eitaa logo
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
1.5هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
1.6هزار ویدیو
32 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
📝 شرح و تفسیر حکمت ۳۵۰ 🔴 نشانه هاى ظالم: امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه نشانه هاى ظالمان و
📝 شرح و تفسیر حکمت ۳۵۰ 🔸 نشانه های ظالمان بحث را با حديث ديگرى از رسول خدا صلي الله عليه و آله پايان مى دهيم: «إنَّهُ لَيَأْتِي الْعَبْدُ يَوْمَ الْقِيامَةِ وَقَدْ سَرَّتْهُ حَسَناتُهُ فَيَجِيُ الرَّجُلُ فَيَقُولُ: يا رَبِّ ظَلَمَني هذا فَيُوْخَذُ مِنْ حَسَناتِهِ فَيُجْعَلُ فِي حَسَناتِ الَّذي سَأَلَهُ فَما يَزالُ كَذلِکَ حَتّى ما يَبْقى لَهُ حَسَنَةٌ فَإذا جاءَ مَنْ يَسْأَلُهُ نَظَرَ إلى سَيِّئاتِهِ فَجُعِلَتْ مَعَ سَيِّئاتِ الرَّجُلِ فَلا يَزالُ يُسْتَوْفى مِنْهُ حَتّى يَدْخُلُ النّارَ؛ روز قيامت بنده اى از بندگان خدا را (براى حساب) مى آورند در حالى كه حسناتش او را مسرور ساخته است. در اين هنگام كسى مى آيد ومى گويد: خداوندا! اين مرد به من ستم كرده. در اين هنگام از حسنات او برمى دارند و به حسنات مظلوم مى افزايند و همين گونه اين كار تكرار مى شود تا آنكه حسنه اى از او باقى نمى ماند. سپس هنگامى كه مدعى ديگرى پيدا مى كند نگاه به گناهان او مى كنند و به نامه اعمال ظالم منتقل مى نمايند و اين كار پيوسته ادامه پيدا مى كند تا داخل در آتش دوزخ شود». ✔️ پایان @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ امام علی (ع): اگر مستمندی را دیدی که توشه ات را تا میبرد و فردا که به آن نیاز داری به تو باز می گرداند، کمک او را غنیمت بشمار و زاد و توشه ات را بر دوش او بگذار. 💕🍃و اگر قدرت مالی داری بیشتر کن و همراه او بفرست، زیرا ممکن است روزی در رستاخیز، در جستجوی چنین فردی باشی و او را نیابی . 📕فرازی از نامه 31 نهج البلاغه @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ حکایت کشاورزی که به محضر امام زمان (عج) رسید و خانه ی امام علی (ع) و حضرت زهرا (س) را به او نشان دادند. 🎥حجت الاسلام عالی @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: دویست و هشتاد و سه 🔷#واقعه‌غدیرخم #علامه‌امینی 🔸 ﺍﻧﺘﻘﺎﺩ ﺍﺯ ﺍﺑﻦ ﻛﺜﻴﺮ
