eitaa logo
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
1.5هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
1.6هزار ویدیو
32 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
📝تفسیر سوره مبارکه حج آیات ۷۵ الی ۷۸ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی ↩️ دستور عبودیت ب
📝تفسیر سوره مبارکه حج آیات ۷۵ الی ۷۸ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی ↩️ در سومین تعبیر، مى گوید: از این گذشته این همان آئین پدر شما ابراهیم است (مِلَّةَ أَبِیکُمْ إِبْراهِیمَ). اطلاق پدر بر ابراهیم یا به خاطر آن است که عرب ها و مسلمانان آن روز، غالباً از نسل اسماعیل بودند و یا به خاطر این که آنها همگى ابراهیم را بزرگ مى شمردند و از او به صورت یک پدر روحانى و معنوى احترام مى کردند، هر چند آئین پاک او با انواع خرافات آلوده شده بود. سپس تعبیر دیگرى در این زمینه دارد مى گوید: او شما را در کتب پیشین، مسلمان نامید و همچنین در این کتاب آسمانى (قرآن) (هُوَ سَمّاکُمُ الْمُسْلِمِینَ مِنْ قَبْلُ وَ فِی هذا). و مسلمان کسى است که این افتخار را دارد که در برابر همه فرمان هاى الهى تسلیم است. در این که: مرجع ضمیر هُوَ (او) چه کسى است در میان مفسران گفتگو است: بعضى گفته اند: خدا است، یعنى خدا هم در کتب پیشین و هم در قرآن شما را به این نام افتخارآمیز، نامیده است. ولى بعضى دیگر آن را اشاره به ابراهیم مى دانند، چرا که در آیه ۱۲۸ سوره بقره مى خوانیم: ابراهیم پس از پایان بناى کعبه، از خداوند تقاضاهائى کرد، از جمله این بود: رَبَّنا وَ اجْعَلْنا مُسْلِمَیْنِ لَکَ وَ مِنْ ذُرِّیَّتِنا أُمَّةً مُسْلِمَةً لَکَ: پروردگارا! من و فرزندم اسماعیل را تسلیم در مقابل فرمانت قرار ده، و از دودمان ما امتى مسلّم و تسلیم در برابر اراده ات به وجود آور . ولى تفسیر اول، صحیح تر به نظر مى رسد; زیرا با ذیل آیه سازگارتر است، که مى گوید: او شما را در کتب پیشین و در این کتاب (قرآن) مسلمان نامید و این تعبیر درباره ابراهیم ، تناسب ندارد، بلکه مناسب خداوند است.(۳) سرانجام پنجمین و آخرین تعبیر شوق آفرین را درباره مسلمانان کرده و آنها را به عنوان الگو و اسوه امت ها معرفى مى کند، مى فرماید: هدف این بوده است که پیامبر(صلى الله علیه وآله) شاهد و گواه بر شما باشد و شما هم گواهان بر مردم ! (لِیَکُونَ الرَّسُولُ شَهِیداً عَلَیْکُمْ وَ تَکُونُوا شُهَداءَ عَلَى النّاسِ). شهید به معنى شاهد از ماده شهود به معنى آگاهى توأم با حضور است مفهوم این سخن آن است که: شاهد بودن پیامبر(صلى الله علیه وآله) بر همه مسلمان ها به معنى آگاهى او از اعمال امت خویش است، و این با روایات عرض اعمال و بعضى از آیات قرآن که به آن اشاره مى کند کاملاً سازگار مى باشد; چرا که طبق این روایات، اعمال همه امت را در عرض هفته به حضور پیامبر(صلى الله علیه وآله) عرضه مى دارند و روح پاک او از همه اینها آگاه و با خبر مى شود، بنابراین او شاهد و گواه این امت است. اما شاهد و گواه بودن این امت، طبق بعضى از روایات، به معنى معصومین این امت و امامان است که آنها نیز گواهان بر اعمال مردمند. در حدیثى از امام على بن موسى الرضا(علیه السلام) مى خوانیم: نَحْنُ حُجَجُ اللّهِ فِى خَلْقِهِ وَ نَحْنُ شُهَداءُ اللّهِ وَ أَعْلامُهُ فِى بَرَیَّتِهِ: ما حجت هاى خدا در میان خلق و شاهدان او و نشانه هایش در میان مردمیم .(۴) ✍ پی نوشت: ۳ ـ در قرآن مجید، در آیه ۳ سوره مائده نام این آئین را صریحاً اسلام نهاده: وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَ رَضِیتُ لَکُمُ الإِسْلامَ دِیناً و در آیات متعددى از پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) به عنوان اول المسلمین یاد شده است (انعام، آیه ۱۴ ـ زمر، آیه ۱۲). ۴ ـ کمال الدین صدوق، طبق نقل تفسیر نور الثقلین ، جلد ۳، صفحه ۵۲۶، روایات دیگرى نیز به همین مضمون در این زمینه نقل شده است. ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ امام علی علیه‌السلام: عَلی المُتَعَلِّمِ أن یُدئبَ نَفسَهُ فی طَلَبِ العِلمِ ، و لا یَمَلَّ مِن تَعَلُّمِهِ و لا یَستَکثِرَ ما عَلِمَ ✏️بر دانش آموز است که خود را در طلب علم کوشا سازد و از آموختن دانش خسته نشود و دانسته‌های خود را زیاد نشمارد. 📚 غررالحکم:۶۱۹۷ @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📝 چند دستورالعمل برای آرامش در زندگی و رفع نگرانی ۱. دائم با وضو باشید ۲. سوره ناس و فلق بخوانید ۳. صدقه روزانه فراموش نشود ۴. خواندن سوره حشر هر شب ۵. خواندن دعای حَسبُنَا الله و نِعمَ الوکیل ۶. خواندن آیه آخر سوره توبه حَسْبِيَ اللَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ ۖ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ ۖ وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ 🎥 دکتر رفیعی @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: پانصد و هشتاد و پنج 🔷#واقعه‌غدیرخم #علامه‌امینی ↩️ ﻭ ﺣﺬﻳﻔﻪ ﮔﻔﺘﻪ ﺍﺳ
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: پانصد و هشتاد و شش 🔷 ↩️ ﻭ ﺍﺯ ﺍﺷﻌﺎﺭﻱ ﻛﻪ ﺳﻴﺪ ﺩﺭ ﻫﺠﻮ ﺳﻮﺍﺭ ﺳﺮﻭﺩﻩ ﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﻨﺼﻮﺭ ﺧﻮﺍﻧﺪﻩ ﻭ ﺍﺑﻮ ﺍﻟﻔﺮﺝ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ، ﺍﻳﻨﻬﺎ ﺍﺳﺖ: ﺑﻪ ﭘﻴﺸﻮﺍﺋﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺍﻃﺎﻋﺖ ﺍﻭ ﻧﺠﺎﺕ ﺍﺯ ﺁﺗﺶ ﺩﻭﺯﺥ ﺩﺭ ﻓﺮﺩﺍﻱ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﺍﺳﺖ ﺑﮕﻮ: ﺍﻱ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﺁﻓﺮﻳﺪﻩ ﺧﺪﺍ ﺟﺰﺍﻱ ﺧﻴﺮﺕ ﺩﻫﺎﺩ ﺳﻮﺍﺭ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺣﻜﻤﺮﺍﻧﻴﺶ ﻳﺎﺭﻱ ﻣﻜﻦ. [ ﺻﻔﺤﻪ 117] ﺍﻳﻦ ﻣﺮﺩ ﺑﺪﺍﻧﺪﻳﺶ، ﻣﺪﻋﻲ ﻭ ﭘﺮ ﻋﻴﺐ ﻭ ﻣﺘﻜﺒﺮ ﻭ ﺳﺮﻛﺶ ﺭﺍ ﻳﺎﻭﺭ ﻣﺒﺎﺵ ﺁﻧﮕﺎﻩ ﻛﻪ ﻃﺮﻓﻴﺖ ﺧﺼﻢ ﺑﻪ ﻧﺰﺩﺵ ﻣﻲ‌ﺁﻳﻨﺪ ﺍﺯ ﻏﺎﻳﺐ ﻏﺮﻭﺭ ﻭ ﻛﺒﺮ ﻭ ﺳﺮﻛﺸﻲ ﺍﻭ ﺩﻳﺪﻩ ﺑﺮ ﺍﻭ ﻧﻤﻲ ﮔﺸﺎﻳﻨﺪ. ﻭ ﺍﮔﺮ ﺗﻮ ﺍﺭ ﺍﻭ ﺩﺳﺘﮕﻴﺮﻱ ﻧﻤﻲ ﻛﺮﺩﻱ، ﺍﻭ ﮔﺮﺳﻨﻪ ﺑﺮﻫﻨﻪ ﺍﻱ ﺑﻴﺶ ﻧﺒﻮﺩ. ﭘﺲ ﺳﻮﺍﺭ ﺩﺍﺧﻞ ﺷﺪ ﻭ ﭼﻮﻥ ﻣﻨﺼﻮﺭ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺩﻳﺪ ﺧﻨﺪﻳﺪ ﻭ ﮔﻔﺖ: ﺁﻳﺎ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﺍﻳﺎﺱ ﺑﻦ ﻣﻌﺎﻭﻳﻪ ﻛﻪ ﺷﻬﺎﺩﺕ ﻓﺮﺯﺩﻕ ﺭﺍ ﭘﺬﻳﺮﻓﺖ ﻭ ﺷﻬﻮﺩ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﺧﻮﺍﺳﺖ، ﻧﺸﻨﻴﺪﻩ ﺍﻱ؟ ﭼﺮﺍ ﺧﻮﻳﺸﺘﻦ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻣﻌﺮﺽ ﺳﻴﺪ ﻭ ﺯﺑﺎﻥ ﺍﻭ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻲ‌ﺩﻫﻲ؟ ﺁﻧﮕﺎﻩ ﺑﻪ ﺳﻴﺪ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﺩﺍﺩ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺳﻮﺍﺭ ﺳﺎﺯﺵ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺍﻭ ﭘﻮﺯﺵ ﻃﻠﺒﺪ ﻭ ﺳﻴﺪ ﭼﻨﻴﻦ ﻛﺮﺩ ﻭﻟﻲ ﺳﻮﺍﺭ ﻋﺬﺭﺵ ﺭﺍ ﻧﭙﺬﻳﺮﻓﺖ ﻭ ﺍﻭ ﭼﻨﻴﻦ ﺳﺮﻭﺩ: ﺑﻪ ﻧﺰﺩ ﻧﺎﺑﻜﺎﺭﻱ ﺍﺯ ﺧﺎﻧﺪﺍﻥ ﻋﻨﺒﺮ ﺑﻪ ﻋﺬﺭ ﺧﻮﺍﻫﻲ ﺭﻓﺘﻢ ﺍﻣﺎ ﻋﺬﺭﻡ ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪ ﻧﺸﺪ. ﭘﺲ ﻧﻔﺲ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺳﻴﺮ ﺯﻧﺶ ﻛﻨﺎﻥ ﮔﻔﺘﻢ: ﺑﺲ ﻛﻦ. ﺁﻳﺎ ﺁﺯﺍﺩ ﻣﺮﺩﻱ ﭼﻮﻥ ﺗﻮ، ﺑﻪ ﻧﺰﺩ ﻣﺮﺩﻱ ﻋﻨﺒﺮﻱ ﺑﻪ ﻋﺬﺭ ﺧﻮﺍﻫﻲ ﺍﺯ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺧﻮﺩ ﻣﻲ‌ﺭﻭﺩ؟ ﺍﻱ ﺳﻮﺍﺭ ﭘﺪﺭ ﺗﻮ ﺩﺯﺩ ﺑﺮ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﻭ ﻣﺎﺩﺭﺕ ﺩﺧﺘﺮ ﺍﺑﻲ ﺟﺤﺪﺭ ﺍﺳﺖ. ﻭ ﻣﺎ ﻋﻠﻲ ﺭﻏﻢ ﺗﻮ، ﮔﻤﺮﺍﻫﺎﻥ ﻭ ﺯﺷﺘﻜﺎﺭﺍﻥ ﺭﺍ، ﺭﺍﻓﻀﻴﻢ. ﻭ ﻧﻴﺰ ﮔﻔﺘﻪ ﺍﺳﺖ: ﺑﻪ ﺳﻴﺪ ﺧﺒﺮ ﺭﺳﻴﺪ ﻛﻪ ﺳﻮﺍﺭ ﮔﺮﻭﻫﻲ ﺭﺍ ﺁﻣﺎﺩﻩ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺴﺮﻗﺖ ﺍﻭ ﺩﺭ ﻧﺰﺩ ﺳﻮﺍﺭ ﺷﻬﺎﺩﺕ ﺩﻫﻨﺪ ﺗﺎ ﺩﺳﺖ ﺳﻴﺪ ﺭﺍ ﺑﺒﺮﺩ. ﺷﻜﺎﻳﺖ ﺑﻪ ﺍﺑﻲ ﺟﻌﻔﺮ ﺑﺮﺩ ﻭ ﺍﻭ ﺳﻮﺍﺭ ﺭﺍ ﺧﻮﺍﺳﺖ ﻭ ﮔﻔﺖ ﺗﺮﺍ ﺍﺯ ﺣﻜﻮﻣﺖ ﺑﺮﺳﻴﺪ، ﺧﻮﺍﻩ ﺑﻪ ﺳﻮﺩ ﺍﻭ ﺑﺎﺷﺪ ﻳﺎ ﺑﻪ ﺯﻳﺎﻧﺶ، ﺍﻧﺪﺍﺧﺘﻴﻢ. ﺳﻮﺍﺭ ﺗﺎ ﻣﺮﺩ ﺩﻳﮕﺮ ﺑﺎ ﺳﻴﺪ ﺑﻪ ﺑﺪﻱ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﻧﻜﺮﺩ. 7- ﺍﺳﻤﺎﻋﻴﻞ ﺑﻦ ﺳﺎﺣﺮ ﮔﻔﺖ: ﺩﻭ ﻣﺮﺩ ﺍﺯ ﺧﺎﻧﺪﺍﻥ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﻠﻪ ﺑﻨﺖ ﺩﺍﺭﻡ، ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺑﺮﺗﺮﻱ ﺍﺻﺤﺎﺏ ﭘﺲ ﺍﺯ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺧﺪﺍ (ﺹ) ﺑﺎ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﺳﺘﻴﺰ ﻣﻲ‌ﻛﺮﺩﻧﺪ، ﺗﺎ ﺳﺮ ﺍﻧﺠﺎﻡ [ ﺻﻔﺤﻪ 118] ﺑﻪ ﺩﺍﻭﺭﻱ ﻧﺨﺴﺘﻴﻦ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﺑﺮ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﮕﺮﺫ، ﺭﺿﺎ ﺩﺍﺩﻧﺪ. ﺳﻴﺪ ﺩﺭ ﺭﺳﻴﺪ ﻭ ﺁﻧﻬﺎ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻴﻜﻪ ﻧﻤﻲ ﺷﻨﺎﺧﺘﻨﺪﺵ ﺑﺴﻮﻳﺶ ﺁﻣﺪﻧﺪ ﻭ ﺁﻧﻜﻪ ﻋﻠﻲ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺗﺮ ﻣﻲ‌ﺩﺍﻧﺴﺖ ﭼﻨﻴﻦ ﮔﻔﺖ: ﻣﻦ ﻭ ﺍﻳﻦ ﻣﺮﺩ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﻣﺮﺩﻡ ﭘﺲ ﺍﺯ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺍﺧﺘﻠﺎﻑ ﭘﻴﺪﺍ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻳﻢ ﻣﻦ ﮔﻔﺘﻪ‌ﺍﻡ ﺑﺮﺗﺮ ﺍﺯ ﻫﻤﻪ ﻋﻠﻲ ﺑﻦ ﺍﺑﻲ ﻃﺎﻟﺐ ﺍﺳﺖ. ﺳﻴﺪ ﺳﺨﻨﺶ ﺭﺍ ﻗﻄﻊ ﻛﺮﺩ ﻭ ﮔﻔﺖ ﻣﮕﺮ ﺍﻳﻦ ﺯﻧﺎ ﺯﺍﺩﻩ ﺭﺍ ﺳﺨﻦ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﺍﺳﺖ؟ ﺣﺎﺿﺮ ﺧﻨﺪﻳﺪﻧﺪ ﻭ ﻣﺮﺩ ﺩﻭﻡ ﺍﺯ ﺑﻴﻢ ﻟﺐ ﻓﺮﻭ ﺑﺴﺖ ﻭ ﭘﺎﺳﺨﻲ ﻧﺪﺍﺩ. ﺍﻏﺎﻧﻲ ﺝ 7 ﺹ 241، ﻃﺒﻘﺎﺕ ﺍﻟﺸﻌﺮﺍﺀ ﺍﺑﻦ ﻣﻌﺘﺰ ﺹ 7 ﺑﻪ ﻧﻘﻞ ﺍﺯ ﻣﺤﻤﺪ ﺑﻦ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﻠﻪ ﺳﺪﻭﺳﻲ ﻭ ﺍﺯ ﺧﻮﺩ ﺳﻴﺪ. 8- ﺩﺭ ﺻﻔﺤﻪ 91 ﺟﻠﺪ 1 ﺣﻴﺎﺕ ﺍﻟﺤﻴﻮﺍﻥ ﺟﺎﺣﻆ ﭼﻨﻴﻦ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ: ﺳﻴﺪ ﺍﺑﻦ ﻣﺤﻤﺪ ﺣﻤﻴﺮﻱ، ﻋﺎﻳﺸﻪ (ﺭﺽ) ﺭﺍ ﺩﺭ ﻧﺒﺮﺩﻱ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺭﻭﺯ ﺟﻤﻞ ﺑﺮﺍﻱ ﻛﺸﺘﺎﺭ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﺑﻪ ﺭﺍﻩ ﺍﻧﺪﺍﺧﺖ، ﺑﻪ ﮔﺮﺑﻪ ﺍﻱ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻛﺮﺩﻩ ﻛﻪ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻥ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻣﻲ‌ﺧﻮﺭﺩ، ﻭ ﺳﺮﻭﺩﻩ ﺍﺳﺖ: ﻋﺎﻳﺸﻪ ﺩﺭ ﻫﻮﺩﺝ ﻧﺸﺴﺘﻪ ﻭ ﺑﺎ ﺩﻳﮕﺮ ﺷﻮﻡ ﺑﺨﺘﺎﻥ ﻟﺸﻜﺮ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺑﺼﺮﻩ ﺭﺍﻧﺪ ﮔﻮﺋﻲ ﺑﻪ ﮔﺮﺑﻪ ﺍﻱ ﻣﻦ ﻣﺎﻧﺪ ﻛﻪ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻥ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻣﻲ‌ﺧﻮﺭﺩ. ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
📝تفسیر سوره مبارکه حج آیات ۷۵ الی ۷۸ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی ↩️ در سومین تعبیر
📝تفسیر سوره مبارکه حج آیات ۷۵ الی ۷۸ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی ↩️ در حقیقت، مخاطب در جمله لِتَکُونُوا ظاهراً همه امتند اما در واقع گروهى از سران و بزرگان آنها مى باشد، و خطاب به کل به خاطر جزء، در تعبیرات روزمره فراوان است مثلاً در آیه ۲٠ سوره مائده مى خوانیم: خداوند ضمن بر شمردن نعمت هایش بر بنى اسرائیل به آنها خطاب کرده مى گوید: خداوند شما را ملوک و پادشاهان قرار داد در حالى که مى دانیم افراد معدودى از آنها به این مقام رسیدند. البته شهود معنى دیگرى نیز دارد و آن شهادت عملى است، یعنى مقیاس سنجش و الگو بودن اعمال یک فرد نمونه و بارز، براى اعمال سایرین، در این صورت تمام مسلمانان راستین چنین خواهند بود; چرا که آنها امت نمونه اى هستند با برترین آئین که مى توانند مقیاس و الگوئى براى سنجش شخصیت و فضیلت در میان همه امت ها باشند. در حدیثى از پیامبر گرامى اسلام(صلى الله علیه وآله) مى خوانیم: خداوند چند فضیلت و برترى به امت اسلام داده است، از جمله این که: در امت هاى پیشین، پیامبر آنها شاهد و گواه قومش بود ولى خداوند تمام امت مرا گواهان بر خلق قرار داده; زیرا مى فرماید: لِیَکُونَ الرَّسُولُ شَهِیداً عَلَیْکُمْ وَ تَکُونُوا شُهَداءَ عَلَى النّاسِ .(۵) یعنى همان گونه که پیامبر(صلى الله علیه وآله) اسوه و الگوى امت خویش است، شما هم اسوه ها و الگوها براى مردم جهانید. این تفسیر، در عین حال با تفسیر سابق منافات ندارد، ممکن است همه امت شاهد و گواه باشند و امامان شاهدان و گواهان نمونه و ممتاز.(۶) در پایان این آیه، بار دیگر وظائف پنجگانه پیشین را در تعبیرات فشرده ترى که در سه جمله خلاصه مى شود، به عنوان تأکید چنین بازگو مى کند: اکنون که چنین است و شما داراى این امتیازات و افتخارات هستید، نماز را بر پا دارید، زکات را ادا کنید و به آئین حق و ذیل عنایت پروردگار تمسک جوئید (فَأَقِیمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّکاةَ وَ اعْتَصِمُوا بِاللّهِ). که مولى و سرپرست و یار و یاور شما او است (هُوَ مَوْلاکُمْ). چه مولى و سرپرست خوبى، و چه یار و یاور شایسته اى (فَنِعْمَ الْمَوْلى وَ نِعْمَ النَّصِیرُ). در حقیقت، جمله فَنِعْمَ الْمَوْلى وَ نِعْمَ النَّصِیرُ دلیلى است بر وَ اعْتَصِمُوا بِاللّهِ هُوَ مَوْلاکُمْ یعنى این که: به شما فرمان داده شده تنها به ذیل عنایت پروردگار تمسک جوئید، به خاطر آن است که او برترین و بهترین مولى و شایسته ترین یار و یاور است. * * * پروردگارا! به ما این توفیق و سعادت را مرحمت فرما که با اعتصام به ذات پاکت، و پیوند با خلق و خالق مردمى نمونه باشیم و الگو و شاهدى بر دیگران، و تفسیرى جامع و نمونه بر این کتاب بزرگت تا پایان بنگاریم!.(۷) خداوندا! همان گونه که در کتاب آسمانیت قرآن و کتب پیشینیان ما را مسلمان خواندى، توفیق مرحمت فرما تا سراپا تسلیم فرمان تو باشیم!. بار الها! ما را بر دشمنانى که امروز در هر گوشه و کنار، قصد یورش بر قرآن و اسلام دارند پیروز گردان که تو بهترین مولى و یار و یاورى!. (فَنِعْمَ الْمَوْلى وَ نِعْمَ النَّصِیرُ). ✍ پی نوشت: ۵ ـ تفسیر برهان ، جلد ۳، صفحه ۱٠۵. ۶ ـ در این زمینه، در جلد اول تفسیر نمونه ، در ذیل آیه ۱۴۳ سوره بقره و همچنین در جلد سوم، ذیل آیه ۴۱ سوره نساء مشروحاً بحث کرده ایم. ۷ ـ این دعا به حمد اللّه مستجاب شده است. ✔️ پایان تفسیر سوره مبارکه حج @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
📝 شرح و تفسیر خطبه ۱۰۵ بخش دوم 🔶 سرانجام بنی امیه 🔸 از شما انتظار نداشتم! ↩️ در پايان اين بخش روى
📝 شرح و تفسیر خطبه ۱۰۵ بخش سوم 🌾 اندرزهای اخلاقی دست از دامن رهبر الهى خود برنداريد: امام(عليه السلام) در بخش دیگر اين سخن مى فرمايد: «آگاه باشيد! بيناترين چشم ها آن است که شعاعش در دل نيکى ها نفوذ کند و شنواترين گوش ها آن است که يادآورى ها را در خود جاى دهد و پذيرا گردد!». (أَلاَ إِنَّ أبْصَرَ الأَبْصَارِ مَا نَفَذَ فِي الْخَيْرِ طَرْفُهُ! أَلاَ إِنَّ أَسْمَعَ الأَسْمَاعِ مَا وَعَى التَّذْکِيرَ وَ قَبِلَهُ). اشاره به اينکه اگر شما و ساير مردم، چشم و گوش باز داشته باشيد; پيداکردن راه خير و سعادت، مخفى و پيچيده نيست; ولى افسوس! که هواى نفس و هوس هاى سرکش، چنان پرده ظلمانى بر چشم و گوش انسان مى اندازد، که حقايق واضح را نمى بيند و دوستانه ترين اندرز را نمى شنوند. دراين بخش از خطبه، امام(عليه السلام) به پند و اندرز مردم پرداخته و با مواعظ شايسته و نکات پر معنا، آنها را اندرز مى دهد و در آغاز براى آماده ساختن روح و جان آنها مى فرمايد: «اى مردم! چراغ دل خود را از شعله (پر فروغ فکر) واعظ با عمل، روشن سازيد و ظرف وجود خويش را از آب زلال چشمه اى که از آلودگى ها پاک است پر کنيد!» (أَيُّهَا النَّاسُ، اسْتَصْبِحُوا مِنْ شُعْلَةِ مِصْبَاح وَاعِظ مُتَّعِظ، وَ امْتَاحُوا(1) مِنْ صَفْوِ عَيْن قَدْ رُوِّقَتْ(2) مِنَ الْکَدَرِ). همانگونه که چراغ هاى پرنور، مسير انسان را در تاريکى ها روشن مى سازد و از سقوط در پرتگاه، يا رفتن به بى راهه حفظ مى کند; بهره گيرى از اندرزهاى «واعظِ متّعظ» نيز، در سير و سلوک معنوى و فکرى و اخلاقى، انسان را از انحرافات عقيدتى و اخلاقى نگاه مى دارد و همانگونه که آب صاف و خالى از هرگونه کدورت و آلودگى، مايه حيات جسم انسان و همه موجودات زنده است; اندرزهاى شايسته رهروان راه حق، مايه حيات جان و روح آدمى است. روشن است که منظور از اين چراغ هدايت و چشمه آب حيات، وجود خود امام(عليه السلام) است که مردم حق شناس مى بايست تا زمانى که دست رسى دارند نهايت استفاده را از آن حضرت بکنند: افسوس و صد افسوس! که نکردند و ما امروز بر سر سفره هدايت او نشسته ايم و از گوشه اى از کلمات آن حضرت که به ما رسيده است، چراغ دل را روشن مى سازيم و از چشمه زلالش سيراب مى شويم. در ادامه اين سخن، بندگان خدا را به طور عام مخاطب قرار داده و از تکيه بر جهل و نادانى و هوا و هوس و افکار باطل بر حذر مى دارد. مى فرمايد: «اى بندگان خدا! بر نادانى هاى خود تکيه نکنيد و تسليم هوس هاى خويش نشويد!» (عِبَادَ الله، لاَ تَرْکَنُوا إِلَى جَهَالَتِکُمْ، وَلاَ تَنْقَادُوا لاَِهْوَائِکُمْ). سپس دليل روشنى براى اين دستور بيان مى کند و مى فرمايد: «زيرا آن کس که در اين مقام برآيد (وتکيه بر جهالت و هوا و هوسها کند) همچون کسى است که بر لب پرتگاهى که در شُرُف فرو ريختن است، قرار گرفته». (فَإِنَّ النَّازِلَ بِهذَا الْمَنْزِلِ نَازِلٌ بِشَفَا جُرُف هَار).(3) ✍ پی نوشت: 1. «امتاحوا» از مادّه «مَتْح» به معناى بالا کشيدن دلو از چاه آب است. 2. «رُوّقت» از مادّه «روق» (بر وزن فوق) به معناى صاف بودن است و هنگامى که به باب تفعيل برده مى شود، به معناى تصفيه کردن مى آيد و «رُوّقت» به صورت فعل مجهول به معناى تصفيه شده است. 3. «شفا» به معناى لبه چيزى است و در اصل به معناى لبه چاه و رودخانه مى باشد. و واژه «شفه» به معناى لب نيز از همين ريشه است. «جرف» به معناى حاشيه رودخانه و يا چاه است. (ولى «شفا» لبه آن چيز مى باشد). «هار» از مادّه «هور» (بر وزن غور) به معناى فرو ريختن و ويران شدن و شکست برداشتن است. بنابراين، مجموع سه کلمه چنين معنا مى دهد: لبه حاشيه پرتگاهى که در حال فرو ريختن است. ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💧پـاک، ‌هـمچون زمـان تـولـد! ☀️ پیامبر اکرم (ﷺ) : ✓ «هر كس براى بر آوردن نياز بيمارى بكوشد، چه آن را برآورده سازد و چه نسازد، مانند روزى كه از مادرش زاده شد، از گناهانش پاك مى‌شود». ⁙ «مَن سَعى لِمَريضٍ في حاجَةٍ قَضاها أولَم يَقضِها خَرَجَ مِن ذُنوبِهِ كَيَومٍ وَلَدَتْهُ اُمُّهُ». 📚 كتاب من لايحضره الفقيه ج٤ ص١٦ @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌱 وقتی پیامبر(ص) برای اولین بار حضرت زینب(س) را می‌بیند! 🎥 حجت الاسلام‌ انصاریان @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: پانصد و هشتاد و شش 🔷#واقعه‌غدیرخم #علامه‌امینی ↩️ ﻭ ﺍﺯ ﺍﺷﻌﺎﺭﻱ ﻛﻪ ﺳ
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: پانصد و هشتاد و شش 🔷 📝 ﮔﺰﺍﺭﺷﻬﺎ ﻭ ﺑﺰﻡ ﺁﺭﺍﻳﻴﻬﺎﻱ ﺳﻴﺪ ﺍﺑﻮ ﺍﻟﻔﺮﺝ ﻭ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ، ﺧﻮﺷﻤﺰﮔﻴﻬﺎﻱ ﻭ ﻟﻄﺎﺋﻒ ﻭ ﻧﻮﺍﺩﺭ ﺑﺴﻴﺎﺭﻱ ﺍﺯ ﺳﻴﺪ ﺑﺎﺯﮔﻮ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﻛﻪ ﺍﮔﺮ ﻓﺮﺍﻫﻢ ﺁﻳﺪ، ﻛﺘﺎﺑﻲ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ، ﺍﻳﻨﻚ، ﻣﺎ ﺍﺯ ﺗﻤﺎﻡ ﺁﻧﻬﺎ ﻣﻲ‌ﮔﺬﺭﻳﻢ ﻭ ﺑﻪ ﺫﻛﺮ ﺍﻧﺪﻛﻲ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻛﻪ ﻣﺠﺎﻝ ﮔﻨﺠﺎﻳﺶ ﺩﺍﺭﺩ، ﺑﺴﻨﺪﻩ ﻣﻲ‌ﻛﻨﻴﻢ: 1- " ﺍﺑﻮ ﺍﻟﻔﺮﺝ " ﺩﺭ ﺻﻔﺤﻪ 25 ﺟﻠﺪ 7 " ﺍﻏﺎﻧﻲ ﺑﻪ ﺍﺳﻨﺎﺩ ﺧﻮﺩ ﺍﺯ ﺷﺨﺼﻲ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻛﺮﺩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﮔﻔﺖ: ﻣﻦ ﺑﻪ ﻧﺰﺩ ﭘﺴﺮﺍﻥ ﻗﻴﺲ ﻣﻲ‌ﺭﻓﺘﻢ ﻭ ﺁﻧﻬﺎ ﺍﺯ ﻗﻮﻝ ﺣﺴﻦ ﺑﺮﺍﻳﻢ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻣﻦ ﺧﻮﺍﻧﺪﻧﺪ. ﺭﻭﺯﻱ ﺍﺯ ﺁﻧﺠﺎ ﺑﺮ ﻣﻲ‌ﮔﺸﺘﻢ ﻛﻪ ﺳﻴﺪ ﻣﺮﺍ ﺩﻳﺪ ﻭ ﮔﻔﺖ: ﺍﻟﻮﺍﺣﺖ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﻦ ﻧﺸﺎﻥ ﺩﻩ ﺗﺎ ﭼﻴﺰﻱ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺑﻨﻮﻳﺴﻢ ﻭ ﮔﺮ ﻧﻪ ﻣﻲ‌ﮔﻴﺮﻣﺶ ﻭ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﻫﺎﻳﺶ ﺭﺍ ﻣﻲ‌ﺷﻮﻳﻢ. ﺍﻟﻮﺍﺣﻢ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺳﭙﺮﺩﻡ، ﺩﺭ ﺁﻥ ﻧﻮﺷﺖ: [ جلد چهارم ﺻﻔﺤﻪ 119] ﺑﻪ ﻭﻗﺖ ﮔﺮﺳﻨﮕﻲ ﺟﺮﻋﻪ ﺍﻱ ﺳﻮﻳﻖ ﻭ ﻟﻘﻤﻪ ﺍﻱ ﺗﺮﻳﺪ ﺑﻲ ﮔﻮﺷﺖ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺣﺪﻳﺜﻲ ﻛﻪ ﭘﺴﺮﺍﻥ ﻗﻴﺲ ﻭ " ﺻﻠﺖ ﺑﻦ ﺩﻳﻨﺎﺭ " ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻭ ﺁﻥ ﻧﻘﻞ ﻛﻨﻨﺪ ﺩﻭﺳﺖ ﺗﺮ ﺩﺍﺭﻡ. ﻫﻤﻴﻦ ﺭﻭﺍﻳﺘﻬﺎﻱ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺩﻭﺯﺥ ﻣﻲ‌ﻛﺸﺎﻧﺪ. 2- ﺭﻭﺯﻱ ﺳﻴﺪ، ﺩﺭ ﺍﻧﺠﻤﻨﻲ ﻧﺸﺴﺘﻪ ﺑﻮﺩ ﻭ ﺷﻌﺮ ﻣﻲ‌ﺧﻮﺍﻧﺪ، ﺍﻣﺎ ﺣﺎﺿﺮﺍﻥ ﮔﻮﺵ ﻧﻤﻲ ﺩﺍﺩﻧﺪ ﻭ ﺍﻭ ﭼﻨﻴﻦ ﺳﺮﻭﺩ: ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ، ﺍﺩﺑﻬﺎﻱ ﮔﺮﺩ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﻣﺮﺍ، ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺍﻳﻦ ﺧﺮﺍﻥ ﻭ ﮔﻮﺳﻔﻨﺪﺍﻥ ﻭ ﮔﺎﻭﺍﻥ ﺗﺒﺎﻩ ﻛﺮﺩ. ﺍﻳﻨﺎﻥ ﺑﻪ ﺳﺨﻨﺎﻥ ﻣﻦ ﮔﻮﺵ ﻧﻤﻲ ﺩﻫﻨﺪ ﻭ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﭼﻬﺎﺭ ﭘﺎﻳﺎﻥ ﺳﺨﻦ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﻲ‌ﺷﻨﻮﻧﺪ؟ ﺗﺎ ﺧﺎﻣﻮﺷﻨﺪ، ﺍﻧﺴﺎﻧﻨﺪ ﻭ ﭼﻮﻥ ﺑﻪ ﺣﺮﻑ ﺁﻳﻨﺪ، ﺑﻪ ﻗﻮﺭﺑﺎﻏﻪ‌ﻫﺎﻱ ﺩﺭﻭﻥ ﮔﻞ ﻭﻟﺎﻱ ﻣﻲ‌ﻣﺎﻧﻨﺪ. 3- ﺳﻴﺪ ﺩﺭ ﺭﺍﻫﻲ، ﺑﺎ ﺯﻧﻲ ﺗﻤﻴﻤﻲ ﻭ ﺍﺑﺎﺿﻲ ﻣﺬﻫﺐ، ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺷﺪ. ﺯﻥ ﺭﺍ ﺧﻮﺵ ﺁﻣﺪ ﻭ ﮔﻔﺖ: ﻣﻲ‌ﺧﻮﺍﻫﻢ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺳﻔﺮ ﺑﺎ ﺗﻮ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﻛﻨﻢ ﺳﻴﺪ ﮔﻔﺖ: ﻭ ﺍﻳﻦ ﭘﻴﻮﻧﺪ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻧﻜﺎﺡ "‌ﺍﻡ ﺧﺎﺭﺟﻪ ﺑﻲ ﺣﻀﻮﺭ ﻭﻟﻲ ﻭ ﺷﻬﻮﺩ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ. ﺯﻥ ﺧﻨﺪﻳﺪ ﻭ ﮔﻔﺖ: ﺗﺎ ﺑﺒﻴﻨﻴﻢ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺻﻮﺭﺕ ﺗﻮ ﻛﻴﺴﺘﻲ؟ ﺳﻴﺪ ﭼﻨﻴﻦ ﺳﺮﻭﺩ: ﺍﮔﺮ ﺍﺯ ﺧﺎﻧﺪﺍﻧﻢ ﻣﻲ‌ﭘﺮﺳﻲ، ﺍﺯ ﻣﺮﺩﻱ ﭘﺮﺳﺶ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻱ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﻣﺮﺩﻡ " ﺫﻱ ﻳﻤﻦ " ﺩﺭ ﺍﻭﺝ ﻋﺰﺕ ﺍﺳﺖ. ﺩﺭ ﻣﻨﺎﺯﻝ ﻳﻤﻦ، ﻗﺪﺭﺕ ﻣﻦ ﺑﻪ ﻗﺒﺎﺋﻞ " ﺫﻭ ﻋﻠﺎﻉ " ﻭ " ﺫﻭﺭﻋﻴﻦ " ﻭ " ﻫﻤﺪﺍﻥ " ﻭ " ﺫﻭﻳﺮﺯﻥ " ﻭ " ﺍﺯﺩ " ﺍﺳﺖ. ﺁﺭﻱ " ﺍﺯﺩ " ﺳﺮ ﺯﻣﻴﻦ ﻋﻤﺎﻥ ﻛﻪ ﭼﻮﻥ ﻣﺎﺛﺮ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺷﻤﺮﻧﺪ، ﺩﺭ ﺷﻤﺎﺭ ﺑﺰﺭﮔﺎﻧﻨﺪ، ﺑﺎ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺩﺧﺘﺮﺷﺎﻥ ﺍﺯ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﻣﻦ ﺧﺎﺭﺝ ﺷﺪ ﺧﺎﻧﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺧﺎﻧﻪ ﻣﻦ ﻭ ﺳﺮ ﺯﻣﻴﻦ ﮔﺴﺘﺮﺩﻩ ﺁﻧﻬﺎ، ﻭﻃﻦ ﻣﻦ ﺍﺳﺖ. ﻣﺮﺍ ﺩﻭ ﻣﻨﺰﻝ ﺍﺳﺖ، ﻣﻨﺰﻝ ﻋﺎﻟﻲ ﻣﻦ ﺩﺭ " ﻟﺤﺞ " ﻭ ﺳﺮﺍﻱ ﻋﺰﺗﻢ ﺩﺭ " ﻋﺪﻥ " ﺍﺳﺖ ﻭ ﻣﻬﺮﻱ ﻣﻜﻪ ﺑﺎ ﺁﻥ ﺍﻣﻴﺪ ﺭﻫﺎﺋﻲ ﺍﺯ ﺳﺮﻧﮕﻮﺋﻲ ﺩﺭﺩﻭﺯﺥ ﺩﺍﺭﻡ، ﻣﺘﻌﻠﻖ ﺑﻪ ﺍﺑﻮ ﺍﻟﺤﺴﻦ ﻫﺎﺩﻱ (ﻉ) ﺍﺳﺖ. ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا