4_5800679213891587553.mp3
8.6M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الطهارة» 59
🔸 ازاله نجاست از بدنِ میّت
🔹 اگر کسی در حال احرام بمیرد، با کافور او را غسل ندهند
🔸 طاعون در کربلا و سامرا
🔹 دستور مرحوم میرزا محمد تقی شیرازی(ره) به زیارت عاشورا برای دفعِ طاعون
🔸 اگر سدر یا کافور پیدا نشود، آیا کلاً ساقط میشود یا بدیل دارد؟
🔹 تعدّد مطلوب و وحدت مطلوب (بحث اصولی)
🔸 مستحب است میّت را بر چوبِ ساجه بگذارند
🔹 میّت هنگام غسل رو به قبله باشد
🔸 جلالتِ «ذریح محاربی»
🔹 اختلاف شیعه و سنی در موردِ استقبال قبله هنگام تغسیل
🔸 اوزانِ تصغیر در سیوطی
🔹 ماجرایی از مرحوم مدرس افغانی(رضوان الله علیه)
🔸 مدرس افغانی ۲۰ بار رسائل را در نجف تدریس کرد
🔹 فقرِ عجیب مرحوم مدرس افغانی(ره)
🔸 «هکذا تضیّفون شیعتکم؟»
🔹 خواندن ادبیات موجب فقر میشود؟
🔸 معرفی دو کتاب در مورد مرحوم مدرس افغانی(ره)
(فایل این دو کتاب در کانال قرار میگیرد)
#فقه
#تدریس_شرایع
@Nardebane_feghahat
📚 کتاب: گوهر ادب (پرتوی از حیات علمی، عملی و معنوی مرحوم استاد مدرس افغانی)
✍ نویسنده: جواد معصومی
دانلود کتاب ⬇️
@Nardebane_feghahat
4_5800679213891587590.pdf
9.22M
📚 دانلودِ کتاب: گوهر ادب (پرتوی از حیات علمی، عملی و معنوی مرحوم استاد مدرس افغانی)
✍ نویسنده: جواد معصومی
@Nardebane_feghahat
4_5800679213891587592.mp3
6.1M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الطهارة» 60
🔸 شهدای کربلا از جمله قمر بنی هاشم(سلام الله علیه) غسل داده نشدند؟! مگر از نظر فقهی نباید غسل داده شوند؟
🔹 حنظله را با ماء الغُیوم غسل دادند و شهدای کربلا را با ماء الحیاة
🔸 سید مرتضی «غسل میّت» را مانند «غسل ثیاب» واجب توصلی میداند، خلافاً للمشهور
آیا میّت را میتوان غسل ارتماسی داد؟ (نظر مرحوم خویی و آیت الله سیستانی)
🔹 نظر آیت الله سید سعید حکیم در مورد مضاف بودنِ غسل دوم و سومِ میّت
🔸 چرا گاهی فقها اهمیت کمتری به مکاتبات میدهند؟
🔹 برای فَتْق قمیص، باید از وارث اجازه بگیرند
🔸 قمیصِ عربی و قمیصِ عجمی
🔹 ارتکار در نظر آیت الله وحید خراسانی
🔸 جایِ بحث از «ارتکاز» در کتب اصولیِ ما خالی است
#فقه
#تدریس_شرایع
@Nardebane_feghahat
✳️ #کتاب_النکاح (55)
◾️#نکاح_معاطاتی(3)
✔️ درس خارج فقه آیت الله نوری
90/12/01
🔸 میرزای نائینی(ره) فرمودند که اگر در نکاح لفظِ ایجاب و قبول نباشد، می شود «زنا»، لذا ما نکاح معاطاتی نداریم.
🔹 حضرت امام(ره) و عدهای کلامِ ایشان را قبول نکردند و فرمودند این استدلال درست نیست، بلکه در نکاح نیز معاطات ثبوتاً متصوّر است، زیرا در میان عقلاء و اهل عرف، نکاح با زنا فرق دارد و این دو از دو مقوله جدای از هم میباشند. در نکاح بخلاف زنا عرفاً مراسماتی وجود دارد و مقدمات و لواحق و آثار و تبعات خاصی مترتّب بر آن میشود. البته اگر صیغه در نکاح نباشد، شرعاً صحیح نیست، {اما} معاطات در نکاح ثبوتاً متصوّر است و معقول و معمول میباشد و این طور نیست که نکاح معاطاتی «زنا» محسوب شود.
#فقه
@Nardebane_feghahat
✳️ #کتاب_النکاح (56)
◾️ #الفاظ_النکاح(1)
✔️ آیت الله سیستانی(مدظله العالی):
🔸 الأحوط ان يكون الإيجاب في النكاح الدائم بلفظ «النكاح» أو «التزويج»، و إن كان لا يبعد جواز إنشائه بلفظ «المتعة» أيضاً إذا اقترن بما يدل على إرادة الدوام.
📚 منهاج الصالحين، السيستاني، السيد علي ج3 ص16
#فقه
@Nardebane_feghahat
✳️ #کتاب_النکاح (58)
◾️ #الفاظ_النکاح(3)
عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنْ عَمْرِو بْنِ عُثْمَانَ عَنْ إِبْرَاهِیمَ بْنِ الْفَضْلِ عَنْ أَبَانِ بْنِ تَغْلِبَ وَ عَلِیُّ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ سَهْلِ بْنِ زِیَادٍ عَنْ إِسْمَاعِیلَ بْنِ مِهْرَانَ وَ مُحَمَّدِ بْنِ أَسْلَمَ عَنْ إِبْرَاهِیمَ بْنِ الْفَضْلِ عَنْ أَبَانِ بْنِ تَغْلِبَ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ(ع) کَیْفَ أَقُولُ لَهَا إِذَا خَلَوْتُ بِهَا قَالَ تَقُولُ أَتَزَوَّجُکِ مُتْعَةً عَلَی کِتَابِ اللَّهِ وَ سُنَّةِ نَبِیِّهِ(ص) لَا وَارِثَةً وَ لَا مَوْرُوثَةً کَذَا وَ کَذَا یَوْماً وَ إِنْ شِئْتَ کَذَا وَ کَذَا سَنَةً بِکَذَا وَ کَذَا دِرْهَماً وَ تُسَمِّی مِنَ الْأَجْرِ مَا تَرَاضَیْتُمَا عَلَیْهِ قَلِیلًا کَانَ أَمْ کَثِیراً فَإِذَا قَالَتْ نَعَمْ فَقَدْ رَضِیَتْ فَهِیَ امْرَأَتُکَ وَ أَنْتَ أَوْلَی النَّاسِ بِهَا قُلْتُ فَإِنِّی أَسْتَحْیِی أَنْ أَذْکُرَ شَرْطَ الْأَیَّامِ قَالَ هُوَ أَضَرُّ عَلَیْکَ قُلْتُ: وَ کَیْفَ؟ قَالَ: إِنَّکَ إِنْ لَمْ تَشْتَرِطْ کَانَ تَزْوِیجَ مُقَامٍ وَ لَزِمَتْکَ النَّفَقَةُ فِی الْعِدَّةِ وَ کَانَتْ وَارِثَةً وَ لَمْ تَقْدِرْ عَلَی أَنْ تُطَلِّقَهَا إِلَّا طَلَاقَ السُّنَّةِ.
الكافي (ط - الإسلامية)، ج5 ص455
#فقه
@Nardebane_feghahat
✳️ زیارت عاشورا و بلایِ عمومی
🔹 علامه شیخ حسن فرید گلپایگانی از استاد خود مرحوم آیت اللّه حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی نقل فرمود:
🔸 اوقاتی که در سامراء مشغول تحصیل علوم دینی بودم، اهالی سامراء به بیماری وبا و طاعون مبتلا شدند، و همه روزه عدهای میمردند.
🔹 روزی به همراه جمعی از اهل علم در منزل استادم مرحوم سیّد محمّد فشارکی بودیم، ناگاه میرزا محمّدتقی شیرازی تشریف آوردند و صحبت از بیماری وبا شد که همه در معرض خطر مرگ هستند.
🔸 مرحوم میرزا فرمود: اگر من حکمی بدهم آیا لازم است انجام شود یا نه؟ همه اهل مجلس تصدیق نمودند که بلی.
🔹 سپس فرمود : من حکم می کنم که شیعیان ساکن سامراء از امروز تا ده روز همه مشغول خواندن #زیارت_عاشورا شوند، و ثواب آن را هدیه روح شریف نرجس خانم والده ماجده حضرت حجة بن الحسن (عجل الله تعالی فرجه الشریف) نمایند تا این بلاء از آنها دور شود.
🔸 اهل مجلس این حکم را به تمام شیعیان رساندند، و همه مشغول زیارت عاشوراء شدند .
🔹 از فردای ختم، تلف شدن شیعه متوقف شد، و همه روزه غیر شیعیها میمردند به طوریکه بر همه آشکار گردیده، برخی از آنها از آشناهای خود از شیعهها پرسیدند: سبب اینکه دیگر از شما تلف نمیشوند چیست؟
🔹 به آنها گفته بودند: زیارت عاشورا. آنها هم مشغول شدند، و بلاء از آنها هم بر طرف گردید!
📚 داستان های شگفت، آیت الله دستغیب(ره)
@Nardebane_feghahat
✳️ #کتاب_النکاح (59)
✔️ #عربیبودن_صیغه_نکاح(1)
🔸 محلِّ بحث است که آیا حتماً باید صیغه نکاح به عربی خوانده شود یا میتوان به فارسی یا زبان دیگری نیز خواند؟
سه قول در این زمینه مطرح است:
1⃣ قول مشهور: عدم جواز به غیر عربی
2⃣ برخی: جواز به غير عربی
مرحوم حکیم (صاحب مستمسک) و جماعتی از فقها قائل به این نظر هستند. این بزرگواران به اطلاق ادلّه تمسک کردهاند. (البته طبیعی است که الإحتیاط حسنٌ علی کل حال ما لم ینته إلی الوسوسة)
3⃣ برخی قائل به تفصیل هستند و معتقدند اگر به زبان خودشان خوانده شود، جایز است (مثلا اگر فارسها فارسی بخوانند) اما اگر به زبان سوّمی (غیر عربی و غیر منطقه خودشان) بخوانند، جایز نیست زیرا خرقِ اجماع مرکّب است.
#فقه
@Nardebane_feghahat
✳️ #کتاب_النکاح (60)
✔️ #عربیبودن_صیغه_نکاح(2)
🔹 و اعلم أنه لا بدّ في كل عقد لازم و لو من أحد الطرفين من وقوعه باللفظ الصحيح الشرعي العربي، فلا يقع بغيره، إلا إذا لم يعلم المتعاقدان أو أحدهما ذلك، و يشق تعلمه عادة.
📚 رسائل المحقق الكركي، المحقق الثاني (المحقق الكركي) ج1 ص177
#فقه
@Nardebane_feghahat
✳️ #کتاب_النکاح (61)
✔️ #لحن_و_تحريف_در_صیغه_نکاح(1)
🔸 صاحب عروه میفرماید:
(مسألة ٦): إذا لحن في الصيغة، فان كان مغيّراً للمعنى لم يكف. وإن لم يكن مغيّراً فلا بأس به إذا كان في المتعلقات. وإن كان في نفس اللفظين ـ كأن يقول: «جوّزتك» بدل «زوّجتك» ـ فالأحوط عدم الاكتفاء به. وكذا اللحن في الاعراب.
🔹 اما مرحوم سید محسن حکیم(قدس الله نفسه) درباره گفتنِ «جوّزتك» به جایِ «زوّجتك» مینویسد:
«لكنّ الظاهر أنه ليس من المستنكر عرفاً، فيشمله إطلاق النفوذ»
📚 مستمسك العروة الوثقى، الحكيم، السيد محسن ج14 ص378
#فقه
@Nardebane_feghahat
🔹 و في خبر السكوني عن الصادق عليهالسلام عن النبي (صلىاللهعليهوآله): «أنّ الرجل الأعجمي من أمّتي ليقرأ القرآن بعجمته فترفعه الملائكة على عربيّته»
و في الخبر: «أنّ سين بلال شين عند الله»
📚 مصباح الفقيه، الهمداني، آقا رضا ج12 ص135
@Nardebane_feghahat
✳️ #فصل_الخطاب(1)
✔️ آیت اللّه شبیری_زنجانی(حفظه الله):
🔸 مرحوم حاج میرزا حسین نوری صاحب «#مستدرک» بسیار محقّق و عظیم الشأن بود .