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: دویست و هشتاد و چهار 🔷 ↩️ ﺭﺩ ﻭ ﺍﺑﻄﺎﻫﻞ ﺍﻳﻦ ﺷﺒﻬﻪ ﻭ ﭘﻨﺪﺍﺭ ﺑﺪﻭ ﻃﺮﻳﻖ ﻧﻘﺾ ﻭ ﺣﻞ ﺻﻮﺭﺕ ﻣﻴﮕﻴﺮﺩ، ﺍﻣﺎ ﺭﺩ ﻧﻘﻀﻲ ﺑﻮﺳﻴﻠﻪ ﻳﻜﻌﺪﻩ ﺭﻭﺍﻳﺎﺕ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺯﻳﺎﺩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺎ ﻣﺠﺎﻝ ﺫﻛﺮ ﻫﻤﻪ ﺁﻧﻬﺎ (ﻭ ﺣﺘﻲ ﺫﻛﺮ ﺍﻛﺜﺮ ﺁﻧﻬﺎ) ﻧﻴﺴﺖ، ﻭ ﺍﻛﺘﻔﺎ ﻣﻴﻜﻨﻴﻢ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﭽﻨﺪ ﺣﺪﻳﺚ: 1- ﺣﺪﻳﺚ: ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﻣﺎﻩ ﺭﻣﻀﺎﻥ ﺭﺍ ﺭﻭﺯﻩ ﺑﺪﺍﺭﺩ ﻭ ﺷﺶ ﺭﻭﺯ ﺍﺯ ﺷﻮﺍﻝ ﺭﺍ ﻫﻢ ﺩﺭ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﺁﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻫﺪ ﻳﻌﻨﻲ ﺭﻭﺯﻩ ﺑﮕﻴﺮﺩ ﻣﺜﻞ ﺍﻳﻨﺴﺖ ﻛﻪ ﺗﻤﺎﻡ ﺭﻭﺯﮔﺎﺭ (ﻋﻤﺮ ﺧﻮﺩ) ﺭﺍ ﺭﻭﺯﻩ ﺩﺍﺷﺘﻪ، ﺍﻳﻦ ﺣﺪﻳﺚ ﺭﺍ ﻣﺴﻠﻢ ﺑﭽﻨﺪ ﻃﺮﻳﻖ ﺩﺭ ﺻﺤﻴﺢ ﺧﻮﺩ ﺟﻠﺪ 1 ﺹ 323 ﻭ ﺍﺑﻮ ﺩﺍﻭﺩ ﺩﺭ ﺳﻨﻦ ﺧﻮﺩ ﺟﻠﺪ 1 ﺹ 381 ﻭ ﺍﺑﻦ ﻣﺎﺟﻪ ﺩﺭ ﺳﻨﻦ ﺧﻮﺩ ﺟﻠﺪ 1 ﺹ 524 ﻭ ﺩﺍﺭﻣﻲ ﺩﺭ ﺳﻨﻦ ﺧﻮﺩ ﺟﻠﺪ 2 ﺹ 21 ﻭ ﺍﺣﻤﺪ ﺩﺭ ﻣﺴﻨﺪ ﺧﻮﺩ ﺟﻠﺪ 5 ﺹ 417 ﻭ 419 ﻭ ﺍﺑﻦ ﺭﺑﻴﻊ ﺩﺭ " ﺗﻴﺴﻴﺮ ﺍﻟﻮﺻﻮﻝ " ﺟﻠﺪ 2 ﺹ 329- ﻧﻘﻞ ﺍﺯ ﺗﺮﻣﺬﻱ ﻭ ﻣﺴﻠﻢ- ﺑﺎ ﺑﺮﺭﺳﻲ ﻃﺮﻳﻖ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﻭ ﻫﺮ ﻛﺲ ﻛﻪ ﻗﺎﻳﻞ ﺑﺎﺳﺘﺤﺒﺎﺏ ﺭﻭﺯﻩ ﺍﻳﻦ ﺷﺶ ﺭﻭﺯ ﺍﺳﺖ ﺍﺗﻜﺎﺀ ﻭ ﺍﺳﻨﺎﺩﺵ ﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﺍﺳﺖ. 2- ﺣﺪﻳﺚ: ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﺭﻭﺯﻩ ﺑﺪﺍﺭﺩ ﺷﺶ ﺭﻭﺯ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﻓﻄﺮ ﺭﺍ، ﭼﻨﺎﻧﺴﺖ ﻛﻪ ﺗﻤﺎﻡ ﺳﺎﻝ ﺭﺍ ﺭﻭﺯﻩ ﺩﺍﺷﺘﻪ، ﺣﺪﻳﺚ ﻣﺰﺑﻮﺭ ﺭﺍ، ﺍﺑﻦ ﻣﺎﺟﻪ ﺩﺭ ﺳﻨﻦ ﺧﻮﺩ ﺟﻠﺪ 1 ﺹ 524 ﻭ ﺩﺍﺭﻣﻲ ﺩﺭ ﺳﻨﻦ ﺧﻮﺩ ﺟﻠﺪ 2 ﺹ 21 ﻭ ﺍﺣﻤﺪ ﺩﺭ ﻣﺴﻨﺪﺵ ﺟﻠﺪ 3 ﺹ 308 ﻭ 324 ﻭ 344 ﻭ ﺩﺭ ﺟﻠﺪ 5 ﺹ 280 ﻭ ﻧﺴﺎﺋﻲ ﻭ ﺍﺑﻦ ﺣﺒﺎﻥ ﻫﺮ ﺩﻭ ﺩﺭ ﺳﻨﻦ ﺧﻮﺩ ﺑﺎ ﺑﺮﺭﺳﻲ ﻃﺮﻳﻖ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﻭ ﺳﻴﻮﻃﻲ ﺻﺤﺖ ﺍﻳﻦ ﺣﺪﻳﺚ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺟﻠﺪ 2 " ﺟﺎﻣﻊ ﺍﻟﺼﻐﻴﺮ " ﺹ 79 ﺗﺎﻳﻴﺪ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
📝تفسیر سوره مبارکه کهف آیات ۲۱ تا ۲۴ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی 📝تفسیر سوره مبار
📝تفسیر سوره مبارکه کهف آیات ۲۱ تا ۲۴ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی ↩️ ۴ ـ همه چیز با اتکاء بر مشیت خدا آوردن جمله ان شاء اللّه به هنگام بیان تصمیم هاى مربوط به آینده، نه تنها یک نوع ادب در پیشگاه خدا است، بلکه، بیان این حقیقت مهم نیز هست که: ما چیزى از خود نداریم، هر چه هست از ناحیه او است، مستقل بالذات خدا است، و ما همه متّکى به او هستیم، تا اراده او نباشد اگر تیغ هاى عالم از جا حرکت کنند، حتى یک رگ را نخواهند برید، و شیشه را در بغل سنگ نگه مى دارد ، و اگر اراده او باشد همه چیز به سرعت تحقق مى یابد. این، در حقیقت همان مفهوم توحید افعالى است که، در عین وجود اختیار و آزادى اراده انسان، وجود هر چیز و هر کار را به مشیت خدا وابسته مى کند. این تعبیر، علاوه بر افزایش توجه، ما به خدا در کارها، هم به ما نیرو و قدرت مى بخشد، و هم دعوت به پاکى و صحت عمل مى کند. از پاره اى از روایات استفاده مى شود: اگر کسى سخنى را در ارتباط با آینده بدون ان شاء اللّه بگوید، خدا او را به خودش وامى گذارد و از زیر چتر حمایتش بیرون مى برد.