eitaa logo
نردبان فقاهت
5.5هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
50 ویدیو
93 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ (1) ✔️ آیت الله سید احمد مددی (حفظه‌الله‌تعالی): 🔹 «جابر بن حیّان» وجودش خیالی است و وجود واقعی ندارد. شاید اکنون ده‌ها کتاب در کتابخانه‌های معتبر دنیا به اسم «جابر» موجود باشد که چاپ شده‌اند. کتاب مختار اسرار جابر بن حیّان نیز وجود دارد که به طور مختصر نسخه‌ها را وصف کرده است و در کتابخانه بریتانیا و جاهای دیگر نگهداری می‌شود. با تحقیق تاریخی معلوم می‌شود که هیچ یک از اینها وجود خارجی ندارد و چون در گذشته «تعبّد» حاکم بوده و مردم تعصّب دینیِ شدید داشته و گمان می‌کرده‌اند که در صورت خارج‌شدن از چهارچوبِ مرسوم، متّهم به کفر می‌شوند (مثلاً معروف است که «من تمنطق فقد تزندق») چنین شخصیت‌هایی را جعل کرده‌اند. @Nardebane_feghahat
✳️ ملاحظه شرایط زمانی و مکانی در «استنباط» لازم است ✔️ استاد سیدمصطفی محقق داماد: 🔸 خدا همه‌ی بزرگان گذشته را رحمت کند. یادم می‌آید همراه مرحوم والدمان در یک مهمانی بودیم. دیدم که خربزه آوردند، پذیرایی می‌کردند. شیخی در مجلس بود، خربزه می‌خورد و به پشت دستش نگاه می‌کرد. دوباره یک قاچ دیگر می‌خورد و به پشت دستش، نگاه می‌کرد! 🔸 مرحوم والد ما به آن شیخ گفت که: من می‌فهمم برای چه این کار را می‌کنی! بعد {والد ما} خندید و گفت: تو چقدر ساده‌ای آ شیخ! تو به آن روایتی عمل می‌کنی که یک روزی پیغمبر داشتند خربزه می‌خوردند، یکی دو تا قاچ خوردند دیگر نخوردند. سپس پیغمبر به شوخی گفتند هرکسی خربزه می‌خورد به پشت دستش نگاه کند. تو خیال می‌کنی این کار مستحب است؟! پیغمبر می‌خواهد این را بگوید که آدم زیاد بخورد چاق می‌شود. تو حالا یک قاچ می‌خوری هی نگاه می‌کنی پشت دستت، این چه جور روایت فهمیدن است؟! 🔹 باید روی خبر استنباط کرد که این برای چه صادرشده و کجا صادرشده؟ چگونه صادرشده؟ چرا گفته‌شده؟ در مقدمه چه بوده؟ مؤخره‌اش چه بوده است؟ این را «استنباط» می‌گویند. شرایط زمانی و مکانی را ببیند. @Nardebane_feghahat
✔️ تحیّر و شیفتگی جناب سید علی قاضی نسبت به حضرت سیدالشهدا (علیه‌السلام) @Nardebane_feghahat
4_5951546898010608703.mp3
2.35M
توصیه‌ی قابلِ تأمّلِ «آیت الله جوادی آملی» خطاب به طلاب و حوزه‌های علمیه @Nardebane_feghahat
✔️ درس اخلاق آیت الله مظاهری 91/02/13 🔸 «إنَّ الصَّلاة تنهى عن الفحشاء والمنكر و لذکر الله أکبر» من خيال می‌کنم که اين «و لذکر الله أکبر من الصلاة» نيست، بلکه «و لذکر الله أکبر من أن يوصف» است و عطف بيان براي «إنَّ الصَّلاة تنهى عن الفحشاء والمنكر» است. يعني نماز بالاترين ذکرالله است و بزرگتر از اينست که توصيف شود... @Nardebane_feghahat
نظر اشاعره، معتزله و شیعه در مورد جبر و اختیار ✔️ درس خارج اصول استاد محمد تقی شهيدی 99/01/25 🔸 اشاعره قائل به جبر، معتزله قائل به تفویض و شیعه طبق هدایت اهل بیت (علیهم‌السلام) قائل به امر بین الأمرین بوده‌اند. @Nardebane_feghahat
