eitaa logo
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
1.5هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
1.6هزار ویدیو
32 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ پيامبر مهربانی صلى الله عليه و آله: 🌺 هر گاه يكى از شما دعا كرد، براى همه دعا كند؛ زيرا اين، دعا را به اجابت نزديك تر مى سازد إذا دَعا أحَدُكُم فَليَعُمَّ؛ فَإِنَّهُ أوجَبُ لِلدُّعاءِ 🌸 الكافی جلد۲ صفحه۴۸۷ @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حجت الاسلام مومنی 26-12-402.mp3
28.99M
🎙 حجت الاسلام و المسلمین مومنی 🤲دعای حفظ ایمان در آخرالزمان @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: سیصد و پنجاه و نه 🔷#واقعه‌غدیرخم #علامه‌امینی ↩️ (ﺩﺭ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﺍﺑﻲ ﻳﻌﻠ
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: سیصد و شصت 🔷 ↩️ ﺣﺴﺎﻥ ﭘﺎﺳﺦ ﺩﺍﺩ: (ﺍﻱ ﺩﺧﺘﺮ ﻋﺒﺪﺍﻟﻤﻄﻠﺐ) ﭼﻪ ﺍﺣﺘﻴﺎﺟﻲ ﺑﻠﺒﺎﺱ ﺍﻭ ﺩﺍﺭﻳﻢ؟ ﻭ ﻣﺮﺍ ﻧﻴﺎﺯﻱ ﺑﻠﺒﺎﺱ ﺍﻭ ﻧﻴﺴﺖ. ﺣﺴﺎﻥ ﺩﺭ ﺭﻭﺵ ﺧﻮﺩ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺷﺎﻋﺮ ﭘﻴﺮﻭﻱ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﮔﻮﻳﺪ: ﺑﺎﺗﺖ ﺗﺸﺠﻌﻨﻲ ﻫﻨﺪ ﻭ ﻣﺎ ﻋﻠﻤﺖ ﺍﻥ ﺍﻟﺸﺠﺎﻋﻪ ﻣﻘﺮﻭﻥ ﺑﻬﺎ ﺍﻟﻌﻄﺐ ﺍﺯ ﺷﺐ ﺗﺎ ﺑﺴﺤﺮ ﻣﺮﺍ ﺗﺸﺠﻴﻊ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﻭ ﺑﻤﻦ ﺟﺮﺍﺕ ﻣﻴﺪﺍﺩ ﻭﻟﻲ ﻧﻤﻲ ﺩﺍﻧﺴﺖ ﻛﻪ ﺷﺠﺎﻋﺖ ﺑﺎ ﺯﺣﻤﺖ ﻭ ﻧﺎﺭﺍﺣﺘﻲ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺍﺳﺖ ﻟﺎ ﻭ ﺍﻟﺬﻱ ﻣﻨﻊ ﺍﻟﺎﺑﺼﺎﺭ ﺭﻭﻳﺘﻪ ﻣﺎ ﻳﺸﺘﻬﻲ ﺍﻟﻤﻮﺕ ﻋﻨﺪﻱ ﻣﻦ ﻟﻪ ﺍﺭﺏ ﻧﻪ ﭼﻨﻴﻦ ﺍﺳﺖ ﺳﻮﮔﻨﺪ ﺑﺨﺪﺍﺋﻲ ﻛﻪ ﺩﻳﺪﻩ‌ﻫﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺩﻳﺪﺍﺭ ﺧﻮﺩ ﻣﻨﻊ ﻓﺮﻣﻮﺩ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﺩﺍﺭﺍﻱ ﺧﺮﺩ ﺑﺎﺷﺪ ﺗﻤﻨﺎﻱ ﻣﺮﮒ ﻧﻜﻨﺪ ﻭ ﻣﻴﻠﻲ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﺩﺍﺷﺖ. ﻟﻠﺤﺮﺏ ﻗﻮﻡ ﺍﺿﻞ ﺍﻟﻠﻪ ﺳﻌﻴﻬﻢ ﺍﺫﺍ ﺩﻋﺘﻬﻢ ﺍﻟﻲ ﻧﻴﺮﺍﻧﻬﺎ ﻭ ﺛﺒﻮﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﺟﻨﮓ ﻣﺮﺩﻣﻲ ﺁﻣﺎﺩﻩ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﻛﻮﺷﺶ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﺜﻤﺮ ﻧﺮﺳﺎﻧﺪ ﻛﻪ ﻫﺮ ﮔﺎﻩ ﺑﺴﻮﻱ ﺁﺗﺶ ﺟﻨﮓ ﺩﻋﻮﺗﺸﺎﻥ ﻣﻲ‌ﻛﻨﻨﺪ ﺍﺯ ﺟﺎ ﻣﻲ‌ﭘﺮﻧﺪ ﻭ ﺑﺴﻮﻱ ﺁﻥ ﻣﻲ‌ﺩﻭﻧﺪ ﻭ ﻟﺴﺖ ﻣﻨﻬﻢ ﻭ ﻟﺎ ﺍﺑﻐﻲ ﻓﻌﺎﻟﻬﻢ ﻟﺎ ﺍﻟﻘﺘﻞ ﻳﻌﺠﺒﻨﻲ ﻣﻨﻬﻢ ﻭ ﻟﺎ ﺍﻟﺴﻠﺐ ﻣﻦ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﻧﻴﺴﺘﻢ ﻭ ﺑﺪﻧﺒﺎﻝ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﺁﻧﺎﻥ ﻧﺨﻮﺍﻫﻢ ﺭﻓﺖ ﻧﻪ ﻛﺸﺘﻦ ﻣﺮﺍ ﺑﺸﮕﻔﺘﻲ ﻭﺍ ﻣﻴﺪﺍﺭﺩ ﻭ ﻧﻪ ﺑﺮﻫﻨﻪ ﻛﺮﺩﻥ ﻛﺸﺘﻪ ﺷﺪﮔﺎﻥ. [ جلد سومﺻﻔﺤﻪ 111] ﺍﻣﻴﻨﻲ ﮔﻮﻳﺪ: ﺍﻳﻦ ﺩﺍﺳﺘﺎﻧﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻭ ﻃﻮﺍﻁ ﺍﺯ ﻛﺘﺎﺏ " ﺍﻟﻤﻌﺎﺭﻑ " ﺍﺑﻦ ﻗﺘﻴﺒﻪ ﻧﻘﻞ ﻛﺮﺩﻩ ﻭﻟﻲ ﺟﺎﻱ ﺗﺎﺳﻒ ﺍﺳﺖ ﺍﺯ ﭼﺎﭘﺨﺎﻧﻪ‌ﻫﺎﻱ ﻣﺼﺮﻱ ﻭ ﻛﺎﺭﻛﻨﺎﻥ ﺍﻳﻦ ﭼﺎﭘﺨﺎﻧﻪ‌ﻫﺎ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﻛﻠﻤﺎﺕ ﺭﺍ ﺗﺤﺮﻳﻒ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﻭ ﺟﺎﻱ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻣﻲ‌ﺩﻫﻨﺪ، ﺍﻳﻦ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺍﻟﻤﻌﺎﺭﻑ ﺣﺬﻑ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﭼﻨﺎﻧﻜﻪ ﻭﻗﺎﻳﻊ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﺭﺍ ﻧﻴﺰ ﺗﺤﺮﻳﻒ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﺍﺯ ﺑﻴﻦ ﺑﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ. ﺣﺴﺎﻥ ﺑﻦ ﺛﺎﺑﺖ ﻫﺸﺖ ﺳﺎﻝ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﻣﻴﻠﺎﺩ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﭘﺎﻙ ﻧﻬﺎﺩ (ﺹ) ﺩﻳﺪﻩ ﺑﺠﻬﺎﻥ ﮔﺸﻮﺩ ﻭ ﺑﻨﺎ ﺑﮕﻔﺘﻪ ﻫﻤﻪ ﺗﺎﺭﻳﺦ ﻧﻮﻳﺴﺎﻥ ﻳﻜﺼﺪ ﻭ ﺑﻴﺴﺖ ﺳﺎﻝ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﻛﺮﺩ. ﺍﺑﻦ ﺍﺛﻴﺮ ﮔﻮﻳﺪ: ﺩﺭ ﺑﺎﺭﻩ ﻋﻤﺮ ﺣﺴﺎﻥ ﻛﺴﻲ ﺍﺧﺘﻠﺎﻑ ﻧﻨﻤﻮﺩﻩ. ﺩﺭ ﺟﻠﺪ ﺳﻮﻡ ﺍﻟﻤﺴﺘﺪﺭﻙ ﺻﻔﺤﻪ 486 ﻭ ﺟﻠﺪ ﺩﻭﻡ ﺍﺳﺪ ﺍﻟﻐﺎﺑﻪ ﺻﻔﺤﻪ 7 ﭼﻨﻴﻦ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ: ﭼﻬﺎﺭ ﻧﻔﺮ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻳﻚ ﺻﻠﺐ ﺩﺭ ﻳﻚ ﺧﺎﻧﺪﺍﻥ ﺩﻳﺪﻩ ﺑﺠﻬﺎﻥ ﮔﺸﻮﺩﻧﺪ ﻭ ﻫﺮ ﻛﺪﺍﻣﺸﺎﻥ ﺻﺪ ﻭ ﺑﻴﺴﺖ ﺳﺎﻝ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﺁﻧﺎﻥ: ﺣﺴﺎﻥ ﺑﻦ ﺛﺎﺑﺖ ﺑﻦ ﺍﻟﻤﻨﺬﺭ ﺑﻦ ﺣﺮﺍﻡ ﺍﻧﺪ. ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
🤲 دعای روز نهم ماه مبارک رمضان
Joze09.mp3
4.36M
امام زمان عليه‌السّلام 📖 تلاوت جزء نهم قرآن کریم 🎙استاد: معتز آقایی @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
📝تفسیر سوره مبارکه مریم آیات ۲۲ الی ۲۶ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی ↩️ اما این حالت
📝تفسیر سوره مبارکه مریم آیات ۲۲ الی ۲۶ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی ↩️ ۳ ـ پاسخ به یک سؤال بعضى مى پرسند: اگر معجزه مخصوص انبیاء و امامان است پس ظهور این گونه معجزات براى مریم چگونه بود؟ بعضى از مفسران براى حل این مشکل آن را جزء معجزات عیسى(علیه السلام)گرفته اند که مقدمتاً تحقق یافت، و از آن تعبیر به ارهاص مى کنند (ارهاص به معنى معجزه مقدماتى است). ولى هیچ نیازى به این گونه پاسخ ها نیست; چرا که ظهور خارق عادات براى غیر پیامبران و امامان هیچ گونه مانعى ندارد، این همان چیزى است که نامش را کرامت مى گذاریم. معجزه آن است که: توأم با تحدّى (دعوت به مبارزه) و توأم با ادعاى نبوت و یا امامت بوده