✨﴾﷽﴿✨
💫علم تجويد چيست؟ و چه كسي آنرا تدوين كرده است؟
🍃اوّلين علم از علوم اسلامي، علم قرائت قرآن كريم بود. آشنايي با علم قرائت اين امكان را به انسان ميدهد تا قرآن را هر چه زيباتر، فصيحتر و روحبخشتر تلاوت نمايد تا تأثير آيات قرآن کريم بر قلب و جان خود انسان و نيز شنوندگان، دو چندان شود و در ابتدا به حسن صورت آن جذب شده و سپس شيفته سيرت دلانگيز و زيباي آن گردند و در ادامه خود جزء پويندگان طريقة عمل به آن قرار گيرند.
🔷علم قرائت، داراي چهار ركن اساسي است:
🔹1. تجويد
🔹 2. وقف و ابتداء
🔹3. صوت
🔹 4. لحن.
🌺در بين اين چهار اصل، تجويد مهمترين و اساسيترين ركن قرائت قرآن کريم ميباشد.«تجويد» از نظر لغوي مصدر باب«تفعيل»، مترادف كلمه ي «تحسين» و به معناي نيكو گردانيدن است.
🍃و در اصطلاح علم قرائت عبارت است از: «مجموعه قواعدي كه رعايت آن ها موجب اداي حروف به طرز صحيح ميشود.»
🌹 علم تجويد بهطور كلي به سه بخش اصلي با عناوين
«مخارج حروف»
،«صفات حروف» و
«احكام حروف» تقسيم مي گردد.
#کانالقرآنونهجالبلاغه
⚘ eitaa.com/Nahjolbalaghe2
#آموزشتجویدقرآنکریم
1- آموزش تجوید استاد موسوی بلده - درس اول - اهداف درس اول.mp3
179.8K
سطح۱
درس ا
قسمت۱
🔷آموزشتجوید:
استادسیدمحسنموسویبلده
⚘ @Nahjolbalaghe2
#آموزشتجویدقرآنکریم
🔹
🍃هر حرفى داراى شكل ، اسم و تلفّظى خاص مى باشد.
در جدول زیر شكلها و اسمهاى حروف را مشاهده میفرمائید
به يارى خداوند رحـمـان ، بـا نـحـوه تـلفـّظ حـروف عـربـى آشـنـا خـواهـيـد شـد. قبل از توضيح آنها به بررسى چند مطلب كه بى ارتباط با شكلها و اسمهاى حروف نيست مى پردازيم :
🌸الف در زبان عرب بر دو قسم است :
1 ـ الف حركت ناپذير 2 ـ الف حركت پذير
1 ـ الف حركت ناپذير: بعد از حرف مفتوح قرار مى گيرد و باعث مى شود كه مدّ و كشش صداى فتحه آن حرف ، دو برابر شود از اين رو، به آن (الف مدّى ) مى گويند، مانند:
كَانَ ـ دَعَا ـ عَلاَ مَاتٍ
🌺2 ـ الف حـركـت پـذيـر: هـمـان هـمـزه (ء) اسـت
برخى تعداد الفباى عربى را 28 حرف و بعضى ديگر 29 حرف مى دانند.
اخـتـلاف بـر سـر (الف مـدّى ) اسـت . عـدّه اى آن را يـك حـرف مستقل مى دانند و بعضى ديگر بر اين عقيده اند كه (الف مدّى ) تنها يك صداى كشيده مانند (واو و ياء مدّى ) مى باشد و حرف مستقلى به حساب نمى آيد.
ادامه دارد...
⚘ eitaa.com/Nahjolbalaghe2
#آموزشتجوید
001.mp3
125.6K
🍃ترتیلقرآن:
🔹استاد خلیل الحصری
🌹سورهحمد
کانال ✨قرآن و نهجالبلاغه✨
⚘ @Nahjolbalaghe2
#صوت
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
⚘ 📚نهج البلاغه/حکمت ۱۳ 💥روش استفاده از نعمتها(اخلاقی،معنوی) ✨ وَ قَالَ ( عليه السلام ) : إِذَا
💥
✅شرح حکمت ۱۳
🌻راه تداوم نعمت ها:
امام(علیه السلام) در این سخن حکمت آمیز به نکته دیگرى درباره آثار شکر نعمت و آثار کفران بیان مى کند و مى فرماید: «هنگامى که مقدمات نعمت ها به شما روى مى آورد دنباله آن را به واسطه کمى شکرگزارى از خود دور نسازید»;
✨ (إِذَا وَصَلَتْ إِلَیْکُمْ أَطْرَافُ(1) النِّعَمِ فَلاَ تُنَفِّرُوا أَقْصَاهَا بِقِلَّةِ الشُّکْرِ).
🍃نعمت ها غالباً به صورت تدریجى بر انسان وارد مى شود و وظیفه انسان هوشیار این است که به استقبال نعمت برود و استقبال از آن راهى جز شکرگزارى ندارد. هرگاه با آغاز روى آوردن نعمت به شکر قلبى و زبانى و عملى بپردازد ادامه خواهد یافت و تا پایان آن نصیب انسان مى شود
🌿و به تعبیر دیگر به گفته بعضى از شارحان نهج البلاغه، نعمت ها مانند گروه هاى پرندگان است که وقتى تعدادى از آنها بر شاخه درختى نشستند بقیه تدریجا به دنبال آنها مى آیند و شاخه ها را پر مى کنند; ولى اگر گروه اول صداى ناهنجار و حرکت ناموزونى بشنوند یا ببینند فرار مى کنند و بقیه هم به دنبال آنها مى روند و صحنه از وجودشان خالى مى شود.
🍃همچنین بسیارى از نعمت ها به صورت تدریجى زوال مى پذیرند; هرگاه انسان در آغاز زوالش هوشیار باشد و به شکر قلبى و زبانى و عملى بپردازد مانع بازگشت و زوال تدریجى آن مى شود.
این سخن در اصل برگرفته از قرآن مجید است که مى فرماید:
💥«(وَ إِذْ تَأَذَّنَ رَبُّکُمْ لَئِنْ شَکَرْتُمْ لاََزیدَنَّکُمْ وَلَئِنْ کَفَرْتُمْ إِنَّ عَذابی لَشَدیدٌ);
به خاطر بیاورید زمانى که پروردگارتان اعلام داشت اگر شکرگزارى کنید (نعمت خویش را) بر شما خواهم افزود و اگر ناسپاسى مجازاتم شدید است».(2)
🍂قرآن مجید سرگذشت بسیار عبرت آموزى از قوم سبأ نقل مى کند که خداوند نعمت بسیار وافرى به آنها داد و فرمود:
💥«(کُلُوا مِنْ رِزْقِ رَبِّکُمْ وَاشْکُرُوا لَهُ بَلْدَةٌ طَیِّبَةٌ وَرَبٌّ غَفُورٌ);
ازروزى پروردگارتان بخورید و شکر او را به جا آورید; شهرى پاک و پاکیزه در اختیار شماست و پروردگارى آمرزنده»
.(3) ولى آنها به کفران پرداختند و سد عظیمى که سبب آبادى کشور آنها شده بود بر اثر سیلاب و عوامل دیگر در هم شکست و تمام آبادى و باغ ها و مزارع ویران شد به گونه اى که نتوانستند در آنجا بمانند و ناچار در اطراف متفرق شدند.
قرآن در اینجا مى افزاید:
💥«(ذلِکَ جَزَیْناهُمْ بِما کَفَرُوا وَهَلْ نُجازی إِلاَّ الْکَفُورَ);
این کیفر را بر اثر کفرانشان به آنها دادیم و آیا جز کفران کننده را کیفر مى دهیم».(4)
🌸روایات فراوانى درباره اهمیت شکر از پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) و امامان معصوم(علیهم السلام)به دست ما رسیده که اهمیت این فضیلت انسانى را آشکار مى سازد.
🌹امام صادق(علیه السلام) مى فرماید:
✨ «إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ أَنْعَمَ عَلَى قَوْم بِالْمَوَاهِبِ فَلَمْ یَشْکُرُوا فَصَارَتْ عَلَیْهِمْ وَبَالاً وَابْتَلَى قَوْماً بِالْمَصَائِبِ فَصَبَرُوا فَصَارَتْ عَلَیْهِمْ نِعْمَةً;
خداوند متعال به گروهى از مردم نعمت داد، اما آنها شکرش را به جا نیاوردند در نتیجه آن متاع مایه وبالشان شد و گروهى از مردم را به مصائبى گرفتار کرد لکن آنها صبر کردند و (شکرگزار بودند)
در نتیجه مصیبت ها به نعمت ها تبدیل شد».(5)
🌱ادامه دارد...
⚘ eitaa.com/Nahjolbalaghe2
#شرحوتفسیرحکمتهاینهجالبلاغه
Hekmat 013.mp3
2.74M
✅شرححکمت ۱۳
🔹استاد نظافت
⚘ @Nahjolbalaghe2
#شرحوتفسیرحکمتهاینهجالبلاغه
📌 قسمت (۱۵)
🌙✨🌙✨🌙✨🌙✨🌙✨🌙
✍ برگی از فضائل امیرالمؤمنین علیه السلام
#حديث
🌺 پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند 🌺
✅ براستی خداوند برای برادرم #علی علیه السلام #فضائل بی شماری قرار داده است که:
🔰 اگر کسی یکی از آن فضایل را از روی #اعتقاد و اعتراف بیان نماید، خداوند گناهان گذشته و آینده او را می بخشد.
🔰 اگر کسی یکی از فضائل آن حضرت را #بنویسد، تا هنگامی که آن نوشته باقی است، ملائکه برای او استغفار می کنند.
🔰 و اگر کسی یکی از فضائل آن حضرت را #بشنود، خداوند همه گناهانی را که از راه گوش انجام داده است می بخشد،
🔰 و اگر کسی به نوشته ای درباره فضائل علی علیه السلام #نگاه کند، خداوند تمام گناهانی که از راه چشم کرده است می پوشاند و از آن در می گذرد.
🌹🌻🌹🌻🌹🌻
📚 فرائد السمطين، ج۱، ص ۱۹
📚 ينابيع المودة، قندوزي باب ۵۶، مناقب السبعون، حديث ۷۰
🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃
@Nahjolbalaghe2
علی علیه السلام:
الا لا یحمل هذا العلم الا اهل البصر و الصبر
هیچکس در فتنه های آخر الزمان مصون نیست الا اهل بصیرت و صبر
نهج البلاغه
#بصیرت_افزایی
⚘ @Nahjolbalaghe2
✅انـس با قـرآن
✍امام علی(علیه السلام) : تمسك كنيد به كتاب خداوند ؛ زيرا اين كتاب طنابی است محكم ؛ و نوری است آشكار ؛ و شفايی است سـودمـند ؛و چشمه ای است سيراب كننده ؛ نگهبان برای كسی است كه به او تمسك جويد و نجات برای كسی است كه به آن درآويزد.
⚘ @Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
✨ ✨ #بِسْمِاللهِالرَّحْمنِالرَّحِيم✨ ✨وَامْتَازُوا الْيَوْمَ أَيُّهَا الْمُجْرِمُونَ (59) ✨ أَ
✨
✨ #بِسْمِاللهِالرَّحْمنِالرَّحِيم✨
✨هَذِهِ جَهَنَّمُ الَّتِي كُنتُمْ تُوعَدُونَ (63)
✨اصْلَوْهَا الْيَوْمَ بِمَا كُنتُمْ تَكْفُرُونَ (64)
/یس
🔥اين همان جهنّمى است كه به شما وعده داده مى شد.
🔥امروز وارد آن شويد و به خاطر كفرى كه داشتيد، به آتش آن بسوزيد.
🔴«اصلوها» از «صلى» به معناى آتش افروختن و در آتش وارد گشتن وملازم آن بودن است.
