🔸 محقق رضی (ره) معتقد است که تنازع در حرف نمیباشد، لذا اگر گاهی مشاهده میشود که دو حرف بر یک کلمه داخل شده (مانند إن لم تذهب) در اینگونه موارد معتقدیم که این حرف بر مجموعِ «لم تذهب» داخل شده است، نه بر «تذهب».
@Nardebane_feghahat
🔸 (مسألة 8): إذا باع أو اشترى في حال الاعتكاف لم يبطل بيعه وشراؤه وإن قلنا ببطلان اعتكافه.
🔹 اگر کسی در ایام اعتکاف خرید و فروش کند، خرید و فروش او باطل نیست، هرچند اگر بگوییم که اعتکافش باطل است.
📚 العروة الوثقى - الطباطبائي اليزدي، السيد محمد كاظم ج3 ص698
@Nardebane_feghahat
✳️ اسم سفاح و منصور
🔹 دوستانی که کتب تاریخی را خوانده باشند، میدانند که «ابوالعباس» اولین خلیفه عباسی بود که نام خودش را «سفاح» گذاشت.
جالب است بدانید که لقب «سفاح» در چند روایت وارد شده است. مثلا این دسته از روایات:
1⃣ «ثم قال أبو جعفر (علیه السلام): «یا جابر، و هل تدری من المنتصر و السفاح؟ یا جابر، المنتصر الحسین، و السفاح أمیر المؤمنین (صلوات الله علیهما)».
📚 تفسیر عیاشی ج2 ص326
2⃣ وَ عَنْ جَابِرٍ الْجُعْفِيِّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ (ع) يَقُولُ وَ اللَّهِ لَيَمْلِكَنَّ مِنَّا أَهْلَ الْبَيْتِ رَجُلٌ بَعْدَ مَوْتِهِ ثَلَاثَمِائَةِ سَنَةٍ وَ يَزْدَادُ تِسْعاً. قُلْتُ: مَتَى يَكُونُ ذَلِكَ قَالَ بَعْدَ الْقَائِمِ (ع) قُلْتُ وَ كَمْ يَقُومُ الْقَائِمُ فِي عَالَمِهِ قَالَ تِسْعَ عَشْرَةَ سَنَةً، ثُمَّ يَخْرُجُ الْمُنْتَصِرُ إِلَى الدُّنْيَا وَ هُوَ الْحُسَيْنُ (ع) فَيَطْلُبُ بِدَمِهِ وَ دَمِ أَصْحَابِهِ فَيَقْتُلُ وَ يَسْبِي حَتَّى يَخْرُجَ «السَّفَّاحُ» وَ هُوَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ(ع)
📚 الهداية الكبرى، ص: 405 - مختصر البصائر، ص: 454 - بحار الأنوار ، ج53، ص: 16
3⃣ روایت دیگری از امام باقر نقل شده است که «...و فينا القائم و منا السفاح و المنصور...» «قائم، سفاح و منصور از ما هستند»
📚 تفسیر عیاشی ج2 ص291
گذشته از بحث سندی و دلالی، باید عرض کنم که: نامِ «سفاح» در کنار اسمِ «منصور» یادآورِ دو خلیفۀ اول عباسی میباشد. احتمال که این دسته از روایات را ساخته و پرداخته بنی العباس بدانیم، یا لاأقل برخاسته از جوّی باشد که در آن روزگار از سوی آنان شکل گرفته بود، بعید نیست.
شاید مقصود از ساختن چنین روایاتی، شرعیت بخشیدن به حکومت بنیالعباس باشد.
✔️ فاروق (که از اهل سنت است) وقتی با چنین روایاتی در کتب اهل سنت مواجه میشود، می نویسد:
«شاید این احادیث (که الفاظ منصور و... در آن آمده) در زمان خلیفه سوم عباسی (مهدی عباسی) یا کمی بعد از وی به وجود آمده باشد؛ زیرا بعد از هشتمین خلیفه هشتم عباسی، لقبهای خلفا مفهوم مهدوی نداشتند. زیرا دولت عباسی دیگر استقرار یافته و دوران جوانی آن گذشته بود»
🔸 در برخی کتب اهل سنت (مثلاً از جمله احاديث بىاساس كه سيوطى در فضل آل عباس جمع كرده) میبینیم که در ذیل روایتی، تبار عباسی برای حضرت بقیة الله (عج) در نظر گرفته و از پیامبراکرم (صلی الله علیه و آله) آورده است که: عمویش عباس را «ابوالخلفاء» خوانده و سفّاح و مهدی را از نسل او دانسته که پشتِ سر یکی از دو نماز میخواند.
