eitaa logo
نردبان فقاهت
5.5هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
52 ویدیو
93 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
◾️ ◾️ إنّا لله و إنّا إليه راجعون بمزيد من الحزن والأسى ننعى فقيد العلم و التقى آية الله السيّد مرتضى المستجابي (رضوان الله عليه) و نسأله تعالى أن يحشره مع أجداده الطاهرين و أن يُلهم أهله و محبيه الصبر والسلوان. و لا حول و لا قوّة إلّا بالله العليّ العظيم. ✍ رضا الحسيني 19 شعبان 1446 @Nardebane_feghahat
سؤال‌پرسیدن در مورد این آیه، بدعت است! 🔹 قوله تعالى: «الرحمن على العرش استوىٰ» [الآية: 5 سورة طه] قال مالك بن أنس و قد سئل كيف استوى؟ قال {مالک ابن انس}: الإستواء غير مجهول، و الكيفية غير معقولة و الإيمان به واجب و السؤال عنه بدعة!! 📚 تفسير السلمي، ج1 ص435 @Nardebane_feghahat
نردبان فقاهت
✅ سؤال‌پرسیدن در مورد این آیه، بدعت است! 🔹 قوله تعالى: «الرحمن على العرش استوىٰ» [الآية: 5 سورة طه]
🔹 عن الصّادق (علیه السلام): کَذَبَ مَنْ زَعَمَ أَنَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَ مِنْ شَیْءٍ أَوْ فِی شَیْءٍ أَوْ عَلَی شَیْءٍ. «هر کسی که گمان کند که خداوند از چیزی است یا در چیزی است یا بر روی چیزی است، دروغ گفته است» 📚 التوحید، الشیخ الصدوق ص۲۲۳ 🔸 عَنْ أَبِی‌الْحَسَنِ مُوسَی (علیه‌السلام) و سُئِلَ عَنْ مَعْنَی قَوْلِ اللهِ «عَلَی الْعَرْشِ اسْتَوی» فَقَالَ: اسْتَوْلَی عَلَی مَا دَقَّ وَ جَلَّ. از امام کاظم درباره‌ی معنی آیه «عَلَی الْعَرْشِ اسْتَوی» سؤال شد. فرمود: «یعنی استیلاء دارد بر آنچه دقیق و جلیل باشد (یعنی بر همه چیز غلبه دارد)» 📚 بحار الأنوار، ج۳، ص۳۳۶ 🔹 عن أمیرالمؤمنین (علیه‌السلام) قَوْلُهُ «الرَّحْمنُ عَلَی الْعَرْشِ اسْتَوی» یَعْنِی اسْتَوَی تَدْبِیرَهُ وَ عَلَا أَمْرَه. 📚 الاحتجاج؛ ج۱ ص۲۴۶ 🔸 عَنْ أَبِی‌مَعْمَرٍ السَّعْدَانِیِّ: أَنَّ رَجُلًا أَتَی أَمِیرَالْمُؤْمِنِینَ عَلِیَّ‌بْنَ‌أَبِی‌طَالِبٍ (علیه‌السلام) فَقَالَ یَا أَمِیرَالْمُؤْمِنِینَ (علیه‌السلام) إِنِّی قَدْ شَکَکْتُ فِی کِتَابِ اللَّهِ الْمُنْزَل حین أجد قَوْلُهُ الرَّحْمنُ عَلَی الْعَرْشِ اسْتَوی... قال (علیه‌السلام): سُبُّوحاً قُدُّوساً أَنْ یَجْرِیَ مِنْهُ مَا یَجْرِی مِنَ الْمَخْلُوقِینَ وَ هُوَ اللَّطِیفُ الْخَبِیرُ وَ أَجَلُّ وَ أَکْبَرُ أَنْ یَنْزِلَ بِهِ شَیْءٌ مِمَّا یَنْزِلُ بِخَلْقِهِ شَاهِدٌ لِکُلِّ نَجْوَی وَ هُوَ الْوَکِیلُ عَلَی کُلِّ شَیْءٍ وَ الْمُنِیرُ لِکُلِّ شَیْءٍ وَ الْمُدَبِّرُ لِلْأَشْیَاءِ کُلِّهَا تَعَالَی اللَّهُ عَنْ أَنْ یَکُونَ عَلَی عَرْشِهِ عُلُوّاً کَبِیراً. ابومعمر سعدانی گوید: مردی به خدمت امیرالمؤمنین علیّ‌بن‌ابی‌طالب آمد و عرض کرد: «یا امیرالمؤمنین، من در کتاب خدا شک کرده‌ام. یافته‌ام که خداوند می‌فرماید: الرَّحْمنُ عَلَی الْعَرْشِ اسْتَوی»! امیرالمؤمنین فرمود: «...