✳️ #کتاب_الطهارة (14)
✔️ نظر قطب راوندی در مورد مقدار آب کرّ و نقد آن
🔹 عن القطب الراوندي: بلوغ مجموع أبعاده الثلاثة، عشرة أشبار ونصف، ومستنده هو رواية أبي بصير بحمل «في» بمعنى «مع» قال: إذا كان الماء ثلاثة أشبار ونصف، في مثله ثلاثة أشبار ونصف في عمقه من الأرض أي مع عمقه، وقد حمل الرواية إلى الجمع بين ثلاثة أشبار ونصف فيكون الحاصل: عشرة أشبار ونصف.
و يرد عليه: أنّ هذا القول متروك، وخلاف المتبادر من رواية أبي بصير.
📚 أحكام صلاة القضاء، السبحاني، الشيخ جعفر ج1 ص296
#فقه
@Nardebane_feghahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ #آیت_الله_بروجردی (44)
✔️ شفای چشم مرحوم آیت الله بروجردی از گِل پای زائران سید الشهدا (علیه السلام)
◾️ بیانات مرجع عالیقدر آیت الله وحید خراسانی (حفظه الله تعالی)
@Nardebane_feghahat
17.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✳️ #آیت_الله_بروجردی (45)
✔️ خاطره آیتالله علوی بروجردی از دیدار محمدرضا شاه و آیت الله بروجردی (قدس سره)
@Nardebane_feghahat
14.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✳️ #آیت_الله_بروجردی (46)
✔️ آیت الله بروجردی در پیامی محرمانه به شاه فرمود: اگر انگستان به ایران حمله کند من هیچ اختلافی با دکتر مصدق و آقای کاشانی نخواهم داشت و فتوای جهاد خواهم داد.
@Nardebane_feghahat
✳️ #آیت_الله_بروجردی (47)
✔️ آیت الله سبحانی (دام ظله):
🔹 در درس آیت الله بروجردی (ره) غالباً آیت الله حاج على صافى مستشکلِ درس بود و در تقریراتى که از ایشان چاپ شده، غالباً به این سؤالها اشاره کرده است. بعداً هم پس از ایشان هم اخوى ایشان آیت الله شیخ لطف الله صافى و برخى دیگر سخن مىگفتند و مجلس غالباً با گفتگو به پایان مىرسید.
🔸 مسجد بالاسر آن زمان تقریباً پر مى شد، روزى براى ثبت در تاریخ کنار در ایستادم تا شاگردان ایشان را بشمارم. افراد به سرعت بیرون مى آمدند. حدود 700 يا 800 نفر بودند و حوزه در آن زمان از نظر تعداد طلاب از چهارهزار بالاتر نبود.
@Nardebane_feghahat
✳️ در «لَعَمْرُکَ» (قسم به جان تو) چرا عین مفتوح است؟!
✔️ درس تفسیر آیت الله جوادی آملی
1398/07/20
🔹 خداوند به عُمر وجود مبارک پیغمبر، به حیات مبارک پیغمبر سوگند میخورد: ﴿لَعَمْرُکَ إِنَّهُمْ لَفی سَکْرَتِهِمْ یَعْمَهُونَ﴾ ...این در حقیقت عُمر است؛ یعنی حیات که با «ضمّه» شروع میشود؛ لکن چون قسم فراوان به کار برده میشود و «ضمّه» دشوار است، این عُمر شده «عَمر»؛ ﴿لَعَمْرُکَ﴾؛ یعنی «لعُمرکَ»، قسم به جان شما و حیات شما.
@Nardebane_feghahat
🔹 واضع علم نحو، علی بن ابی طالب (علیه السلام) بوده که آن را به ابوالأسود دوئلی تعلیم داده است. برخی از مخالفین مکتب تشیع شدیداً تلاش کردهاند این مطلب را انکار نمایند. مثلاً اگر وقت کردید، این دو کتابی را که معرفی میکنم، مطالعه بفرمایید.
📚 النجم الثاقب (شرح کافیة ابن حاجب)
📚 موسوعة المصطلح النحوی
🔸 اما در برخی از کتب اهل سنت به این مطلب تصریح شده که مُبدعِ علم نحو، امیرالمؤمنین (علیه السلام) بوده است. مثلاً:
«أبو الأسود الدؤلی، ظالم بن عمرو بن سفيان بن جندل الدؤلي الكناني: واضع علم النحو. رسم له علي بن أبي طالب شيئا من أصول النحو، فكتب فيه أبو الاسود. و أخذه عنه جماعة».
📚 الأعلام، زركلي ج3 ص236
🔸 اگر بخواهم خیلی سادهتر سخن بگویم، باید عرض کنم که شروعِ نحو با آیه «إن الله بری من المشرکین و رسوله» به وقوع پیوسته است. معروف است که روزی حضرت امیرالمومنین (علیه السلام) در بین مردم شنید که آیه
آیه «أن الله بریء من المشرکین و رسولُه» را اشتباه قرائت میکنند و کلمه «رسولِه» را با إعراب کسره میخوانند. اگر کلمه «رسولِه» مکسور باشد، عطف به «مشرکین» میشود و معنای آن مخالف اعتقادات حقه و موجب توهین به مقام شامخ خاتم الأنبیاء (صلی الله علیه و آله) میگردد. باید آن را مرفوع خواند، چون عطف به محلِّ کلمه «الله» شده است. گفتهاند همین باعث شد که آن حضرت، علم نحو را به ابوالأسود تعلیم دهد.
🔹 جناب خلیلی و مرحوم رضی از أعلام علم نحو در شیعه به شمار میآیند، ولی بعدها بیشتر اهل سنت در رأس و مسند نحو قرار گرفتند و مباحث را در آن زمینه پیش بردهاند. علتِ این مسأله، کثرت افراد و در نتیجه، کثرت أذواق آنها بوده است. هرچند که در علومی مانند اصول فقه و... شیعیان بسیار بیشتر و قویتر زحمت کشیدهاند، اما مروّجین نحو غالباً از اهل سنت بودهاند. مثلاً مبسوطترین کتبِ تفسیرِ ادبیِ قرآن از آنها است.
🔸 معتقدم که شیعه در مورد آیه وضو و آیه تطهیر و آیه ولایت حرفهای دقیقی دارد که مطالعه آن خالی از لطف نیست.
✍ رضا حسینی
@Nardebane_feghahat
✅ «یا هو یا من لا هو الا هو»
🔸 طبق نقل مجمع البیان این ذکر را جناب خضر در شب جنگ بدر به حضرت امیر تعلیم داد.
✔️ اشکال ادبی بر این جمله و پاسخ علامه حسن زاده آملی
«در این حدیث شریف و نظائر آن کلمه مبارکه «هو» منادی شده است و حرف «یا» ندا بر سرش در آمده است و حال اینکه ضمیر، منادی نمی شود. علامه بهائی، در صمدیه در شرایط منادی گوید: «و یشترط کونه مظهراً» و شارح آن علامه سید علیخان در شرح کبیر صمدیه پس از عبارت مذکور گوید: «فلا یجوز نداء المضمر مطلقاً لایقال یا انا و لا یا ایای ولا یا هو و لا یا ایاه اجماعاً» تا اینکه گوید: «و قال شعبان فی الفیته:
و لا تقل عند النداء یا هو
و لیس فی النحاة من رواه»
پس در حدیث مذکور «یا هو» حرف ندا بر سر ضمیر در نیامده است، بلکه «هو» اسمی از اسماء الله است که مسمی آن، هویت مطلقه و ذات أقدس است، چه اینکه جمله شریف «یا هو یا من لاهو الا هو» سخن کسی است که خود پدر نحو و صرف است».
@Nardebane_feghahat
✔️ فرق «معَ» و «معاً»
🔸 «معَ» اگر مضاف باشد، ظرف مکان یا زمان است:
۱- ظرف مکان: «جئت مَعَک» «لعبتُ معَ أصدقائي في ملعب المدرسة»
۲- ظرف زمان: «جئتُ مَعَ العصرِ» «ذهبتُ إلى العمل معَ طلوع الشمس»
🔸 و در صورت تنوینداشتن حال است، مانند «جِئنا معاً» «قدم الضيوف معًا»
در این مثالها، «مع» حال است و منصوب.
@Nardebane_feghahat
🔸 در ایام فعالیت در کیهان به جملهای از علامه بزرگ محمدتقی جعفری برخوردم که اگر اشتباه نکنم گفته بودند دوهزار و پانصد آموزه دینی اسلام را در رمان «بینوایان» یافته است و در جایی آرزو کرده بودند که حاضر بودم تمام زندگیام را بدهم تا شخصی مثل ویکتور هوگو، زندگی امام حسین (علیهالسلام) را در قالب رمانی ماندگار به تصویر بکشد.
🔹 از تأکیدات عالم بزرگ شیعی آیتالله شهید محمدباقر صدر هم به اشاره میگذرم که گفته بودند واجب است شیعیان حداقل یک بار این کتاب را بخوانند.
📚 تقی دژاکام، روزنامهنگار
@Nardebane_feghahat
✳️ #معاد (1)
✔️ خواجه نصير الدين طوسی (قدس سره):
🔸 الضّرورة قاضية بثبوت [المعاد] الجسمانيّ من دين النبيّ (صلى اللّه عليه و آله) مع إمكانه.
📚 تجرید الإعتقاد ص۳۰۰
@Nardebane_feghahat
✳️ #معاد (2)
✔️ فقیه عالیقدر، آیت الله سید احمد خوانساری (ره):
🔹 إن البدن المحشور یوم النشور البدن العنصري، کما هو صریح الآیات و الأخبار.
📚 العقائد الحقّة ص255
@Nardebane_feghahat