🔹 «خاتمه مستدرک» ایشان در علم #رجال ، بسیار پُرفایده است. نزد اهل تحقیق،این کتاب بسیار ارزشمند است .
🔸 ممکن است منشأ قضاوت مخالفان ، بازتاب «#فصل_الخطاب» ایشان باشد که آن نیز درست فهم نشده است .
🔹 استناد «فصل الخطاب» به حاجی نوری قطعی است .
📚 جرعهای از دریا ج3 ص 335 و 334
@Nardebane_feghahat
✳️ #فصل_الخطاب(2)
✔️ مطلبی از آیت الله شبیری زنجانی(حفظه الله تعالی) پیرامون کتاب فصل الخطاب محدث نوری(ره)
@Nardebane_feghahat
✳️ #فصل_الخطاب(3)
✔️ نقدی بر قصه «فصل الخطاب»
📚 جرعهای از دریا ج۳ ص۳۳۳
@Nardebane_feghahat
✳️ #فصل_الخطاب(4)
🔸 و ردّ عليه الشيخ محمود الطهراني الشهير بالمعرب، برسالة سمّاها «كشف الإرتياب عن تحريف الكتاب».
🔹 فلمّا بلغ ذلك الشيخ النوري كتب رسالة فارسية مفردة في الجواب عن شبهات كشف الإرتياب كما مر في ج10 ص220 و كان ذلك بعد طبع فصل الخطاب و نشره. فكان شيخنا يقول: «لا أرضى عمن يطالع فصل الخطاب و يترك النظر إلى تلك الرسالة».
🔸 ذكر في أول الرسالة الجوابية ما معناه: «أن الإعتراض مبني على المغالطة في لفظ التحريف، فإنه ليس مرادي من التحريف التغيير و التبديل، بل خصوص الإسقاط لبعض المنزل المحفوظ عند اهله، و ليس مرادي من الكتاب القرآن الموجود بين الدّفّتين، فإنه باق على الحالة التي وضع بين الدّفتين في عصر عثمان، لم يلحقه زيادة و لا نقصان، بل المراد الكتاب الإلهي المنزل».
🔹 و سمعت عنه شفاها يقول: أثبت في هذا الكتاب أن هذا الموجود المجموع بين الدفتين كذلك باق على ما كان عليه في أول جمعه كذلك في عصر عثمان، و لم يطرء عليه تغيير و تبديل كما وقع على سائر الكتب السماوية، فكان حرياً بأن يسمى «فصل الخطاب في #عدم تحريف الكتاب. فتسميته بهذا الاسم الذي يحمله الناس على خلاف مرادي، خطأ في التسمية، لكنّي لم أرد ما يحملوه عليه، بل مرادي إسقاط بعض الوحى المنزل الإلهي، و إن شئت قلت اسمه «القول الفاصل في إسقاط بعض الوحى النازل.»
📚 الذّريعة إلى تصانيف الشّيعة، الطهراني، آقا بزرك ج16 ص231و 232
@Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله سید هادی میلانی(ره) در بالایِ سر خود نامِ مبارکِ حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه) را زده بودند و زیر نام حضرت، نوشته بودند:
«بالای سرم نام تو را نقش نمودم
یعنی که سر من به فدای قدم تو»
@Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج اصول آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی (۲۹ بهمن۱۳۸۶)
🔸 دليل اول اخبارىها بر اين كه ظاهر قرآن حجيت ندارد، رواياتى بود كه دلالت داشتند براى فهم قرآن بايد به كسانى مراجعه كنيم كه قرآن در بيت آنها نازل شده و راسخين در علم هستند، و همه خصوصيات قرآن را میتوانند بفهمند. و در اين روايت كه امام صادق(ع) به ابوحنيفه فرمودند: «ما ورثك الله من كتابه حرفاً»، عرض کرديم که «حرفاً» با توجه به «ما ورّث»، يعنى فهم قرآن، فهم ناسخ و منسوخ و متشابه و محكم قرآن مربوط به عدّه خاصى از ذرّيه پيامبر(ص) است؛ و ابوحنيفه و امثال او بهرهاى از قرآن، حتى حرفى از قرآن ندارند.