(۲) در حدیثى از امام صادق(علیه السلام) مى خوانیم: امام دستور داده بود نام هاى بنویسند، هنگامى که نامه پایان یافت، و به خدمتش دادند، ملاحظه کرد دید، انشاء اللّه در آن نیست، فرمود: کَیْفَ رَجَوْتُمْ أَنْ یَتِمَّ هَذا وَ لَیْسَ فِیهِ اسْتِثْناءٌ انْظُرُوا کُلَّ مَوْضِع لایَکُونُ فِیهِ اسْتِثْناءٌ فَاسْتَثْنُوا فِیهِ: شما چگونه امیدوار بودید که این نامه (یا این کار) به پایان برسد، در حالى که ان شاء اللّه در آن نیست؟ نگاه کنید در هر جاى آن نیست بگذارید .(۳) * * * ۵ ـ پاسخ به یک سؤال در آیات فوق خواندیم، خداوند به پیامبرش مى گوید: هنگامى که خدا را فراموش کردى و بعد متذکر شدى یاد او کن .(۴) اشاره به این که: اگر تکیه بر مشیت او با جمله ان شاء اللّه، نکردى، هر گاه به خاطرت آمد، جبران نما. در احادیث متعددى که در تفسیر آیه فوق از اهل بیت(علیهم السلام) نقل شده، نیز روى این مسأله تأکید گردیده است که: حتى پس از گذشتن یک سال نیز اگر به خاطرتان آمد که ان شاء اللّه نگفته اید، گذشته را جبران نمائید.(۵) اکنون، این سؤال پیش مى آید: مگر نسیان براى پیامبر ممکن است در حالى که، اگر نسیان به فکر او راه یابد، مردم به گفتار و اعمال او اعتماد کامل نمى توانند داشته باشند، و همین است دلیل معصوم بودن پیامبران و امامان از خطا و نسیان حتى در موضوعات. اما با توجه به این که: در بسیارى از آیات قرآن دیده ایم روى سخن به پیامبران است اما مقصود و منظور توده مردم هستند، پاسخ این سؤال روشن مى شود، و طبق ضرب المثل عرب از باب إِیّاکَ أَعْنِى وَ اسْمَعِى یا جارِهِ است یعنى روى سخنم با تو است ـ اى کسى که نزد من هستى ـ اما همسایه، تو بشنو .(۶) بعضى از مفسران بزرگ پاسخ دیگرى به این سؤال گفته اند که در ذیل آیه ۶۸ سوره انعام آورده ایم.(۷) ✍پی نوشت: ۲ ـ نور الثقلین ، جلد ۳، صفحه ۲۵۴. ۳ ـ کافى ، جلد ۲، صفحه ۶۷۳. ۴ ـ همان مدرک، صفحه ۲۵۳. ۵ ـ به تفسیر نور الثقلین ، جلد ۳، صفحه ۲۵۴ به بعد مراجعه شود. ۶ ـ معادل آن در فارسى ضرب المثل معروفى است که مى گوید: در، به تو مى گویم دیوار تو بشنو! ۷ ـ تفسیر نمونه ، جلد ۵، صفحه ۲۸۹. ✔️ پایان @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا