.
«أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ»
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
وَمَا مَنَعَ النَّاسَ أَن يُؤْمِنُوا إِذْ جَاءَهُمُ الْهُدَىٰ إِلَّا أَن قَالُوا أَبَعَثَ اللَّهُ بَشَرًا رَّسُولًا
تنها چیزى که بعد از آمدن هدایت، مانع شد مردم ایمان بیاورند، این بود که (از روى نادانى و بى خبرى) گفتند: «آیا خداوند بشرى را بعنوان رسول فرستاده است؟!»
(اسراء/۹۴)
***
قُل لَّوْ كَانَ فِي الْأَرْضِ مَلَائِكَةٌ يَمْشُونَ مُطْمَئِنِّينَ لَنَزَّلْنَا عَلَيْهِم مِّنَ السَّمَاءِ مَلَكًا رَّسُولًا
بگو: «(آرى) اگر در روى زمین فرشتگانى (زندگى مى کردند، و)با آرامش گام بر مى داشتند، ما فرشته اى را از آسمان بعنوان رسول، بر آنها مى فرستادیم.» (چرا که رهنماى هر گروهى باید از جنس خودشان باشد).
(اسراء/۹۵)
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
📝تفسیر سوره مبارکه اسراء آیه های ۹۰ الی ۹۳ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی ↩️ اما اگر
📝تفسیر سوره مبارکه اسراء آیه های ۹۴ و ۹۵
📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی
🔸بهانه همگونى!
در آیات گذشته، سخن از بهانه جوئى مشرکان در زمینه توحید بود، و در آیات مورد بحث، به بهانه همگونى اشاره کرده مى گوید:
تنها چیزى که مانع شد مردم بعد از آمدن هدایت، ایمان بیاورند این بود که، مى گفتند: آیا خدا انسانى را به عنوان پیامبر برانگیخته (وَ ما مَنَعَ النّاسَ أَنْ یُؤْمِنُوا إِذْ جاءَهُمُ الْهُدى إِلاّ أَنْ قالُوا أَ بَعَثَ اللّهُ بَشَراً رَسُولاً).
آیا باور کردنى است که: این مقام والا و بسیار مهم بر عهده انسانى گذارده شود؟
آیا نباید این رسالت عظیم بر دوش نوع برترى همچون فرشتگان بگذارند. تا از عهده آن به خوبى برآید، انسان خاکى کجا و رسالت الهى کجا؟ افلاکیان شایسته این مقام اند، نه خاکیان!.
این منطق سست و بى پایه، مخصوص بیک گروه و دو گروه نبود، بلکه شاید اکثر افراد بى ایمان، در طول تاریخ در برابر پیامبران به آن توسّل جسته اند:
قوم نوح در مخالفت خود با این پیامبر بزرگ فریاد مى زدند: ما هذا إِلاّ بَشَرٌ مِثْلُکُمْ:
این تنها انسانى همانند شما است .(۱)
قوم بى ایمان معاصر هود مى گفتند: ما هذا إِلاّ بَشَرٌ مِثْلُکُمْ یَأْکُلُ مِمّا تَأْکُلُونَ مِنْهُ وَ یَشْرَبُ مِمّا تَشْرَبُونَ:
این انسانى همانند شما است، از آنچه مى خورید مى خورد و از آنچه مى نوشید مى نوشد .(۲)
حتى اضافه مى کردند: اگر شما از بشرى همانند خودتان اطاعت کنید زیان کارید (وَ لَئِنْ أَطَعْتُمْ بَشَراً مِثْلَکُمْ إِنَّکُمْ إِذاً لَخاسِرُونَ).(۳)
عین این ایراد را به پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) نیز کرده، مى گفتند: ما لِهذَا الرَّسُولِ یَأْکُلُ الطَّعامَ وَ یَمْشِی فِی الاْ َسْواقِ لَوْ لا أُنْزِلَ إِلَیْهِ مَلَکٌ فَیَکُونَ مَعَهُ نَذِیراً:
چرا این پیامبر غذا مى خورد، و در بازارها راه میرود؟ لااقل چرا فرشته اى همراه او نازل نشده که همراه او مردم را انذار کند ؟.(۴)
* * *
در آیه بعد، قرآن در یک جمله کوتاه و روشن پاسخ پر معنائى به همه آنها داده مى گوید: بگو حتى اگر در روى زمین، فرشتگانى بودند که: با آرامش گام مى زدند، ما از آسمان فرشته اى را به عنوان پیامبر بر آنها نازل مى کردیم (قُلْ لَوْ کانَ فِی الاْ َرْضِ مَلائِکَةٌ یَمْشُونَ مُطْمَئِنِّینَ لَنَزَّلْنا عَلَیْهِمْ مِنَ السَّماءِ مَلَکاً رَسُولاً).
یعنى همواره رهبر باید از جنس پیروانش باشد، انسان براى انسان ها، و فرشته براى فرشتگان.
دلیل همگونى رهبر و پیروان نیز روشن است; زیرا از یکسو، مهم ترین بخش تبلیغى یک رهبر، بخش تبلیغى عملى او است: همان الگو بودن و اسوه بودن، و این تنها در صورتى ممکن است که: داراى همان غرائز و احساسات، و همان ساختمان جسمى و روحى باشد، و گرنه پاکى فرشته اى که نه شهوت جنسى دارد، نه نیاز به مسکن و لباس و غذا، و نه سایر غرائز انسانى در آن، موجود است، هیچ گاه نمى تواند سرمشقى براى انسان ها باشد.
بلکه، مردم مى گویند: او از دل ما خبر ندارد، و نمى داند چه طوفان هائى بر اثر شهوت و غضب در روح ما جریان دارد، او تنها براى دل خودش سخنى مى گوید، او اگر احساسات ما را داشت مثل ما بود یا بدتر! اعتبارى به حرف هاى او نیست!.
اما هنگامى که رهبرى همچون على(علیه السلام) بگوید: إِنَّما هِیَ نَفْسِی أَرُوضُها بِالتَّقْوى لِتَأْتِیَ آمِنَةً یَوْمَ الْخَوْفِ الاْ َکْبَرِ:
من هم نفسى همچون شما دارم اما به وسیله تقوا آن را مهار مى کنم تا در روز قیامت در امن و امان باشد (۵) در چنین حالتى مى تواند الگو و اسوه باشد.
✔️پی نوشت:
۱ ـ مؤمنون، آیه ۲۴.
۲ ـ مؤمنون، آیه ۳۳.
۳ ـ مؤمنون، آیه ۳۴.
۴ ـ فرقان، آیه ۷.
۵ ـ نهج البلاغه ، نامه ۴۵.
↩️ ادامه دارد...
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
📝 شرح و تفسیر حکمت ۳۴۵ 🔷نعمت عدم توانايى بر گناه: امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه به نكته اى
📝 شرح و تفسیر حکمت ۳۴۵
🔹نعمت عدم توانايى بر گناه:
↩️قابل توجه است كه در غررالحكم (همانگونه كه در مصادر ذكر شد) اين كلام شريف به اين صورت نقل شده است: (إنَّ مِنَ النِّعْمَةِ تَعَذُّرُ الْمَعاصي) و اين واقعآ نعمتى الهى است كه انسان بايد شكر آن را بگزارد همانگونه كه سعدى مى گويد:
چگونه شكر اين نعمت گزارم که زور مردم آزارى ندارم
حافظ نيز مى گويد:
من از بازوى خود دارم بسى شكر كه زور مردم آزارى ندارم
يكى از شعراى معاصر، كلام امام عليه السلام را به اين صورت ترجمه كرده ومى گويد:
گر دسترست نيست به كارى كه خطاست اين نيز نشانه اى ز الطاف خداست
گر عاجزى از اينكه گناهى بكنى كن شكر كه اين عجز هم از نعمتهاست
ابن ابى الحديد حديث ديگرى در اين زمينه مشابه آن نقل كرده است: «إِنَّ مِنَ الْعِصْمَةِ أنْ لا تَجِدَ؛ نوعى از عصمت اين است كه وسايل گناه را در اختيار نداشته باشى».
پيام ديگرى كه اين گفتار حكيمانه دارد اين است كه حاكمان جامعه براى دور ماندن مردم از گناه، كارى كنند كه اسباب معصيت از ميان آنها برچيده شود وبه اصطلاح روز، از طريق اقداماتى تأمينى و تربيتى، جامعه را از گناه دور دارند.
✔️ پایان
@Nahjolbalaghe2
#در_محضر_اهل_بیت
☀️امام على عليه السلام:
مَن أبانَ لَكَ عَيبَكَ فَهُوَ وَدودُكَ
هر كس عيب تو را برايت آشكار كرد، او دوست توست
غررالحكم حدیث8210
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: دویست و چهل و هشتم 🔷#واقعهغدیرخم #علامهامینی ↩️ ﻭ ﺩﺭ ﻓﺘﻮﺣﺎﺕ ﺍﺳﻠﺎ
.
📝ترجمه کتاب الغدیر
✅ قسمت: دویست و چهل و نه
🔷#واقعهغدیرخم
#علامهامینی
↩️ﺩﻧﺒﺎﻟﻪ ﺳﺨﻦ- ﺍﺑﻦ ﺍﺛﻴﺮ ﺩﺭ ﺟﻠﺪ 4 " ﻧﻬﺎﻳﻪ " ﺹ 246 ﻭ ﺣﻠﺒﻲ ﺩﺭ ﺟﻠﺪ 3 " ﺳﻴﺮﻩ " ﺹ 304 ﻭ ﺑﻌﺾ ﺩﻳﮕﺮ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﺭﺍ ﺑﺸﺨﺺ ﻣﺠﻬﻮﻝ ﻧﺴﺒﺖ ﺩﺍﺩﻩ ﻭ ﮔﻔﺘﻪ ﺍﻧﺪ ﻛﻪ: ﺳﺒﺐ ﺍﻳﻦ ﻛﻠﺎﻡ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ (ﻣﻦ ﻛﻨﺖ ﻣﻮﻟﺎﻩ ﻓﻌﻠﻲ ﻣﻮﻟﺎﻩ) ﺍﻳﻦ ﺑﻮﺩﻩ ﻛﻪ: ﺍﺳﺎﻣﻪ ﺍﺑﻦ ﺯﻳﺪ ﺑﻦ ﻋﻠﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﮔﻔﺖ: ﺗﻮ ﻣﻮﻟﺎﻱ ﻣﻦ ﻧﻴﺴﺘﻲ، ﻣﻨﺤﺼﺮﺍ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻣﻮﻟﺎﻱ ﻣﻦ ﺍﺳﺖ، ﭘﺲ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺻﻠﻲ
ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻫﺮ ﻛﺲ ﻛﻪ ﻣﻦ ﻣﻮﻟﺎﻱ ﺍﻭﻳﻢ، ﻋﻠﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﻣﻮﻟﺎﻱ ﺍﻭ ﺍﺳﺖ. ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻣﺠﻬﻮﻝ ﺭﺍ ﺫﻛﺮ ﻧﻤﻮﺩﻩ، ﻣﻨﻈﻮﺭﺵ ﺍﻳﻦ ﺑﻮﺩﻩ ﻛﻪ ﺣﺪﻳﺚ ﻣﺰﺑﻮﺭ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻋﻈﻤﺖ ﺁﻥ ﻓﺮﻭ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﻭ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺳﻠﺐ ﺍﻫﻤﻴﺖ ﻧﻤﺎﻳﺪ ﺑﺎﻳﻦ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺁﻧﺮﺍ ﺑﺼﻮﺭﺕ ﻳﻚ ﻗﻀﻴﻪ ﻛﻮﭼﻚ ﻭ ﺷﺨﺼﻲ ﺩﺭﺁﻭﺭﺩﻩ ﻭ ﭼﻨﻴﻦ ﻭﺍﻧﻤﻮﺩ ﻛﺮﺩﻩ ﻛﻪ ﻣﺨﺘﺼﺮ ﻣﻌﺎﺭﺿﻪ ﻭ ﻧﻘﺎﺭﻱ ﺑﻴﻦ ﺩﻭ ﻧﻔﺮ ﺍﺯ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺍﻣﺖ ﺩﺳﺖ ﺩﺍﺩﻩ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﺟﻤﻠﻪ ﺍﺯ ﻓﺮﻣﺎﻳﺶ ﺧﻮﺩ ﺁﻧﺮﺍ ﺍﺻﻠﺎﺡ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ، ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻴﻜﻪ ﺍﻭ ﻧﻤﻲ ﺩﺍﻧﺪ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻨﺎﺩﺍﻧﻲ ﻣﻴﺰﻧﺪ ﺩﺭ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺭﻭﺍﻳﺎﺕ ﻣﺘﻮﺍﺗﺮﻩ ﻭ ﺍﺣﺎﺩﻳﺚ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺯﻳﺎﺩﻱ ﺩﺭ ﺳﺒﺐ ﺑﺮﺍﻓﺮﺍﺧﺘﻦ ﺍﻳﻦ ﺍﻣﺮ ﺧﻄﻴﺮ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﭘﻨﺪﺍﺭ ﺑﻲ ﭘﺎﻳﻪ ﻭ ﻣﺎﻳﻪ (ﻭ ﻣﻐﺮﺿﺎﻧﻪ) ﺍﻭ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ ﻛﻪ ﻣﻘﺼﻮﺩ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻫﻢ ﻣﻴﺸﻜﻨﺪ، ﺍﺯ ﻧﺰﻭﻝ ﺁﻳﻪ ﺗﺒﻠﻴﻎ ﺗﺎ ﺍﻗﺪﺍﻣﺎﺕ ﻣﻬﻤﻪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻣﻘﺪﻣﻪ ﺍﺑﻠﺎﻍ ﺍﻳﻦ ﺍﻣﺮ ﺻﻮﺭﺕ ﮔﺮﻓﺖ ﻭ ﻭﻗﺎﻳﻌﻲ ﻛﻪ ﻣﻘﺎﺭﻥ ﺍﺑﻠﺎﻍ ﺁﻥ ﻭﻗﻮﻉ ﻳﺎﻓﺖ، ﺑﻄﻮﺭﻳﻜﻪ ﻫﻴﭽﻴﻚ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺍﻣﻮﺭ ﻭ ﻭﻗﺎﻳﻊ ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﻣﻄﻠﺐ ﺑﻲ ﺍﺳﺎﺱ ﻭ ﺩﺭﻭﻍ ﺳﺎﺯﺵ ﻭ ﻣﻨﺎﺳﺒﺘﻲ ﻧﺪﺍﺭﺩ، ﻭ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺩﻟﺎﺋﻞ ﻗﻄﻌﻴﻪ ﻣﺰﺑﻮﺭ ﺍﺳﺖ (ﺩﺭ ﺭﺩ ﻭ ﺗﻜﺬﻳﺐ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻣﺠﻌﻮﻝ " ﻣﻮﺿﻮﻉ ﺍﺳﺎﻣﻪ ") ﺁﻳﻪ ﻛﺮﻳﻤﻪ " ﺍﻟﻴﻮﻡ ﺍﻛﻤﻠﺖ ﻟﻜﻢ ﺩﻳﻨﻜﻢ.. " ﻛﻪ ﺻﺮﺍﺣﺖ ﺩﺍﺭﺩ ﺑﻪ ﻛﻤﺎﻝ ﺩﻳﻦ ﻭ
ﺗﻤﺎﻣﻲ ﻧﻌﻤﺖ ﻭ ﺧﺸﻨﻮﺩﻱ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﺑﺎﻳﻦ ﺁﻫﻨﮓ ﺁﺷﻜﺎﺭ، ﻭ ﺍﻳﻦ ﻋﻈﻤﺖ (ﻭ ﺍﻫﻤﻴﺖ) ﻧﺎﺷﻲ ﺍﺯ ﺍﺭﺯﺵ ﺍﺻﻠﺎﺡ ﺑﻴﻦ ﺩﻭ ﻣﺮﺩ ﻛﻪ ﺑﺎ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﻣﺸﺎﺟﺮﻩ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺍﻧﺪ، ﻧﻴﺴﺖ.
↩️ ادامه دارد...
@Nahjolbalaghe2
✨﴾﷽﴿✨
✅ برنامه روزانه کانال :
✅🌷شنبه، سهشنبه و پنج شنبه شرح 🦋خطبه ها
✅🌹یکشنبه، دوشنبه وچهارشنبه شرح 🌴حکمتها
✅☫روزانهتفسیر قرآن☫
✅🌷شرح متنی و صوتی نامه ها بطور کامل در کانال بارگذاری شده و شرح آخرین نامه جهت سهولت در دسترسی، در اینجا آورده شده و بقیه نامه ها به هم پیوست میباشد⬇️
لینک شرح نامه ۷۹ ( آخرین نامه): https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/24783
✅🍃حکمتها، نامه ها و خطبه های نهجالبلاغه ترجمه محمد دشتی به طور کامل قبلا در کانال بار گذاری شده و لینکهای دسترسی به مطالب در کانال سنجاق شده اند
@Nahjolbalaghe2