eitaa logo
نردبان فقاهت
5.5هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
50 ویدیو
93 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹 گاهی یک عملِ مستحب، هرچند مصلحتِ ملزمه دارد، اما به سبب تزاحم با مفسده‌ای که در خودِ متعلق نیست، واجب نشده است. به عنوان مثال: «قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ لَوْ لاَ أَنْ أَشُقَّ عَلَى أُمَّتِي لَأَمَرْتُهُمْ بِالسِّوَاكِ مَعَ كُلِّ صَلاَةٍ» ✍ رضا حسینی @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله مظاهری: 🔹 «وَ انْ مِنْکُمْ الّا وارِدُها کانَ عَلى‏ رَبِّکَ حَتْماً مَقْضِیّاً ثُمَّ نُنَجِّى الَّذینَ اتَّقَوا وَ نَذَرُ الظَّالِمینَ فیها جِثِیّاً» «و همه شما وارد جهنّم مى‏‌شوید، این امرى است حتمى و قطعى بر پروردگارت، سپس آنها را که تقوا پیشه کردند از آن رهایى مى‏‌بخشیم و ستمگران را که به زانو در آمده‏‌اند در آن رها مى‏‌سازیم.» 🔸 بنابراین، اینکه در بین عوام مشهور شده که پلی در قیامت تعبیه شده است و همه باید از روی آن پل بگذرند، صحیح نیست و گفته‌هایی که در این زمینه وجود دارد، نظیر اینکه شاعر می‌گوید: «هر که از پل بگذرد، خندان بود»، یک مثال عوامانه بیش نیست، بلکه منظور آن است که راه بهشت از جهنّم می گذرد. @Nardebane_feghahat
نردبان فقاهت
✔️ آیت الله مظاهری: 🔹 «وَ انْ مِنْکُمْ الّا وارِدُها کانَ عَلى‏ رَبِّکَ حَتْماً مَقْضِیّاً ثُمَّ نُ
✔️ عَنْ أَبِي عَبْدِاللَّهِ (عَلَيْهِ السَّلاَمُ): فِي قَوْلِهِ «وَ إِنْ مِنْكُمْ إِلاّٰ وٰارِدُهٰا» قَالَ: أَمَا تَسْمَعُ اَلرَّجُلَ يَقُولُ وَرَدْنَا مَاءَ بَنِي فُلاَنٍ فَهُوَ اَلْوُرُودُ وَ لَمْ يَدْخُلْهُ. 📚 تفسیر القمی @Nardebane_feghahat
✔️ شیخ مفید (رضوان الله علیه): 🔹 و ليس عندنا للقياس و الرأي مجال في إستخراج الأحكام الشرعية، و لا يعرف من جهتهما شیء من الصواب، و من إعتمدهما في المشروعات فهو على ضلال. 📚 التذكرة بأصول الفقه ص43 @Nardebane_feghahat
✳️ (1) 🔹 [1230] "الحسين" بن عبيدالله أبو عبد الله الغضائري، شيخ الرافضة روى عن الجعابي صنف كتاب يوم الغدير مات سنة 411 كان يحفظ شيئا كثيرا وما أبصر انتهى وقد ذكره الطوسي في رجال الشيعة ومصنفيها وبالغ في الثناء عليه وسمى جده إبراهيم وقال كان كثير الترحال كثير السماع خدم العلم وكان حكمه أنفذ من حكم الملوك وله كتاب أدب العاقل وتنبيه الغافل في فضل العلم وله كتاب كشف التمويه والنوادر في الفقه والرد على المفوضة وكتاب مواطئ أمير المؤمنين وكتاب في فضل بغداد والكلام على قول علي خير هذه الأمة بعد نبيها. 📚 لسان الميزان، العسقلاني، ابن حجر ج2 ص297 @Nardebane_feghahat
✳️ (2) 🔹 3827- «الغضائري» شَيْخُ الشِّيْعَةِ وَعَالِمُهُم، أَبُو عَبْدِ اللهِ، الحُسَيْنُ بنُ عُبَيْدِ اللهِ بنِ إِبْرَاهِيْمَ، البَغْدَادِيُّ الغَضَائِرِيُّ. يُوْصَفُ بِزُهْدٍ وَوَرَعٍ وَسعَةِ علم. يُقَالُ: كَانَ أَحْفَظََ الشِّيْعَةِ لِحَدِيْثِ أَهْل البَيْتِ غَثِّه وَ سمِينِه. رَوَى عَنْهُ: أَبُو جَعْفَرٍ الطُّوْسِيُّ، وَابْنُ النَّجَاشِيّ الرافضيان. وَ هُوَ فَيَرْوِي عَنْ: أَبِي بَكْرٍ الجِعَابِيّ، وَسَهْل بنِ أَحْمَدَ الدِّيْبَاجِي، وَأَبِي المُفَضَّل الشَّيْبَانِيّ. قَالَ الطُّوْسِيُّ تلمِيذُهُ: خَدَمَ العِلْمَ، وَطَلَبَهُ للهِ، وَكَانَ حُكْمُهُ أَنفذَ مِنْ حُكْمُ المُلُوك. وَقَالَ ابْنُ النَّجَاشِيّ: صَنَّفَ كُتُباً مِنْهَا: "كِتَاب يَوْم الْغدير"، وكتاب "مواطىء أَمِيْر المُؤْمِنِيْنَ"، وَكِتَاب "الرَّدُّ عَلَى الغُلاَة"، وَغَيْر ذَلِكَ. مَاتَ فِي صَفَرٍ سَنَةَ إِحْدَى عَشْرَةَ وَأَرْبَع مائَة. قُلْتُ: هُوَ مِنْ طَبَقَةِ الشَّيْخ المُفِيْد فِي الجَلاَلَة عِنْد الإِمَامِيَّة، يَفْتَخِرُوْنَ بِهِمَا، ويَخضَعون لعلمهما حقِّه وباطلِه. 📚 سير اعلام النبلاء - الذهبي، شمس الدين ج13 ص88 @Nardebane_feghahat
✳️ (2) ✔️ آیت الله شیخ مسلم داوری (حفظه الله تعالی): 🔹 إن «رجال ابن الغضائری» لم یصل إلینا بطریق صحیح و لم یکن مشهورا، فلا یمکن الإعتماد علیه. 📚 أصول علم الرجال بین النظریّة و التطبیق ج1 ص46 @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله محمد جواد : 🔸 من مطلبی را از مرحوم نائینی شنیده بودم که بعد از نوشتن کتب «تنبیه الأمه» از مبانی که در این کتاب داشته عدول کرده‌اند، از آیت الله سیستانی سؤال کردم که شما از این عدول خبری دارید و مستندی دارد؟ ایشان فرمودند که من چنین چیزی را نشنیده‌ام. ولی بعد هم فرمودند که من تمام اسناد نائینی را دارم و چنین چیزی در آنها نیست؛ و این عجیب است که امروز در بعضی فضاهای مجازی می خواهند بگویند مرحوم نائینی از نظریه‌اش در «تنبیه الأمه» عدول کرده است. @Nardebane_feghahat
✔️ فقیه عالیقدر، مرحوم آقا رضا همدانی(ره): 🔹 إنّ عموم الموصول لا يكون إلّا بمقدار قابليّة المحلّ. ألا ترىٰ أنّه لو سئل عمّا هو الأحبّ من الرمّانتين؟ فقيل: «ما كان أكبر»، لا يكون دالّا على محبوبية كلّ شي‌ء يكون أكبر من غيره؟! 📚 مصباح الفقیه ج2 ص245 @Nardebane_feghahat
🔹 «استصحاب در شبهه مفهومیه» را مرحوم آخوند و امام خمینی قبول دارند، اما آیت الله خویی آن را قبول ندارد. @Nardebane_feghahat
✳️ ؟! (1) ✔️ آیت الله سید احمد (حفظه الله تعالی): 🔸 آیا وکالت تلازمی با ثقه بودن دارد؟! از نظر علمی نه. زیرا وکالت حجیت را در محدوده ثابت می‌کند نه چیزی بیشتر. مثلاً وکیلِ حضرت در خرید سیب زمینی پیاز چه ربطی دارد به اینکه خبرش قابل اخذ است. اما بحث قابل پیگیری از جهتی دیگر هم هست و آن اینکه: هیچ بعید نیست اهل بیت (علیهم‌السلام) مراعات جنبه احساسیِ قصه را در نزد شیعیان بکنند، و شاهدش این است که مقامِ امامت مقام خاصی است ولو اینکه وکیل حضرت باشد در خرید سیب زمینی پیاز. @Nardebane_feghahat
✳️ (2) ✔️ شیخ حر عاملی (قدس سره): 🔸 و ذكر بعض المحققين: أن قولهم: «وكيل» يقتضي الثقة، بل ما فوقها. 📚 وسائل الشيعة ج30 ص289 @Nardebane_feghahat