eitaa logo
نردبان فقاهت
5.5هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
50 ویدیو
93 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
✔️ نقل‌ شده که: سیبویه در لحظه احتضار، حسرت می‌خورد و با خود می‌گفت که: مِتُّ و فی قلبی شائبةٌ «حتی» أ هی اسمٌ أو حرفُ جرّ می‌میرم در حالی که در قلبم این ابهام و شائبه وجود دارد که آیا کلمه «حتی» اسم بود یا حرف جر! @Nardebane_feghahat
✔️ گفتگوی ابوحنیفه با امام کاظم (علیه‌السلام) وَ رُوِيَ‌: أَنَّهُ دَخَلَ أَبُو حَنِيفَةَ الْمَدِينَةَ وَ مَعَهُ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مُسْلِمٍ. فَقَالَ لَهُ: يَا أَبَا حَنِيفَةَ إِنَّ هَاهُنَا جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ مِنْ عُلَمَاءِ آلِ مُحَمَّدٍ فَاذْهَبْ بِنَا إِلَيْهِ نَقْتَبِسْ مِنْهُ عِلْماً. فَلَمَّا أَتَيَا إِذَا هُمَا بِجَمَاعَةٍ مِنْ عُلَمَاءِ شِيعَتِهِ يَنْتَظِرُونَ خُرُوجَهُ أَوْ دُخُولَهُمْ عَلَيْهِ فَبَيْنَمَا هُمْ كَذَلِكَ إِذْ خَرَجَ غُلَامٌ حَدَثٌ فَقَامَ النَّاسُ هَيْبَةً لَهُ فَالْتَفَتَ أَبُوحَنِيفَةَ فَقَالَ‌ يَا ابْنَ مُسْلِمٍ مَنْ هَذَا؟ قَالَ مُوسَى ابْنُهُ. قَالَ وَ اللَّهِ أُخْجِلُهُ بَيْنَ يَدَيْ شِيعَتِهِ قَالَ لَهُ لَنْ تَقْدِرَ عَلَى ذَلِكَ قَالَ وَ اللَّهِ لَأَفْعَلَنَّهُ ثُمَّ الْتَفَتَ إِلَى مُوسَى فَقَالَ يَا غُلَامُ أَيْنَ يَضَعُ الْغَرِيبُ فِي بَلْدَتِكُمْ هَذِهِ؟ قَالَ يَتَوَارَى خَلْفَ الْجِدَارِ وَ يَتَوَقَّى أَعْيُنَ الْجَارِ وَ شُطُوطَ الْأَنْهَارِ وَ مَسْقَطَ الثِّمَارِ وَ لَا يَسْتَقْبِلُ الْقِبْلَةَ وَ لَا يَسْتَدْبِرُهَا فَحِينَئِذٍ يَضَعُ حَيْثُ شَاءَ ثُمَّ قَالَ يَا غُلَامُ مِمَّنِ الْمَعْصِيَةُ؟ قَالَ يَا شَيْخُ لَا تَخْلُو مِنْ ثَلَاثٍ إِمَّا أَنْ تَكُونَ مِنَ اللَّهِ وَ لَيْسَ مِنَ الْعَبْدِ شَيْ‌ءٌ فَلَيْسَ لِلْحَكِيمِ أَنْ يَأْخُذَ عَبْدَهُ بِمَا لَمْ يَفْعَلْهُ وَ إِمَّا أَنْ تَكُونَ مِنَ الْعَبْدِ وَ مِنَ اللَّهِ وَ اللَّهُ أَقْوَى الشَّرِيكَيْنِ فَلَيْسَ لِلشَّرِيكِ الْأَكْبَرِ أَنْ يَأْخُذَ الشَّرِيكَ الْأَصْغَرَ بِذَنْبِهِ وَ إِمَّا أَنْ تَكُونَ مِنَ الْعَبْدِ وَ لَيْسَ مِنَ اللَّهِ شَيْ‌ءٌ فَإِنْ شَاءَ عَفَا وَ إِنْ شَاءَ عَاقَبَ قَالَ فَأَصَابَتْ أَبَا حَنِيفَةَ سَكْتَةٌ كَأَنَّمَا أُلْقِمَ فُوهُ الْحَجَرَ قَالَ فَقُلْتُ لَهُ أَلَمْ أَقُلْ لَكَ لَا تَتَعَرَّضْ لِأَوْلَادِ رَسُولِ اللَّهِ. 📚 الإحتجاج، الطبرسي، أبو منصور ج2 ص387 و 388 @Nardebane_feghahat
🔸(والدجاج) مثلث الدّال والفتح أشهر. 📚 الروضة البهية في شرح اللمعة الدمشقية، الشهید الثانی @Nardebane_feghahat
✔️ یکی از اماکنی که تخلی در آن مکروه است، «مواطن الهوام» می‌باشد. مرحوم آقا ضیاء عراقی(ره) نکته اصولی جالبی در ضمن این حکم بیان می‌کند که از نظر بسیاری از اهل‌فن مغفول مانده است. ایشان می‌فرماید: 🔸(و في مواطن الهوام) للمرسلة المجبورة، و إن كان أمر الجبر العملي في المستحبات و المكروهات- بعد احتمال التسامح في حقهم- مشكلا جداً، بخلافه في الواجبات و المحرّمات كما لا يخفى. 📚 شرح تبصرة المتعلمين، الشيخ آقا ضياء الدين العراقي ج1 ص150 @Nardebane_feghahat
4_5902050651214450427.mp3
2.38M
🎧 آقا ضیاء عراقی در لحظات احتضار برخاست و سه ساعت مقدمات انسداد را تدریس کرد و سپس از دنیا رفت 🎙 آیت الله مددی @Nardebane_feghahat