🔻- خداوند بارها وعده جهنّم داد، ولى كافران باور نكردند. «توعدون - تكفرون»
🔻- خداوند بر دوزخيان اتمام حجت نموده و پيوسته خطر دوزخ را به آنان ابلاغ كرده است. «كنتم توعدون»
🔻- ورود كفّار به دوزخ با تحقير همراه است. (فرمان «اِصلوها» براى تحقير و اهانت است.)
🔻- كفّار و دوزخيان هرگز از آتش جدا نخواهند شد. «اصلوها اليوم»
⚘ @Nahjolbalaghe2
#تفسیرقرآن
هدایت شده از قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
🌺🌿
✅ #دعایروزپنجشنبه
✨بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ✨
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي أَذْهَبَ اللَّيْلَ مُظْلِما بِقُدْرَتِهِ، وَ جَاءَ بِالنَّهَارِ مُبْصِراً بِرَحْمَتِهِ، وَ كَسَانِي ضِيَاءَهُ وَ أَنَا فِي نِعْمَتِهِ، اللَّهُمَّ فَكَمَا أَبْقَيْتَنِي لَهُ فَأَبْقِنِي لِأَمْثَالِهِ، وَ صَلِّ عَلَى النَّبِيِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ لا تَفْجَعْنِي فِيهِ وَ فِي غَيْرِهِ مِنَ اللَّيَالِي وَ الْأَيَّامِ، بِارْتِكَابِ الْمَحَارِمِ، وَ اكْتِسَابِ الْمَآثِمِ، وَ ارْزُقْنِي خَيْرَهُ وَ خَيْرَ مَا فِيهِ وَ خَيْرَ مَا بَعْدَهُ، وَ اصْرِفْ عَنِّي شَرَّهُ وَ شَرَّ مَا فِيهِ وَ شَرَّ مَا بَعْدَهُ، اللَّهُمَّ إِنِّي بِذِمَّةِ الْإِسْلامِ أَتَوَسَّلُ إِلَيْكَ، وَ بِحُرْمَةِ الْقُرْآنِ أَعْتَمِدُ عَلَيْكَ، وَ بِمُحَمَّدٍ الْمُصْطَفَى صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أَسْتَشْفِعُ لَدَیکَ
فَاعْرِفِ اللَّهُمَّ ذِمَّتِيَ الَّتِي رَجَوْتُ بِهَا قَضَاءَ حَاجَتِي، يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ، اللَّهُمَّ اقْضِ لِي فِي الْخَمِيسِ خَمْساً، لا يَتَّسِعُ لَهَا إِلا كَرَمُكَ، وَ لا يُطِيقُهَا إِلّا نِعَمُكَ: سَلامَةً أَقْوَى بِهَا عَلَى طَاعَتِكَ، وَ عِبَادَةً أَسْتَحِقُّ بِهَا جَزِيلَ مَثُوبَتِكَ، وَ سَعَةً فِي الْحَالِ مِنَ الرِّزْقِ الْحَلالِ، وَ أَنْ تُؤْمِنَنِي فِي مَوَاقِفِ الْخَوْفِ بِأَمْنِكَ، وَ تَجْعَلَنِي مِنْ طَوَارِقِ الْهُمُومِ وَ الْغُمُومِ فِي حِصْنِكَ، وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ اجْعَلْ تَوَسُّلِي بِهِ شَافِعاً يَوْمَ الْقِيَامَةِ نَافِعاً، إِنَّكَ أَنْتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ.
🌷🌿
__________________________
✅ #زیارتروزپنجشنبه
🌺روز پنجشنبه به نام امام حسن عسكرى عليه السّلام است.
