eitaa logo
نردبان فقاهت
5.3هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
48 ویدیو
92 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 در ضمن مطالعاتم به عبارتی از مرحوم شیخ طوسی رسیدم که در مورد یک راوی فرموده بود: «ملعون غال». 🔹 اگر فضای برخی منبرها و مداحی‌ها را نگاه می‌کنیم، شاید خیلی‌ها در نگاه علمای شیعه (مانند شیخ طوسی) «ملعون غال» باشند. 🔸 مدتی بود که در إجلال وضعیت موجود سخن نگفته بودیم که الحمدلله بیان شد («تجلیل» به معنای «پوشاندن» غلط مشهور است و صحیح آن، «اجلال» است) ✍ رضا حسینی @Nardebane_feghahat
✳️ (1) 🔸 در اصطلاح فقها «رباط» و «مُرابطه» به وقتی گقته می‌شود که عده‌ای جهت مراقبت از مرزها و مراقبت از تحرکات دشمن در آن‌سوی مرزها در آن مناطق حاضر شوند و اگر در آنجا برای مدتی ساکن شوند به آنان «مُرابِط» گفته می‌شود. @Nardebane_feghahat
✳️ (2) 🔹 درمورد مرابطه، حداقل و حداکثری در نظر گرفته شده است. مانند اعتکاف که اقلی دارد؛ سه روز با روزه. اگر کسی کمتر از سه روز بماند، به او معتکف نمی گویند. بر اساس روایات، مرابطه نیز حداقل سه روز و اکثر آن چهل روز است و بیشتر از آن، پاداش جهاد دارد و شخص مجاهد محسوب می‌شود. @Nardebane_feghahat
✳️ (3) ✔️ مرحوم صاحب جواهر(ره) می فرمایند: 🔸 «و کیف کان فالرباط أقله ثلاثة أیام و أکثره أربعون یوما کما‌ صرح به فی النهایة و المنتهى و التذکرة و الإرشاد و القواعد و الدروس و جامع المقاصد و الروضة و غیرها، بل فی المنتهى نسبة الأول إلى علمائنا و التذکرة إلى الاتفاق علیه و قال أبو جعفر و أبو عبد اللّٰه علیهما السلام فی خبر زرارة و محمد بن مسلم: «الرباط ثلاثة أیام و أکثره أربعون یوما فإذا جاز ذلک فهو جهاد»‌ @Nardebane_feghahat
❓ اجتهاد در رجال به چه معناست‌؟ آيا فقيه لازم است در رجال مجتهد باشد؟ ✔️ آیت الله (مدظله العالی): 🔸 «اجتهاد در رجال» به اين معناست كه وجوه توثيق و تضعيف براى فقيه معلوم شود. مثلاً اينكه كثرت نقل اجلّاء موجب وثاقت مروى عنه مى‌شود يا نه‌؟ يا اگر مى‌شود، مبتنى بر چه شرائطى است‌؟ يا اينكه توثيقات افرادى همچون علّامه و سيد بن طاووس، به خاطر مبناى آنها در أصاله العدالة است يا آن كه به جهت احراز وثاقت راوى توسط آن‌هاست‌؟ يا مسأله ديگر در توثيقات متأخّرين اين است كه توثيقات آنها بر اساس فحص و استقراء نيست؛ بلكه بر اساس اجتهاد در همان مداركى است كه در اختيار ما نيز مى‌باشد. با اين وصف، آيا باز هم توثيقات آنها حجّت است يا آن كه به جهت مدركى بودن اين توثيقات، دليلى بر حجّيت آن‌ها وجود ندارد؟ كلام در حسّى يا حدسى بودن اصل توثيقات رجاليّين (چه متقدّم و چه متأخّر) نيز از همين قبيل است. 🔹 اينها امورى است كه مجتهد براى استنباط حكم شرعى، نيازمند به اخذ مبنا در آنهاست و مجتهد بدون اتّخاذ مبنا در اين امور، نمى‌تواند حكم فقهى را به درستى استنباط كند. 📚 مقالات (پرسش هایی از آیت الله شبیری زنجانی) ص136 @Nardebane_feghahat
✔️ قال السیّد بحر العلوم فی منظومته الموسومه بالدره النجفیّه: إنّ الوضوء غسلتان عندنا و مسحتان والکتاب معنا فالغسل للوجه و للیدین والمسح للرأس و للرّجلین‏ @Nardebane_feghahat
✳️ (1) ✔️ درس خارج فقه آیت الله سید احمد (حفظه الله تعالی) 1396/12/21 🔸 یکی از مقدمات بحث قاعده میسور همین است که مثلاً اگر شما ده تا امر داشتی، یکی را معذور شدید، نُه تای دیگرش را انجام بدهید. 🔹 قاعده میسور ثابت نیست. ما قاعده میسور را قبول نداریم. 🔸 یکی از ادله ما هم که قاعده میسور ثابت نیست همین است. تکلیف خورده به 10 تا. یکی معسور شد، چه دلیل هست که 9 تا را انجام بدهیم؟! باید امر جدید بیاید. @Nardebane_feghahat
✳️ (12) ✔️ آیت الله سید محمد سعید حکیم (دام ظلّه): 🔸 يكفي في إثبات وثاقة أحمد بن عبدون، كونه شيخ النجاشي و قد روی عنه غير مرة، منها في ترجمة أبان بن تغلب، مع ظهور حاله في أنه لا يروي بلا واسطة إلّا عن ثقة. كما يظهر مما ذكره في غير موضع، منها في ترجمة أبي المفضل محمد بن عبد اللّه بن محمد بن عبيد اللّه الشيباني. 📚 مصباح المنهاج ج4 ص48 @Nardebane_feghahat
✳️ (1) ✔️ مرحوم محقق میرداماد (ره) در رواشح فرموده است: 🔹 ابن غضائری با شتاب به تضعیف پرداخته و به تضعیف دور از حق روی می آورد. ✔️ در جای دیگر از همین کتاب مینویسد: 🔸 اما ابن غضائری در بیشترین موارد با کوچک‌ترین دلیل در تضعیف راوی شتاب می‌کند. @Nardebane_feghahat
🔹 «اللهمّ» در اصل «یا الله» بوده که «یا» حذف شده و «میم مشدّد» بدلِ حرفِ ندا به آن افزوده گردیده است. @Nardebane_feghahat
«شرح اشمونی» به سبب نکات خوب و دقیقی که دارد، بین علما، مشهور و قابل توجه بوده است هرچند که شاید ۹۰ درصد بین اشمونی و سیوطی در محتوا اشتراک وجود داشته باشد. @Nardebane_feghahat
✳️ (1) بحث پیرامون «اصحاب اجماع» به قدری اهمیت دارد که محدث نوری گفته است: 🔸 في ذكر أصحاب الإجماع، وعِدَّتهم، ...فإنه من مهمات هذا الفن ، إذْ على بعض التقادير تدخل آلاف من الأحاديث الخارجة عن حريم الصحة إلى حدودها، أو يجري عليها حكمها. 📚 خاتمة مستدرك الوسائل ج7 ص7 @Nardebane_feghahat