✔️ اهتمام امام خمینی به مرحوم شیخ حسین حلّی ✳️ (12) ✔️ آیت الله مصطفی اشرفی شاهرودی: 🔸 یادم است یک مرتبه مرحوم امام خمینی مریض شده بودند. با بعضی از دوستان خدمت ایشان رفتیم. سؤال کردیم: «آقا! علتش چیست که شما اینجا زیاد مریض میشوید؟» ایشان فرمود: «من در جوانی به تب‌مالت مبتلا شده بودم. مثل اینکه همان گاهی برمی‌گردد و مرا رنج می‌دهد.» بعد به ایشان عرض کردم: «آقا! این منزل‌ها و هوای بد نجف و گرما از یک طرف و کثیف‌بودن هوای نجف از یک طرف دیگر آزار می‌دهد. بهتر است اگر می‌شود در کوفه یک منزل برای شما اجاره کنند، اقلاً آنجا هوایش بهتر و فضای بیشتر و بهتر و بزرگ است.» ایشان فرمود: «وقتی یک شخصیت مثل حاج شیخ حسین حلی در این شرایط زندگی می‌کند من چطور بروم در کوفه خانه بگیرم و زندگی کنم؟!» مرحوم امام به آقای حاج شیخ حسین حلی خیلی اهتمام داشت. @Nardebane_feghahat
✳️ (13) ✔️ آیت الله مصطفی اشرفی شاهرودی: 🔹 مرحوم آقای حلّی هم گاهی در درس می‌فرمود: «بی‌جهت نیست که کاشف‌الغطاء گفته: أنا أفقه الفقها» این جمله‌ی کاشف‌الغطاء را گاهی از ایشان می‌شنیدم. 🔸 ایشان صبح‌ها «طهارت» می‌گفت و بعد از ظهرها «بیع»در کدام یک از علوم قوی‌تر بود و تضلّع بیشتری داشت؟ 🔹 برای من روشن بود که ایشان یک اصولیِ قهّار است. بر مبانیِ میرزای نائینی خیلی مسلّط بود و به همین مکتب میرزای نائینی خیلی گرایش داشت. @Nardebane_feghahat
✳️ (14) ✔️ نظر مرحوم شیخ حسین حلّی(ره) در مورد علم رجال 📚 الإجتهاد و التقليد ص130 @Nardebane_feghahat
✅ مرحوم شیخ حسین حلی به رجال اعتنا نداشت/ از زمان شیخ انصاری «رجال» در حوزه نجف، منسی شده بود/ مرحوم خویی رجال را در نجف زنده کرد ✳️ (15) ✔️ آیت الله مصطفی اشرفی شاهرودی: 🔸 «مرحوم شیخ حسین حلّی» به هیچ وجه دنبال مباحث رجال نبود. همان‌طور که معروف است مرحوم آقای میرزای نائینی فرموده بود: «تشکیک در اسناد کافی از ضعفِ طرف است» این دسته از آقایان اعتمادِ زیادی به کتب اربعه داشتند و خیلی دنبالِ علم رجال نبودند. 🔹 مخصوصاً از زمان شیخ انصاری (رضوان‌ الله تعالی علیه) به این‌طرف، بحث رجال در حوزه علمیه نجف تقریباً منسی شده بود. این مرحوم آیت‌الله‌ خویی بود که بحث رجال را در نجف زنده کرد. خلاصه آقای حاج شیخ حسین حلی در درسش دنبالِ بحث رجال نبود. @Nardebane_feghahat
4_5956404523202254559.pdf
419.7K
📚 «مفهوم عوام در ادبیات دینی ما» ✍ استاد رسول جعفریان @Nardebane_feghahat
✔️ استاد سید محمد طباطبایی یزدی: 🔸 آقا شیخ محمد حسین کاشف‌الغطاء و آقا شیخ احمد کاشف‌الغطاء که از فقها و نامداران عصر خودشان بودند، از شاگردان مرحوم سید (صاحب عروه) بودند، نقش مهمی در زندگی و حیات علمی سید داشتند. 🔹 شیخ احمد کاشف الغطاء برادر بزرگتر شیخ محمدحسین بود و از جنبه‌های فقهی أقویٰ از برادرشان شیخ محمدحسین بودند و در نامه‌های سیّد (صاحب عروه) هست که ایشان نظرشان این بود بعد از خودشان «شیخ احمد» را برای مرجعیت معرفی کنند. 🔸 عباراتی که مرحوم شیخ محمدحسین کاشف‌الغطاء راجع به استادشان دارند بسیار جالب است. از مرحوم صاحب عروه با عباراتی چون «سیّدنا و أستادنا و مولانا الأستاد الأعظم» یاد می‌کند. همچنین شیخ محمدحسین در مسافرتی که به خارج از عراق داشتند، نامه‌ای برای مرحوم سید می‌نویسند که خواندنی است. در امضاء نامه آمده: «عبدك محمد حسین آل کاشف الغطاء» @Nardebane_feghahat