eitaa logo
نردبان فقاهت
5.5هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
50 ویدیو
93 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
✔️ درس خارج فقه آیت الله سید احمد (حفظه الله تعالی) 1393/11/8 🔸...این نسخه جعفریات به نسخه رویانی هست که به اسماعیلی‌ها گفت «ملاحده» و لذا اسماعیلی‌ها ترورش کردند و عامّه به او گفتند «شهید رویانی» @Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج فقه آیت الله سید احمد (حفظه الله تعالی) 🔸 همين اسماعيلی­‌ها ترورهای مهمی را انجام دادند. دست به ترورشان خيلی خوب بود. يکی از افرادی را که ترور کردند همين «عبدالواحد بن اسماعيل رويانی» از فقهای شافعيه است. يکی از کارهای که ايشان کرد، گفت اصلاً اين اسماعيلی­‌ها شيعه هم نيستند، اين­‌ها ملاحده‌اند، اين­‌ها ملحدند. اين لقب «ملاحده» را هنوز در قائناتِ خودِ ما به اين­‌ها می­‌گویند. اصلاً بعدها ديگر نام اسماعيلي­‌ها شد «ملاحده». اصلاً مرادِ از «ملاحده» در کتبِ تاريخ، اسماعيلی­‌ها هستند. مبدعِ اين لقب «عبدالواحد بن اسماعيل رويانی» است. اين لقبِ ملحد را او به آن­ها داد، گفت {این‌ها} اصلاً دين ندارند، اين­ها مثلاً فرض کنيم مارکسيست‌اند، اصلاً ملحد هستند. در گلستان سعدی هم دارد که مرا با يکی از ملاحده بحثی افتاد. آنجا مرادش همین اسماعيلی­‌هاست. 🔹 لقبِ ملاحده مبدعش اين آقاست {یعنی رویانی}. آن­ها هم در مقابل، او را ترور کردند. به دست همين اسماعيلی­‌ها که اين لقب را برای آن­‌ها در آورد، ترور شد. ايشان راوی کتاب اشعثيات است. @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله سید احمد (مدظله العالی) 1394/8/13 🔸 منطقه مصر و جبال لبنان و حمص یا حلب هم در اختیار اسماعیلی‌ها بود. منطقه دروز هم در اختیار فاطمی‌ها بود، این‌ها حکومتشان در مصر بود و در دو سه نقطه افراد داشتند که کارهای تروریستی (غیله یا اغتیال) می‌کردند. در ایران هم این‌ها نفوذ داشتند، ولی نفوذ قوی پیدا نکردند، چون قلاع صعب العبور بود و نمی‌توانستند به آن برسند. @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله سید احمد (مدظله العالی): 🔹...«قال أخبرنا الامام الشهيد ابوالمحاسن عبدالواحد بن اسماعيل ابن احمد الرويانی» ايشان از او تعبير به «شهيد» کرده. به دست همين اسماعيلی ها {کشته شد}. اسماعيلی‌ها با خنجر ترور می کردند. ترور‌های حسن صباح خيلی معروف است. 🔸 می‌گویند اين آقا {یعنی عبدالواحد رویانی چون خلافتِ بغداد با اسماعیلی‌ها بد بود، به آنها لقب «ملاحده» داده. الآن هم در قاینات ما -هنوز که هنوزه- به آنها «ملاحده» می گویند. اين لقب «ملاحده» از زمان بنی عباس شروع شد. 🔹 در کتاب گلستان سعدی هم اگر آقايان يادشان باشد، یک قصه می‌گوید که «ما را با يکی از ملاحده بحثی افتاد» در گلستان سعدی. {منظور از ملاحده} همين اسماعيلی‌ها است، نه کسانی که منکر خدا هستند. اشتباه نشود. و لذا گفت ما با تو بحث نمی‌کنيم چون تو مدارک علمی‌ات غير از ما است، تو روايتی داری که من قبول ندارم. {منظور} همان روايت اسماعيلی هاست. 🔸 می‌گویند در تاريخ اولين کسی که لقب «ملحد» به اين‌ها {یعنی اسماعیلیه} داد، «ابوالمحاسن رويانی» بود. بعد هم او را کشتند. جزء اولين کسانی است که به دست خودِ فاطمی‌ها کشته شد، ترور شد... @Nardebane_feghahat
4_6017286565091348568.mp3
6.29M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الطهارة» 85 🔹 علمِ اجمالی و علمِ تفصیلی 🔸 احتیاط در شبهات محصوره 🔹 علم اجمالی منجّز است 🔸 علمِ اجمالی به وجودِ خمر در احد الإنائین 🔹 حرمت مخالفت قطعیه 🔸 وجوب موافقت قطعیه 🔹 جافٌ علی جاف، طاهرٌ بلا خلاف 🔸 برخورد ثوب و بدن انسان با «کلب و خنزیر و کافر» 🔹 المشروط عدمٌ عند عدم شرطه 🔸 اگر ازاله نجاست انجام نداد، و عمداً یا سهواً رفت و نماز خواند، اعاده لازم است؟ 🔹 طهارات ثلاث (وضو، غسل، تیمم) شرط واقعی است یا شرط ذکری؟ طهارت ثوب و بدن از نجاست چطور؟ @Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج فقه استاد محمدمهدی شب‌زنده‌دار 1398/06/24 🔸 مرحوم آیت الله مؤمن نقل می‌کردند از مرحوم امام که ایشان فرموده بودند اگر درس خارج می خواهید بروید، یا بیع بروید و یا طهارت. خود ایشان هم می بینیم که با آن روحیه انقلابی، بیع و طهارت و خلل در صلاة را فرموده‌اند. به دلیل اینکه این ابحاث از مباحث بسیار پر چالش هستند و نیرو افزایی را در مشارکین در بحث ایجاد می‌کند. @Nardebane_feghahat
✳️ دو پرسش از آیت الله سید علی میلانی ❓ آیا در دوره‌ای که شما شاگرد مرحوم آیت‌ﷲ سید محمد روحانی(ره) بودید نظرشان مبتنی بر انسداد بود؟ 🔹 بله. عوض نشده بود. ایشان مذاق‌شان به‌گونه‌ای بود که سعی می‌کردند نظرات آخوند را توجیه کنند و خیلی به آخوند اعتقاد داشتند. دوره درسی ایشان جمع و جورتر از آقای وحید بود. ❓آقای وحید که انفتاحی هستند؟ 🔸 بله ایشان حجیت خبر واحد را با سیره عقلائیه تمام می‌دانند. @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله شبیری زنجانی (مدظله العالی): 🔸 شیعه بودن حافظ در شیراز مثل سنّی بودنِ یک شخص در قم است که بعید و غیر عادی است. . 📚 جرعه‌ای از دریا ج2 ص300 @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله علوی بروجردی: 🔹 از آیت‌الله بروجردی نقل شده که گفته بودند: می‌خواهم فتوای شلتوت را در کفنم بگذارم؛ چون این کار در طول تاریخ محقّق نشد، حتی برای سید مرتضی هم میسّر نگشت. 📚 ما سمعتُ ممّن رأیتُ ج1 ص338 @Nardebane_feghahat
✔️ الإمام الخمینی: 🔸 و لو لا التقية لصار المذهب في معرض الزوال و الانقراض. 📚 الرسائل، الخميني، السيد روح الله ج2 ص185 @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله سید احمد (حفظه الله تعالی): 🔸 مستدرك 13/ 126: الشيخ المفيد في الروضة عن ابن أبى عمير عن الوليد بن صبيح الكابلى عن أبى عبد اللّه عليه السلام قال من سوّد اسمه في ديوان بنى شيصبان حشره اللّه يوم القيامة مسودّاً وجهه الخبر. 🔹 کتابی به اسم «الروضه» را ندیدم به شیخ مفید نسبت داده باشند. «روضه» یعنی کتابی مثل کشکول. مرحوم صاحب مستدرک هم در خاتمه چنین کتابی نقل نمی‌کند. در الذریعه هم همین‌طور. شیخ مفید اینجا، مفید ما نیست بلکه پدر جد شیخ بهایی است. «مفید» اصطلاحی است مثل: صاحب نظر. به فرزند شیخ طوسی هم «مفید ثانی» گفته می شود. @Nardebane_feghahat
🔸 ثم إن الظاهر عدم وجوب شي‌ء في المال ابتداء غير الزكاة والخمس، بل لا خلاف محقق أجده في غير الضغث بعد الضغث كما ستسمع الكلام فيه، للأصل والعموم والسيرة القطعية التي هي أقوى من الإجماع، بل يمكن دعوى الضرورة فيه، خصوصاً بعد ملاحظة ما ورد من النصوص في فرض الزكاة، وأنه لو علم الله عدم سد حاجة الفقراء بها لافترض غيرها، و نحوها مما سيمر عليك بعضها في تضاعيف المباحث. 📚 جواهر الكلام، النجفي الجواهري، الشيخ محمد حسن ج15 ص8 @Nardebane_feghahat