در زيارت آن حضرت بگو:السَّلامُ عَلَيْكَ يَا وَلِيَّ اللَّهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللَّهِ وَ خَالِصَتَهُ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا إِمَامَ الْمُؤْمِنِينَ، وَ وَارِثَ الْمُرْسَلِينَ وَ حُجَّةَ رَبِّ الْعَالَمِينَ، صَلَّى اللَّهُ عَلَيْكَ وَ عَلَى آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ، يَا مَوْلايَ يَا أَبَا مُحَمَّدٍ الْحَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ، أَنَا مَوْلًى لَكَ وَ لِآلِ بَيْتِكَ، وَ هَذَا يَوْمُكَ وَ هُوَ يَوْمُ الْخَمِيسِ، وَ أَنَا ضَيْفُكَ فِيهِ وَ مُسْتَجِيرٌ بِكَ فِيهِ، فَأَحْسِنْ ضِيَافَتِي وَ إِجَارَتِي بِحَقِّ آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ.
🌺🌿
__________________________
هدایت شده از قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
✨﴾﷽﴿✨
✅ برنامه روزانه کانال :
🌷شنبههاو سهشنبهها شرح 🦋خطبه ها
🌹یکشنبهها و چهارشنبههاشرح 🌴حکمتها + آموزش تجوید
🌷دوشنبهها و پنجشنبهها شرح 🕊نامه ها
🌸جمعه ها مطالب در زمینه 💚مهدویت
🍃✨✨✨✨
✅مطالب به صورت متن و صوت از اساتید بزرگوار گذاشته میشود
🔹وهمچنین فضائل مولا و مواردی در رابطه با موضوع کانال
🌹 #روزانهتفسیرقرآن
#کانالنهجالبلاغه
⚘ eitaa.com/joinchat/3325624337C718d94f441
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
🔸 ✅شرح و تفسیر نامه ۱۰ از نامه های امام علیه السلام است که آن را به معاویه نوشته است.(1) 📜نامه در
💥
✅ادامه شرح و تفسیر نامه ۱۰
✨(وَإِلاَّ تَفْعَلْ أُعْلِمْکَ مَا أَغْفَلْتَ مِنْ نَفْسِکَ، فَإِنَّکَ مُتْرَفٌ(10) قَدْ أَخَذَ الشَّيْطَانُ مِنْکَ مَأْخَذَهُ، وَبَلَغَ فِيکَ أَمَلَهُ، جَرَى مِنْکَ مَجْرَى الرُّوحِ وَالدَّمِ).
🔹بعضى جمله «إِلاَّ تَفْعَلْ ...» را اشاره به اين دانسته اند که امام(عليه السلام) او را تهديد به جنگ مى کند و منظور از اعلام، اعلام عملى است در حالى که هيچ يک از تعبيرات جمله هاى قبل و بعد از آن چنين مفهومى ندارد، بلکه مجموعه اى است از اندرزهاى بيدارگر.
🔻اين نکته جالب است که معاويه در نامه اش امام(عليه السلام) را تهديد به جنگ نموده; ولى امام(عليه السلام) او را تهديد به سلطه شيطان بر او مى کند و او را اندرز مى دهد.
🔴از غفلت برحذر باش:
امام(عليه السلام) سپس از نامه خود به عدم صلاحيّت معاويه و بنى اميّه براى حکومت بر امّت اسلام، هرچند بر بخشى از کشور اسلام باشد اشاره مى کند، زيرا مى داند مسأله خونخواهى عثمان و امثال آن بهانه اى بيش نيست; هدف اصلى آن است که خود را بر مردم شام به عنوان يک حاکم اسلامى تحميل کند;
✨ مى فرمايد: «اى معاويه چه زمانى شما حاکمان و مدبران رعيّت و واليان امر امّت اسلامى بوده ايد آن هم بدون سبقت در اسلام و شرافت والاى معنوى»;
✨(وَمَتَى کُنْتُمْ يَا مُعَاوِيَةُ سَاسَةَ الرَّعِيَّةِ، وَ وُلاَةَ أَمْرِ الاُْمَّةِ؟ بِغَيْرِ قَدَم سَابِق، وَلاَ شَرَف بَاسِق(11)).
🍂درست است که خاندان بنى اميّه و اجداد آنها زمانى حکمران بودند ولى اين مربوط به زمان جاهليّت و کفر و شرک است و تعبير به
«وُلاَةَ أَمْرِ الاُْمَّةِ» نشان مى دهد که منظور امام(عليه السلام)، عصر ظهور اسلام است;
🔻زيرا مى دانيم که به هنگام ظهور اسلام خاندان بنى اميّه و در رأس آنها ابوسفيان در جبهه مخالف اسلام کار مى کردند و مدافع مشرکان و کفار بودند.