باشد. * * * ۴ ـ روزه سکوت ظاهر آیات فوق، نشان مى دهد که: مریم به خاطر مصلحتى مأمور به سکوت بود، و به فرمان خدا از سخن گفتن در این مدت خاص خوددارى مى کرد، تا نوزادش عیسى(علیه السلام)، لب به سخن بگشاید و از پاکى او دفاع کند که این از هر جهت مؤثرتر و گیراتر بود. اما از تعبیر آیه، چنین برمى آید که: نذر سکوت براى آن قوم و جمعیت، کار شناخته شده اى بود، به همین دلیل، این کار را بر او ایراد نگرفتند. ولى این نوع روزه در شرع اسلام، مشروع نیست. از امام على بن الحسین(علیهما السلام) در حدیثى چنین نقل شده: وَ صَوْمُ الصَّمْتِ حَرَامٌ: روزه سکوت حرام است و این به خاطر تفاوت شرائط در آن زمان با زمان ظهور اسلام است. البته یکى از آداب صوم کامل در اسلام آن است که انسان به هنگام روزه گرفتن، زبان خود را از آلودگى به گناه و مکروهات حفظ کند، و همچنین چشم خود را از هر گونه آلودگى برگیرد، چنان که در حدیثى از امام صادق(علیه السلام)مى خوانیم: إِنَّ الصَّوْمَ لَیْسَ مِنَ الطَّعامِ وَ الشَّرابِ وَحْدَهُ، إِنَّ مَرْیَمَ قالَتْ إِنِّى نَذَرُْت لِلْرَّحْمنِ صَوْماً، أَىْ صَمْتاً، فَاحْفَظُوا أَلْسِنَتَکُمْ وَ غُضُّوا أَبْصارَکُمْ وَ لاتَحاسَدُوا وَ لاتَنازَعُوا: روزه تنها از خوردنى و نوشیدنى نیست، مریم گفت: من براى خداوند رحمان روزه اى نذر کرده ام یعنى سکوت را، بنابراین (هنگامى که روزه هستید) زبان خود را حفظ کنید، دیدگان خود را از آنچه گناه است بربندید، نسبت به یکدیگر حسد نداشته باشید، و نزاع نکنید . * * * ۵ ـ یک غذاى نیروبخش از این که: در آیات بالا صریحاً آمده است: خداوند غذاى مریم را به هنگام تولد نوزاد رطب قرار داد، مفسران چنین استفاده کرده اند که: یکى از بهترین غذاها براى زنان بعد از وضع حمل، رطب (خرماى تازه) مى باشد. در احادیث اسلامى نیز صریحا به این مطلب اشاره شده است: امیر مؤمنان على(علیه السلام) از پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) نقل مى فرماید: لِیَکُنْ أَوَّلَ ما تَأْکُلُهُ النُّفَساءُ الرُّطَبُ، فَإِنَّ اللّهَ عَزَّوَجَلَّ قالَ لِمَرْیَمَ(علیها السلام): وَ هُزِّی إِلَیْکِ بِجِذْعِ النَّخْلَةِ تُساقِطْ عَلَیْکِ رُطَباً جَنِیّاً: باید اولین چیزى که زن پس از وضع حمل مى خورد، رطب باشد; زیرا خداوند بزرگ به مریم(علیها السلام) فرمود: درخت خرما را تکان ده، تا رطب تازه بر تو فرو ریزد . از ذیل همین حدیث، استفاده مى شود: خوردن این غذا نه تنها براى مادر مؤثر است بلکه در شیر او نیز اثر خواهد گذاشت. حتى از پاره اى از روایات استفاده مى شود: بهترین غذاى زن باردار و داروى او رطب است (ما تَأْکُلُ الْحامِلُ مِنْ شَیْء وَ لا تَتَداوَى بِهِ أَفْضَلَ مِنَ الرُّطَبِ). ولى مسلماً اعتدال در همه چیز، و حتى در این موضوع، باید رعایت شود چنان که از بعضى از روایات که در همین مورد وارد شده، استفاده مى شود. و نیز استفاده مى شود: اگر رطب پیدا نشود، از خرماى معمولى مى توان استفاده کرد. دانشمندان غذاشناس، مى گویند: قند فراوانى که در خرما وجود دارد از سالم ترین قندها است که حتى در بسیارى از موارد، مبتلایان به بیمارى قند نیز مى توانند از آن استفاده کنند. همین دانشمندان، مى گویند: در خرما ۱۳ ماده حیاتى و پنج نوع ویتامین را کشف کرده اند که: مجموع آنها خرما را به صورت یک منبع غذائى غنى در آورده است. و این را مى دانیم که: زنان در چنین حالى، نیاز شدیدى به غذاى نیروبخش و پر ویتامین دارند. با پیشرفت دانش پزشکى، اهمیت داروئى خرما نیز به ثبوت رسیده است، در خرما کلسیوم وجود دارد که عامل اصلى استحکام استخوان ها است، و نیز فسفر وجود دارد که از عناصر اصلى تشکیل دهنده مغز و مانع ضعف اعصاب و خستگى است، و نیز پتاسیم موجود است که فقدان آن را در بدن علت حقیقى زخم معده مى دانند. ✔️ پایان @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ امام کاظم علیه السلام : مردی از اهل قم مردم را به سوی حق دعوت می‌کند و قومی گرداگرد او جمع می‌شوند به صلابت پاره‌های فولاد، تندبادها آنان را به‌ لرزه درنمی آورد و از جنگ خسته نمی‌شوند و ترس به خود راه نمی‌دهند و بر خدا توکل می کنند و سرانجام پیروزی از آن متقین است. 📙 «بحار الانوار، ج 60، ص216» @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌ عدم وابستگی به تعلقات دنیوی! ‼️ ماجرای جالب فتوا دادن علامه حلی!!! 🎥حجت لاسلام راجی @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: سیصد و شصت 🔷#واقعه‌غدیرخم #علامه‌امینی ↩️ ﺣﺴﺎﻥ ﭘﺎﺳﺦ ﺩﺍﺩ: (ﺍﻱ ﺩﺧﺘﺮ
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: سیصد و شصت 🔷 ↩️ ﻛﻨﻴﻪ ﺷﺎﻋﺮ ﻭﻱ ﺩﺍﺭﺍﻱ ﻛﻨﻴﻪ‌ﻫﺎﻱ ﻣﺘﻌﺪﺩ ﺍﺳﺖ ﻣﻨﺠﻤﻠﻪ: ﺍﺑﻮ ﺍﻟﻮﻟﻴﺪ، ﺍﺑﻮ ﺍﻟﻤﻀﺮﺏ، ﺍﺑﻮ ﺣﺴﺎﻡ ﺍﺑﻮ ﻋﺒﺪﺍﻟﺮﺣﻤﻦ ﻭ ﺍﻭﻟﻲ ﺍﺯ ﻫﻤﻪ ﻣﺸﻬﻮﺭﺗﺮ ﺍﺳﺖ ﺑﺎﻭ ﺣﺴﺎﻡ ﻧﻴﺰ ﮔﻔﺘﻪ ﻣﻲ‌ﺷﺪ ﺑﺨﺎﻃﺮ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺑﺎ ﺷﻌﺮﺵ ﺍﺯ ﺣﺮﻳﻢ ﺁﺋﻴﻦ ﻣﻘﺪﺱ ﺍﺳﻠﺎﻡ ﺩﻓﺎﻉ ﺑﺴﻴﺎﺭﻱ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. ﺣﺎﻛﻢ ﺍﺯ ﻣﺼﻌﺐ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﻛﻪ ﮔﻮﻳﺪﻛﻪ ﺣﺴﺎﻥ ﺷﺼﺖ ﺳﺎﻝ ﺩﺭ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﺟﺎﻫﻠﻴﺖ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﻛﺮﺩ ﻭ ﺷﺼﺖ ﺳﺎﻝ ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﺍﺳﻠﺎﻡ ﻭ ﻧﺎﺑﻴﻨﺎ ﺷﺪ ﻭ ﺑﻨﺎ ﺑﻘﻮﻟﻲ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ 55 ﺩﺭﮔﺬﺷﺖ ﻭ ﺍﺯ ﺑﻴﻨﺶ ﻇﺎﻫﺮﻱ ﻭ ﺑﺎﻃﻨﻲ ﻣﺤﺮﻭﻡ ﮔﺮﺩﻳﺪﻩ ﺑﻮﺩ ﺑﻄﻮﺭﻳﻜﻪ ﺻﺤﺎﺑﻲ ﺑﺰﺭﮔﻮﺍﺭ ﺳﺮﻭﺭ ﻭ ﺭﺋﻴﺲ ﻗﺒﻴﻠﻪ ﺧﺰﺭﺝ ﻗﻴﺲ ﺑﻦ ﺳﻌﺪ ﺑﻦ ﻋﺒﺎﺩﻩ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﻛﻪ ﺍﻣﻴﺮ ﺍﻟﻤﻮﻣﻨﻴﻦ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺍﺳﺘﺎﻧﺪﺍﺭﻱ ﻣﺼﺮ ﻋﺰﻝ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﻭ ﺑﻤﺪﻳﻨﻪ ﺑﺮﮔﺸﺘﻪ ﺑﻮﺩ، ﺣﺴﺎﻥ ﻧﺰﺩ ﺍﻭ ﺁﻣﺪﻩ ﺩ ﺭﺣﺎﻟﻴﻜﻪ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﻣﺪﺗﻬﺎ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻃﺮﻓﺪﺍﺭﺍﻥ ﻋﻠﻲ ﺑﻮﺩ، ﺟﺰﻭ ﻃﺮﻓﺪﺍﺭﺍﻥ ﻋﺜﻤﺎﻥ ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩ، ﻗﻴﺲ ﺭﺍ ﺳﺮﺯﻧﺶ ﻛﺮﺩﻩ ﺑﺎﻭ ﮔﻔﺖ: [ جلد سوم ﺻﻔﺤﻪ 112] ﻋﺜﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﻛﺸﺘﻲ ﻭ ﮔﻨﺎﻫﺶ ﺑﺮ ﮔﺮﺩﻥ ﺗﻮ ﻣﺎﻧﺪ ﻭ ﺍﻛﻨﻮﻥ ﻋﻠﻲ ﻫﻢ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻭﻟﺎﻳﺖ ﻣﺼﺮ ﻋﺰﻝ ﻧﻤﻮﺩ ﻭ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﺧﻮﺑﻲ ﺑﺘﻮ ﻧﺪﺍﺩ. ﻗﻴﺲ ﺍﺯ ﺳﺨﻨﺎﻧﺶ ﻧﺎﺭﺍﺣﺖ ﺷﺪ ﻭ ﺑﺎﻭ ﮔﻔﺖ: ﺍﻱ ﻛﻮﺭﺩﻝ ﻭ ﺍﻱ ﻧﺎﺑﻴﻨﺎ ﺑﺨﺪﺍ ﺳﻮﮔﻨﺪ ﺍﮔﺮ ﺍﺯ ﻭﻗﻮﻉ ﺟﻨﮓ ﺑﻴﻦ ﻗﺒﻴﻠﻪ ﺧﻮﺩ ﻭ ﺍﻗﻮﺍﻡ ﺗﻮ ﻧﻤﻲ ﺗﺮﺳﻴﺪﻡ ﮔﺮﺩﻧﺖ ﺭﺍ ﻣﻲ‌ﺯﺩﻡ، ﻭ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺧﻮﺩ ﺭﺍﻧﺪ [ جلد سوم ﺻﻔﺤﻪ 113] ﻏﺪﻳﺮﻳﻪ ﻗﻴﺲ ﺑﻦ ﺳﻌﺪ ﺑﻦ ﻋﺒﺎﺩﻩ ﺍﻧﺼﺎﺭﻱ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﻗﻠﺖ ﻟﻤﺎ ﺑﻐﻲ ﺍﻟﻌﺪﻭ ﻋﻠﻴﻨﺎ ﺣﺴﺒﻨﺎ ﺭﺑﻨﺎ ﻭ ﻧﻌﻢ ﺍﻟﻮﻛﻴﻞ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﻛﻪ ﺩﺷﻤﻦ ﺑﻤﺎ ﺳﺘﻢ ﻛﺮﺩ ﮔﻔﺘﻢ - ﺧﺪﺍﻱ ﻣﺎ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺑﺲ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻭﻛﻴﻞ ﺧﻮﺑﻲ ﺍﺳﺖ ﺣﺴﺒﻨﺎ ﺭﺑﻨﺎ ﺍﻟﺬﻱ ﻓﺘﺢ ﺍﻟﺒﺼﺮﻩ ﺑﺎﻟﺎﻣﺲ ﻭ ﺍﻟﺤﺪﻳﺚ ﻃﻮﻳﻞ ﻛﺎﻓﻲ ﺍﺳﺖ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺧﺪﺍﺋﻲ ﻛﻪ ﺑﺼﺮﻩ ﺭﺍ ﻓﺘﺢ ﻛﺮﺩ ﺩﻳﺮﻭﺯ ﻭ ﺟﺮﻳﺎﻥ ﺁﻥ ﻃﻮﻟﺎﻧﻲ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻋﻠﻲ ﺍﻣﺎﻣﻨﺎ ﻭ ﺍﻣﺎﻡ ﻟﺴﻮﺍﻧﺎ ﺍﺗﻲ ﺑﻪ ﺍﻟﺘﻨﺰﻳﻞ ﻋﻠﻲ ﭘﻴﺸﻮﺍﻱ ﻣﺎ ﺍﺳﺖ ﻭﭘﻴﺸﻮﺍﻱ ﺍﻓﺮﺍﺩﻱ ﻏﻴﺮ ﺍﺯ ﻣﺎ ﺍﺳﺖ ﻗﺮﺁﻥ ﺍﻳﻦ ﻣﻄﻠﺐ ﺭﺍ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﺳﺖ. ﻳﻮﻡ ﻗﺎﻝ ﺍﻟﻨﺒﻲ: ﻣﻦ ﻛﻨﺖ ﻣﻮﻟﺎﻩ ﻓﻬﺬﺍ ﻣﻮﻟﺎﻩ ﺧﻄﺐ ﺟﻠﻴﻞ ﺭﻭﺯﻱ ﻛﻪ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻫﺮ ﻛﺲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﻣﻦ ﻣﻮﻟﺎﻱ - ﺍﻭﻳﻢ ﭘﺲ ﺍﻳﻦ ﻣﻮﻟﺎﻱ ﺍﻭ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﻳﻦ ﺧﺒﺮ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺑﺰﺭﮒ ﻭ ﺑﺎ ﻋﻈﻤﺘﻲ ﺍﺳﺖ. ﺍﻥ ﻣﺎ ﻗﺎﻟﻪ ﺍﻟﻨﺒﻲ ﻋﻠﻲ ﺍﻟﺎﻣﻪ ﺣﺘﻢ ﻣﺎ ﻓﻴﻪ ﻗﺎﻝ ﻭ ﻗﻴﻞ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﻛﻪ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺑﺎﻣﺖ ﮔﻔﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﺣﺘﻤﻲ ﻭ ﻣﺴﻠﻢ ﺍﺳﺖ ﻭ ﮔﻔﺘﮕﻮﺋﻲ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻧﻴﺴﺖ ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
🤲دعای روز دهم ماه مبارک رمضان
جزء 10 قرآن‌کریم.mp3
9.05M
🛑 ‌تلاوت جزء دهم قرآن کریم 🎙قاری: احمد دباغ @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨﴾﷽﴿✨ ✅ برنامه‌ روزانه کانال : ✅🌷شنبه، سه‌شنبه و پنج شنبه شرح 🦋خطبه ها ✅🌹یکشنبه‌، دوشنبه وچهار‌شنبه‌ شرح 🌴حکمتها ✅☫روزانه‌تفسیر قرآن‌‌☫ ✅🌷شرح متنی و صوتی نامه ها بطور کامل در کانال بارگذاری شده و شرح آخرین نامه جهت سهولت در دسترسی، در اینجا آورده شده و بقیه نامه ها به هم پیوست میباشد⬇️ لینک شرح نامه ۷۹ ( آخرین نامه): https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/24783 ✅🍃حکمتها، نامه ها و خطبه های نهج‌البلاغه ترجمه محمد دشتی به طور کامل قبلا در کانال بار گذاری شده و لینک‌های دسترسی به مطالب در کانال سنجاق شده اند @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. «أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ» بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ فَأَتَتْ بِهِ قَوْمَهَا تَحْمِلُهُ ۖ قَالُوا يَا مَرْيَمُ لَقَدْ جِئْتِ شَيْئًا فَرِيًّا (مریم) در حالى که او را در آغوش گرفته بود، وى را نزد قومش آورد. گفتند: «اى مریم! کار بسیار عجیب و بدى انجام دادى! (مریم/۲۷) * يَا أُخْتَ هَارُونَ مَا كَانَ أَبُوكِ امْرَأَ سَوْءٍ وَمَا كَانَتْ أُمُّكِ بَغِيًّا اى خواهر هارون! نه پدرت مرد بدى بود، و نه مادرت زن بدکــاره اى!» (مریم/۲۸) " فَأَشَارَتْ إِلَيْهِ ۖ قَالُوا كَيْفَ نُكَلِّمُ مَن كَانَ فِي الْمَهْدِ صَبِيًّا (مریم) به او اشاره کرد. گفتند: «چگونه با کودکى که در گاهواره است سخن بگوییم؟!» (مریم/۲۹) * قَالَ إِنِّي عَبْدُ اللَّهِ آتَانِيَ الْكِتَابَ وَجَعَلَنِي نَبِيًّا (ناگهان عیسى زبان به سخن گشود و) گفت: «من بنده خدایم. او کتاب آسمانى به من داده. و مرا پیامبر قرار داده است. (مریم/۳۰) * وَجَعَلَنِي مُبَارَكًا أَيْنَ مَا كُنتُ وَأَوْصَانِي بِالصَّلَاةِ وَالزَّكَاةِ مَا دُمْتُ حَيًّا و هر جا که باشم مرا وجودى پربرکت قرار داده. و تا زمانى که زنده ام، مرا به نماز و زکات توصیه کرده است. (مریم/۳۱) * وَبَرًّا بِوَالِدَتِي وَلَمْ يَجْعَلْنِي جَبَّارًا شَقِيًّا و مرا نسبت به مادرم نیکوکار قرار داده. و جبّار و عصیانگر قرار نداده است. (مریم/۳۲) * وَالسَّلَامُ عَلَيَّ يَوْمَ وُلِدتُّ وَيَوْمَ أَمُوتُ وَيَوْمَ أُبْعَثُ حَيًّا و سلام (خدا) بر من، روزى که متولّد شدم، و روزى که مى میرم، و روزى که زنده برانگیخته خواهم شد!» (مریم/۳۳) @Nahjolbalaghe2
