✳️ #مرحوم_آیتالله_میلانی (9)
✔️ حجت الإسلام و المسلمین دکتر افتخارزاده:
🔹 اسـتاندار خراسـان و همچنین رئیــس ساواک خدمــت آیــت الله میلانی آمدنـد و عـرض کردنـد: حضـرت آیـتالله! خــوب اســت کــه شــما امســال بــا شــاه ملاقات کنید. اگــر شــما مایـل نیسـتید کـه همـراه آقایـان علمـا در حـرم بـا شـاه ملاقات کنیـد، مـا حاضریـم شـاه را بـه منـزل شـما بیاوریـم. بهتر اسـت که دیـدار شـما و شـاه صـورت بگیـرد.
🔸 رئیـس سـاواک بـه ایشـان مـیگویـد: ببخشـید آقـا! اگـر شـما بـا شـاه ملاقات نداشـته باشـید، میترســم کــه برای شما گران تمام شود!
🔹 مرحوم آقای میلانی در جـواب میفرماینـد: «شـما چـه کسـی را تهدیـد مـیکنیـد؟ آیـا میلانی را تهدیـد میکنید؟ میلانی، میلانی است، هـر جـایِ عالَم کـه بـرود. شما فکـر خودتان باشـید کـه هـر کجـا میروید، شـاه باشـید!»
@Nardebane_feghahat
✳️ #قاعده_میسور (5)
🔹 مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ بِإِسْنَادِهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ مَهْزِيَارَ قَالَ كَتَبَ إِلَيْهِ عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ الْحُصَيْنِيُّ أَنَّ ابْنَ عَمِّي أَوْصَى أَنْ يُحَجَّ عَنْهُ بِخَمْسَةَ عَشَرَ دِينَاراً فِي كُلِّ سَنَةٍ وَ لَيْسَ يَكْفِي مَا تَأْمُرُ فِي ذَلِكَ؟ فَكَتَبَ(ع): يَجْعَلُ حَجَّتَيْنِ فِي حَجَّةٍ فَإِنَّ اللَّهَ تَعَالَى عَالِمٌ بِذَلِكَ.
📚 وسائل الشيعة، الشيخ حرّ العاملي ج8 ص119
وَ بِهَذَا الْإِسْنَادِ قَالَ وَ كَتَبْتُ إِلَيْهِ ع إِنَّ مَوْلَاكَ عَلِيَّ بْنَ مَهْزِيَارَ أَوْصَى أَنْ يُحَجَّ عَنْهُ مِنْ ضَيْعَةٍ صَيَّرَ رُبُعَهَا لَكَ فِي كُلِّ سَنَةٍ حَجَّةً إِلَى عِشْرِينَ دِينَاراً وَ إِنَّهُ قَدِ انْقَطَعَ طَرِيقُ الْبَصْرَةِ فَتَضَاعَفَ الْمُؤَنُ (مخارج چند برابر شده است) عَلَى النَّاسِ فَلَيْسَ يَكْتَفُونَ بِعِشْرِينَ دِينَاراً وَ كَذَلِكَ أَوْصَى عِدَّةٌ مِنْ مَوَالِيكَ فِي حِجَجِهِمْ فَكَتَبَ(ع): يُجْعَلُ ثَلَاثُ حِجَجٍ حَجَّتَيْنِ إِنْ شَاءَاللَّهُ.
📚 وسائل الشيعة، الشيخ حرّ العاملي ج8 ص120
#فقه
#اصول
#قواعد_فقهیه
@Nardebane_feghahat
✳️ #مرحوم_آیتالله_میلانی (10)
🔹 مرحوم آقای میلانی بـه منظـور جلوگیری از اجـرای حکـم اعـدام آیـتالله خمینـی بـه تهـران رفتنـد و همـراه مراجـع قـم (آیـتالله شــریعتمداری و آیــتالله گلپایگانــی و آیــتالله مرعشــی نجفـی) حـدود چهل روز تحصـّن کردنـد. آقایـان نوشـتند که ایشـان از مراجـع اسـت تـا شـاه از اعـدام ایشـان صرفنظر کنـد.
@Nardebane_feghahat
نردبان فقاهت
✳️ #مرحوم_آیتالله_میلانی (10) 🔹 مرحوم آقای میلانی بـه منظـور جلوگیری از اجـرای حکـم اعـدام آیـتال
✳️ #مرحوم_آیتالله_میلانی (11)
✔️ حجت الإسلام و المسلمین رجایی خراسانی:
🔹 مرحـوم شـیخ احمـد کافـی بـالای کرسـی رفـت و بـا صـدای بلنـد گفـت: «یابنالحسـن! تنهـا هسـتیم، بـه داد مـا بـرس ای فریـادرس!» صـدای ضجّـه طلبههـا بلنـد شـد و سـخت گریسـتند.
🔸 چیـزی نگذشـته بـود کـه آقـای میلانی عـازم تهـران شــدند تــا از اعدام حاج آقا روحالله پیشگیری کنند. در قانـون اساسـی ایـران، مجتهـد و مرجـع تقلیـد مصونیّت داشت.
@Nardebane_feghahat
✳️ #قاعده_میسور (6)
✔️ درس خارج اصول استاد سید کاظم مصطفوی
96/01/29
🔹 اگر وحدتِ مطلوب ثابت باشد زمینه برای قاعده میسور وجود ندارد. این یک شرطِ مقدماتی برای قاعده میسور به شمار میرود {البته اگر قاعده میسور را قبول داشته باشیم}...
#فقه
#اصول
#قواعد_فقهیه
@Nardebane_feghahat
❓اگر وصی برخی از موارد وصیت را فراموش کرد، وظیفه چیست؟
✔️ درس خارج فقه آیتالله جوادی آملی
1401/02/31
🔹 وسائل، جلد 19، صفحه 393 «بَابُ أَنَّ الْوَصِیَّ إِذَا نَسِیَ بَعْضَ مَصَارِفِ الْوَصِیَّةِ صَرَفَ ذَلِکَ الْمَبْلَغُ فِی الْبِرِّ» یا «صُرِفَ ذَلِکَ الْمَبْلَغُ فِی الْبِرِّ»، پس {در این صورت} وصیت، صحیح است و راهش در وجوهِ خیر است.
🔸 این روایت را مرحوم شیخ طوسی «بِإِسْنَادِهِ عَنْ سَهْلِ بْنِ زِیَادٍ» حالا گذشته از اینکه سهل «أمره سهل»، عمده آن محمد بن ریّان است که تصحیح نشده است.
🔹 محمد بن ریّان میگوید که در این مکاتبه من نامهای را خدمت ابیالحسن امام کاظم (سلام الله علیه) -ابیالحسن مطلق امام کاظم است- نوشتم «أَسْأَلُهُ عَنْ إِنْسَانٍ أَوْصَی بِوَصِیَّةٍ» وصیتکننده وصیتش تام بود هیچ چیزی را از قلم نینداخت امّا «فَلَمْ یَحْفَظِ الْوَصِیُّ إِلَّا بَاباً وَاحِداً مِنْهَا» گفت در این هفت هشت چیز صرف بکنید، این هم فقط یکیاش یادش مانده، چه کار بکند؟ «إِلَّا بَاباً وَاحِداً مِنْهَا کَیْفَ یَصْنَعُ فِی الْبَاقِی» که یادش رفته؟ «فَوَقَّعَ(ع)» توقیع مبارک صادر شد که «الْأَبْوَابُ الْبَاقِیَةُ» که یادش رفته «اجْعَلْهَا فِی الْبِرِّ» آن یکی که یادش هست. خوب است آن بقیه را هم در راه خیر صرف بکند. این مال مجهول المصرف که معیّن است ولی شخص یادش رفته {لذا} در راه خیر صرف بکند.
#فقه
@Nardebane_feghahat
✳️ مرحوم اصفهانی برای این که ببیند آیا باب مفاعله بین الاثنینی و طرفینی است یا یک طرفه است، برای فهم این مطلب «قرآن» را از اول تا آخر خواند
✔️ درس خارج فقه آیت الله سبحانی
95/11/16
🔸 شیخ محمد حسین اصفهانی میفرماید من یکبار همه قرآن را برای یک مطلب مطالعه کردم و آن اینکه «آیا مفاعله در همه جا دو طرفه است، یا گاهی یک طرفه هم میشود؟» ایشان این حرف را در کتاب «لا ضرر و لا ضرار» میگوید. ایشان میفرماید برای اینکه بفهمم که ضرار یکطرفه است یا دو طرفه، قرآن را یکبار برای فهم همین مطلب از اول تا آخر خواندم، و آنگاه فهمیدم که که باب مفاعله لازم نیست که همیشه دو طرفه باشد، بلکه گاهی هم یک طرفه است.
#ادبیات
@Nardebane_feghahat
✔️ توضیحی پیرامون «منهاج الصالحین»
🔸 كتاب "منهاج الصالحين" كه رسالهى توضیح المسائل به زبان عربی است توسط مرحوم آيتالله سید محسن حکیم نوشته شده است.
🔹 اين كتاب به دليل جامعبودن و اشتمال بر اكثر ابواب فقهى از سوى فقهاى متأخر مورد توجه قرار گرفته است.
#فقه
@Nardebane_feghahat
✔️ شیخ انصاری(ره): «عامّه» اصل برای اجماع هستند و «اجماع» هم اصل برای آنهاست
🔹 أن الإجماع في مصطلح الخاصة، بل العامة -الذين هم الأصل له و هو الأصل لهم- هو: اتفاق جميع العلماء في عصر، كما ينادي بذلك تعريفات كثير من الفريقين.
📚 فرائد الأصول، الشيخ مرتضى الأنصاري ج1 ص184
#اصول
#اجماع
@Nardebane_feghahat
✔️ علم از «نجف» آمد به «خراسان»
✳️ #مرحوم_آیتالله_میلانی (12)
✔️ حجت الاسلام و المسلمین باقری سبزواری:
🔸 مرحوم آیتالله میلانی تازه آمده بود خراسان، که مرحـوم علامه طباطبایی فرمودند: «هر کسی از آقایـان میخواهد مجتهــد بشــود برود خراسان، علــم از نجــف آمــد خراســان»
#فقه
@Nardebane_feghahat
4_6030651399509907323.mp3
3M
✳️ #مرحوم_آیتالله_میلانی (13)
✔️ ذکر سه ماجرا از مرحوم آیت الله سید محمدهادی میلانی (أعلیالله مقامه)
🎙 حجتالاسلام و المسلمین محمد جواد جنگی
@Nardebane_feghahat