🔹 تحکیم عقیده منجیگری خلفای عباسی نیز میتواند انگیزهای برای ساختن چنین روایاتی باشد.
🔸 همانطور که روایاتی نظیر برافراشته شدن پرچمهای سیاه از خراسان نیز گویا جعل بنیالعباس بوده باشد تا بدینوسیله حقانیت خود را مطرح نمایند.
🔸 نباید نقش عباسیان در جعل و تحریف روایات را دست کم بگیریم. آنها برای شرعیت بخشیدن به خود از هر چیزی سوء استفاده میکردند: «الغَریق یَتَشَبَث بِکُل حَشیش»
✍ رضا حسینی
@Nardebane_feghahat
🔹 گاهی یک عملِ مستحب، هرچند مصلحتِ ملزمه دارد، اما به سبب تزاحم با مفسدهای که در خودِ متعلق نیست، واجب نشده است. به عنوان مثال: «قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ لَوْ لاَ أَنْ أَشُقَّ عَلَى أُمَّتِي لَأَمَرْتُهُمْ بِالسِّوَاكِ مَعَ كُلِّ صَلاَةٍ»
✍ رضا حسینی
#اصول
@Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله مظاهری:
🔹 «وَ انْ مِنْکُمْ الّا وارِدُها کانَ عَلى رَبِّکَ حَتْماً مَقْضِیّاً ثُمَّ نُنَجِّى الَّذینَ اتَّقَوا وَ نَذَرُ الظَّالِمینَ فیها جِثِیّاً»
«و همه شما وارد جهنّم مىشوید، این امرى است حتمى و قطعى بر پروردگارت، سپس آنها را که تقوا پیشه کردند از آن رهایى مىبخشیم و ستمگران را که به زانو در آمدهاند در آن رها مىسازیم.»
🔸 بنابراین، اینکه در بین عوام مشهور شده که پلی در قیامت تعبیه شده است و همه باید از روی آن پل بگذرند، صحیح نیست و گفتههایی که در این زمینه وجود دارد، نظیر اینکه شاعر میگوید: «هر که از پل بگذرد، خندان بود»، یک مثال عوامانه بیش نیست، بلکه منظور آن است که راه بهشت از جهنّم می گذرد.
@Nardebane_feghahat
نردبان فقاهت
✔️ آیت الله مظاهری: 🔹 «وَ انْ مِنْکُمْ الّا وارِدُها کانَ عَلى رَبِّکَ حَتْماً مَقْضِیّاً ثُمَّ نُ
✔️ عَنْ أَبِي عَبْدِاللَّهِ (عَلَيْهِ السَّلاَمُ): فِي قَوْلِهِ «وَ إِنْ مِنْكُمْ إِلاّٰ وٰارِدُهٰا» قَالَ: أَمَا تَسْمَعُ اَلرَّجُلَ يَقُولُ وَرَدْنَا مَاءَ بَنِي فُلاَنٍ فَهُوَ اَلْوُرُودُ وَ لَمْ يَدْخُلْهُ.
📚 تفسیر القمی
@Nardebane_feghahat
✔️ شیخ مفید (رضوان الله علیه):
🔹 و ليس عندنا للقياس و الرأي مجال في إستخراج الأحكام الشرعية، و لا يعرف من جهتهما شیء من الصواب، و من إعتمدهما في المشروعات فهو على ضلال.
📚 التذكرة بأصول الفقه ص43
#اصول
#فقه
@Nardebane_feghahat
✳️ #حسین_بن_عبیدالله_غضائری (1)
🔹 [1230] "الحسين" بن عبيدالله أبو عبد الله الغضائري، شيخ الرافضة روى عن الجعابي صنف كتاب يوم الغدير مات سنة 411 كان يحفظ شيئا كثيرا وما أبصر انتهى وقد ذكره الطوسي في رجال الشيعة ومصنفيها وبالغ في الثناء عليه وسمى جده إبراهيم وقال كان كثير الترحال كثير السماع خدم العلم وكان حكمه أنفذ من حكم الملوك وله كتاب أدب العاقل وتنبيه الغافل في فضل العلم وله كتاب كشف التمويه والنوادر في الفقه والرد على المفوضة وكتاب مواطئ أمير المؤمنين وكتاب في فضل بغداد والكلام على قول علي خير هذه الأمة بعد نبيها.
📚 لسان الميزان، العسقلاني، ابن حجر ج2 ص297
#رجال
@Nardebane_feghahat
✳️ #حسین_بن_عبیدالله_غضائری (2)
🔹 3827- «الغضائري» شَيْخُ الشِّيْعَةِ وَعَالِمُهُم، أَبُو عَبْدِ اللهِ، الحُسَيْنُ بنُ عُبَيْدِ اللهِ بنِ إِبْرَاهِيْمَ، البَغْدَادِيُّ الغَضَائِرِيُّ.
يُوْصَفُ بِزُهْدٍ وَوَرَعٍ وَسعَةِ علم.
يُقَالُ: كَانَ أَحْفَظََ الشِّيْعَةِ لِحَدِيْثِ أَهْل البَيْتِ غَثِّه وَ سمِينِه.
رَوَى عَنْهُ: أَبُو جَعْفَرٍ الطُّوْسِيُّ، وَابْنُ النَّجَاشِيّ الرافضيان.
وَ هُوَ فَيَرْوِي عَنْ: أَبِي بَكْرٍ الجِعَابِيّ، وَسَهْل بنِ أَحْمَدَ الدِّيْبَاجِي، وَأَبِي المُفَضَّل الشَّيْبَانِيّ.
قَالَ الطُّوْسِيُّ تلمِيذُهُ: خَدَمَ العِلْمَ، وَطَلَبَهُ للهِ، وَكَانَ حُكْمُهُ أَنفذَ مِنْ حُكْمُ المُلُوك.
وَقَالَ ابْنُ النَّجَاشِيّ: صَنَّفَ كُتُباً مِنْهَا: "كِتَاب يَوْم الْغدير"، وكتاب "مواطىء أَمِيْر المُؤْمِنِيْنَ"، وَكِتَاب "الرَّدُّ عَلَى الغُلاَة"، وَغَيْر ذَلِكَ. مَاتَ فِي صَفَرٍ سَنَةَ إِحْدَى عَشْرَةَ وَأَرْبَع مائَة.
قُلْتُ: هُوَ مِنْ طَبَقَةِ الشَّيْخ المُفِيْد فِي الجَلاَلَة عِنْد الإِمَامِيَّة، يَفْتَخِرُوْنَ بِهِمَا، ويَخضَعون لعلمهما حقِّه وباطلِه.
📚 سير اعلام النبلاء - الذهبي، شمس الدين ج13 ص88
#رجال
@Nardebane_feghahat
✳️ #رجال_ابن_الغضائری (2)
✔️ آیت الله شیخ مسلم داوری (حفظه الله تعالی):
🔹 إن «رجال ابن الغضائری» لم یصل إلینا بطریق صحیح و لم یکن مشهورا، فلا یمکن الإعتماد علیه.
📚 أصول علم الرجال بین النظریّة و التطبیق ج1 ص46
#رجال
@Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله محمد جواد #فاضل_لنکرانی:
🔸 من مطلبی را از مرحوم نائینی شنیده بودم که بعد از نوشتن کتب «تنبیه الأمه» از مبانی که در این کتاب داشته عدول کردهاند، از آیت الله سیستانی سؤال کردم که شما از این عدول خبری دارید و مستندی دارد؟ ایشان فرمودند که من چنین چیزی را نشنیدهام. ولی بعد هم فرمودند که من تمام اسناد نائینی را دارم و چنین چیزی در آنها نیست؛ و این عجیب است که امروز در بعضی فضاهای مجازی می خواهند بگویند مرحوم نائینی از نظریهاش در «تنبیه الأمه» عدول کرده است.
#سیستانی
@Nardebane_feghahat
✔️ فقیه عالیقدر، مرحوم آقا رضا همدانی(ره):
🔹 إنّ عموم الموصول لا يكون إلّا بمقدار قابليّة المحلّ. ألا ترىٰ أنّه لو سئل عمّا هو الأحبّ من الرمّانتين؟ فقيل: «ما كان أكبر»، لا يكون دالّا على محبوبية كلّ شيء يكون أكبر من غيره؟!
📚 مصباح الفقیه ج2 ص245
#اصول
@Nardebane_feghahat