eitaa logo
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
1.5هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
1.6هزار ویدیو
32 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
📝تفسیر سوره مبارکه انبیاء آیات ۹۲ الی ۹۴ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی ✅ امت واحده
📝تفسیر سوره مبارکه انبیاء آیات ۹۲ الی ۹۴ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی ↩️ و در آخر آیه اضافه مى کند: اما همه آنها سرانجام به سوى ما باز مى گردند (کُلٌّ إِلَیْنا راجِعُونَ). این اختلاف که جنبه عارضى دارد، برچیده مى شود و باز در قیامت همگى به سوى وحدت مى روند، در آیات مختلف قرآن، روى این مسأله، زیاد تأکید شده که یکى از ویژگى هاى رستاخیز برچیده شدن اختلافات و سوق به وحدت است: در آیه ۴۸ سوره مائده مى خوانیم: إِلَى اللّهِ مَرْجِعُکُمْ جَمِیْعاً فَیُنَبِّئُکُمْ بِما کُنْتُمْ فِیْهِ تَخْتَلِفُونَ: بازگشت همه شما به سوى خدا است و شما را از آنچه در آن اختلاف داشتید آگاه مى سازد . این مضمون در آیات متعددى از قرآن مجید به چشم مى خورد.(۲) و به این ترتیب آفرینش انسان ها از وحدت آغاز مى شود و به وحدت باز مى گردد. * * * در آخرین آیه مورد بحث، نتیجه هماهنگى با امت واحده در طریق پرستش پروردگار، و یا انحراف از آن و پیمودن راه تفرقه را چنین بیان مى فرماید: هر کس چیزى از اعمال صالح را انجام دهد در حالى که ایمان داشته باشد، تلاش و کوشش او مورد ناسپاسى قرار نخواهد گرفت (فَمَنْ یَعْمَلْ مِنَ الصّالِحاتِ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلا کُفْرانَ لِسَعْیِهِ). و براى تأکید بیشتر، اضافه مى کند: و ما اعمال صالح او را قطعاً خواهیم نوشت (وَ إِنّا لَهُ کاتِبُونَ). قابل توجه این که: در این آیه، همانند بسیارى دیگر از آیات قرآن ایمان و عمل صالح به عنوان دو رکن اساسى، براى نجات انسان ها ذکر شده، ولى با اضافه کردن کلمه من که براى تبعیض است این مطلب را بر آن مى افزاید که انجام تمام اعمال صالح نیز شرط نیست، حتى اگر افراد با ایمان، بخشى از اعمال صالح را انجام دهند، باز اهل نجات و سعادتند. در هر حال این آیه، همانند بسیارى دیگر از آیات قرآن، شرط قبولى اعمال صالح را ایمان مى شمرد. ذکر جمله لا کُفْرانَ لِسَعْیِهِ در مقام بیان پاداش این گونه افراد، تعبیرى است توأم با نهایت لطف، محبت و بزرگوارى; چرا که خداوند در اینجا در مقام تشکر و سپاسگزارى از بندگانش بر مى آید، و از سعى و تلاش آنها تشکر مى کند این تعبیر شبیه تعبیرى است که در آیه ۱۹ سوره اسراء آمده است: وَ مَنْ أَرادَ الاْ خِرَةَ وَ سَعى لَها سَعْیها وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَأولْئِکَ کانَ سَعْیُهُمْ مَشْکُوراً: کسى که سراى آخرت را بخواهد و تلاش و کوشش خود را در این راه به خرج دهد در حالى که ایمان داشته باشد، از کوشش او تشکر مى شود . ✍ پی نوشت: ۲ ـ آل عمران ـ ۵۵، انعام ـ ۱۶۴، نحل ـ ۹۲، حج ـ ۶۹ و... ✔️ پایان @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
📝 شرح و تفسیر حکمت ۴۰۰ 🔭 شناخت امور واقعی و خرافی ↩️ و در روايات اسلامى دستور داده شده است كه به ف
📝 شرح و تفسیر حکمت ۴۰۰ 🔭 شناخت امور واقعی و خرافی ↩️ و از آن جا كه بوى خوش و عسل و سوار شدن بر مركب راهوار و نگاه كردن به سبزه سبب نشاط و زوال غم و اندوه مى شود امام(عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه آن را شبيه حرز و تعويذ دانسته و اين تعبير زيبا را درباره آن به كار برده، گويى اين چهار موضوع همچون حرز و تعويذى است كه غم و اندوه را از انسان زايل مى كند و اين موضوع علاوه بر اين كه به تجربه ثابت شده هم اكنون مورد تأكيد پزشكان براى رفع غم واندوه وافسردگى و تجديد نشاط بعد از خستگى مى باشد قابل توجه اين كه در بعضى از روايات به جاى «عسل» «غُسل» آمده است. مرحوم طبرسى در كتاب مكارم الاخلاق حديث را اينگونه نقل مى كند: «التَّطَيُّبُ نُشْرَةٌ والغُسْلُ نُشْرَةٌ والنَّظَرُ إلى الخُضْرَةِ نُشْرَةٌ والرُّكوبُ نُشْرَةٌ; خوشبو كردن خويشتن و غسل نمودن و نگاه كردن به سبزه و سوار بر مركب شدن موجب زوال غم و اندوه است».[22] * نكته: اسباب نشاط و شادى و دفع غم و اندوه: فراگير بودن احكام اسلام سبب شده كه اهميتى نيز به اسباب نشاط و زوال غم و اندوه بدهد تا مسلمان ها بتوانند از اين طريق تجديد نشاط كنند و به زندگى سالم و شاد خود ادامه دهند. در حديثى از امام صادق(عليه السلام) كه در كتاب محاسن برقى نقل شده چنين مى خوانيم: «النُّشْرَةُ فِى عَشَرَةِ أَشْياءَ الْمَشْى وَ الرُّكُوبِ وَ الاِرْتِمَاسِ فِى الْمَاءِ وَالنَّظَرِ إِلَى الْخُضْرَةِ وَ الاَْكْلِ وَ الشُّرْبِ وَ النَّظَرِ إِلَى الْمَرْأَةِ الْحَسْنَاءِ وَ الْجِمَاعِ وَالسِّوَاكِ وَ مُحَادَثَةِ الرِّجَالِ; اسباب نشاط در ده چيز است: پياده روى، سوار بر مركب شدن، آب تنى كردن، نگاه به سبزه افكندن، غذا و نوشابه (خوب و مناسب) خوردن، نگاه به همسر زيبا، آميزش جنسى، مسواك زدن و گفتگو (ى دوستانه) با مردان داشتن».[23] در حديث ديگرى شستن سر با خطمى (گياهى است كه معمولاً از گل آن براى شستوشو استفاده مى كنند)[24] و در احاديث ديگرى، ملاقات الاخوان; ديدار دوستان، استفاده از داروى حمام و كوتاه كردن موى شارب (اصلاح كردن سر و صورت) از اسباب نشاط شمرده شده است. بسيارى از آنچه در اين روايات آمده است نيز به تجربه ثابت شده هر چند راهنمايى روايات گسترده تر از تجربيات ماست. البته آنچه در روايات بالا درمورد نشرة و اسباب زدودن غم و اندوه آمده بر حسب حالات عمومى مردم است ولى اولياء الله وسيله ديگرى دارند كه از همه آن ها برتر و مهمتر است و آن، راز و نياز با خدا و عبادت و نماز و خلوت كردن با اوست. حديث معروف پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) كه مى فرمايد: «حُبِّبَ إلىَّ مِنْ دُنياكُم ثَلاث: الطِّيبُ وَ النِّساءُ و قُرَّةُ عَينِى فِى الصَّلاةِ; سه چيز از دنياى شما در نظر من محبوب است: بوى خوش و همسران و نور چشمان من در نماز است»[25] گواه روشنى بر اين مطلب است.[26] * پی نوشت: [22]. مكارم الاخلاق، ص 42. [23]. محاسن برقى، ج 1، ص 14. [24]. بحارالانوار، ج 73، ص 322، ح 3. [25]. معدن الجواهر، ص 31. [26]. سند گفتار حكيمانه: صاحب مصادر مى گويد: بخشى از اين گفتار حكيمانه (جمله: و التطيب نشرة و الغسل نشرة و النظر الخضرة نشرة و الركوب نشرة...) قبل از مرحوم سيد رضى در كتاب صحيفة الرضا از على(عليه السلام) نقل شده است. ولى براى بقيه آن مدرك ديگرى ذكر نكرده است. (مصادر نهج البلاغه، ج 4، ص 276). اضافه مى كنيم كه مرحوم صدوق بخش اخير را در عيون اخبار الرضا با سندش از على بن موسى الرضا(عليه السلام) از اميرمؤمنان على(عليه السلام) نقل كرده است. (عيون اخبار الرضا، ج 2، ص 40، ح 126) ✔️ پایان @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ امام صادق علیه السلام: 🔹منْ سَرَّهُ أَنْ يُسْتَجَابَ لَهُ دَعْوَتُهُ فَلْيُطِبْ مَكْسَبَهُ. 🔸هر كس خوش دارد دعايش مستجاب شود، بايد اهل كسب حلال باشد. 📚 الکافی (باب الدعاء) جلد ۲ صفحه ۴۸۶ @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: پانصد و چهارده 🔷#واقعه‌غدیرخم #علامه‌امینی ↩️ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ، ﺍﺣﺘﺠﺎ
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: پانصد و پانزده 🔷 🔹ﻗﺼﻴﺪﻩ ﻟﺎﻣﻴﻪ ﻫﺎﺷﻤﻴﺎﺕ ﺍﻟﺎﻫﻞ ﻋﻢ ﻓﻲ ﺭﺍﻳﻪ ﻣﺘﺎﻣﻞ ﻭ ﻫﻞ ﻣﺪﺑﺮ ﺑﻌﺪ ﺍﻟﺎﺳﺎﺋﻪ ﻣﻘﺒﻞ " ﻫﺎﻥ ﺁﻳﺎ ﻫﻴﭻ ﻛﻮﺭﺩﻟﻲ، ﻧﮕﺮﺍﻥ ﺍﻧﺪﻳﺸﻪ ﺧﻮﻳﺶ ﻫﺴﺖ؟ ﻭ ﻫﻴﭻ ﺭﻭﻱ ﺍﺯ ﺣﻖ ﺗﺎﻓﺘﻪ ﺍﻱ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺗﺒﻬﻜﺎﺭﻱ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺣﻖ ﺑﺎﺯ ﻣﻲ‌ﮔﺮﺩﺩ ". " ﺍﺑﻮ ﺍﻟﻔﺮﺝ " ﺩﺭ ﺻﻔﺤﻪ 126 ﺟﻠﺪ 2 " ﺍﻏﺎﻧﻲ" ﺑﻪ ﺍﺳﻨﺎﺩ ﻭﻱ ﺍﺯ " ﺍﺑﻲ ﺑﻜﺮ ﺧﻀﺮﻣﻲ " ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﮔﻔﺖ: ﺩﺭ ﺍﻳﺎﻡ ﺗﺸﺮﻳﻖ ﺩﺭ " ﻣﻨﻲ " ﺍﺯ " ﺍﺑﻲ ﺟﻌﻔﺮ ﻣﺤﻤﺪ ﺑﻦ ﻋﻠﻲ (ﻉ) " ﺑﺮﺍﻱ ﻛﻤﻴﺖ ﺍﺟﺎﺯﻩ ﺷﺮﻓﻴﺎﺑﻲ ﺧﻮﺍﺳﺘﻢ ﻭ ﺣﻀﺮﺕ ﺍﺟﺎﺯﻩ ﻓﺮﻣﻮﺩ، ﻛﻤﻴﺖ (ﺷﺮﻓﻴﺎﺏ ﺷﺪ) ﻭ ﺑﻪ ﻋﺮﺽ ﺭﺳﺎﻧﺪ: ﻗﺮﺑﺎﻧﺖ ﮔﺮﺩﻡ، ﺩﺭ ﺳﺘﺎﻳﺶ ﺷﻤﺎ ﺷﻌﺮﻱ ﺳﺮﻭﺩﻩ‌ﺍﻡ ﻛﻪ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭﻡ ﺑﺮﺍﻳﺘﺎﻥ ﺑﺨﻮﺍﻧﻢ. ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺯﻫﺎﻱ ﻣﺸﺨﺺ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺷﻤﺎﺭﻩ ﺷﺪﻩ، ﺑﻪ ﻳﺎﺩ ﺧﺪﺍ [جلد چهارم ﺻﻔﺤﻪ 21] ﺑﺎﺵ. ﻛﻤﻴﺖ ﺍﺳﺘﺪﻋﺎﻱ ﺧﻮﻳﺶ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺳﺮ ﮔﺮﻓﺖ. ﺍﺑﻮ ﺟﻌﻔﺮ ﺑﺮﻭﻱ ﺭﻗﺖ ﺁﻭﺭﺩ ﻭ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺑﺨﻮﺍﻥ ﻛﻤﻴﺖ ﻗﺼﻴﺪﻩ ﺭﺍ ﺧﻮﺍﻧﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺍﻳﻨﺠﺎ ﺭﺳﻴﺪ ﻛﻪ: ﻳﺼﻴﺐ ﺑﻪ ﺍﻟﺮﺍﻣﻮﻥ ﻋﻦ ﻗﻮﺱ ﻏﻴﺮﻫﻢ ﻓﻴﺎ ﺁﺧﺮ ﺍﺳﺪﻱ ﻟﻪ ﺍﻟﻐﻲ ﺍﻭﻝ " ﺗﻴﺮ ﺍﻧﺪﺍﺯﺍﻥ، ﺑﺎ ﻛﻤﺎﻥ ﺩﻳﮕﺮﻱ (ﻳﺰﻳﺪ) ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺍﻭ (ﺍﻣﺎﻡ ﺣﺴﻴﻦ ﻉ) ﺗﻴﺮ ﻣﻲ‌ﺍﻧﺪﺍﺯﻧﺪ ﻭﺍﻱ ﺑﺮ ﺁﻥ ﺁﺧﺮﻱ ﻛﻪ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﺗﺒﻬﻜﺎﺭﻱ ﺭﺍ ﺍﻭﻟﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻭ ﻓﺮﺍﻫﻢ ﺁﻭﺭﺩ ". " ﺍﺑﻲ ﺟﻌﻔﺮ " ﺩﺳﺘﻬﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﺑﻠﻨﺪ ﻛﺮﺩ ﻭ ﮔﻔﺖ: ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻛﻤﻴﺖ ﺭﺍ ﺑﻴﺎﻣﺮﺯ ﻭ ﺍﺯ " ﻣﺤﻤﺪ ﺑﻦ ﺳﻬﻞ " ﺩﻭﺳﺖ ﻭ ﺻﺎﺣﺐ ﻛﻤﻴﺖ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﮔﻔﺖ: ﺑﺎ ﻛﻤﻴﺖ ﺑﻪ ﺧﺪﻣﺖ " ﺍﺑﻲ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﻠﻪ ﺟﻌﻔﺮ ﺑﻦ ﻣﺤﻤﺪ ﺻﺎﺩﻕ (ﻉ) " ﺭﺳﻴﺪﻳﻢ ﺑﻪ ﻋﺮﺽ ﺭﺳﺎﻧﺪ: ﻗﺮﺑﺎﻧﺖ ﮔﺮﺩﻡ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﺷﻌﺮﻱ ﺑﺨﻮﺍﻧﻢ؟ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺯﻫﺎ، ﺭﻭﺯﻫﺎﻱ ﭘﺮ ﺍﺭﺯﺵ ﻭ ﺑﺰﺭﮔﻲ ﺍﺳﺖ، ﻛﻤﻴﺖ ﮔﻔﺖ: ﺍﺷﻌﺎﺭ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺷﻤﺎ ﺍﺳﺖ، ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺑﺨﻮﺍﻥ ﺳﭙﺲ ﺍﺑﻲ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﻠﻪ ﻛﺴﻲ ﺭﺍ ﻧﺰﺩ ﺑﺮﺧﻲ ﺍﺯ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺧﺎﻧﺪﺍﻧﺶ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩ ﻭ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﻧﺰﺩﻳﻜﺘﺮ ﻧﺸﺎﻧﺪ، ﻭ ﻛﻤﻴﺖ ﺑﻪ ﺍﻧﺸﺎﺩ ﭘﺮﺩﺍﺧﺖ ﻭ ﮔﺮﻳﻪ ﺯﻳﺎﺩﻱ ﺩﺭ ﮔﺮﻓﺖ ﻭ ﭼﻮﻥ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺑﻴﺖ ﺭﺳﻴﺪ ﻛﻪ: ﻳﺼﻴﺐ ﺑﻪ ﺍﻟﺮﺍﻣﻮﻥ ﺗﺎ ﺁﺧﺮ ﺷﻌﺮ، ﺍﺑﻮ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﻠﻪ ﺩﺳﺘﻬﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﺑﻠﻨﺪ ﻛﺮﺩ ﻭ ﮔﻔﺖ: ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﻭ ﺁﻳﻨﺪﻩ ﻭ ﻧﻬﺎﻥ ﻭ ﺁﺷﻜﺎﺭ ﻛﻤﻴﺖ ﺭﺍ ﺑﻴﺎﻣﺮﺯ ﻭ ﺁﻧﻘﺪﺭ ﺑﻪ ﻭﻱ ﻋﻄﺎ ﻛﻦ ﻛﻪ ﺧﺸﻨﻮﺩ ﺷﻮﺩ. " ﺍﻏﺎﻧﻲ " ﺟﻠﺪ 15 - ﺻﻔﺤﻪ 123 " ﺍﻟﻤﻌﺎﻫﺪ " ﺟﻠﺪ 2 ﺻﻔﺤﻪ 27. ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
🤲 دعای هر روز ماه صفر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا