قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: دویست و شصت و نه 🔷#واقعهغدیرخم #علامهامینی 10- ﺷﻬﺎﺏ ﺍﻟﺪﻳﻦ ﺑﻦ ﺷﻤﺲ
.
📝ترجمه کتاب الغدیر
✅ قسمت: دویست و هفتاد
🔷#واقعهغدیرخم
#علامهامینی
11- ﺍﺑﻮ ﺷﻜﻮﺭ ﻣﺤﻤﺪ ﺑﻦ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﺴﻌﻴﺪ ﺑﻦ ﻣﺤﻤﺪ ﻛﺸﻲ، ﺳﺎﻟﻤﻲ ﺣﻨﻔﻲ ﺩﺭ " ﺍﻟﺘﻤﻬﻴﺪ ﻓﻲ ﺑﻴﺎﻥ ﺍﻟﺘﻮﺣﻴﺪ " ﮔﻮﻳﺪ: ﺭﺍﻓﻀﻴﺎﻥ ﮔﻮﻳﻨﺪ: ﺍﻣﺎﻣﺖ ﺑﺮﺍﻱ ﻋﻠﻲ ﺑﻦ ﺍﺑﻲ ﻃﺎﻟﺐ ﺭﺿﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻨﻪ ﻣﻨﺼﻮﺹ ﺍﺳﺖ، ﺑﺪﻟﻴﻞ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻭﺻﻲ ﺧﻮﺩ ﻭ ﺧﻠﻴﻔﻪ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺧﻮﺩ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩ، ﺁﻧﺠﺎ ﻛﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺁﻳﺎ ﺧﺸﻨﻮﺩ ﻧﻴﺴﺘﻲ ﻛﻪ ﺑﻮﺩﻩ ﺑﺎﺷﻲ ﺍﺯ ﻣﻦ ﺑﻤﻨﺰﻟﻪ ﻫﺎﺭﻭﻥ ﺍﺯ ﻣﻮﺳﻲ ﺟﺰ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﻣﻦ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮﻱ ﻧﻴﺴﺖ، ﭘﺲ (ﻫﻤﺎﻧﻄﻮﺭ ﻛﻪ) ﻫﺎﺭﻭﻥ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺧﻠﻴﻔﻪ ﻣﻮﺳﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺑﻮﺩ، ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﻋﻠﻲ ﺭﺿﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻨﻪ، ﻭ ﺩﻟﻴﻞ ﺩﻭﻡ ﺍﻳﻨﺴﺖ ﻛﻪ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻭﻟﻲ ﻣﺮﺩﻡ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩ، ﭘﺲ ﺍﺯ ﺁﻧﻜﻪ ﺍﺯ ﻣﻜﻪ ﻣﺮﺍﺟﻌﺖ ﻓﺮﻣﻮﺩ ﻭ ﺩﺭ ﻏﺪﻳﺮﺧﻢ ﻓﺮﻭﺩ ﺁﻣﺪ ﺍﻣﺮ ﻛﺮﺩ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻛﻪ ﺟﻬﺎﺯ ﺷﺘﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﮔﺮﺩ ﺁﻭﺭﻧﺪ ﻭ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺑﺼﻮﺭﺕ ﻣﻨﺒﺮﻱ ﺳﺎﺧﺖ ﻭ ﺑﺮ ﺁﻥ ﺑﺎﻟﺎ ﺭﻓﺖ ﻭ ﻓﺮﻣﻮﺩ: " ﺍﻟﺴﺖ ﺑﺎﻭﻟﻲ ﺍﻟﻤﻮﻣﻨﻴﻦ ﻣﻦ ﺍﻧﻔﺴﻬﻢ " ﮔﻔﺘﻨﺪ ﺁﺭﻱ،
ﭘﺲ ﻓﺮﻣﻮﺩ " ﻣﻦ ﻛﻨﺖ ﻣﻮﻟﺎﻩ ﻓﻌﻠﻲ ﻣﻮﻟﺎﻩ، ﺍﻟﻠﻬﻢ ﻭﺍﻝ ﻣﻦ ﻭﺍﻟﺎﻩ ﻭ ﻋﺎﺩ ﻣﻦ ﻋﺎﺩﺍﻩ ﻭ ﺍﻧﺼﺮ ﻣﻦ ﻧﺼﺮﻩ ﻭ ﺍﺧﺬﻝ ﻣﻦ ﺧﺬﻟﻪ "، ﻭ ﺧﺪﺍﻱ ﺟﻞ ﺟﻠﺎﻟﻪ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ: ﺍﻧﻤﺎ ﻭﻟﻴﻜﻢ ﺍﻟﻠﻪ ﻭ ﺭﺳﻮﻟﻪ ﻭ ﺍﻟﺬﻳﻦ ﺁﻣﻨﻮﺍ: ﺍﻟﺬﻳﻦ ﻳﻘﻴﻤﻮﻥ ﺍﻟﺼﻠﻮﻩ ﻭ ﻳﻮﺗﻮﻥ ﺍﻟﺰﻛﻮﻩ ﻭ ﻫﻢ ﺭﺍﻛﻌﻮﻥ، ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺷﺎﻥ ﻋﻠﻲ ﺭﺿﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻨﻪ ﻧﺎﺯﻝ ﮔﺸﺘﻪ، ﺩﻟﺎﻟﺖ ﺩﺍﺭﺩ ﺑﺮ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺍﻭ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺍﻭﻟﺎﻱ (ﺳﺰﺍﻭﺍﺭﺗﺮﻳﻦ) ﻣﺮﺩﻡ ﺑﻮﺩﻩ. ﺳﭙﺲ ﺩﺭ ﺟﻮﺍﺏ ﺍﺯ ﺁﻧﭽﻪ ﺫﻛﺮ ﺷﺪ، ﮔﻮﻳﺪ: ﻭ ﺍﻣﺎ ﺳﺨﻦ (ﺭﺍﻓﻀﻴﺎﻥ) ﻛﻪ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻭﻟﻲ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩ، ﻣﻴﮕﻮﺋﻴﻢ: ﻣﺮﺍﺩ ﺍﻭ (ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ) ﺩﺭ ﻭﻗﺖ ﺍﻭ (ﻋﻠﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ) ﺍﺳﺖ، ﻳﻌﻨﻲ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﻋﺜﻤﺎﻥ ﺭﺿﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻨﻪ ﻭ ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻌﺎﻭﻳﻪ ﺭﺿﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻨﻪ ﻭ ﻣﺎ ﻧﻴﺰ ﻫﻤﻴﻦ ﺭﺍ ﻣﻴﮕﻮﺋﻴﻢ ﻭ ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺍﺳﺖ ﺟﻮﺍﺏ ﺍﺯ ﻗﻮﻝ ﺧﺪﺍﻳﺘﻌﺎﻟﻲ ﺍﻧﻤﺎ ﻭﻟﻴﻜﻢ ﺍﻟﻠﻪ ﻭ ﺭﺳﻮﻟﻪ ﻭ ﺍﻟﺬﻳﻦ ﺁﻣﻨﻮﺍ... ﻣﺎ ﻣﻴﮕﻮﺋﻴﻢ ﻛﻪ: ﻋﻠﻲ ﺭﺿﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻨﻪ ﺑﺎﻳﻦ ﺩﻟﻴﻞ ﻭﻟﻲ ﻭ ﺍﻣﻴﺮ ﺑﻮﺩﻩ، ﺩﺭ ﺍﻳﺎﻡ ﺧﻮﺩ ﻭ ﺩﺭ ﻭﻗﺖ ﺧﻮﺩ ﻭ ﺁﻥ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﻋﺜﻤﺎﻥ ﺭﺿﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻨﻪ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﻣﺎ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻭﻗﺖ ﭼﻨﻴﻦ ﺳﺘﻤﻲ ﺭﺍ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ.
↩️ ادامه دارد...
@Nahjolbalaghe2
Mohammad Hosseini - Ya Fateme.mp3
4.97M
🏴شهادت بانوی دوعالم، حضرت زهرا
(س) بر دوستداران حضرتش تسلیت باد
🏴 یا فاطمه من عقده دل وا نکردم
🏴گشتم ولی قبر تو را پیدا نکردم
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
📝تفسیر سوره مبارکه کهف آیات ۶ تا ۸ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی 🔹غصه مخور، جهان مید
📝تفسیر سوره مبارکه کهف آیات ۶ تا ۸
📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی
↩️سپس مى گوید: اینها پایدار نیست و سرانجام محو و نابود خواهد شد، ما همه آنچه را روى زمین است، از میان خواهیم برد و صفحه زمین را، خاک بى گیاهى قرار خواهیم داد (وَ إِنّا لَجاعِلُونَ ما عَلَیْها صَعِیداً جُرُزاً).
صَعِید از ماده صعود در اینجا به معنى صفحه روى زمین است، صفحه اى که در آن خاک، کاملاً نمایان باشد.
و جُرُز به معنى زمینى است که گیاهى در آن نمى روید گوئى گیاهان خود را مى خورد، و به تعبیر دیگر جُرُز به سرزمینى گفته میشود که: به خاطر خشکسالى و کمى باران، تمام گیاهانش از میان بروند.
آرى، این منظره زیبا و دل انگیزى را که در فصل بهار، در دامان صحرا و کوهسار مى بینیم: گل ها مى خندند، گیاهان مى رقصند، برگ ها نجوا مى کنند، و جویبارها زمزمه شادى سر داده اند، به همین حال باقى نمى ماند، فصل خزان فرا مى رسد، شاخه ها عریان، جویبارها خاموش، غنچه ها خشکیده، برگ ها پژمرده، و آواى حیات به خاموشى مى گراید.
زندگى پر زرق و برق انسان ها نیز همین گونه است، این کاخ هاى سر به آسمان کشیده، این لباس هاى رنگارنگ، این نعمت هاى گوناگون، این انسان هاى آماده به خدمت، و این پست ها و مقام ها و مانند آن، نیز جاودانى نیستند، روزى فرا مى رسد که: جز یک قبرستان خشک و خاموش از این جامعه ها بیش باقى نمى ماند و این درس بزرگ عبرتى است.
✔️ پایان
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
📝 شرح و تفسیر حکمت ۳۴۹ ✅ پندهای مهم اخلاقی ↩️در چهارمين نكته مى فرمايد: «كسى كه (بى مقدمه) به سراغ
📝 شرح و تفسیر حکمت ۳۴۹
✅ یازده پند اخلاقی
↩️حضرت در ششمين توصيه مى فرمايد: «هركس در موارد سوءظن گام بگذارد سرانجام متهم خواهد شد»؛ (وَمَنْ دَخَلَ مَدَاخِلَ آلسُّوءِ اتُّهِمَ). گفتار حكيمانه امام عليه السلام در اينجا اشاره به همان چيزى است كه به صورت ضرب المثل در ميان مردم درآمده است: «إتَّقُوا مِنْ مَواضِعِ التُّهَمِ؛ از جاهايى كه تهمت خيز است بپرهيزيد». بى شك انسان هرقدر پاك و منزه باشد نبايد در جاهايى كه تهمت خيز است گام بگذارد؛ مثلا در مجلس شرابخواران حضور يابد، در محله هاى بدنام ومراكز فساد گام نهد و يا با افراد بدنام و آلوده طرح دوستى بريزد. به يقين انسان پاك و پرهيزكار نيز هنگامى كه مرتكب اينگونه كارها شود متهم مى گردد ودرواقع آبروى خود را به دست خود ريخته است.
شبيه همين معنا از امام عليه السلام در حديث ديگرى آمده است كه مى فرمايد: «مَنْ عَرَّضَ نَفْسَهُ لِلتُّهْمَةِ فَلايَلُومَنَّ مَنْ أساءَ بِهِ الظَّنَّ؛ كسى كه خود را در معرض تهمت قرار دهد نبايد كسانى را سرزنش كند كه به او سوءظن پيدا مى كنند». نيز در حديث ديگرى از امام صادق عليه السلام مى خوانيم: «اِتَّقُوا مَواضِعَ الرَّيْبِ وَلا يَقِفَنَّ أَحَدُكُمْ مَعَ أُمِّهِ فِى الطَّريقِ فَإِنَّهُ لَيْسَ كُلُّ أَحَدٍ يَعْرِفُها؛ از مواضعى كه موجب سوءظن است بپرهيزيد و هيچكس از شما با مادرش در وسط راه نايستد، زيرا همه نمى دانند او مادر وى است (و چه بسا فكر كنند او با زن نامحرمى رابطه دارد)». البته مواردى هست كه قرائن نشان مى دهد فلان زن، خواهر يا مادر يا همسر اوست كه اينگونه موارد مستثناست.
↩️ ادامه دارد...
@Nahjolbalaghe2
#در_محضر_اهل_بیت
☀️امام علی علیه السلام:
بَيْنَكُمْ وَ بَيْنَ الْمَوْعِظَةِ حِجَابٌ مِنَ الْغِرَّةِ
ميان شما و پندپذيرى، پرده اى از غرور و خودخواهى وجود دارد
حکمت ۲۸۲ نهج البلاغه
@Nahjolbalaghe2