🔹 در جواب از اين روايت گفتيم: اولاً اين روايت دلالت بر اين ندارد كه هيچ ظاهرى در قرآن وجود ندارد، بلکه اين روايت دلالت دارد كه باطن قرآن، ناسخ قرآن، منسوخ قرآن، متشابه و محكم را فقط ائمه(ع) میدانند، اما به اين معنا نيست كه هيچ كسى ديگرى نتواند چيزي از قرآن بفهمد. و ثانياً اصوليها كه میگويند ظاهر قرآن حجيت دارد، مرادشان اين است که بعد از فحص قرينه بر خلاف، و عدم وجود آن، به ظاهر عمل میكنند؛ يعنى اگر قرآن ظهور در معنايى داشت و فحص و تتبع كرديم در مورد اين که آيا در روايات قرينه بر خلاف آمده يا نه، اگر نبود، به آن ظاهر عمل میكنيم؛ لذا، احدى از اصوليين قائل به اين نيست كه ظاهر قرآن حجيت دارد حتى بدون فحص از قرينه بر خلاف.
#اصول
#ظواهر_قرآن
@Nardebane_feghahat
✳️ #کتاب_الطهارة(67)
🔸 و يستحب أن يبدأ بعد ذلك بشق رأسه الأيمن لما في خبر الكاهلي «ثم تحول إلى رأسه و ابدأ بشقه الأيمن من لحيته و رأسه» و ما في سنده من الطّعن لو سلّم لا ينافي إثبات مثله، على أنها مجبورة بما في المعتبر والتذكرة ، قال في الأول: «و يبدأ بغسل يديه قبل رأسه ثم يبدأ بشقه الأيمن ثم الأيسر، و يغسل كل عضو ثلاثا في كل غسلة، و هو مذهب فقهائنا أجمع ـ إلى أن ذكر خبر الكاهلي و قال ـ: عمل الأصحاب على مضمونه» وقال في الثاني: «يستحب أن يبدأ بغسل يديه قبل رأسه ثم غسل رأسه يبدأ بشقة الأيمن ثم الأيسر، و يغسل كل عضو منه ثلاث مرات، قاله علماؤنا» انتهى.
📚 جواهر الكلام، النجفي الجواهري، الشيخ محمد حسن ج4 ص153
#فقه
@Nardebane_feghahat
✳️ #کتاب_الطهارة (68)
✔️ یکی از مستحبات تغسیل میّت آن است که غاسل در سمت راست میّت قرار داشته باشد:
🔹 و أن يكون الغاسل له عن يمينه كما عن النهاية و المصباح و مختصره و الجمل و العقود و المهذب و الوسيلة و السرائر و الجامع، بل في الغنية الإجماع عليه، و هو الحجة فيه بعد المسامحة مع عموم التيامن المندوب اليه، فما عن المقنعة والمبسوط والمراسم والمنتهى من عدم التقييد بالأيمن للأصل و خلوا النصوص لا يخلو من نظر لما عرفت، نعم قد يقال بإستحباب مطلق الجانب مع زيادة الفضيلة في الأيمن، فتأمل.