خداوند تبارک و تعالی، ستوده و پاک و والاتر از آن است که کار آفریدگان از او سر بزند، حال آنکه او مهربان و آگاه است و او والامقام‌تر و بزرگ‌تر از آن است که پیشامدِ آفریدگانش بر او پیش آید، حال آنکه او بر عرش نشسته است و علمش بر هر نجوایی گواه است و او بر همه چیز وکیل است و آسان‌سازِ هر چیز است و گرداننده‌ی تمامی چیزهاست. خداوند بسیار والاتر از آن است که بر عرش خود باشد.» 📚 التوحید ص۲۶۵ 🔹 عن الصادق (علیه‌السلام): «...بَائِنٌ مِنْ خَلْقِهِ مِنْ غَیْرِ أَنْ یَکُونَ الْعَرْشُ حَامِلًا لَهُ وَ لَا أَنَّ الْعَرْشَ مَحَلٌّ لَهُ لَکِنَّا... و نَفَیْنَا أَنْ یَکُونَ الْعَرْشُ وَ الْکُرْسِیُّ حَاوِیاً لَهُ وَ أَنْ یَکُونَ عَزَّوَجَلَّ مُحْتَاجاً إِلَی مَکَانٍ أَوْ إِلَی شَیْءٍ مِمَّا خَلَقَ بَلْ خَلْقُهُ مُحْتَاجُونَ إِلَیْه.» امام صادق فرمود: «خداوند با این آیه خود را وصف کرده است و این چنین او بر عرش استیلاء دارد و از آفریده‌هایش جداست، بی آنکه عرش او را حمل کند و یا در برگیرد و یا جایگاه او باشد... ما قبول نداریم که عرش و کرسی در برگیرنده‌ی او باشند و ذات باری‌تعالی محتاج مکان یا چیزی از میان آفریدگانش باشد؛ بلکه تمامی آفریدگانش محتاج او هستند» 📚 التوحید ص۲۴۷ @Nardebane_feghahat
🔹 و امّا ما رواه الشيخ عن المفضل بن عمر قال «قلت لأبي‌عبد‌الله (عليه‌السلام) إن لنا فتيانا و شباناً لا يقدرون على الصيام من شدة ما يصيبهم من العطش؟ قال: فليشربوا بقدر ما تروى به نفوسهم و ما يحذرون». فالظاهر حمله على الصغار الصائمين تمريناً فهو خارج عن محل البحث {بحث ذوالعطاش} و إن ذكره المحدثون في ضمن اخبار هذه المسألة. والله العالم. 📚 الحدائق الناضرة في أحكام العترة الطاهرة، البحراني، الشيخ يوسف ج13 ص427 @Nardebane_feghahat
✔️ استاد سید محمدصادق سجادی: 🔹 آنچه در ابتدا تا اندازه‌ای موجب موفقیت علی‌محمد باب شد زمینه اعتقادی مردم و خواستِ آنان برای نوعی تغییرِ اساسی بود. وقتی فردی با عقیده‌ای نادرست و یک ادعای مجعول دست به حرکتی می‌زند و عده‌ای تا پای جان از او پیروی می‌کنند، می‌جنگند و کشته می‌شوند، مشخص است که شرایط اجتماعی و سیاسی چنین فضا و خفقانی را ایجاد کرده است و علی‌محمد باب شاید ناآگاهانه، موجدِ این حرکت بود. 🔸 میرزا تقی‌خان امیرکبیر در مواجهه با این حرکت، آن را قویاً سرکوب کرد. برخلاف عده‌ای که این سرکوب را بسیار بجا و درست می‌دانند، من معتقدم بخشی از شهرت و توسعه بابیه بعدها در ایران و خارج و در نقاطی چون قبرس، عراق، فلسطین یا تاجیکستان و مانند آن حاصل همین سرکوب بود. @Nardebane_feghahat
نردبان فقاهت
✔️ آیت‌الله شبیری زنجانی: 🔹 از مرحوم آقا حاج میرزا عبدالله مجتهدی شنیدم: تقی‌زاده که از رجالِ سیاسی
✔️ درس خارج اصول آیت الله سید موسی شبیری زنجانی (حفظه‌الله‌تعالی) 1395/10/28 🔹 غرب‌زده‌های زمانِ ما عقیده دارند که «علم» فقط متعلّقِ به غربی‌ها و اروپایی‌هاست و ما از خودمان هیچ چیز نداریم و به قول آن شخصی که البته بعداً از این عقیده برگشت: «باید از فرقِ سر تا نوکِ پا فرنگی بشویم!» @Nardebane_feghahat
6.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
به استشارهٔ رندان گسسته‌ام تسبیح کجاست خوشه تاکی که استخاره کنم؟ مرحوم آیت‌الله سید مرتضی مستجابی(ره) @Nardebane_feghahat