✔️ «فرّاء» در بین کوفیین مانند «سیبویه» در بین بصریین است
🔹 قال الشاطبي (شارح الألفية):
فإن قيـل: أين الإجماع وقد خالف الفراء في المسألة، وهـو مـن الصـدر الأول الـذين لا ينعقـد إجمـاع دونهـم، لأنّه في الكوفيين نظير سيبويه في البصريين، ألا تری...
📚 المقاصد الشافیة ج1 ص40
@Nardebane_feghahat
4_5902197629290286758.pdf
230.7K
📚 «اســـم الفـعــل... إشكـال المفهـوم و المصطلـح»
✍ عامر فائل محمد بلحاف
#ادبیات
@Nardebane_feghahat
نردبان فقاهت
📚 «اســـم الفـعــل... إشكـال المفهـوم و المصطلـح» ✍ عامر فائل محمد بلحاف #ادبیات @Nardebane_fegh
✔️ برخی از نحویین اقسام کلمه را چهار مورد دانستهاند:
🔸 بعض النحاة جعل أقسام الكلم أربعة، حيث أضافوا إلى الاسم والفعل والحرف قسماً رابعاً و هو اسم الفعل.
#ادبیات
@Nardebane_feghahat
✔️ درس تفسیر آیت الله جوادی آملی
1398/12/24
🔹 سوره مبارکه «ضحی» و سوره «شرح» یک پیوند ناگسستنی باهم دارند؛ لذا در فقه با اینکه سخن از جواز یا عدم جواز، کراهت یا عدم کراهت قِران بین سورتین (نه قرآن!) قِران بین سورتین در فقه مطرح است که «أن یقرن بین السورتین» آیا جایز است یا نه؟ بر فرض جایز باشد، مکروه است یا نه؟ در جریان سوره «ضحی» و «شرح» چون پیوند ناگسستنی بین مطالب این دو سوره است سخن از آن است که اینها در قرائت به جای یک سوره این دو سوره باید خوانده بشود.
🔸 حالا حکمش فرض است یا نفل است و مانند آن، این را فقه باید بیان کند ولی این دو سوره را در نماز بعد از سوره مبارکه «حمد» یکجا باید خواند؛ چه اینکه سوره مبارکه: ﴿أَ لَمْ تَرَ کَیْفَ فَعَلَ رَبُّکَ بِأَصْحابِ الْفیلِ﴾ با سوره مبارکه: ﴿لِإیلافِ قُرَیْشٍ﴾ این دو سوره چون پیوند ناگسستنی با هم دارند در نماز بعد از سوره مبارکه «فاتحة الکتاب» با هم مطرح میشوند. احکامش فرضاً و نفلاً و مانند آن در فقه بیان شده، شعب فراوانی دارد.
@Nardebane_feghahat
4_5902512025191321783.mp3
9.1M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه چهل و پنجم» 133
🔹 نکتهای ادبی پیرامون «مسائل سبع»
🔸 «آمین بعد از حمد» مبطل است
🔹 اگر عبارتی که هممعنای آمین باشد، آورده شود مبطل است؟
🔸 چرا قید «بعد الحمد» را ذکر کرد؟
🔹 عامه روایاتی دارند که «آمین» بعد از حمد، فعلِ پیغمبر (صلیاللهعلیهوآله) بوده است
🔸 خیلی از مطالبی که در کتب نحوی آمده، متأثّر از نحو بصره است، نه نحو کوفه!
🔹 به فرّاء و جماعتی از کوفیین نسبت دادهاند که آنها بر خلاف بصریین، اقسام کلمه را چهارم مورد میدانند (اسم- فعل- حرف- اسم فعل)
🔸 اختلافنظر فقها در مورد «آمین»
🔹 حضرت (علیهالسلام) جواب راوی را نداد، بلکه جواب دیگری به او دادند!
🔸 موالات در قرائت
🔹 اگر در اثناء قرائت سکوت نماید (به نیت قطع- به غیر نیت قطع) تکلیف چیست؟
🔸 «ضحی» و «انشراح» دو سوره هستند یا یک سوره؟
🔹 تسبیحات اربعه (تغلیب در ادبیات)
🔸 جهر در موضع اخفات و بالعکس
🔹 اختلافاتی در کیفیت تسبیحات در رکعت سوم و چهارم
#فقه
#تدریس_شرایع
@Nardebane_feghahat
🔸 برخی از نحویین «لإیلاف قریش» (در سوره قریش) را متعلّق به «فجعلهم کعصف مأکول» (در سوره فیل) گرفتهاند.
#ادبیات
@Nardebane_feghahat
🔹 التاسع: تعمد قول "آمين" بعد تمام الفاتحة، إماماً كان أو مأموماً أو منفرداً، أخفت بها، أو جهر، فإنه مبطل إذا قصد الجزئية، أو لم يقصد به الدعاء، وإذا كان سهواً فلا بأس به، و كذا إذا كان تقية، بل قد يجب، وإذا تركه حينئذ أثم و صحت صلاته على الأظهر.
📚 منهاج الصالحين - السيد الخوئي - ج1 ص١٩٣
@Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی(ره) فرمود که: صاحب جواهر در فقه به زانوی من هم نمیرسد...
📚 سینای معرفت ص201 و 202 (به نقل از مرحوم میرزا کاظم قاروبی تبریزی)
@Nardebane_feghahat
✔️ امام خمینی:
🔸 اينجانب معتقد به فقه سنتى و اجتهاد جواهرى هستم و تخلّف از آن را جايز نمىدانم.
🔹 اجتهاد به همان سبك صحيح است ولى اين بدان معنا نيست كه فقه اسلام پويا نيست، زمان و مكان دو عنصر تعيينكننده در اجتهادند. مسئلهاى كه در قديم داراى حكمى بوده است به ظاهر همان مسأله در روابط حاكم بر سیاست و اجتماع و اقتصاد و یک نظام ممکن است حکم جدیدى پیدا کند، بدان معنا که با شناخت دقیق روابط اقتصادى و اجتماعى و سیاسى همان موضوع اول که از نظر ظاهر با قدیم فرقى نکرده است، واقعاً موضوع جدیدى شده است که قهراً حکم جدیدى مىطلبد. مجتهد باید به مسائل زمان خود احاطه داشته باشد.
📚 صحیفه نور، امام خمینی، روح الله ج21 ص98
@Nardebane_feghahat
4_5913367417593008198.mp3
3.69M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه چهل و ششم» 134
🔹 سورههای عزائم در نوافل
🔸 معوّذتان (سوره فلق و ناس) از قرآن است؟
🔹 ابنمسعود و معوذتین
🔹 آیت الله سید محمد صدر قرائت سوره فلق و ناس را در نماز واجب جایز نمیداند
🔸 در نقدها باید انصاف را رعایت کنیم
#فقه
#تدریس_شرایع
@Nardebane_feghahat
▪️تعزية
✔️ نقدّم إلى مقام صاحب العصر و الزمان (صلوات الله عليه) و إلى مراجع الدين العدول و إلى متابعيها الكرام بأحر التعازي والمواساة بمناسبة ذكرى استشهاد راهب آل محمد إمامنا و سيدنا كاظم الغيظ موسى بن جعفر (صلوات الله عليه و لعن الله قاتلیه)
@Nardebane_feghahat
4_5917833019644712145.mp3
9.2M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه چهل و هفتم» 135
🔸 توضیحی پیرامون «رکوع» و «رکعت»
🔹 الکسوف للشمس و الخسوف للقمر
🔸 کسوف و خسوف: «إذا اجتمعا افترقا و اذا افترقا إجتمعا»
🔹 «زیادتِ رکوع» مبطل است، زیرا رکوع رکن است
🔸 مراد از انحناء در رکوع
🔹 غیر مستوی الخلقة باید رجوع به مستوی الخلقة نماید
🔸 اگر کسی خلقتاً منحنی بود یا بعداً در اثر حادثهای چنین شد، چطور رکوع انجام دهد؟
🔹 طمأنینه در رکوع
🔸 فرقِ طمأنینه و استقرار
🔹 طمأنینه و استقرار: «إذا اجتمعا افترقا و اذا افترقا إجتمعا»
🔸 شیخ طوسی(ره) طمأنینه را رکن میداند
🔹 مصنّف(ره) در عبارت خود طریق اولویّت گرفته
🔸 «استطاعت» برای حج شرط وجوب است، اما «قطع مسافت» شرط واجب است
🔹 فرقی مهم بین «مقدمه واجب» با «مقدمه وجوب»
🔸 چرا اصولیین «مقدمه وجوب» را از بحثِ «ملازمه بین مقدمه و ذی المقدمه» خارج کردهاند؟
🔹 «الطبیعة تتحقّق بوجود أیّ فرد ما»
🔸 آیا هر ذکری در رکوع کفایت میکند یا حتما باید تسبیح گفته شود؟ (قائلین دو قول و بیانِ ادله آنها)
🔹 آیا تکبیر قبل از رکوع واجب است؟ (دو قول و بیان ادله)
#فقه
#تدریس_شرایع
@Nardebane_feghahat