🔸 «ابوالعلاء معری» شبهه‌ای در مورد «دیه دست و قطع دست سارق» مطرح نموده و چنین سروده بود: یدٌ بخمسِ مئينَ عَسجداً وُدِيَتْ ما بالُها قُطِعَتْ فى رُبع دينار يعنى دستى كه ديه‌اش 500 دینار است، چطور می‌شود به خاطر سرقتِ ربع دینار قطع گردد؟! سید مرتضی در جواب او این بیت را سرود: عِزُّ الْاَمانةِ اَغلاها، و اَرخَصَها ذُلُّ الْخيانةِ فَافْهَمْ حكمةَ الْبارى بزرگیِ امانت، ارزش دست را زیاد کرد و ذلتِ خيانت، آن را ارزان و بى‌ارزش نمود، پس بفهم حکمت خداوند را. 🔹 جمله‌ای در مورد سید رضی و سید مرتضی از یکی از اساتید شنیدم که ذکر آن خالی از لطف نیست: «لولا الرضی لکان المرتضی أشعر الشعراء و لولا المرتضی لکان الرضی أفقه الفقهاء» ✍ رضا حسینی @Nardebane_feghahat
✔️ توفیقی شد که امشب در محضر کتاب «مفاتیح الشرائع- فیض کاشانی» باشم. نظر ایشان در مورد سنّ بلوغ دختران توجهم را جلب کرد. 🔸 ایشان می‌فرماید: «روایات وارده در تعیین سن بلوغ مختلف است. جمع بین آن‌ها ایجاب می‌کند بلوغ سنّی، نسبت به تکالیف مختلف، اختلاف داشته باشد، چنان‌که از احادیث وارد شده در مورد روزه به‌دست می‌آید بر دختر قبل از پایان سیزده سالگی روزه واجب نیست، مگر قبل از این سن، حیض شود. از روایات وارده در مورد حدود، نیز استفاده می‌شود که در نه سالگی، حدّ بر دختران جاری می‌شود. هم‌چنین روایاتی در باب وصیت، عتق و... دلالت دارد که از فرد ده‌ساله این امور صحیح است» ✍ رضا حسینی @Nardebane_feghahat
◾️ نتقدم إلى ساحة القداسة الإمام المهدي (عليه السلام وعجل الله فرجه الشريف) بأصدق التعازي و أحرها بمناسبة ذكرى استشهاد الخليفة الشرعي الثامن الإمام الرضا (عليه السلام) @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله مظاهری: 🔸 حقّ‌الناس مشکل است. وقتی سلمان فارسی استاندار مدائن بود، دیدند گريه می‌کند. به او گفتند آقا تو کسی هستی که درجۀ «منّا أهل البيت» گرفته‌ای! راوی می‌گويد از او پرسیدم چرا گريه می‌کني؟ گفت روايتی از پيغمبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله) يادم آمد و آن روايت ناراحتم کرده است. پيغمبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌) فرمودند: در روز قيامت گردنه‌هايی است و از اين گردنه‌ها نمی‌گذرند، مگر سبک باران: «إنّ فِي الآخِرَةِ عَقَبَةً لا يَقطَعُها إلّا المُخِفُّون‏» @Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج فقه آیت الله صانعی 1393/2/7 🔸 آيه شريفه «اوفوا بالعقود» يک عموم دارد و آن، نسبت به افراد عقود است و يک اطلاق دارد نسبت به خصوصيات عقد از ازمنه و امکنه است. بنابراين، آيه شريفه که مي‏گويد: ﴿يا ايها الذين آمنوا اوفوا بالعقود﴾ ، وفای به همه افراد عقد را مي‏گويد، منتها چون حکم روي طبيعت رفته، اطلاقش اقتضا مي‏کند که هر عقد در هر زمان و مکاني، حکم وجوب و لزوم وفا داشته باشد. 🔹 اگر دليلي آمد و زماني را خارج کرد، به اين باز مي‏گردد که مطلق، مقيد به غير آن زمان است و بقيه سر جاي خودش هست. مثلاً اگر در خيار حيوان براي مشتري گفت: «اوفوا بالعقود الا ثلاثة ايام» برای مشتری، يعني اين عقد در غير سه روز، اطلاقش باقي است و مقيد به غير سه روز است؛ يعني در غير اين سه روز به طبيعت عقد وفا کنيد. @Nardebane_feghahat
✳️ منظور از «اطلاق احوالی» در علم اصول چیست؟ ✔️ لحاظ شمول و سریان در مطلق به دو صورت است: 1⃣ لحاظ افراد، در جایی که معنا کلی و دارای افراد باشد. 2⃣ لحاظ احوال، در جایی که معنا جزئی باشد. 🔹 اطلاق احوالی در جایی است که برای معنای جزئی، احوال متفاوتی باشد. در این حالت اگر چه معنا دارای یک فرد می‌باشد، ولی این فرد حالات مختلفی دارد، مثل: حالت مرض یا سلامتی، و یا حالت سواره یا پیاده بودن که بر زید عارض می‌شود؛ بنابراین، لفظ زید به لحاظ این احوال، اطلاق دارد؛ یعنی قابلیت صدق بر هر یک از این حالات را دارد و اگر گفته شود: «اکرم زیدً»، اطلاق احوالی، تمام حالات او را در بر می‌گیرد. @Nardebane_feghahat
✔️ مرحوم آخوند خراسانی «الیقین» در «لا تنقض الیقین بالشک» را مطلق می‌داند (نه عام)، زیرا معتقد است که مفرد محلّیٰ به ألف و لام از الفاظ مطلق می‌باشد. @Nardebane_feghahat