#در_محضر_اهل_بیت
اگر بردبار نیستی خود را بردبار جلوه ده،
زیرا کمتر کسی است که خود را شبیه گروهی کند و بزودی یکی از آنها نشود.
@Nahjolbalaghe2
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅زندگینامه حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم
1⃣قسمت:دوم(زهد و پارسایی)
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
ترجمه کتاب الغدیر🔹 ✅ قسمت: بیست و ششم 🔷واقعه غدیرخم #علامهامینی ↩️ﻭ ﺍﺑﻮ ﻋﻤﺮﻭ ﻛﺸﻲ ﺩﺭ ﺻﻔﺤﻪ 30 ﻓﻬﺮ
ترجمه کتاب الغدیر🔹
✅ قسمت: بیست و هفتم
🔷واقعه غدیرخم
#علامهامینی
ﺩﺭ ﺧﺎﻃﺮ ﺧﻮﺍﻧﻨﺪﻩ ﺍﻳﺠﺎﺩ ﺷﺒﻬﻪ ﻛﻨﺪ ﻭ ﻟﺎ ﻳﻨﺤﻞ ﺑﻤﺎﻧﺪ. ﻭﻟﻲ (ﺑﺎ ﻗﺪﺭﻱ ﺗﻮﺟﻪ) ﻣﻌﻠﻮﻡ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ ﻛﻪ ﻣﺘﻦ ﺍﺧﺒﺎﺭ ﻣﻮﻫﻢ ﺑﺸﻬﺎﺩﺕ ﻧﺎﻣﺒﺮﺩﻩ ﺩﭼﺎﺭ ﺗﺤﺮﻳﻒ ﻭ ﺗﺼﺤﻴﻒ ﮔﺸﺘﻪ ﻭ ﺑﻔﺮﺽ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺗﺤﺮﻓﻲ ﻫﻢ ﺩﺳﺖ ﻧﺪﺍﺩﻩ ﺑﺎﺷﺪ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺍﺧﺒﺎﺭ ﻣﺼﺮﺣﻪ ﺑﻪ ﻛﺘﻤﺎﻥ ﺍﻭ ﻭ ﺍﺑﺘﻠﺎﻳﺶ ﺑﺎﺛﺮ ﻧﻔﺮﻳﻦ- ﭼﻪ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﺯﻳﺎﺩﻱ ﺗﻌﺪﺍﺩ ﺍﺧﺒﺎﺭ ﻭ ﭼﻪ ﺍﺯ ﻟﺤﺎﻅ ﺻﺤﺖ ﻭ ﺻﺮﺍﺣﺖ- ﻧﻤﻴﺘﻮﺍﻧﺪ ﺑﺮﺍﺑﺮﻱ ﻛﻨﺪ، ﺧﺎﺻﻪ ﺁﻧﻜﻪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺑﺎﺭﻩ ﻧﺼﻮﺹ ﺩﻳﮕﺮﻳﻬﻢ ﺟﺰ ﺁﻧﭽﻪ ﺫﻛﺮ ﺷﺪﻩ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ. ﺍﺑﻮ ﻣﺤﻤﺪ ﺍﺑﻦ ﻗﺘﻴﺒﻪ (ﺷﺮﺡ ﺣﺎﻝ ﺍﻭ ﺩﺭ ﺝ 1 ﺻﻔﺤﻪ 161 ﮔﺬﺷﺖ) ﺩﺭ " ﺍﻟﻤﻌﺎﺭﻑ " ﺻﻔﺤﻪ 251 ﮔﻮﻳﺪ: ﺩﺭ ﭼﻬﺮﻩ ﺍﻧﺲ ﺑﻦ ﻣﺎﻟﻚ ﺑﺮﺹ ﻧﻤﺎﻳﺎﻥ ﺑﻮﺩ ﻭ ﮔﺮﻭﻫﻲ ﺫﻛﺮ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﻛﻪ ﻋﻠﻲ ﺭﺿﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻨﻪ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﮔﻔﺘﺎﺭ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ (ﺍﻟﻠﻬﻢ ﻭﺍﻝ ﻣﻦ ﻭﺍﻟﺎﻩ ﻭ ﻋﺎﺩ ﻣﻦ ﻋﺎﺩﺍﻩ) ﺳﻮﺍﻝ ﻧﻤﻮﺩ، ﻧﺎﻣﺒﺮﺩﻩ ﺩﺭ ﭘﺎﺳﺦ ﮔﻔﺖ: ﺳﻦ ﻣﻦ ﺯﻳﺎﺩ ﺷﺪﻩ ﻭ ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻡ، ﻭ ﻋﻠﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﮔﻔﺖ: ﺍﮔﺮ ﺩﺭﻭﻍ ﺑﮕﻮﺋﻲ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺗﻮ ﺭﺍ ﻣﺒﺘﻠﺎ ﺑﻪ ﺳﻔﻴﺪﻱ (ﻣﺮﺍﺩ ﺑﺮﺹ ﺍﺳﺖ) ﻧﻤﺎﻳﺪ ﻛﻪ ﺩﺳﺘﺎﺭ (ﻋﻤﺎﻣﻪ) ﺁﻧﺮﺍ ﭘﻨﻬﺎﻥ ﻧﻜﻨﺪ؛ ﺍﻣﻴﻨﻲ ﮔﻮﻳﺪ: ﺍﻳﻨﺴﺖ ﺗﺼﺮﻳﺢ ﺍﺑﻦ ﻗﺘﻴﺒﻪ ﺩﺭ ﻛﺘﺎﺏ ﻣﺰﺑﻮﺭ ﻭ ﻧﺎﻣﺒﺮﺩﻩ ﻛﺴﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﺑﻦ ﺍﺑﻲ ﺍﻟﺤﺪﻳﺪ ﺑﺮ ﺍﻭ ﺍﻋﺘﻤﺎﺩ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺁﻧﺠﺎ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺟﻠﺪ 4 ﺷﺮﺡ ﻧﻬﺞ ﺍﻟﺒﻠﺎﻏﻪ ﺻﻔﺤﻪ 388 ﮔﻮﻳﺪ: ﺍﺑﻦ ﻗﺘﻴﺒﻪ ﺣﺪﻳﺚ ﺑﺮﺹ ﻭ ﻧﻔﺮﻳﻦ ﺍﻣﻴﺮﺍﻟﻤﻮﻣﻨﻴﻦ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺍﻧﺲ ﺑﻦ ﻣﺎﻟﻚ ﺩﺭ ﻛﺘﺎﺏ " ﺍﻟﻤﻌﺎﺭﻑ " ﺩﺭ ﺑﺎﺏ ﺑﺮﺹ ﻛﻪ ﺍﻋﻴﺎﻥ ﺭﺟﺎﻝ ﺑﺪﺍﻥ ﻣﺒﺘﻠﺎ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﺫﻛﺮ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﻭ ﻧﺎﻣﺒﺮﺩﻩ (ﺍﺑﻦ ﻗﺘﻴﺒﻪ) ﺑﺎ ﻭﺟﻮﺩ ﺁﻧﭽﻪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﺎﻧﺤﺮﺍﻑ ﺍﻭ ﻣﺸﻬﻮﺭ ﺍﺳﺖ ﺍﺗﻬﺎﻣﻲ (ﺩﺍﻳﺮ ﺑﻤﺤﺒﺖ ﻭ ﻋﻠﺎﻗﻪ ﺑﻌﻠﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ) ﻧﺪﺍﺭﺩ،.. ﺍﻩ. ﻭ ﺍﻳﻦ ﻛﺎﺷﻒ ﺍﺳﺖ ﺍﺯ ﻳﻘﻴﻦ ﺍﺑﻦ ﺍﺑﻲ ﺍﻟﺤﺪﻳﺪ ﺑﺼﺤﺖ ﻋﺒﺎﺭﺕ ﻭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺑﻮﺩﻥ ﻧﺴﺨﻪﻫﺎﻱ ﻛﺘﺎﺏ ﻭ ﺗﻄﺎﺑﻖ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﻣﻄﻠﺐ ﻫﻤﺎﻧﻄﻮﺭ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺳﺎﻳﺮ ﺍﺷﺨﺎﺻﻴﻜﻪ ﺍﻳﻦ ﻛﻠﻤﻪ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻛﺘﺎﺏ " ﺍﻟﻤﻌﺎﺭﻑ " ﻧﻘﻞ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﻧﻴﺰ ﻫﻤﻴﻦ ﻣﻄﻠﺐ ﺑﺪﺳﺖ ﻣﻴﺎﻳﺪ ﻭﻟﻲ ﺩﺭ ﭼﺎﭘﺨﺎﻧﻪﻫﺎﻱ ﻣﺼﺮﻱ ﺩﺳﺘﻬﺎﺋﻴﻜﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻭﺩﺍﻳﻊ ﻋﻠﻤﺎﺀ ﺩﺭ ﻛﺘﺒﺸﺎﻥ ﺍﻣﻴﻦ ﺑﺎﺷﻨﺪ (ﻣﺘﺎﺳﻔﺎﻧﻪ) ﻣﺮﺗﻜﺐ ﺧﻴﺎﻧﺖ ﺷﺪﻩ ﻭ ﻛﻠﻤﺎﺗﻲ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺍﺑﻦ ﻗﺘﻴﺒﻪ ﻧﻴﺴﺖ ﻭ ﺩﺭ ﻣﺘﻦ ﻛﺘﺎﺏ ﺍﻭ ﻭﺟﻮﺩ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﺑﺮ ﺁﻥ ﺍﻓﺰﻭﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﻭ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺫﻛﺮ ﺍﻳﻦ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﺍﻳﻦ ﺟﻤﻠﻪ ﺭﺍ ﺩﺭﺝ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ: ﺍﺑﻮ ﻣﺤﻤﺪ (ﺍﺑﻦ ﻗﺘﻴﺒﻪ) ﮔﻮﻳﺪ: ﺍﻳﻦ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﺍﺻﻞ ﻭ ﺣﻘﻴﻘﺖ [ ﺻﻔﺤﻪ 54]
ﻧﺪﺍﺭﺩ. ﻏﺎﻓﻞ ﺍﺯ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺳﻴﺎﻕ ﻣﻄﺎﻟﺐ ﺍﺻﻞ ﻛﺘﺎﺏ ﺍﻳﻦ ﺧﻴﺎﻧﺖ ﺭﺍ ﻧﺸﺎﻥ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺩﺍﺩ ﻭ ﺍﻳﻦ ﺍﻓﺰﺍﻳﺶ ﺧﺎﺋﻨﺎﻧﻪ ﺭﺍ ﻧﻤﻲ ﭘﺬﻳﺮﺩ ﺯﻳﺮﺍ: ﻣﻮﻟﻒ ﻛﺘﺎﺏ " ﺍﻟﻤﻌﺎﺭﻑ " ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﻫﺮ ﻣﻮﺿﻮﻋﻲ ﻣﺼﺎﺩﻳﻖ ﻭ ﻣﻮﺍﺭﺩﻱ ﺭﺍ ﺫﻛﺮ ﻣﻴﻜﻨﺪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻧﺰﺩ ﺍﻭ ﻣﺴﻠﻢ ﺑﺎﺷﺪ، ﻭ ﺍﺯ ﺁﻏﺎﺯ ﺗﺎ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺍﻳﻦ ﻛﺘﺎﺏ ﺩﻳﺪﻩ ﻧﺸﺪﻩ ﻛﻪ ﻣﻮﺿﻮﻋﻲ ﺭﺍ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻧﻤﺎﻳﺪ ﻭ ﻣﺼﺎﺩﻳﻖ ﺁﻧﺮﺍ ﺫﻛﺮ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺳﭙﺲ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﻧﻔﻲ ﻭ ﺭﺩ ﻧﻤﺎﻧﺪ، ﺟﺰ ﻣﻮﺿﻮﻉ ﻣﻮﺭﺩ ﺑﺤﺚ ﭼﻪ ﺍﻭﻝ ﻛﺴﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﻣﺒﺘﻠﺎ ﺑﻪ ﺑﺮﺹ ﺷﺪﻩ ﻭ ﻧﺎﻡ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻣﻲﺑﺮﺩ ﺍﻧﺲ ﺑﻦ ﻣﺎﻟﻚ ﺍﺳﺖ، ﺳﭙﺲ ﻧﺎﻡ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺩﻳﮕﺮ ﺭﺍ ﻣﻲﺑﺮﺩ ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ ﺁﻳﺎ ﻣﻤﻜﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﻮﻟﻒ ﺩﺭ ﺍﺛﺒﺎﺕ ﺍﻣﺮﻱ، ﭼﻴﺰﻱ ﺭﺍ ﻛﻪ ﻣﺼﺪﺍﻕ ﺁﻥ ﺍﻣﺮ ﺩﺍﻧﺴﺘﻪ ﺫﻛﺮ ﻭ ﺑﺪﺍﻥ ﺗﺼﺮﻳﺢ ﻧﻤﺎﻳﺪ ﻭ ﺳﭙﺲ ﺁﻧﺮﺍ ﺍﻧﻜﺎﺭ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺑﮕﻮﻳﺪ: ﺍﻳﻦ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﺍﺻﻞ ﻧﺪﺍﺭﺩ؟ ﻭ ﺍﻳﻦ ﺗﺤﺮﻳﻒ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻛﺘﺎﺏ " ﺍﻟﻤﻌﺎﺭﻑ " ﺻﻮﺭﺕ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺑﺎﺏ ﺑﻲ ﺳﺎﺑﻘﻪ ﻧﻴﺴﺖ، ﻭ ﻋﻨﻘﺮﻳﺐ ﺩﺭ ﻣﻨﺎﺷﺪﻩ ﭼﻬﺎﺭﺩﻫﻢ ﺧﻮﺍﻫﻴﺪ ﻳﺎﻓﺖ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﻗﺴﻤﺖ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺣﺬﻑ ﻭ ﺍﺳﻘﺎﻁ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ، ﻭ ﻣﺎ ﺩﺭ ﺷﺮﺡ ﺣﺎﻝ ﻣﻬﻠﺐ ﺑﻦ ﺍﺑﻲ ﺻﻔﺮﻩ، ﺩﺭ ﺟﻠﺪ 2 ﺗﺎﺭﻳﺦ ﺍﺑﻦ ﺧﻠﻜﺎﻥ ﺻﻔﺤﻪ 273 ﻣﻮﺿﻮﻋﻲ ﺭﺍ ﻧﻘﻞ ﺍﺯ " ﺍﻟﻤﻌﺎﺭﻑ " ﺑﺪﺳﺖ ﺁﻭﺭﺩﻳﻢ ﻛﻪ ﭼﺎﭘﺨﺎﻧﻪﻫﺎ ﺁﻧﺮﺍ ﺣﺬﻑ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺍﻧﺪ؛ ﻭ ﺍﺣﻤﺪ ﺑﻦ ﺟﺎﺑﺮ (ﺑﻠﺎﺫﺭﻱ) ﻣﺘﻮﻓﺎﻱ 379 ﺩﺭ ﺟﺰﺀ ﺍﻭﻝ ﺍﺯ "
ﺍﻧﺴﺎﺏ ﺍﻟﺎﺷﺮﺍﻑ " ﮔﻮﻳﺪ: ﻋﻠﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺑﺮ ﻣﻨﺒﺮ ﮔﻔﺖ: ﺑﺨﺪﺍ ﺳﻮﮔﻨﺪ ﻣﻴﺪﻫﻢ ﻛﺴﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺷﻨﻴﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﺍﺯ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺭﻭﺯ ﻏﺪﻳﺮ ﺧﻢ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺍﻟﻠﻬﻢ ﻭﺍﻝ ﻣﻦ ﻭﺍﻟﺎﻩ ﻭ ﻋﺎﺩ ﻣﻦ ﻋﺎﺩﺍﻩ ﺑﺮﺧﻴﺰﺩ ﻭ ﮔﻮﺍﻫﻲ ﺩﻫﺪ، ﻭ ﺍﻧﺲ ﺑﻦ ﻣﺎﻟﻚ، ﻭ ﺑﺮﺍﺀ ﺑﻦ ﻋﺎﺯﺏ، ﻭ ﺟﺮﻳﺮ ﺑﻦ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﻠﻪ ﺑﺠﻠﻲ، ﺩﺭ ﺯﻳﺮ ﻣﻨﺒﺮ ﺑﻮﺩﻧﺪ، ﻋﻠﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺳﻮﮔﻨﺪ ﺩﺍﺩﻥ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺗﻜﺮﺍﺭ ﻧﻤﻮﺩ ﻭ ﺍﺣﺪﻱ ﭘﺎﺳﺦ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻧﺪﺍﺩ، ﭘﺲ ﻓﺮﻣﻮﺩ ﺑﺎﺭ ﺧﺪﺍﻳﺎ ﻫﺮ ﻛﺲ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﺷﻬﺎﺩﺕ ﺭﺍ ﻛﺘﻤﺎﻥ ﻣﻴﻜﻨﺪ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻴﻜﻪ ﺁﻧﺮﺍ ﻣﻴﺪﺍﻧﺪ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺩﻧﻴﺎ ﻣﺒﺮ ﻣﮕﺮ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺁﻧﻜﻪ ﺑﺮ ﺍﻭ ﻋﻠﺎﻣﺘﻲ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻫﻲ ﻛﻪ ﺑﺪﺍﻥ ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﺷﻮﺩ ﮔﻮﻳﺪ: ﺩﺭ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﺍﻧﺲ ﮔﺮﻓﺘﺎﺭ ﺑﺮﺹ ﺷﺪ، ﻭ ﺑﺮﺍﺀ ﻧﺎﺑﻴﻨﺎ ﮔﺸﺖ، ﻭ ﺟﺮﻳﺮ ﺑﺼﺤﺮﺍﻧﺸﻴﻨﻲ ﻭ ﮔﻤﺮﺍﻫﻲ ﺟﺎﻫﻠﻴﺖ (ﭘﺲ ﺍﺯ ﻣﻬﺎﺟﺮﺕ ﺑﺎﺳﻠﺎﻡ) ﺑﺮﮔﺸﺖ ﻭ ﺑﺠﺎﻳﮕﺎﻩ ﺍﻭﻟﻲ ﺧﻮﺩ ﺭﻓﺖ ﻭ ﺩﺭ ﺧﺎﻧﻪ ﻣﺎﺩﺭﺵ ﺩﺭﮔﺬﺷﺖ. ﻭ ﺍﺑﻦ ﺍﺑﻲ ﺍﻟﺤﺪﻳﺪ ﺩﺭ ﺟﻠﺪ 4 ﺷﺮﺡ ﻧﻬﺞ ﺍﻟﺒﻠﺎﻏﻪ ﺩﺭ ﺻﻔﺤﻪ 488 ﮔﻮﻳﺪ: ﻣﺸﻬﻮﺭ [ ﺻﻔﺤﻪ 55]
