پاسخ :
نُوّاب اَربَعه، به چهار نماینده یا نایب خاص امام مهدی(ع) در دوران غیبت صغری گفته میشود که رابط میان شیعیان و امام بودند.
که نام های آنان به ترتیب :
《عثمان بن سعید، محمد بن عثمان، حسین بن روح و علی بن محمد سمری》می باشد.
نواب اربعه از اصحاب باسابقه و مورد اعتماد امامان بودند که یکی پس از دیگری از طرف امام زمان(عج) و با معرفی نایب پیش از خود معرفی میشدند.
این چهار نفر به مدت هفتاد سال، نیابت امام را عهدهدار بودند و با داشتن وکلایی در دورترین شهرهای اسلامی، پیامها و خواستههای شیعیان را به امام(ع) و پاسخهای امام(ع) را به آنان میرساندند.
از دیگر وظایف نایبان خاص این بود که تردیدها را درباره حضرت مهدی(عج) از بین ببرند و محل زندگی امام و مشخصات او را پنهان دارند.
فعالیت نایبان خاص امام زمان از سال ۲۶۰ تا ۳۲۹ق (تقریباً ۷۰ سال) یعنی در دوران غیبت صغری بود.
در این سالها، چهار نفر از شیعیان که بعضی از آنان، از اصحاب امام دهم و امام یازدهم و از چهرههای شناختهشده بودند، وظیفه نیابت و نمایندگی امام زمان(ع) را بر عهده داشتند و رابط امام(ع) و شیعیان بودند. در این سالها وکلای دیگری هم در شهرها و سرزمینهای اسلامی حضور داشتند که نماینده این چهار نفر بودند.
1⃣عثمان بن سعید اولین نایب خاص امام زمان است.
در روایات آمده است امام عسکری فرزندش امام مهدی(ع) را به چهل نفر از اصحاب خود نشان داد و به آنان گفت در طول غیبت امام دوازدهم، از عثمان بن سعید اطاعت کنند.
همچنین امام زمان(عج) در دیدار با اهلقم، به نیابت عثمان بن سعید اشاره کرد و آنان را به او ارجاع داد.
عثمان بن سعید تا پایان عمر (در حدود ۶۶ سال) نیابت امام زمان را بر عهده داشت.
2⃣محمد بن عثمان بن سعید عَمری (درگذشت ۳۰۵قمری)، پسر نایب اول، دومین نایب خاص امام زمان(عج) است. وقتی نایب اول وفات کرد، امام زمان(ع) نامهای به پسر او محمد بن عثمان نوشت و ضمن تسلیت به او، وی را جانشین پدر کرد.
پیش از آن نیز، امام حسن عسکری(ع) محمد بن عثمان را وکیل امام زمان(ع) معرفی کرده بود.
محمد بن عثمان عمری در حدود چهل سال نیابت امام(عج) را بر عهده داشت.
3⃣حسین بن روح نوبختی (متوفای ۳۲۶قمری) سومین نایب امام مهدی(عج)، از معتمدان محمد بن عثمان و نزدیکان وی در بغداد بوده است.
محمد بن عثمان در واپسین روزهای حیات، او را به دستور امام زمان، جانشین خود معرفی کرد.
وی ابتدا در حکومت عباسی دارای موقعیت و احترام ویژه بود؛ اما بعدها دچار مشکل شد تا جایی که مدتی زندگی مخفیانه داشت و سپس به مدت پنج سال در زندان، حبس شد.
او تا حدود سال ۲۱۱ سال نائب امام زمان(عج) بود.
4⃣علی بن محمد سَمُری (متوفای ۳۲۹ق) چهارمین نائب امام زمان(ع) که به مدت سه سال عهدهدار مقام نیابت بود.
دوران نیابت سمری با سختگیری حکومت و شدت خفقان همراه بود و همین او را از فعالیتهای گسترده در سازمان وکالت باز میداشت.
توقیع امام زمان(ع) به علی بن محمد سمری درباره خبر وفات او و پایان یافتن دوره نیابت خاصه و آغاز غیبت کبری از مهمترین اتفاقات حیات آخرین نائب است.
📜همه اقدامات نائبان خاص، بنابر دستور امام زمان(ع) انجام میگرفت.
این فعالیتها را در چند دسته میتوان جای داد :
۱)مخفی نگهداشتن فعالیتها
۲)ارتباط با دستگاه خلافت
۳)مبارزه با غالیان
۴)از بینبردن تردیدها درباره حضرت مهدی(عج)
۵)سازماندهی وکلا
۶)مخفی نگاهداشتن امام مهدی
۷)پاسخگویی به پرسشهای فقهی و اعتقادی
📚منابع :
۱)الغیبه شیخ طوسی، ص۲۳۲- ۲۳۱
۲)کمال الدین شیخ صدوق، ج۲، صص۴۳۵-۴۷۶
۳)تاریخ الغیبة صدر، ج۱، ص۴۰۴
۴)حیات فکری و سیاسی ائمه(ع) جعفریان، ص۵۸۳
⚘ @Nahjolbalaghe2
☀️ وظایف منتظران
✅ برخی از تکالیف منتظران
در زمان غیبت امام زمان عج
1⃣ اطاعت از دستورهای دینی و پرهیز از گناهان و تقوا را سرلوحه زندگی قرار دادن و عملی را بر خلاف رضای امام زمان(ع) انجام ندادن.
2⃣ انتظار فرج؛
پیامبر اكرم(ص) فرمودند: "با فضیلت ترین اعمال امتم انتظار فرج است".
3⃣ دعا برای سلامتی و فرج حضرت مانند خواندن دعای فرج ، دعای عهد و ندبه.
4⃣ صدقه برای سلامتی و تعجیل در فرج حضرت
5⃣ غمگین شدن به خاطر غیبت آن حضرت
6⃣ ایجاد آمادگی کامل در خود و دیگران برای پذیرش از روی شوق آن حضرت و تسلیم بودن و مطیع بودن کامل در برابر دستورات آن حضرت
پروردگارا
همه ما را از یاران حضرت مهدی(ع) قرار ده و با ظهور حضرتش چشم مستضعفان جهان را روشن گردان و ما را مطیع امر او قرار ده.
الهی آمین
📚منابع:
⇦بحارالانوار، ج۵۳ص۱۷۶
⇦ لطف الله صافی، منتخب الأثر، ص۶۲۹
⇦شیخ عباس قمی، منتهی الآمال، ص۴۸۳
⇦ابراهیم امینی، دادگستر جهان، ص۲۶۴
⚘ @Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
⚘ eitaa.com/joinchat/3325624337C718d94f441
✨
✨ #بِسْمِاللهِالرَّحْمنِالرَّحِيم✨
✨وَيَقُولُونَ مَتَي هَذَا الْوَعْدُ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ (48)
✨مَا يَنظُرُونَ إِلَّا صَيْحَةً وَاحِدَةً تَأْخُذُهُمْ وَهُمْ يَخِصِّمُونَ (49)
✨فَلَا يَسْتَطِيعُونَ تَوْصِيَةً وَلَا إِلَي أَهْلِهِمْ يَرْجِعُونَ (50)
/یس
🍃(كفّار) مى گويند: اگر راست مى گوئيد، اين وعده (قيامت) چه وقت فرا مى رسد؟
آنان جز يك صيحه (مرگبار) را انتظار نمى كشند كه آنان را فرا خواهد گرفت، در حالى كه به مخاصمه و جدال سرگرمند.
پس در آن حال، نه توان وصيّتى دارند و نه مى توانند به سوى خانواده هايشان باز گردند.
🔷- كفّار، دليلى بر انكار قيامت ندارند و تنها با طرح اين سؤال كه قيامت چه زمانى است، آن را به استهزا مى گيرند. «متى هذا الوعد اِن كنتم صادقين»
🔹- معيّن نبودن زمان ،امرى دليل بر واقع نشدن آن نيست. «متى هذا الوعد»
🔷- قيامت، وعده الهى است. «هذا الوعد»
🔷- كفّار، انبيا و مؤمنان را دروغگو مى پندارند. «اِن كنتم صادقين»
🔷- قيامت خبر نمى كند، اين همه غفلت و استهزا چرا؟ «صيحة واحدة»
🔷- قيامت كه بيايد، نه زبان تاب سخن دارد و نه پا توان فرار. «فلا يستطيعون توصية و لا... يرجعون»
🔷- برپايى قيامت پس از يك صيحه مرگبار است. «صيحة واحدة»
🔷- پايان دنيا و آغاز قيامت در حالى خواهد بود كه مردم سرگرم جدال و كشمكش روزانه اند. «تأخذهم و هم يخصّمون»
🔷- وابستگى ها و دل بستگى ها در دنيا، كارساز است. با قيام قيامت، همه بندها گسسته مى شود. «و لا الى اهلهم يرجعون»
⚘ @Nahjolbalaghe2
#تفسیرقرآن
📌 قسمت (۱٣)
🌙✨🌙✨🌙✨🌙✨🌙✨🌙
✍ برگی از فضائل امیرالمؤمنین علیه السلام
#حديث
🌺پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم)
✅✨«علی جان! برای تو همين بس كه دوستانت نه حسرتی هنگامِ مرگ دارند و نه وحشتی در قبر و نه ترس و هراسی در روز قيامت.»✨
---------------------------------
📚 بحارالانوار، ج۳۹ / ص۲۲۸
📚 مناقب آل ابیطالب، ج۳ / ص۲۳۷
🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃
@Nahjolbalaghe2
هدایت شده از قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
🌿🌺
✅ #دعایروزشنبه
✨بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ✨
بِسْمِ اللَّهِ كَلِمَةِ الْمُعْتَصِمِينَ وَ مَقَالَةِ الْمُتَحَرِّزِينَ وَ أَعُوذُ بِاللَّهِ تَعَالَى مِنْ جَوْرِ الْجَائِرِينَ وَ كَيْدِ الْحَاسِدِينَ وَ بَغْيِ الظَّالِمِينَ وَ أَحْمَدُهُ فَوْقَ حَمْدِ الْحَامِدِينَ اللَّهُمَّ أَنْتَ الْوَاحِدُ بِلا شَرِيكٍ وَ الْمَلِكُ بِلا تَمْلِيكٍ لا تُضَادُّ فِي حُكْمِكَ وَ لا تُنَازَعُ فِي مُلْكِكَ أَسْأَلُكَ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَ رَسُولِكَ وَ أَنْ تُوزِعَنِي مِنْ شُكْرِ نُعْمَاكَ مَا تَبْلُغُ بِي غَايَةَ رِضَاكَ
وَ أَنْ تُعِينَنِي عَلَى طَاعَتِكَ وَ لُزُومِ عِبَادَتِكَ وَ اسْتِحْقَاقِ مَثُوبَتِكَ بِلُطْفِ عِنَايَتِكَ وَ تَرْحَمَنِي بِصَدِّي [وَ صُدَّنِي] عَنْ مَعَاصِيكَ مَا أَحْيَيْتَنِي وَ تُوَفِّقَنِي لِمَا يَنْفَعُنِي مَا أَبْقَيْتَنِي وَ أَنْ تَشْرَحَ بِكِتَابِكَ صَدْرِي وَ تَحُطَّ بِتِلاوَتِهِ وِزْرِي وَ تَمْنَحَنِي السَّلامَةَ فِي دِينِي وَ نَفْسِي وَ لا تُوحِشَ بِي أَهْلَ أُنْسِي وَ تُتِمَّ إِحْسَانَكَ فِيمَا بَقِيَ مِنْ عُمْرِي كَمَا أَحْسَنْتَ فِيمَا مَضَى مِنْهُ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ
🌺🌿
______________________
✅ #زیارتروزشنبه
زيارت حضرت رسول( صلى الله عليه و آله) در روز شنبه :
أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيكَ لَهُ وَ أَشْهَدُ أَنَّكَ رَسُولُهُ وَ أَنَّكَ مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ وَ أَشْهَدُ أَنَّكَ قَدْ بَلَّغْتَ رِسَالاَتِ رَبِّكَ وَ نَصَحْتَ لِأُمَّتِكَ وَ جَاهَدْتَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِالْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ أَدَّيْتَ الَّذِي عَلَيْكَ مِنَ الْحَقِ وَ أَنَّكَ قَدْ رَؤُفْتَ بِالْمُؤْمِنِينَ وَ غَلُظْتَ عَلَى الْكَافِرِينَ وَ عَبَدْتَ اللَّهَ مُخْلِصاً حَتَّى أَتَاكَ الْيَقِينُ فَبَلَغَ اللَّهُ بِكَ أَشْرَفَ مَحَلِّ الْمُكَرَّمِينَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي اسْتَنْقَذَنَا بِكَ مِنَ الشِّرْكِ وَ الضَّلاَلِ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ اجْعَلْ صَلَوَاتِكَ وَ صَلَوَاتِ مَلاَئِكَتِكَ وَ أَنْبِيَائِكَ وَ الْمُرْسَلِينَ وَ عِبَادِكَ الصَّالِحِينَ وَ أَهْلِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرَضِينَ وَ مَنْ سَبَّحَ لَكَ يَا رَبَّ الْعَالَمِينَ مِنَ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ عَلَى مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَرَسُولِكَ وَ نَبِيِّكَ وَ أَمِينِكَ وَ نَجِيبِكَ وَ حَبِيبِكَ وَ صَفِيِّكَ وَ صِفْوَتِكَ وَ خَاصَّتِكَ وَ خَالِصَتِكَ وَ خِيَرَتِكَ مِنْ خَلْقِكَ وَ أَعْطِهِ الْفَضْلَ وَ الْفَضِيلَةَ وَ الْوَسِيلَةَ وَ الدَّرَجَةَ الرَّفِيعَةَ وَ ابْعَثْهُ مَقَاماً مَحْمُوداً يَغْبِطُهُ بِهِ الْأَوَّلُونَ وَ الْآخِرُونَ اللَّهُمَّ إِنَّكَ قُلْتَ وَ لَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَ اسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّاباً رَحِيماً إِلَهِي فَقَدْ أَتَيْتُ نَبِيَّكَ مُسْتَغْفِراً تَائِباً مِنْ ذُنُوبِي فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ اغْفِرْهَا لِي يَا سَيِّدَنَا أَتَوَجَّهُ بِكَ وَ بِأَهْلِ بَيْتِكَ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى رَبِّكَ وَ رَبِّي لِيَغْفِرَلِي
پس سه مرتبه بگو:
إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ
پس بگو:
أُصِبْنَا بِكَ يَا حَبِيبَ قُلُوبِنَا فَمَا أَعْظَمَ الْمُصِيبَةَ بِكَ حَيْثُ انْقَطَعَ عَنَّا الْوَحْيُ وَ حَيْثُ فَقَدْنَاكَ فَإِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ يَا سَيِّدَنَا يَا رَسُولَ اللَّهِ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْكَ وَ عَلَى آلِ بَيْتِكَ (الطَّيِّبِينَ) الطَّاهِرِينَ هَذَا يَوْمُ السَّبْتِ وَ هُوَ يَوْمُكَ وَ أَنَا فِيهِ ضَيْفُكَ وَ جَارُكَ فَأَضِفْنِي وَ أَجِرْنِي فَإِنَّكَ كَرِيمٌ تُحِبُّ الضِّيَافَةَ وَ مَأْمُورٌ بِالْإِجَارَةِ فَأَضِفْنِي وَ أَحْسِنْ ضِيَافَتِي وَ أَجِرْنَا وَ أَحْسِنْ إِجَارَتَنَا بِمَنْزِلَةِ اللَّهِ عِنْدَكَ وَ عِنْدَ آلِ بَيْتِكَ وَ بِمَنْزِلَتِهِمْ عِنْدَهُ وَ بِمَا اسْتَوْدَعَكُمْ مِنْ عِلْمِهِ فَإِنَّهُ اَکرَمُ الاَکرَمین.
🌿🌺
هدایت شده از قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
✨﴾﷽﴿✨
✅ برنامه روزانه کانال :
🌷شنبههاو سهشنبهها شرح 🦋خطبه ها
🌹یکشنبهها و چهارشنبههاشرح 🌴حکمتها
🌷دوشنبهها و پنجشنبهها شرح 🕊نامه ها
✅مطالب به صورت متن و صوت از اساتید بزرگوار گذاشته میشود
🔹وهمچنین فضائل مولا و مواردی در رابطه با موضوع کانال
🌸جمعه ها مطالب در زمینه 💚مهدویت
#کانالنهجالبلاغه
⚘ eitaa.com/joinchat/3325624337C718d94f441
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
💥 ✅شرح و تفسیر خطبه ۱ بخش ۸ ( مکارم شیرازی ) 🔴سرانجام عبرت انگيز آدم: در بحث گذشته سخن از آزمايش
🔹
✅ادامه شرح و تفسیر خطبه ۱ بخش ۸
🔸سپس به نکته اصلى اشتباه آدم اشاره مى فرمايد و مى گويد: «آدم يقين خود را به شک و ترديد فروخت» (فَباعَ الْيقينَ بِشَکِّهِ) «و عزم راسخى را که مى بايست در برابر وسوسه هاى شيطانى به کار گيرد به گفته سُست او فروخت»
(وَ الْعَزيمَةَ بِوَهْنِهِ).(3)
🍃اين تعبير نيز اشاره به آيه ديگرى از قرآن است که مى فرمايد:
«وَ لَقَدْ عَهْدِنا اِلى آدَمَ مِنْ قَبْلُ فَنَسِىَ وَلَمْ نَجِدْ لَهُ عَزْماً;
از آدم پيمان گرفته بوديم (که فريب شيطان را نخورد) امّا او فراموش کرد و عزم استوارى براى او نيافتيم».(4)
درست است که «شيطان براى آنها سوگند ياد کرد که من خيرخواه تو و همسرت هستم»
(وَ قاسَمَهُما اِنّى لَکُما لَمِنَ النّاصِحينَ).(5)
🔸ولى آيا او بايد به وعده هاى الهى که از سرچشمه يقين مى جوشد اعتماد کند يا به سخنان شيطان که سراسر، شک و وهم است؟! فراموش کردن اين حقيقت سبب شد که آدم اين معامله سراسر غبن و زيان را انجام دهد و تصميم محکم خود را در زمينه اطاعت فرمان خدا، سست نمايد.
💥اين يک درس عبرت است براى همه فرزندان آدم که در هر پيشامدى روى عوامل يقين تکيه کنند و از طرق شک آلود و مبهم و تاريک بپرهيزند، احتياط را از دست ندهند و بدون مطالعه کافى در هيچ راهى قدم ننهند چرا که شياطين هميشه برنامه هاى فسادانگيز خود را با ظاهرى زيبا مى آرايند و براى جهنّم سوزان خود، درِ باغ سبز نشان مى دهند. آرى سرتاسر داستان آدم درسهاى بسيار مهمّى براى زندگى تمام انسانها تا دامنه قيامت است.
🍃سپس به نتيجه اين معامله پرزيان اشاره کرده، مى فرمايد: «نتيجه اين شد که او شادى خود را به ترس و وحشت مبدّل سازد و فريب شيطانى براى او پشيمانى به بار آورد»
(وَ اسْتَبْدَلَ بِالْجَذَلِ(6) وَجَلا(7) وَ بِالاِغْتِرارِ نَدَماً).
♦️امّا چه حوادثى در اين جا روى داد که آدم متوجّه اشتباه خود گرديد و انگشت حسرت و ندامت به دندان گزيد؟
امام(عليه السلام) در اين جا به اجمال، برگزار فرموده، ولى قرآن مجيد شرح آن را در سوره هاى مختلف بيان کرده است: آنها هنگامى که تسليم وسوسه هاى شيطان شدند و از درخت ممنوع خوردند، چيزى نگذشت که لباسهاى بهشتى از اندامشان فرو ريخت و اعضايى که مى بايست پوشيده بماند آشکار شد و در برابر فرشتگان شرمنده شدند و از اين بالاتر آن که: به آنها دستور داده شد هر چه زودتر از بهشت خارج شوند که اين است کيفر کسانى که فرمان الهى را رها کنند و تسليم وسوسه هاى شيطانى شوند، شخصيت و حيثيتشان پايمال مى گردد و از بهشت بيرون رانده مى شوند.
🌿«اين جا بود که آدم بر عکس شيطان که لجاجت بر ادامه خطا و گناه داشت فوراً در مقام جبران برآمد و چون به سوى خداوند گام برداشته بود دست لطف الهى به کمکش شتافت و کلمات رحمتش را به او القا کرد و وعده بازگشت به بهشتش را به او داد» (ثُمَّ بَسَطَ اللهُ سُبْحانَهُ لَهُ فى تُوْبَتِهِ وَلَقّاهُ کَلِمَةَ رَحْمَتِهِ وَ وَعَدَهُ الْمَرَدَّ اِلى جَنَّتِهِ).(8)
ولى به هر حال، قبولى اين توبه سبب بقاى آدم در بهشت نشد چرا که ديگر دليلى براى ادامه بقاى او در بهشت وجود نداشت، آنچه را بايد در آن جا فرا گيرد، فرا گرفت و آنچه را بايد تجربه کند، تجربه کرد. به همين دليل خدا او را به سراى آزمايش (دنيا) و جايگاه توالد و تناسل فرو فرستاد (وَ اَهْبَطَهُ اِلى دارِ البَليةِ وَ تَناسُلِ الذُّرِّيةِ).
🍃از اين تعبير، به خوبى استفاده مى شود که دنيا دار واقعى امتحان است و آنچه در بهشت گذشت، تمرينى براى شرکت در اين امتحان بود و همچنين مسأله توالد و تناسل و زاد و ولد، تنها در دنياست، نه در بهشت.
🔷نکته ها:
1ـ بهشت آدم کدام بهشت بود؟
گروهى معتقدند که او در بهشت موعود و جنّة الخلد که براى نيکان و پاکان معين شده است، ساکن شد در حالى که جمع ديگرى آن را باغ خرّم و سرسبزى از باغهاى اين دنيا و به تعبير ديگر بهشت دنيا مى دانند و به چند دليل استدلال کرده اند:
🔹نخست اين که بهشت موعود قيامت، يک نعمت جاودانى است و خارج شدن از آن ممکن نيست. ديگر اين که ابليس با آن همه آلودگى و کفر و سرکشى چگونه ممکن است گام در چنين مکان مقدّس و پاکى بگذارد؟ و اگر گفته شود ابليس براى وسوسه آدم هرگز در بهشت نبود، بلکه در بيرون بهشت ايستاده بود و آدم را وسوسه کرد، در پاسخ مى گوييم: اين سخن با آيه 36 سوره بقره که مى گويد:
✨ «وَقُلْنَا اهْبِطُوا بَعْضُکُمْ لِبَعْض عَدُوّ; به همه آنها (آدم و حوا و ابليس) گفتيم که از بهشت فرود آييد و خارج شويد در حالى که بعضى دشمن بعضى ديگر خواهيد بود» سازگار نيست.
⚘
@Nahjolbalaghe2
#شرحوتفسیرخطبههاینهجالبلاغه