🔹تعبير به «سَاسَةَ الرَّعِيَّةِ» و «وُلاَةَ أَمْرِ الاُْمَّةِ» ممکن است از قبيل عطف تفسيرى باشد و هر دو اشاره به همان حکومت اسلامى داشته باشد; ولى اين احتمال نيز وجود دارد که «سَاسَةَ الرَّعِيَّةِ» مربوط به دوران قبل از اسلام و تعبير به «وُلاَةَ أَمْرِ الاُْمَّةِ» مربوط به ظهور بعد از اسلام باشد، زيرا قبل از اسلام بنى اميّه تنها زعيم قبيله خود بودند; ولى رعيّت به معناى وسيع کلمه و به تعبير ديگر «مردم مکّه» تحت زعامت عبدالمطلب و بعد از او ابوطالب قرار داشتند.
🌺امام(عليه السلام) در تعبير خود به «بِغَيْرِ قَدَم سَابِق ...» به اين واقعيّت اشاره مى کند که حکومت و زمامدارى بر امّت اسلامى نياز به شرايطى دارد از جمله پيشگام بودن در اسلام و شرافت والاى نسب. در حالى که معاويه فرزند ابوسفيانى است که تا آخرين لحظه ها در برابر پيغمبر اکرم مقاومت کرد و داستان آلودگى هاى مادر معاويه معروف است.
آن گاه امام(عليه السلام) در ضمن سه جمله به او هشدار مى دهد; نخست مى فرمايد: «پناه به خدا مى بريم از اينکه ريشه هاى شقاوت پيشين آثار پايدار بگذارد»; (وَنَعُوذُ بِاللهِ مِنْ لُزُومِ سَوَابِقِ الشَّقَاءِ).
اين جمله احتمالا اشاره به آن است که معاويه به خاطر وراثت نامناسبى که از پدر و مادر (ابوسفيان و هند جگرخوار) داشت و ساليان دراز با پيغمبر اسلام همراه پدرش مبارزه کرد، زمينه هاى شقاوت و انحراف در او آماده بود و جز با خودسازى و تلاش فراوان رهايى از آن ممکن نبود.
🌹حضرت در دومين جمله مى افزايد: «و تو را برحذر مى دارم از اينکه در طريق غفلت ناشى از آمال و آرزوهاى دراز همچنان به راه خود ادامه دهى»;
✨ (وَأُحَذِّرُکَ أَنْ تَکُونَ مُتَمَادِياً فِي غِرَّةِ(12) الاُْمْنِيِّةِ(13)).
🍃اين جمله نظر به همان چيزى دارد که بارها در روايات اسلامى به آن اشاره شده که آرزوهاى دور و دراز، انسان را از خدا و روز جزا و حتى موقعيت خويش در دنيا غافل مى سازد
✨(وَأمّا طَولُ الأمَلِ فَيُنْسِى الاْخِرَةَ).(14)
🔹در سومين جمله مى فرمايد: «تو را برحذر مى دارم از اينکه آشکار و نهانت يکسان نباشد (در ظاهر دم از اسلام بزنى ولى در باطن در راه شرک و افکار جاهليّت گام بردارى)»;
✨(مُخْتَلِفَ الْعَلاَنِيَةِ وَالسَّرِيرَةِ).
🍃اين جمله اشاره به نفاق معاويه است که در ظاهر به عنوان خونخواهى عثمان و دفاع از مقام خلافت برخاسته بود و در باطن هدفى جز حکومت بر شام نداشت و مى دانيم که حالت نفاق و دوگانگى ظاهر و باطن و گفتار و رفتار از شرک هم خطرناک تر است، زيرا مسلمانان تکليف خود را با مشرکان و دشمنان اسلام مى دانند در حالى که ممکن است منافقان را به سبب پوششى که از اسلام در ظاهر دارند نشناسند و از پشت به آنها خنجر بزنند.
📚پینوشت: ⬇️⬇️
⚘ @Nahjolbalaghe2
#شرحوتفسیرنامههاینهجالبلاغه
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
💥 ✅ادامه شرح و تفسیر نامه ۱۰ ✨(وَإِلاَّ تَفْعَلْ أُعْلِمْکَ مَا أَغْفَلْتَ مِنْ نَفْسِکَ، فَإِنَّک
💥
✅ادامه شرح و تفسیر نامه ۱۰
📚پی نوشت:
1 . سند نامه: اين نامه را نصر بن مزاحم که قبل از سيّد رضى مى زيسته، در کتاب صفين آورده و بعد از سيّد رضى ابن عساکر در تاريخ دمشق در شرح حال معاويه آن را نقل کرده البتّه آنچه را مرحوم سيّد رضى آورده تمام نامه نيست و نامه آغازى دارد که در مصادر نهج البلاغه آمده است (مصادر نهج البلاغه، ج 3، ص 220). نامه مزبور ذيلى هم دارد که در کتاب تمام نهج البلاغه آمده است.
🔹2 . «جلابيب» جمع «جلباب» بر وزن «مفتاح» (اين واژه به کسر جيم و فتح آن هر دو گفته مى شود و به معناى چادر و پارچه اى است تمام بدن را مى پوشاند و به پيراهن بلند و گشاد نيز اطلاق شده است).
3 . «تبهّجت» از ريشه «بهج» و «بهجة» به معناى زيبايى و طراوت گرفته شده و «تبهّج» به معناى مسرور شدن به سبب زيبايى است.
4 . «يوشک» از ريشه «وشک» بر وزن «اشک» به معناى تند رفتن گرفته شده، بنابراين «يوشک» مفهومش اين است که به زودى فلان امر تحقق مى يابد (و صحيح آن «يوشِک» با کسر شين است و گاه با فتح شين گفته مى شود).
5 . «مجنّ» به معناى سپر است.
6 . «اقعس» صيغه امر است از ريشه «قعس» بر وزن «نفس» در اصل به معناى برآمدن سينه به طرف جلو و فرو رفتن پشت است. سپس به معناى عقب نشينى کردن از کارى آمده است و در عبارت بالا به همين معناست; يعنى اى معاويه از امر خلافت عقب نشينى کن.
7 . «اهبة» به معناى وسائل انجام کارى است.
8 . «شمّر» از ريشه «تشمير» و از ريشه «شمر» بر وزن «تمر» به معناى جمع کردن، برچيدن و آماده شدن آمده است و معادل آن در فارسى دامن همت به کمر زدن است.
9 . «غواة» جمع «غاوى» به معناى گمراه است.
10 . «مترف» به معناى کسى است که داراى نعمت بسيار است و از آنجا که غالباً سبب طغيان مى شود، مترف به معناى متنعّمان طاغى و گردن کش به کار مى رود.
11 . «باسق» به معناى بلند و مرتفع از ريشه «بسوق» بر وزن «طلوع» گرفته شده است.
12. «غرّة» به معناى غفلت، بى خبرى و غرور است.
13. «الامنيّة» به معناى آرزو است و ريشه اصلى آن «منى» بر وزن «رمى» به معناى تقدير و فرض است و اينکه به آرزوها تمنى و امنيه گفته مى شود به اين دليل است که انسان مطالبى را در عالم خيال خود براى آينده فرض و تقدير مى کند و به آن دل مى بندد. واژه امنية غالبا در مواردى به کار مى رود که آرزوهاى دست نيافتنى در ميان است.
14. کافى، ج 2، ص 335، ح 3.
⚘ @Nahjolbalaghe2
#شرحوتفسیرنامههاینهجالبلاغه
🍃امیرالمؤمنین علیه السلام:
🌸هرکس بر غیر کشتی ما (اهل بیت) سوار شود غرق میشود...
📚شرح غررالحکم /۵/۱۸۴
⚘ @Nahjolbalaghe2