✔️ادامه دارد...
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
🌳شجره آشوب« قسمت صد و بیستم» 📌بررسی نفوذی های بنی امیه در حکومت امیرالمومنین علیه السلام 🔻قدم بعدی
🌳شجره آشوب« قسمت صد و بیست و یکم»
📌بررسی نفوذی های بنی امیه در حکومت امیرالمومنین علیه السلام
🔻در گزارش کتاب امامت و سیاست آمده است که «زمانى كه ميان صلح تا فرستادن حكمين فرصتى به دست آمد، معاويه به ياران خود چنين گفت: به نظر شما على چه كسى را به عنوان حكم برمىگزيند؟ ما عمرو بن عاص را برمىگزينيم.
🔻 عتبة بن ابو سفيان گفت: تو على را بهتر از ما مىشناسى. معاويه گفت: على پنج مرد مورد اعتماد دارد، عدى بن حاتم، عبد الله بن عباس، سعد بن قيس، شريح بن هانى و احنف بن قيس، من آنان را براى شما توصيف مىكنم. عمرو نمىتواند بر ابن عباس پيروز شود... ولى با اين وجود مردم از اين جنگ ملول شدهاند و به مردى كه فقط داراى تقوا باشد رضايت مىدهند، هيچ كدام از آنان داراى تقوا نيستند.
🔻 شما نگاه كنيد، كدام يك از اصحاب رسول خدا (ص) را مردم شام امين مىدانند و اهل عراق نيز او را قبول دارند؟ عتبه گفت: آن مرد فقط ابو موسى اشعرى است.»
🔻به نظر شما آیا مشخص نیست چرا اشعث و یارانش، اینقدر بر انتخاب ابوموسی اصرار می کنند؟ آیا ملاقات عتبه با اشعث، در انتخاب ابوموسی بی تأثیر بود؟ گزارش بالا به خوبی نشان میدهد ابوموسی گزینه مدنظر بنی امیه بود و در نتیجه پیشنهاد انتخاب او، از طریق عتبه یا یکی دیگر از افراد نزدیک به معاویه، به اشعث انتقال داده شده است.
🔻 جالب اینکه ابوموسی، در هیچ جنگی همراه امام نبود و در زمان صفین نیز با میدان نبرد، فاصله زیادی داشت.
📚 کتاب شجره آشوب
💬 نویسندگان: آقایان یوسفی و آقامیری
↩️ ادامه دارد...
@Nahjolbalaghe2
Joze 24 - Copy.mp3
3.28M
تلاوت جزء بیستوچهارم قرآن کریم
@Nahjolbalaghe2