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
📝تفسیر سوره مبارکه مریم آیات ۲۲ الی ۲۶ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی ↩️ ۳ ـ پاسخ به
📝تفسیر سوره مبارکه مریم آیات ۲۷ الی ۳۳ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی ✅ مسیح در گاهواره سخن مى گوید: سرانجام مریم در حالى که کودکش را در آغوش داشت از بیابان به آبادى بازگشت و به سراغ بستگان و اقوام خود آمد (فَأَتَتْ بِهِ قَوْمَها تَحْمِلُهُ). هنگامى که آنها نوزاد را در آغوش او دیدند، دهانشان از تعجب باز ماند، آنها که سابقه پاکدامنى مریم را داشتند و آوازه تقوا و کرامت او را شنیده بودند، سخت نگران شدند، تا آنجا که: بعضى به شک و تردید افتادند، و بعضى دیگر هم که در قضاوت و داورى، عجول بودند زبان به ملامت و سرزنش او گشودند، و گفتند: حیف از آن سابقه درخشان، با این آلودگى! و صد حیف از آن دودمان پاکى که این گونه بدنام شد. گفتند: اى مریم! تو مسلماً کار بسیار عجیب و بدى انجام دادى ! (قالُوا یا مَرْیَمُ لَقَدْ جِئْتِ شَیْئاً فَرِیّاً). * * * بعضى به او رو کردند و گفتند: اى خواهر هارون! پدر تو آدم بدى نبود، مادرت نیز هرگز آلودگى نداشت (یا أُخْتَ هارُونَ ما کانَ أَبُوکِ امْرَأَ سَوْء وَ ما کانَتْ أُمُّکِ بَغِیّاً). با وجود چنین پدر و مادر پاکى این چه وضعى است که در تو مى بینیم؟ چه بدى در طریقه پدر و روش مادر دیدى که از آن روى برگرداندى؟! این که آنها به مریم گفتند: اى خواهر هارون! موجب تفسیرهاى مختلفى در میان مفسران شده است، اما آنچه صحیح تر به نظر مى رسد این است که: هارون مرد پاک و صالحى بود، آنچنان که در میان بنى اسرائیل ضرب المثل شده بود، هر کس را مى خواستند به پاکى معرفى کنند، مى گفتند: او برادر یا خواهر هارون است ـ مرحوم طبرسى در مجمع البیان این معنى را در حدیث کوتاهى از پیامبر(صلى الله علیه وآله) نقل کرده است. در حدیث دیگرى که در کتاب سعد السعود آمده، چنین مى خوانیم: پیامبر(صلى الله علیه وآله) مغیره را به نجران (براى دعوت مسیحیان به اسلام) فرستاد، جمعى از مسیحیان به عنوان (خرده گیرى بر قرآن) گفتند: مگر شما در کتاب خود نمى خوانید یا اخت هارون ! در حالى که مى دانیم، اگر منظور هارون برادر موسى است، میان مریم و هارون فاصله زیادى بود؟ مغیره چون نتوانست پاسخى بدهد، مطلب را از پیامبر(صلى الله علیه وآله) سؤال کرد، پیامبر(صلى الله علیه وآله) فرمود: چرا در پاسخ آنها نگفتى: در میان بنى اسرائیل معمول بوده که، افراد نیک را به پیامبران و صالحان نسبت مى دادند. * * * در این هنگام، مریم به فرمان خدا سکوت کرد، تنها کارى که انجام داد این بود که: اشاره به نوزادش عیسى کرد (فَأَشارَتْ إِلَیْهِ). اما این کار بیشتر تعجب آنها را برانگیخت و شاید جمعى آن را حمل بر سخریه کرده خشمناک شده گفتند: مریم! با چنین کارى که انجام داده اى قوم خود را مسخره نیز مى کنى! به هر حال به او گفتند: ما چگونه با کودکى که در گاهواره است سخن بگوئیم ؟! (قالُوا کَیْفَ نُکَلِّمُ مَنْ کانَ فِی الْمَهْدِ صَبِیّاً). مفسران در مورد کلمه کانَ که دلالت بر ماضى دارد، در اینجا گفتگو بسیار کرده اند، ولى ظاهر این است: این کلمه در اینجا اشاره به ثبوت و لزوم وصف موجود است، و به تعبیر روشن تر آنها به مریم گفتند: ما چگونه با بچه اى که در گهواره بوده و هست، سخن بگوئیم؟ شاهد این معنى آیات دیگر قرآن است مانند: کُنْتُمْ خَیْرَ أُمَّة أُخْرِجَتْ لِلنّاسِ: شما بهترین امتى بودید که به سود جامعه انسانى به وجود آمدید . مسلماً جمله کُنْتُم بودید در اینجا به معنى ماضى نیست، بلکه بیان استمرار و ثبوت این صفات براى جامعه اسلامى است. و نیز درباره مَهْد گهواره بحث کرده اند که عیسى(علیه السلام) هنوز به گهواره نرسیده بود، بلکه ظاهر آیات این است به محض ورود مریم در میان جمعیت، در حالى که عیسى(علیه السلام) در آغوشش بود، این سخن در میان او و مردم رد و بدل شد. اما با توجه به معنى کلمه مهْد در لغت عرب، پاسخ این سؤال روشن مى شود. واژه مَهْد ـ چنان که راغب در مفردات مى گوید: ـ به معنى جایگاهى است که براى کودک آماده مى کنند، خواه گهواره باشد، یا دامان مادر و یا بستر، و مهد و مهاد هر دو در لغت به معنى: المَکانُ الْمُمَهَّدُ الْمُوَطّأُ: محل آماده شده و گسترده (براى استراحت و خواب) آمده است. * * * جمعیت از شنیدن این گفتار مریم، نگران و حتى شاید عصبانى شدند آنچنان که طبق بعضى از روایات، به یکدیگر گفتند: مسخره و استهزاء او، از انحرافش از جاده عفت، بر ما سخت تر و سنگین تر است!. ولى این حالت چندان به طول نیانجامید; چرا که آن کودک نوزاد زبان به سخن گشوده گفت: من بنده خدایم (قالَ إِنِّی عَبْدُ اللّهِ). او کتاب آسمانى به من مرحمت کرده (آتانِیَ الْکِتابَ). و مرا پیامبر قرار داده است (وَ جَعَلَنِی نَبِیّاً). ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
🎙 تفسیر صوتی آیات ۲۷ تا ۳۳ سوره مبارکه مریم مفسّر : حجت‌الاسلام‌والمسلمین قرائتی👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا