eitaa logo
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
1.5هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
1.6هزار ویدیو
32 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: پانصد و نود و چهار 🔷#واقعه‌غدیرخم #علامه‌امینی ↩️ ﺧﻠﻔﺎﺀ ﺭﻭﺯﮔﺎﺭ ﺳﻴ
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: پانصد و نود و پنج 🔷 ↩️ ﻭ ﺳﭙﺲ ﭼﻨﻴﻦ ﺳﺮﻭﺩ: ﺣﺮﻛﺖ ﻛﺎﺭﻭﺍﻥ ﻏﻤﮕﻴﻨﺖ ﻛﺮﺩ ﻭ ﺍﺷﻚ ﺍﺯ ﺩﻳﺪﮔﺎﻧﺖ ﻓﺮﻭ ﺭﻳﺨﺖ ﮔﻮﺋﻲ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺭﻭﺯﻩ ﻛﺎﺭﻭﺍﻥ ﻛﻮﭺ ﻛﺮﺩ ﻣﻦ ﻣﺴﺖ ﻭ ﺑﻲ ﻫﻮﺵ ﺑﻮﺩﻡ ﺑﺮ ﺷﺘﺮﺍﻥ ﻛﺎﺭﻭﺍﻥ، ﺣﻮﺭﺍﻥ ﻭ ﻏﺰﺍﻟﺎﻧﻲ ﺳﻮﺍﺭ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻛﻪ: ﭼﻮﻥ ﺑﭙﺎ ﻣﻲ‌ﺧﺎﺳﺘﻨﺪ ﺳﺮﻳﻨﺸﺎﻥ ﭼﻮﻥ ﺗﻞ ﮔﻮﺷﺖ ﺑﻮﺩ ﻭ ﺩﺭ ﻗﻤﺴﺖ ﺑﺎﻟﺎ ﺻﻮﺭﺗﻲ ﭼﻮﻥ ﻣﺎﻩ ﻭ ﺑﺎﺯﻭﺍﻧﻲ ﭼﻮﻥ ﺷﺎﺥ ﺩﺭﺧﺖ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ. ﻭ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻗﺼﻴﺪﻩ ﺍﺳﺖ: ﻋﻠﻲ ﻭ ﺍﺑﻮﺫﺭ ﻭ ﻣﻘﺪﺍﺩ ﻭ ﺳﻠﻤﺎﻥ ﻭ ﻋﺒﺎﺱ ﻭ ﻋﻤﺎﺭ ﻭ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﻠﻪ، ﺑﺮﺍﺩﺭﺍﻥ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮﻧﺪ ﺍﻳﻨﺎﻥ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺧﺪﺍ ﻓﺮﺍﺧﻮﺍﻧﺪﻩ ﺷﺪﻧﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺧﻮﺩ ﻋﻠﻤﻲ ﺑﻴﺎﺩﮔﺎﺭ ﻧﻬﺎﺩﻧﺪ. ﭘﺲ ﺣﻖ ﻋﻠﻢ ﺭﺍ ﺍﺩﺀ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﺧﻴﺎﻧﺖ ﻧﻮﺭﺯﻳﺪﻧﺪ. ﻣﻦ ﺑﻪ ﻫﻤﺎﻥ ﺩﻳﻨﻲ ﻛﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ، ﮔﺮﺍﻳﺶ ﺩﺍﺭﻡ. ﻭ ﺣﻘﺎﻧﻴﺖ ﺍﻳﻦ ﺁﺋﻴﻦ ﺩﺭ ﻧﺰﺩ ﻣﻦ ﺭﻭﺷﻦ ﻭ ﺑﺮﻫﺎﻥ ﺁﻥ ﺁﺷﻜﺎﺭ ﺍﺳﺖ. ﻫﻴﭻ ﺍﻧﺴﺎﻧﻲ ﮔﻔﺘﺎﺭ ﻣﺮﺍ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺳﺒﻄﻴﻦ (ﺣﺴﻦ ﻭ ﺣﺴﻴﻦ) ﺍﻧﻜﺎﺭ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﻛﺮﺩ. ﻭ ﺍﮔﺮ ﻛﻴﻨﻪ ﺗﻮﺯﻱ، ﻣﻨﻜﺮ ﺷﻮﺩ، ﻣﺮﺍ ﺑﮕﻔﺘﻪ ﺧﻮﺩ ﻣﻌﺮﻓﺖ ﺍﺳﺖ. ﻭ ﺍﮔﺮ ﺍﻳﻦ ﮔﻔﺘﻪ ﺭﺍ ﮔﻨﺎﻩ ﺑﺸﻤﺮﻧﺪ ﻭ ﺣﺎﺻﻞ ﺭﺍ ﻫﺠﺮﺍﻥ ﺩﺍﻧﻨﺪ. ﭘﺲ ﻣﺮﺍ ﺍﺯ ﺩﻳﺪ ﺁﻧﺎﻥ، ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﮔﻨﺎﻩ ﻫﺮﮔﺰ ﺁﻣﺮﺯﺷﻲ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ. ﻭ ﭼﻪ ﺑﺴﻴﺎﺭﻧﺪ ﻧﻴﻜﻬﺎ ﻛﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﺩﻳﮕﺮﻱ، ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺑﺪﻱ ﭘﻨﺪﺍﺷﺘﻪ ﺍﻧﺪ ﺍﻱ ﻋﻠﻲ ﻣﺤﺒﺖ ﺗﻮ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻣﻦ ﻭ ﺭﻭﻱ ﮔﺮﺩﺍﻧﻲ ﺍﺯ ﺗﻮ، ﻛﻔﺮ ﻣﻦ ﺍﺳﺖ. ﺩﺷﻤﻨﺎﻥ ﺍﻳﻦ ﺭﺍ ﺭﻓﺾ ﻣﻲ‌ﺩﺍﻧﻨﺪ، ﻣﺮﺍ ﺑﻪ ﭘﻨﺪﺍﺭ ﻭ ﺑﻮﺩﺷﺎﻥ ﺍﻋﺘﻨﺎﺋﻲ ﻧﻴﺴﺖ [ جلد چهارم ﺻﻔﺤﻪ 133] ﻣﺮﺯﺑﺎﻧﻲ ﮔﻔﺘﻪ ﺍﺳﺖ: ﭘﺲ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ، ﺭﺷﻴﺪ ﺑﺎ ﺍﻭ ﺑﺮ ﺳﺮ ﻣﻬﺮ ﺁﻣﺪ ﻭ ﮔﺮﻭﻫﻲ ﺍﺯ ﺑﻨﻲ ﻫﺎﺷﻢ ﺳﻴﺪ ﺭﺍﺻﻠﻪ ﺩﺍﺩﻧﺪ. ﺳﻴﻤﺎ ﻭ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻥ ﺑﺪﻧﻲ ﺳﻴﺪ ﺳﻴﺪ ﺣﻤﻴﺮﻱ، ﮔﻨﺪﻡ ﮔﻮﻥ ﻭ ﺧﻮﺵ ﺍﻧﺪﺍﻡ ﻭ ﺳﭙﻴﺪ ﺩﻧﺪﺍﻥ ﻭ ﭘﺮ ﻣﻮ ﻭ ﺧﻮﺵ ﺭﻭ ﻭ ﮔﺸﺎﺩﻩ ﺟﺒﻴﻦ ﻭ ﺩﺭﺷﺖ ﺷﺎﻧﻪ ﻭ ﺷﻴﺮﻳﻦ ﺳﺨﻦ ﻭ ﺧﻮﺵ ﮔﻔﺘﺎﺭ ﺑﻮﺩ ﻭ ﭼﻮﻥ ﺩﺭ ﺍﻧﺠﻤﻨﻲ ﺑﻪ ﮔﻔﺘﮕﻮ ﻣﻲ‌ﭘﺮﺍﺩﺧﺖ ﻫﺮ ﻛﺲ ﺍﺯ ﺳﺨﻦ ﺍﻭ ﺑﻬﺮﻩ ﺍﻱ ﻣﻲ‌ﺑﺮﺩ، ﻭﻱ ﺍﺯ ﺧﻮﺵ ﺑﺰﻡ ﺗﺮﻳﻦ ﻣﺮﺩﻡ ﺑﻮﺩ. ﺷﻴﺒﺎﻥ ﺑﻦ ﻣﺤﻤﺪ ﺣﺮﺍﻧﻲ ﻛﻪ ﻣﻠﻘﺐ ﺑﻪ ﺑﻌﻮﺿﻪ ﻭ ﺍﺯ ﺳﺎﺩﺍﺕ " ﺍﺯﺩ " ﺑﻮﺩ ﮔﻔﺘﻪ ﺍﺳﺖ: ﺳﻴﺪ ﻫﻤﺴﺎﻳﻪ ﻣﻦ ﺑﻮﺩ: ﻭﻱ ﺳﻴﻪ ﭼﺮﺩﻩ ﻭ ﺑﺎ ﺟﻮﺍﻧﺎﻥ ﻗﺒﻴﻠﻪ ﻧﻴﺰ ﻫﻤﺪﻡ ﺑﻮﺩ: ﻭ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺁﻧﺎﻥ ﺟﻮﺍﻧﻲ ﺯﻧﮕﻲ ﺭﺧﺴﺎﺭ ﻭ ﺩﺭﺷﺖ ﺑﻴﻨﻲ ﻭ ﺑﺰﺭﮒ ﻟﺐ ﺑﻮﺩ. ﺳﻴﺪ ﻧﻴﺰ ﺑﻐﻠﻲ ﮔﻨﺪﻳﺪﻩ ﺩﺍﺷﺖ ﺍﻳﻦ ﺩﻭ ﺑﺎﻫﻢ ﻣﺰﺍﺡ ﻣﻲ‌ﻛﺮﺩﻧﺪ. ﺳﻴﺪ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺟﻮﺍﻥ ﻣﻲ‌ﮔﻔﺖ: ﻟﺐ ﻭ ﺑﻴﻨﻲ ﺗﻮ ﭼﻮﻥ ﺯﻧﮕﻴﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺁﻥ ﺟﻮﺍﻥ ﻣﻲ‌ﮔﻔﺖ: ﺗﻮ ﻧﻴﺰ ﺯﻧﮕﻲ ﺭﻧﮓ ﻭ ﮔﻨﺪﻳﺪﻩ ﺑﻐﻠﻲ، ﭘﺲ ﺳﻴﺪ ﺳﺮﻭﺩ: ﺭﻭﺯﻱ ﻛﻪ ﺭﺑﺎﺡ ﺭﺍ ﻣﻲ‌ﻓﺮﻭﺧﺘﻴﻢ، ﻟﺒﺎﻥ ﺩﺭﺷﺖ ﻭ ﺑﻴﻨﻲ ﺯﺷﺘﺶ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺗﻮ ﺳﭙﺮﺩ ﺳﻬﻢ ﻣﻦ ﻧﻴﺰ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺑﻮﻱ ﺑﺪ ﺑﻐﻞ ﻭ ﺭﻧﮓ ﺳﻴﺎﻩ ﺭﺳﻮﺍ ﮔﺮ ﺑﻮﺩ ﺑﻴﺎ ﻭ ﻣﻌﺎﻣﻠﻪ ﺍﻱ ﭘﺮ ﺳﻮﺩ ﻛﻦ ﻭ ﺑﻴﻨﻴﺖ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺁﻏﻮﺵ ﻣﻦ ﻋﻮﺽ ﻛﻦ، ﺯﻳﺮﺍ ﺗﻮ ﺑﺪ ﺑﻴﻨﻲ ﺗﺮ ﺍﺯ ﻫﻤﻪ ﻣﺮﺩﻣﻲ ﻭ ﺁﻏﻮﺵ ﻣﻦ ﻧﻴﺰ ﺑﺪﺗﺮﻳﻦ ﺁﻏﻮﺷﻬﺎ ﺍﺳﺖ ﺍﻏﺎﻧﻲ ﺟﻠﺪ 7 ﺻﻔﺤﻪ 331، ﺍﻣﺎﻟﻲ ﺍﻳﻦ ﺍﺑﻦ ﺷﻴﺦ ﺻﻔﺤﻪ 43 ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین استاد امینی خواه: 🔴 به وقت شام 🎤 جلسه دوم 📝 محور سخنرانی ✔️اهمیت ژئوپلو
1_13906236693.mp3
32.28M
🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین استاد امینی خواه: 🔴 به وقت شام 🎤 جلسه سوم 📝 محور سخنرانی ✔️ اهمیت آثار باستانی در منطقه شام؛ توجه قرآن به نشانه‌های باستانی ✔️ صفا و مروه؛ محل نزول حضرت آدم و حوا از بهشت ✔️ کوه قاسیون در شهر دمشق؛ مهد تمدن و محل زندگی حضرت آدم و حوا ✔️ سفر امام زمان (علیه‌السلام) از مکه به کوفه به قصد تشکیل حکومت؛ پیروی از اقدام جدشان، امام حسین (علیه‌السلام) ✔️ منطقه شام؛ محل وقوع اولین جنایت و ریخته شدن خون حضرت هابیل ✔️ ماجرای خلافت و قربانی حضرت هابیل و قابیل؛ آتش گرفتن قربانی حضرت هابیل ✔️ تکبر؛ صفت مشترک و علت تمرد شیطان و قابیل در بیان امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) ✔️ تجسم شیطان و آموزش روش قتل به قابیل ✔️ قیام امام زمان (علیه‌السلام)؛ انتقام هابیلیان از قابیلیان ✔️ صبر، تقوا و حکمت حضرت هابیل؛ ویژگی‌های خلیفه واقعی حضرت آدم (علیه‌السلام) ✔️ به گردن کشیدن تمام گناهان مقتول؛ تذکر قاعده قتل در عالم توسط حضرت هابیل ✔️ خواری و پشیمانی به خاطر رفتارهای اشتباه؛ عاقبت همیشگی قابیلیان در تاریخ ✔️ علامه طباطبایی (ره): ظلم و جنایت مانند سمّی است که مزاج عالم آن را قبول نمی‌کند @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
📝تفسیر سوره مبارکه حج آیات ۱۷ الی ۲۲ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی ↩️ این آب گوارائى
📝تفسیر سوره مبارکه حج آیات ۱۷ الی ۲۲ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی ↩️ احتمال دیگر این که: طور سیناء جنبه توصیفى دارد و به معنى کوه پر برکت یا کوه پر درخت یا کوه زیبا است (چون طور به معنى کوه و سیناء به معنى پر برکت و زیبا و مشجّر است). واژه صِبْغ در اصل، به معنى رنگ است، ولى از آنجا که انسان به هنگام خوردن غذا معمولاً نان خود را با خورشى که مى خورد رنگین مى کند، به تمام انواع نان خورش ها، صِبْغ گفته شده است. به هر حال، کلمه صِبْغ ، ممکن است اشاره به همان روغن زیتون باشد که با نان مى خوردند، و یا انواع نان خورش ها که از درختان دیگر استفاده مى کردند. در اینجا سؤالى پیش مى آید که: چرا در میان انواع میوه ها بالخصوص روى این سه میوه تکیه شده است: خرما، انگور و زیتون؟ در پاسخ باید به این نکته توجه داشت که: از نظر تحقیقات علمى غذاشناسان، کمتر میوه اى وجود دارد که: براى بدن انسان به اندازه این سه میوه مفید و مؤثر باشد. روغن زیتون براى تولید سوختوساز بدن ارزش فراوانى دارد، کالرى حرارتى آن بسیار زیاد، دوست صمیمى کبد انسان، بر طرف کننده عوارض کلیه ها و سنگ هاى صفراوى، قولنج هاى کلیوى، تقویت کننده اعصاب و بالاخره اکسیر سلامتى است. در مورد خرما آن قدر توصیف شده که در این مختصر نمى گنجد: قند فراوان خرما از سالمترین قندها است و از نظر بسیارى از غذاشناسان خرما یکى از عوامل جلوگیرى از سرطان است، دانشمندان در خرما سیزده ماده حیاتى، و پنج نوع ویتامین کشف کرده اند که آن را به صورت یک منبع فوق العاده ارزشمند غذائى در مى آورد. اما انگور به عقیده بعضى از دانشمندان، یک داروخانه طبیعى است، از نظر خواص، همچون شیر مادر است و دو برابر گوشت در بدن ایجاد حرارت مى کند، خون را تصفیه مى کند، سموم بدن را دفع مى نماید، انواع ویتامین موجود در آن به انسان نیرو و توان مى بخشد.(۵) * * * پس از بیان گوشه اى از نعمت هاى پروردگار در جهان گیاهان که به وسیله آب باران پرورش مى یابد، به بخش مهمى از نعمت ها و مواهب او در جهان حیوانات پرداخته مى گوید: در چهارپایان براى شما عبرت بزرگى است (وَ إِنَّ لَکُمْ فِی الأَنْعامِ لَعِبْرَةً).(۶) سپس این عبرت را چنین شرح مى دهد: ما از آنچه در درون آنها است شما را سیراب مى کنیم (نُسْقِیکُمْ مِمّا فِی بُطُونِها). آرى، شیر گوارا این غذاى نیروبخش و کامل از درون این حیوانات، از لابلاى خون و مانند آن بیرون مى فرستیم، تا بدانید چگونه خداوند قدرت دارد از میان چنین اشیاء ظاهراً آلوده اى یک نوشیدنى به این پاکى و گوارائى بیرون فرستد. و اضافه مى کند: مسائل عبرت انگیز و برکات حیوانات، منحصر به شیر نیست، بلکه براى شما در آنها منافع بسیارى است و از گوشت آنها نیز مى خورید (وَ لَکُمْ فِیها مَنافِعُ کَثِیرَةٌ وَ مِنْها تَأْکُلُونَ). علاوه بر گوشت، که آن نیز در حدّ اعتدالش بخش هاى عمده مواد غذائى مورد نیاز بدن را تشکیل مى دهد، از چرم آنها انواع لباس و خیمه هاى پر دوام، و از پشم آنها انواع لباس ها و پوشش ها و فرش ها، و از بعضى اجزاى بدن آنها مواد داروئى و حتى از مدفوع آنها مواد تقویت کننده براى درختان و زراعت ها تهیه مى کنید. * * * از همه اینها گذشته، از چهارپایان به عنوان مرکب هاى راهوار در خشکى و از کشتى ها براى دریاها استفاده کرده بر چهارپایان و کشتى ها سوار و به منزلگاه هاى مقصود خود مى رسید (وَ عَلَیْها وَ عَلَى الْفُلْکِ تُحْمَلُونَ).(۷) این همه آثار، خواص و فوائد در این حیوانات به راستى مایه عبرت است، هم انسان را به آفریننده این همه نعمت آشنا مى سازد و هم حس شکرگزارى را در او برمى انگیزد.(۸) تنها سؤالى که اینجا باقى مى ماند این است که: چگونه چهارپایان و کشتى ها در یک ردیف قرار گرفته اند؟ اما با توجه به یک نکته پاسخ این سؤال روشن مى شود; زیرا انسان به مرکب در همه روى زمین نیاز دارد، در کنار مرکب براى خشکى، مرکب هاى دریائى یعنى کشتى ها را ذکر مى کند و در حقیقت این تعبیر همانند چیزى است که در آیه ۷٠ سوره اسراء که در مورد مواهب بنى آدم مى فرماید: وَ حَمَلْناهُمْ فِى البّرِّ وَ الْبَحْرِ: ما آنها را در خشکى ها و دریاها حمل و نقل مى کنیم . ✍ پی نوشت: ۵ ـ براى توضیح بیشتر درباره این سه میوه حیات بخش به جلد ۱۱، صفحه ۱۷۲ به بعد، ذیل آیه ۱۱ سوره نحل مراجعه فرمائید. ۶ ـ نکره بودن عبرة در اینجا اشاره به عظمت آن است. ۷ ـ در جلد یازدهم، صفحه ۳۴۴، ذیل آیه ۸٠ سوره نحل ، در مورد استفاده هائى که از حیوانات مى شود مشروحاً بحث کرده ایم. ۸ ـ در مورد اهمیت کشتى و خواص مختلف ماده که سبب بهره گیرى از کشتى ها مى شود در جلد یازدهم، صفحه ۱۸۱، ذیل آیه ۱۴ سوره نحل و همچنین در همین جلد (جلد چهاردهم)، ذیل آیه ۶۵ سوره حج ، صفحه ۱۵۹ بحث کرده ایم. ✔️ پایان @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
📝 شرح و تفسیر حکمت ۴۱۷ 🤲 شرایط توبه و استغفار واقعی ↩️ ابوبصير مى گويد:گفته هاى او در دل من اثركرد
📝 شرح و تفسیر حکمت ۴۱۸ 🌾 ثمره حلم و بردباری 🔹 بهترين ياور در برابر سفيهان: امام(عليه السلام) در اين گفتار بسيار كوتاه و حكيمانه به حقيقت مهمى اشاره كرده، مى فرمايد: «حلم همچون يك قوم و قبيله است (در يارى كردن انسان در مقابلذ سفيهان)»; (الْحِلْمُ عَشِيرَةٌ). حقيقت حلم همان بردبارى در برابر اهانت ها و سخنان درشت و سخيف و بى ادبانه افراد نادان است و هميشه در جوامع انسانى چنين افرادى بوده و هستند كه گاهى از سر حسادت و يا نادانى، افراد باشخصيت را مورد اهانت قرار داده و مى دهند. يكى از دستورات اسلام كه هم در آيات قرآن به اشاره شده و هم در روايات، سكوت و تحمل در برابر اين افراد است. قرآن مجيد مى گويد: «(وَعِبَادُ الرَّحْمَنِ الَّذِينَ يَمْشُونَ عَلَى الاَْرْضِ هَوْناً وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلاَماً); بندگان (خاص خداوند) رحمان، كسانى هستند كه با آرامش و بى تكبّر بر زمين راه مى روند; و هنگامى كه جاهلان آن ها را مخاطب سازند (و سخنان نابخردانه گويند)، به آن ها سلام مى گويند (و با بى اعتنايى و بزرگوارى مى گذرند)».[1] و در جاى ديگر مى فرمايد: «(وَالَّذِينَ لاَ يَشْهَدُونَ الزُّورَ وَإِذَا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا كِرَاماً); و كسانى كه شهادت به باطل نمى دهند (و در مجالس باطل شركت نمى كنند); وهنگامى كه با لغو وبيهودگى برخورد كنند، بزرگوارانه از آن مى گذرند».[2] امام(عليه السلام) در اين كلام نورانى مى فرمايد: هرگاه افراد باشخصيت در مقابل نادانى كه ناسزا مى گويد و اهانت مى كند سكوت كنند و بردبار باشند مردم به يارى آن ها برمى خيزند و شخص نادان بى ادب را بر سر جاى خود مى نشانند و چه بهتر كه دشمن انسان به دست ديگران تنبيه شود. در همين كلمات قصار نهج البلاغه در حكمت 206 خوانديم كه امام(عليه السلام) فرمود: «أَوَّلُ عِوَضِ الْحَلِيمِ مِنْ حِلْمِهِ أَنَّ النَّاسَ أَنْصَارُهُ عَلَى الْجَاهِلِ; نخستين سودى كه شخص حليم از حلم خود مى برد اين است كه مردم در برابر شخص جاهل از او حمايت مى كنند». در حديث ديگرى كه در غررالحكم آمده همين معنى به تعبير زيباى ديگرى بيان شده است. امام(عليه السلام) مى فرمايد: «وجَدتُ الحِلمَ والاحتِمالَ أنْصَرَ لِى مِن شُجعانِ الرِّجال; بردبارى و تحمل را ياورى بهتر از مردان شجاع يافتم».[3] اضافه بر اين، سكوت افراد باشخصيت در مقابل اينگونه افراد سبب مى شود خودشان شرمنده شوند و دهان فرو بندند همان گونه كه در حكمت 211 آمده بود: «وَالْحِلْمُ فِدَامُ السَّفِيه; حلم و بردبارى دهان بند سفيهان است». ولى اگر افراد باشخصيت به مقابله برخيزند، هم مقام خودشان را تنزل مى دهند و هم بر آتش جهل جاهلان مى افزايند و نتيجه معكوس خواهند گرفت. مرحوم علامه شعرانى در پاورقى هايى كه بر شرح اصول كافى مرحوم ملاصالح مازندرانى نوشته در تفسير جمله «الحلم عشيرة» چنين مى گويد: بعضى از افراد نادان چنين مى پندارند كه حلم و بردبارى نشانه ضعف است و شخص نيرومند باغيرت هرگز آزار مردم را تحمل نمى كند زيرا قبول ظلم از ظلم كردن زشت تر و بدتر است و گاه به آيه شريفه (فَمَنِ اعْتَدَى عَلَيْكُمْ فَاعْتَدُوا عَلَيْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدَى عَلَيْكُمْ)[4] و آيه شريفه (وَلَكُمْ فِي الْقِصَاصِ حَيَاةٌ يَا أُوْلِي الاَْلْبَابِ)[5] و آيه (وَمَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنَا لِوَلِيِّهِ سُلْطَاناً)[6] استدلال مى كنند اضافه بر اين، سكوت در برابر ظلم و رضايت دادن به آن سبب جرأت و جسارت شخص ظالم مى شود و افراد ظالم و بى ادب اگر بدانند انسان هاى باشخصيت، مأمور به سكوت اند بر ظلم و جسارتشان مى افزايند. نامبرده در پاسخ اين اشكال مى گويد: حلم و بردبارى جايى دارد و مطالبه حقوق جاى ديگر. ✍ پی نوشت: [1]. فرقان، آيه 63. [2]. فرقان، آيه 72. [3]. غررالحكم، ح 6467. [4]. بقره، آيه 194. [5]. بقره، آيه 179. [6]. اسراء، آيه 33 . ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💥رهرو آن نیست که گه تند و گه آهسته رود رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود👌🏻 ☀️ مولا امیرالمومنین علیه‌السلام: قَلِيلٌ تَدُومُ عَلَيْهِ أَرْجَى مِنْ كَثِيرٍ مَمْلُولٍ مِنْهُ؛ «کار کوچکی که ادامه دار باشد از کار بسیاری که سستی پذیرد بهتر است.» 📗(حکمت ۴۴۴ نهج‌البلاغه) حدیث ۴۲ @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
9.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
به دنبال الگو برای خود و فرزندانتان هستید؟ 📣 این دو دقیقه را از دست ندهید اگر 👇👇 ⁉️ دنبال الگوی احسان به والدین می‌گردین؟ ⁉️ دنبال الگوی نماز اول وقت می‌گردین؟ ⁉️ دنبال الگوی رعایت حق‌الناس می‌گردین؟ ⁉️ دنبال الگوی دوری از خودنمایی می‌گردین؟ ⁉️ دنبال الگوی شجاعت می‌گردین؟ @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا