eitaa logo
نردبان فقاهت
5.5هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
51 ویدیو
93 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5976344153687068261.pdf
426.3K
✔️ فایل روایات «کتاب الحجة» باب مولد ابی عبدالله جعفر بن محمد الصادق (علیه السلام)
4_5976344153687068262.mp3
6.67M
✔️ ◾️ باب مولد ابی عبدالله جعفر بن محمد الصادق (علیه السلام) 1 🎤 رضا حسینی @Merghat_Al_Akhbar313
✔️ محدث نوری (رضوان الله علیه) از قولِ مرحوم ملاصالح مازندرانی می‌نویسد: 🔹 من حجّت بر طالبان علم هستم، چون کسی از من فقیرتر نبود و برخی اوقاتی جز نور مستراح نوری نداشتم (که مطالعه کنم) 🔸 ذهن و حافظه‌ام از همه بدتر بود، طوری که گاهی مسیر منزلم را گم می‌کردم و اسمِ بچه‌هایم را فراموش می‌کردم. 🔹 سی سال از عمرم گذشته بود که به آموختن الفبا مشغول شدم. بسیار تلاش کردم تا خدا آن‌چه را دارم به من عطا کرد. 📚 خاتمه مستدرک‌الوسائل، ج2 ص197 @Nardebane_feghahat
4_5985429276533460669.mp3
6.35M
✔️ ◾️ باب مولد ابی عبدالله جعفر بن محمد الصادق (علیه السلام) 2 🔸 آتش‌زدن خانه امام صادق(علیه‌السلام) 🔹 ماجرای رُفَیْد و یزید بن هبیرة 🎤 رضا حسینی @Merghat_Al_Akhbar313
4_5985429276533460682.mp3
6.46M
✔️ ◾️ باب مولد ابی عبدالله جعفر بن محمد الصادق (علیه السلام) 3 🔸 خزائن أرض در اختیارِ امام (علیه‌السلام) 🔹 «قول» أعم از کلام است 🔸 ماجرایِ همسایه ابوبصیر 🎤 رضا حسینی @Merghat_Al_Akhbar313
4_5985429276533460683.mp3
6.88M
✔️ ◾️ باب مولد ابی عبدالله جعفر بن محمد الصادق (علیه السلام) 4 🔸 خدعه و مکرِ منصور 🔹 وجه تسمیه منصور عباسی به دوانیقی (دوانقی) 🔸 تکفین امام صادق(علیه‌السلام) 🎤 رضا حسینی @Merghat_Al_Akhbar313
4_5985566706896997742.mp3
7M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الطهارة» 81 🔹 «علی الأظهر» یعنی علی ما یستظهر من الروایات 🔸 سید مرتضی «اجزاء ما لا تحلّه الحیاة کلب» را پاک می‌داند 🔹 چه دلیلی برای سید مرتضی ذکر کرده‌اند؟ 🔸 برخی از فقها، اجزاء لا تحلّه الحیاة کافر را پاک دانسته‌اند و حتی برخی «نجاستِ کافر» را قبول ندارند 🔹 غسل مسّ میّت حلقه‌ مفقوده‌ای بوده که در اینجا ذکر شده 🔸 برخی قول به استحباب در مورد غسل مسّ میّت را به سید مرتضی نسبت داده‌اند 🔹 در چه صورتی غسل مسّ میّت واجب است؟ 🔸 سرد شدنِ بدنِ میّت در صورتی موجب غسل مسّ میت است که سردی ناشی از موت باشد @Nardebane_feghahat
▪️تعزية 🔹 نتقدم بالتعازي لساحة القداسة سيدنا و مولانا الحجة بن الحسن (صلوات الله عليه) بذكرى إستشهاد إمامنا جعفر بن محمد الصادق (صلوات الله عليه) @Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج فقه استاد محمدتقي شهيدی 99/06/23 🔹 «مصباح الشریعة» به قول مرحوم آقای بروجردی تألیفِ شیخ ابوالقاسم قُشیری رئیس متصوفه است و ربطی به امام صادق ندارد. آقای زنجانی در این جرعه‌ای از دریا جلد 3 نقل می‌کنند که من خودم بودم در مجلسی که آقای بروجردی بودند،‌ و مرحوم آقای خمینی هم بودند. یک کسی ظاهراً راجع به این روایت «العبودیة جوهرها الربوبیة» سؤال کرد. آقای بروجردی فرمود سندش کجاست؟ ایشان می‌گویند مرحوم آقای خمینی به آن بغل‌دستی گفت: «مصباح الشریعة». آن بغل‌دستی هم گفت: «مصباح الشریعة». آقای بروجردی گفت: بله شیخ ابوالقاسم قشیری رئیس متصوفه! @Nardebane_feghahat
🔹 فخر رازی در یک رباعیِ خیلی‌عالی می‌گوید: ترسم بروم عالم جان نادیده بیرون روم از جهان، جهان نادیده در عالمِ جان چون روم از عالمِ تن در عالمِ تن، عالمِ جان نادیده 🔸 می‌ترسم از این جهان بروم، اما جهان را ندیده باشم. مقصود این نیست‌ که این در و دیوار و زمین و کوه و دریا و ستاره را ندیده باشم، مقصود این است که می‌ترسم چشم دلم باز نشده باشد و روح جهان، مبدأ و آغاز جهان‌ و آن چیزی را که اسلام «ایمان» می‌گوید، درک نکرده باشم و از این‌ جهان بروم. می‌گوید: من که در «عالم تن»، «عالم جان» را ندیده‌ام، پس چگونه وقتی از عالمِ تن به عالمِ جان رفتم، آنجا را می‌توانم‌ ببینم؟ اینجا باید می‌دیدم که نتوانستم ببینم. [او در این رباعی] همین‌ آیه «و من کان فی هذه أعمی فهو فی الآخرة أعمی و أضل سبیلاً» را معنی می‌کند. 📚 انسان کامل، مطهری، مرتضی ج1 ص164 @Nardebane_feghahat
✔️ شوخیِ آیت الله بهجت(ره) به نقل از آیت الله شبیری زنجانی 📚 جرعه‌ای از دریا ج2 ص706 @Nardebane_feghahat
شرائع الاسلام 82.mp3
6.11M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الطهارة» 82 🔹 نجاست خون 🔹 هرچه نجس است، خوردنِ آن نیز حرام است اما هرچه أکل آن حرام باشد، نجس نیست (مانند تربت، سُموم، مالِ غیر) 🔸 خونِ ماهی، وزغ، مار نجس نیست، چون نفسِ سائله ندارند 🔸 کلب و خنزیر نجس هستند، حتّی اجزاء لا تحلّه الحیاة! 🔹 مقصود از کلب و خنزیر که نجس دانسته‌‌ شده‌ است، برّی است یا بحری؟ نظر ابن‌ادریس چیست؟ چه جوابی به این‌ادریس داده‌شده است؟ 🔸 تبادر، مانع اخذ به اطلاق است 🔹 اکثرِ عامّه، کلب و خنزیر را نجس‌ دانسته‌اند 🔸 اگر از مجامعت کلب با حیوانی دیگر، مولودی پدید آید، آیا نجس است؟ 🔹 شیخ انصاری در باب برائت در مورد «الأحکام تابعة للأسماء» سخن گفته است 🔸 اگر آن مولود - که از کلب و مثلا شاة بود- مشتبه گردید، «أصالة الطهارة + استصحاب عدم التذکیة» در مورد آن جاری می‌گردد 🔹 نظر شیخ انصاری در «استصحاب عدم التذکیة» با نظر مرحوم نراقی (استادِ شیخ) متفاوت است 🔸 برخی قائل به نجاست روباه، موش، خرگوش و وزغ هستند، لکن أظهر طهارت آن‌ها است 🔹 قول به نجاست «ثعلب» و «أرنب» به ابوالصلاح حلبی منسوب شده است @Nardebane_feghahat