى هلاک کردن، ريشه کن ساختن و ويران نمودن است و از ريشه «جوح» بر وزن «قوم» به همين معنا گرفته شده است.
3 . «هموم» جمع «همّ» به معناى اندوه ها، نگرانى ها، نقشه ها و تصميم هاست و در اينجا به معناى توطئه هايى است که قريش بر ضد پيغمبر کردند و مايه غم و اندوه فراوان شدند. اصل اين واژه به معناى قصد کردن است و از آنجا که قصد در بسيارى از موارد توأم با نگرانى ها و اندوه هاست، به معناى اندوه و نگرانى نيز به کار رفته است.
4 . «الافاعيل» جمع «افعال» و آن جمع «فعل» است و در اين گونه موارد به معناى کارهاى بزرگ و دسيسه ها و توطئه هاست.
5 . «العذب» به معناى شيرين و گواراست که گاه جنبه ظاهرى دارد و گاه جنبه باطنى و معنوى.
6 . «احلسونا» از ريشه «حلس» بر وزن «حرص» گرفته شده که به معناى پارچه نازکى است که زير جهاز شتر مى گذارند و در واقع به بدن شتر چسبيده است. سپس به هر چيزى که ملازم با ديگرى باشد اطلاق شده است; مثلا مى گويند: فلان کس حلس البيت است; يعنى ا
ز خانه بيرون نمى آيد و جمله بالا «أحْلَسُونَا الْخَوْفَ» به اين معناست که دشمنان ترس و وحشت را دائما بر ما مستولى مى ساختند.
7 . «وعر» به معناى زمين سنگلاخ و صعب العبور است.
8 . «اوقدوا» از ريشه «ايقاد» به معناى برافروختن آتش و از ريشه «وقود» به معناى شعلهور شدن گرفته شده است.
9 . بر خلاف آنچه بعضى گمان مى کنند، شعب ابى طالب، همان مکان قبرستان ابوطالب که الآن نزديک پل حجون قرار دارد، نيست; زيرا آنجا فاصله قابل توجهى تا خانه کعبه و مسجدالحرام دارد. شعب ابى طالب درّه اى بود در کنار کوه ابوقبيس در نزديکى خانه کعبه و مسجد الحرام و لذا در تواريخ آمده که صداى گريه کودکان مسلمان از شدت گرسنگى و ناراحتى شبها از داخل شعب به کنار خانه کعبه مى رسيد.
10 . «ذب» به معناى دفع کردن و دور ساختن و دفاع نمودن است.
11 . منهاج البراعة فى شرح نهج البلاغه، ج 17، ص 365.
12 . «خلو» به معناى خالى بودن و عارى بودن است.
ز خانه بيرون نمى آيد و جمله بالا «أحْلَسُونَا الْخَوْفَ» به اين معناست که دشمنان ترس و وحشت را دائما بر ما مستولى مى ساختند.
7 . «وعر» به معناى زمين سنگلاخ و صعب العبور است.
8 . «اوقدوا» از ريشه «ايقاد» به معناى برافروختن آتش و از ريشه «وقود» به معناى شعلهور شدن گرفته شده است.
9 . بر خلاف آنچه بعضى گمان مى کنند، شعب ابى طالب، همان مکان قبرستان ابوطالب که الآن نزديک پل حجون قرار دارد، نيست; زيرا آنجا فاصله قابل توجهى تا خانه کعبه و مسجدالحرام دارد. شعب ابى طالب درّه اى بود در کنار کوه ابوقبيس در نزديکى خانه کعبه و مسجد الحرام و لذا در تواريخ آمده که صداى گريه کودکان مسلمان از شدت گرسنگى و ناراحتى شبها از داخل شعب به کنار خانه کعبه مى رسيد.
10 . «ذب» به معناى دفع کردن و دور ساختن و دفاع نمودن است.
11 . منهاج البراعة فى شرح نهج البلاغه، ج 17، ص 365.
12 . «خلو» به معناى خالى بودن و عارى بودن است.
@Nahjolbalaghe2
هدایت شده از قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
شرح_صوتی_نامه_۱۰.mp3
7.27M
✅شرح نامه ۱۰
/بنیادمجازی
کانال نهجالبلاغه 🌺✨
⚘ @Nahjolbalaghe2
#شرحوتفسیرنامههاینهجالبلاغه
💥
✨امام محمد باقر علیه السلام :
🔹وقتی مهدی(عج) وارد کوفه میشود، بر فراز منبر قرار میگیرد، سخن آغاز میکند، در حالی که مردم از شدت شوقِ دیدارش آنچنان میگِریَند که از شدت گریه نمیفهمند امام(ع) چه میفرماید!
📚اعلام الوری، ص ۲۷۱🍃
سالروز آغاز امامت حضرت بقیة الله الأعظم (عجل الله تعالی و فرجه) مبارک باد
✨🌹🍃
🔹تعجیل در ظهور امام زمان(عج) صلوات
#اللهمصلیعلیمحمدوآلمحمدوعجلفرجهم 🍃🌺
🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃
@Nahjolbalaghe2