✔️ تلاش برای سفید کردن ازدواجی که ازدواج نیست
🔹 بعد از شیوع ازدواج سفید در ایران، برخی نویسندگان تلاش کردند که ازدواج سفید را از مصادیق عقد نکاح معاطاتی بدانند. عقدی که بدون لفظ ویژهاش یعنی «أنکحت» است، اما با نوشتن یا گفتن یا اشاره یا هر طور دیگر به روشنی دلالت بر انجام ازدواج میکند. یعنی اگرچه الفاظ خاص آن گفته نمیشود، اما محتوای آن موجود است.
🔸 فارغ از اینکه حقوق موضوعه ایران نکاح معاطاتی را نپذیرفته و برخی فقها نیز این نکاح را صحیح نمیدانند، اما آیا واقعاً ازدواج سفید همان نکاح معاطاتی است؟
1⃣ اولاً: اگر قرار بر انجام نکاح معاطاتی باشد، باید همه اجزای عقد بین طرفین مشخص باشد و صرفاً تلفظ الفاظ خاص حذف شود. به عنوان مثال در نکاح موقت معاطاتی علاوه بر مهریه، مدت عقد نیز باید به صراحت تعیین شود. آیا افرادی که اقدام به همباشی یا ازدواج سفید میکنند، چنین کاری انجام میدهند؟
2⃣ ثانیاً: آنچه هرعقدی را شکل میدهد، قصد طرفین است. برای اینکه ازدواج سفید همان نکاح معاطاتی باشد، طرفین باید در ذهن خودشان واقعا قصد نکاح داشته باشند و اگر از آنها بپرسی که شما چه نسبتی با هم دارید، در جواب بگویند زن و شوهر هستیم. اما آیا واقعا آنچه امروز در جامعه ما اتفاق می افتد اینگونه است و طرفین خود را زن و شوهر میدانند و به لوازم آن (مانند ارث بردن) پایبند هستند؟
🔹 به نظر میرسد تلاش برای جا انداختن ازدواج سفید به عنوانِ «نکاح معاطاتی» ناشی از عدم فهم دقیق مفهوم نکاح معاطاتی است و جز در موارد بسیار اندک، نمیتوان همباشیهای فعلی را از مصادیق نکاح معطاتی دانست.
◼️ نوشته شده توسط: شرف الدین
#فقه
#نکاح
@Nardebane_feghahat
✔️ صاحب حدائق (قدس سره):
🔸 كتاب «حديقة الشيعة» تأليف مولانا العالم الزاهد المجاهد ملّا أحمد الأردبيلي(قدّس اللّه سرّه).
📚 الکشکول ج۳ ص۱۸۱
@Nardebane_feghahat
✔️ إنا لله و انا الیه راجعون
عالم بزرگوار، مرحوم محمد رضاحکیمی به دیار باقی شتافت.
@Nardebane_feghahat
✔️ بررسی مشروعیت یا عدم مشروعیت قیام مختار ثقفی (دو جلسه صوتی)
🎤 رضا حسینی
میتوانید صوتها را در کانال «مرقاة الأخبار» گوش بدین 👇👇
آدرس کانال: @Merghat_Al_Akhbar313
✳️ #روایت_مضمره (1)
✔️ آیت الله سید احمد #مددی (حفظه الله تعالی):
🔹 این که چرا مضمرات (روایات مضمر) را قبول بکنیم، شاید بشود گفت که مهمترین نکته این است که اصحاب آن را «تلقیِ روایت» کردهاند.
🔸 مرحوم شهید ثانی در لمعه به روایات مضمره میگوید: «مقطوعة». مراد ایشان از مقطوعه، «مضمر» است. این اصطلاح خاص ایشان است.
🔹 در روایت مضمره، مبانی مختلفی است. یکی از مبانی که به نظر ما بهتر از بقیه است، این است که اصحاب تلقی روایت کردند، نه تلقی فتوا.
🔸 چون اگر کلام «بکیر» باشد، اصحاب باید تلقی فتوا بکنند اما اگر کلام امام باشد اصحاب، تلقی روایت میکنند.
🔹 اگر تلقی اصحاب بر این بود که این روایت است، حدیث مضمر را قبول می کنیم. عرض کردیم که مبانی مختلف است؛ نمی خواهم متعرض بشوم.
#رجال
@Nardebane_feghahat
✳️ #روایت_مضمره (2)
✔️ آیت الله سید احمد #مددی (مدظله العالی):
🔹 «حديث مضمر» آن حديثی است که اسم مسئولعنه ذکر نشده، مثلاً: «سألته».
🔸 حالا بحثهای دارد که چرا حديث مضمر به حکم حديث مسند است؟ آن بحثش را الآن نمیخواهم مطرح کنم. راههای متعددی را گفتهاند. يکی از راهها اين است که چون کلينی، کتابِ حديث نوشته، شواهدی پيش او موجود بوده که اين حديث است. نمیخواستند کلمات يونس و فتاوای او را نقل بکنند. موضوع له کتاب کلینی حديث است. الآن برای ما شايد روشن نيست اما کلينی در وقت قرائت بر استادش، و استادش بر پدرش، و پدرش بر اسماعيل ابن مرار، اينها شواهدی در اختيار داشتند که اين، حديث است.
#رجال
@Nardebane_feghahat
✔️ سید مرتضی (قدس سره):
🔹 مما إنفردت الإمامية به كراهية إمامة الأبرص و المجذوم و المفلوج، و الحجة فيه: إجماع الطائفة.
🔸 و يمكن أن يكون الوجه في منعه نفار النفوس عمن هذه حاله و العزوف عن مقاربته، و لأن المفلوج و من أشبهه من ذوي العاهات ربما لم يتمكنوا من إستيفاء أركان الصلاة.
📚 الإنتصار ص158
#فقه
#صلاة
@Nardebane_feghahat
🔸 وقتی میخواهیم فقه شیعه را یک فقهِ مستدلّ، متقن و اصیل معرفی کنیم، آن را «فقه جواهری» مینامیم. صاحب جواهر برای نوشتن کتاب جواهر ۳۰ سال زحمت کشیده است. دائما در منزل مشغول مطالعه و نوشتن بوده و جز در موارد ضرورت از خانه خارج نمیشده تا این کتاب نوشته شود. عجیب آن است که آنها آنقدر زحمت کشیدهاند، اما ما امروز حتی حوصله خواندن کتابهای این بزرگان را نداریم!
✍ رضا حسینی
@Nardebane_feghahat
✳️ درس خارج فقه آیتالله #مکارم_شیرازی
82/07/12
🔸 بين علّت و حكمت فرق است. العلة يدور مدارها الحكم، مثل «لا تشرب الخمر لانّه مسكر» كه اگر سُكر از بين رفت و تبديل به سركه شد، ديگر حرام نيست؛ چون مسكر نيست.
🔹 ولى در «حكمت» حكم دائر مدار آن نيست. به عنوان مثال روايت مى گويد «تناكحوا تناسلوا» حال اگر پيرزنى بود كه هيچ بچّهاى نخواهد زاييد و پيرمردى است كه قدرت بر توليد مثل ندارد و يا زنى كه عقيم است، آيا نكاح اينها باطل است؟! بقاء نسل جزء حكمت نكاح است زیرا خيلى جاها نكاح هست و بقاء نسلى هم نيست، مثل تمام كسانى كه امروزه نكاح مىكنند و جلوى باردار شدن را مىگيرند، پس بگوييم نكاح همه اينها باطل است؟! اين دليل بر بطلان نمى شود.
#نکاح
#فقه
@Nardebane_feghahat
✔️ کلام آیت الله شبیری زنجانی در مورد مقام معظم رهبری
📚 جرعهای از دریا ج۳ ص۶۴۰
@Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله شیخ محمّد تقی #بهجت (ره):
🔹 شرعيّتِ «نكاح منقطع» در صدر اسلام، مسلّم فريقين است، و بقاى آن، مُسلّم است نزد اماميه (أعزّهم الله).
🔸 و مدّعىِ نسخ، بر او اثبات ناسخ است يا حجت غير معارضه به اقوىٰ از آن، با آنكه ثابت نيست.
🔹 و بر فرض ثبوت، معارض به اقوىٰ است؛ و بر فرض تكافؤِ موجبِ شك، مقتضاى استصحاب، عدم نسخ آن است.
📚 جامع المسائل ج4 ص5
#فقه
@Nardebane_feghahat
🔹 متأسفانه در برخی مجامعِ علمی شاهد مسائلی هستیم که از فضای علمی بهدور است.
🔸 مثلاً وقتی گفته میشود که «چرا درس شهید صدر نمیروی یا چرا نظریات ایشان را مطالعه نمیکنی؟!» میگوید که ما خودمان درس آقای خویی میرفتیم و آقای صدر هم در آن درس شرکت میکرد!
🔹 خب باید گفت که: کَمْ مِنْ تلمیذٍ که مطالبش بهتر و قویتر از استاد باشد. چرا خودمان را از ابداعات و نوآوریها و نظریات برخی از علما محروم میکنیم؟!
چرا گاهی زیر بار نمیرویم که شاید همدرس ما بیشتر از ما زحمت کشیده است؟!
✍ رضا حسینی
@Nardebane_feghahat