📚 جواهر الكلام، النجفي الجواهري، الشيخ محمد حسن ج4 ص154
#فقه
@Nardebane_feghahat
4_5818798130430218532.mp3
7.8M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الطهارة» 61
🔹 مستحباتِ تغسیلِ میّت
🔸 مستحب است غاسل در سمتِ راستِ میّت باشد
🔹 تنشیفِ میّت
🔸 مکروهات غسلِ میّت
🔹 إقعاد میّت (نشاندنِ میّت) کراهت دارد
🔸 چیدن ناخن میت و شانه کردن موی میّت مکروه است
🔹 «کراهت» در کلام معصومین به چه معناست؟
🔸 آیا ترک «مکروه» مستحب است و ترک مکروه، «مستحب» است؟ نظر متقدمین چه تفاوتی در این زمینه با متأخرین دارد؟
🔹 نظر شیخ طوسی(ره) در مورد کراهتِ تعدّدِ زوجات
🔸 خِتان در طواف شرط است
🔹 اگر میّت مختون نباشد، آیا خِتان او لازم است؟
🔸 تغسیلِ مخالفین مکروه است
🔹 روایتی در موردِ نواصب
#فقه
#تدریس_شرایع
@Nardebane_feghahat
4_5818798130430218533.mp3
8.3M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الطهارة» 62
🔸 قطعههای واجبِ کفن
🔹 کفن به حریر جایز نیست
🔸 تحنیطِ میّت
🔹 برخی به مرحوم سلّار نسبت دادهاند که ایشان تحنیط را مستحب میدانسته (نه واجب) ولی در مفتاح الکرامة این نسبت مورد انکار قرار گرفته است
🔸 اگر میّت در حال احرام باشد، وجوب تحنیط در مورد او ساقط است
🔹 تعطّر برای سه دسته در حالِ حیاتشان ممنوع است
🔸 تلبیه برای مُحرم مانند تکبیرة الإحرام برای مصلّی است
🔹 توضیحی پیرامون شخصیت شهید اول و شهید ثانی
🔸 علامه امینی(ره) در کتاب شهدای فضیلت فرموده که ۴۰ نفر قبل از شهید اول شهید شدند، اما به ایشان به جهت عظمتش «شهید اول» گفتند
🔹 ماجرای شهادت شهیدِ اول
🔸 چرا لمعه معروف به «لمعه دمشقیه» شده؟
🔹 ماجرای «محمد یالوشی» و «شهید اول»
🔸 معرفیِ «کتاب جواهر الکلام فی ثوبه الجدید»
🔹 معرفیِ کتاب «بحوث في علم الأصول- تقریرات آیت الله شاهرودی از مرحوم صدر»
#فقه
#تدریس_شرایع
@Nardebane_feghahat
✔️ «نَمَط»: پارچه پشمى است كه در آن خطهاى مخالف با رنگ پارچه وجود دارد، آن را بر روى تمام اقطاع كفن قرار مىدهند.
📚 عناوین الاحکام، ترجمه وشرح متن لمعه، ذهنی تهرانی، سید محمد جواد ج1 ص67
#فقه
@Nardebane_feghahat
4_5818798130430218623.mp3
7.66M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الطهارة» 63
🔸 غاسل مستحب است قبل از تکفین، غسل مسّ میّت انجام دهد
🔹 مستحبات در کفن
🔸 قطعههای دیگرِ کفن
🔹 سرماییبودنِ امام سجاد (علیهالسلام)
🔸 آیا عمامه سیاه برای بنیالعباس بوده است؟
ائمه(علیهمالسلام) با عمامه سفید در نماز حاضر میشدند
🔹 کیفیت بستنِ عمامه برای میّت
🔸 مستحبات کفن مرد و زن
🔹 پارچه «نمط»
🔸 وجه تسمیه «خمر» و «خِمار»
#فقه
#تدریس_شرایع
@Nardebane_feghahat
✳️ #زینالعابدین_و_سرما (1)
🔹 عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ الْوَشَّاءِ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ الرِّضَا(ع) قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ كَانَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ (ع) يَلْبَسُ فِي الشِّتَاءِ الْخَزَّ وَ الْمِطْرَفَ الْخَزَّ وَ الْقَلَنْسُوَةَ الْخَزَّ فَيَشْتُو فِيهِ وَ يَبِيعُ الْمِطْرَفَ فِي الصَّيْفِ وَ يَتَصَدَّقُ بِثَمَنِهِ ثُمَّ يَقُولُ- مَنْ حَرَّمَ زِينَةَ اللَّهِ الَّتِي أَخْرَجَ لِعِبادِهِ وَ الطَّيِّباتِ مِنَ الرِّزْقِ.
📚 الكافي، الشيخ الكليني ج6 ص451
@Nardebane_feghahat
✳️ #زینالعابدین_و_سرما (2)
🔸 العدة، عن سهل، عن البزنطي، عن أبيالحسن الرضا(ع) قال: كان علي بن الحسين (صلوات الله عليهما) يلبس الجبة الخز بخمسين ديناراً و المطرف الخز بخمسين ديناراً.
📚 بحار الأنوار، العلامة المجلسي ج46 ص106
@Nardebane_feghahat
✳️ #زینالعابدین_و_سرما (3)
🔸 قال الإمام جعفر بن محمد الصادق (عليه السلام): «كَانَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ صلوات الله عليه رَجُلًا صَرِداً(۱) لَا تُدْفِئُهُ فِرَاءُ الْحِجَازِ»(۲)
🔹 «و رُوِيَ أَنَّهُ (عليه السلام) كَانَ صَرِداً، فَكَانَ يَلْبَسُ الْخَزَّ(۳) فِي الشِّتَاءِ، وَ يُشْتَرَى لَهُ الثَّوْبُ بِأَلْفِ دِرْهَمٍ أَوْ بِخَمْسِ مِائَةِ دِرْهَمٍ، فَإِذَا خَرَجَ الشِّتَاءُ تَصَدَّقَ بِهِ(۴)»
۱. الصَرِد بفتح الصاد و كسر الراء المهملة: من يجد البرد سريعاً و لا يطيقه، و يقال أيضاً لمن يتحمل البرد و يقوي عليه، فهو من الأضداد، انظر: مجمع البحرين 3/ 85، للعلامة فخر الدين بن محمد الطريحي
۲. الكافي، 3 /397، للشيخ أبي جعفر محمد بن يعقوب بن إسحاق الكُليني.
۳. الخز : نوع من أنواع الثياب تنسج من صوف و إبريسم.
۴. دعائم الإسلام 2 /156، لأبي حنيفة النعمان المغربي
@Nardebane_feghahat
4_5821080330022424183.mp3
8.54M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الطهارة» 64
🔸 توضیحی پیرامون سهل بن زیاد
🔹 «کتان» کفنِ بنیاسرائیل است و «قُطن» کفن امت پیغمبر(صلی الله علیه و آله)
🔸 توضیحی پیرامون أبیخدیجه (سالم بن مُکْرَم) / نظر مرحوم خویی(ره) و آیت الله شبیری زنجانی(مدظله) در موردِ او
🔹 نوشتنِ اسمِ میّت بر کفن
🔸 امام صادق(علیهالسلام) و کفنِ فرزندش اسماعیل
🔹 وحید بهبهانی و هلال ماه شوال!
🔸وحید بهبهانی سه ماجرا را به اخباریین نسبت میدهد که بعید است بزرگانِ اخباری به برخی از اینگونه امور اعتقاد داشته باشند
🔹 نوشتن جوشن کبیر، جوشن صغیر، زیارت عاشورا، حدیث سلسلة الذهب با سند آن بر روی کفن
🔸 جُنّه سپر، سَهْم تير، و قوس کمان
🔹 زره ابیالفضل العباس(علیهالسلام)
🔸 مراد از جوشن چیست؟
🔹 وصیت مرحوم بروجردی (ره) مبنی بر آغشته کردن محاسن خود با تربت حسینیه
🔸 گذاشتن عقیق در دهان میّت، دلیل شرعی ندارد
🔹 کلامِ سید بن طاووس در این زمینه (در مورد جدّ بزرگوارش)
🔸 کفنِ امام کاظم (علیهالسلام)
🔹 نوشتنِ نام ائمه (علیهم السلام) بر کفن
🔸 آیا نوشتن اموری که در روایات نیامده، بر کفن بدعت نیست؟
#فقه
#تدریس_شرایع
@Nardebane_feghahat
✔️ #عقیق_در_دهان_میت
🔹 على أنه قد يستأنس له بما حكاه في البحار نقلاً عن فلاح السائل إلى أن قال: «و كان جدي ورام بن أبي فارس (قدس الله جل جلاله روحه) -و هو ممن يُقتدىٰ بفعله- قد أوصى أن يجعل في فمه بعد وفاته فصّ عقيق ، عليه أسماء أئمته(ع)، فنقشت أنا فصاً عقيقاً عليه الله ربي و محمد نبيي و علي و سميت الأئمة (عليهمالسلام) أئمتي و وسيلتي، و أوصيت أن يجعل في فمي بعد الموت ليكون جواب الملكين عند المسائلة في القبر سهلاً إن شاء الله»
📚 جواهر الكلام، النجفي الجواهري، الشيخ محمد حسن ج4 ص226
#فقه
@Nardebane_feghahat