🔹 «ترجمه» مصدر رباعی مجرد بر وزن «فَعْلَلَة» می باشد؛ تَرْجَمَ یُتَرْجِمُ تَرْجَمَةً. مانند: دَحْرَجَ یُدَحْرِجُ دَحْرَجَةً.
#ادبیات
@Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله سید محمد رضا سیستانی:
🔸 طلاب حوزه، اگر برای رسیدن به درجه اجتهاد برنامه ریزی می کنند، نباید به دروس متداول حوزه اکتفا کنند.
@Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله #وحید_خراسانی(حفظه الله):
🔹 #صاحب_جواهر در حال نزع (لحظات آخر عمر) بود. دمِ جان دادن فرمود: شیخ مرتضی انصاری را بیاورید.
در حرم به شیخ گفتند: صاحب جواهر سراغ تو را گرفته است. شیخ آمد و صاحب جواهر به ایشان گفت: کجا بودی؟!
.گفت: در حرم برای شفای شما دعا می کردم. صاحب جواهر فرمود: من رفتم و این امّت را به تو سپردم.
بعد از وفات صاحب جواهر، مردم به شیخ رجوع کردند. شش ماه گذشت؛ اما #شیخ_انصاری رساله ای برای مقلدین ندادند. علتش را از ایشان پرسیدند.
شیخ انصاری فرمودند: در زمانی که مباحثه می کردم کسی که به نام سعید العلماء در بابل از من أقوی بود، با احراز اقوائیت او، رساله دادن را جایز نمی دانم.
رجوع کردند به سعید العلماء در بابل. وی گفت: سلام مرا به شیخ برسانید و به او بگویید: استصحاب شما ساقط است. وجه سقوط آن، این است که آن زمان من أقوی بودم، اما حالا شما اقوی هستید!
قاصد بازگشت به شیخ پیغام سعید العلماء را رساند. این شد که شیخ رساله ای نوشتند و در حاشیه این رساله مکتوب فرمودند:
در زمان غیبت حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) عمل به رساله من از باب أکل میته و اضطرار مانعی ندارد.
این علم و این زهد و این دیروز و این امروز!
@Nardebane_feghahat
✳️ نوشتاری پیرامون آیه «وَ لَوْ لا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ صَوامِعُ وَ بِیَعٌ وَ صَلَواتٌ وَ مَساجِدُ...» (سوره حج آیه۴۰)
1⃣ ترجمه: اگر خدا دفع شر بعضی از مردم را به بعض دیگر نکند همانا صومعهها و دیرها و کِنِشْتها و مساجد همه خراب و ویران شود.
2⃣ صوامع: جمع صومعه است به معنای دیر راهبان مسیحی که آن را در صحراها مىساختند و در آن به شکل گوشه گیرانه عبادت مى نمودند.
2⃣ «بِیَع» جمع بیعة به معنای معبد مسیحیان است. مانند صیغ که جمع صیغه است و شیع که جمع شیعه است.
3⃣ #طبرسى گفته: «بيع» معابد نصارى است در شهرها، و «صوامع» معبد آنهاست در صحراها.
4⃣ صلوات: ج صلاة است به معنای کِنِشْت ها. کنشت همان معابد يهود است.
✔️ حافظ شیرازی سروده است:
عیب رندان مکن ای زاهد پاکیزه سرشت
که گناه دگران بر تو نخواهند نوشت
همه کس طالب یارند چه هشیار و چه مست
همه جا خانه عشق است چه مسجد چه کنشت
5⃣ «صلوات» در این آیه، به تعبیر زمخشری تعریبِ «صَلوسا» می باشد.
6⃣ دیدم آیت الله #جوادی_آملی در درس تفسیر خود به مطلبی اشاره کرده اند و آن این که:
❓ چطور صومعه و بيعه و مركز عبادي يهود بر مسجد مسلمانها مقدّم ذکر شده است؟
🔸 گفته اند براي رعايت تقدّم زماني است كه خب آنها قبل از اسلام بودند. یا هم گفته اند شروع از ضعيف است به قوي نظير آنچه در سورهٴ مباركهٴ «فاطر» آيه 32 از ضعيف به قوي آمده: ﴿ثُمَّ أَوْرَثْنَا الْكِتَابَ الَّذِينَ اصْطَفَيْنَا مِنْ عِبَادِنَا﴾ بندگان ما چند گروهاند ﴿فَمِنْهُمْ ظَالِمٌ لِّنَفْسِهِ﴾ از آنها بالاتر ﴿وَمِنْهُم مُّقْتَصِدٌ﴾ از آنها بالاتر ﴿وَمِنْهُمْ سَابِقٌ بِالْخَيْرَاتِ﴾ كه بر امام تأويل شده است پس ترتيب گاهي به لحاظ تقدّم زماني است گاهي براي اينكه از پايين به بالا ميروند از ضعيف به قوي ميروند.
✍ رضا حسینی
#ادبیات
@Nardebane_feghahat
نردبان فقاهت
✳️ نوشتاری پیرامون آیه «وَ لَوْ لا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ صَوامِعُ
✅ دوست بزرگواری از اعضاء کانال، نسبت به متن فوق که از آیت الله جوادی آملی آورده بودم، اشکالی را مطرح نمودند که قابل استفاده بود؛ و آن این که:
🔸 توجیه اول، متناسب با تقدم زمانی یهود بر اسلام است اما با تقدم یهود بر نصاری سازگار نیست؛ زیرا در ابتدا معبد نصاری ذکر شده و سپس نام معبد یهود آمده است، درحالی که یهودیان قبل از نصاری وجود اند.
🔹 اما در توجیه دوم که گفته بودند ترتیب از ضعیف به قوی است: اگر مراد از قوت و ضعف، نسخ دین قبل هست باز با تقدم معبد نصاری بر معبد یهود سازگار نیست؛ چون باید اول منسوخ و ضعیف یعنی یهود بیاید و سپس ناسخ و قوی یعنی نصاری! در حالی که در آیه بالعکس است.
✍ ارسالی از یکی از اعضای کانال
@Nardebane_feghahat
تدریس بحار الانوار - کتاب الصلاه
باب ششم : ۱۱ جلسه
رضا حسینی
با بیان نکات فقهی، اصولی، رجالی، و ادبیاتی
(صوت ها قبلا در کانال قرار داده شده است)
@Nardebane_Feghahat
🔸 اسم فاعل اگر مصغّر بشود، بنابر قول مشهور، عمل نمى كند.
#ادبیات
@Nardebane_feghahat
نردبان فقاهت
✅ دوست بزرگواری از اعضاء کانال، نسبت به متن فوق که از آیت الله جوادی آملی آورده بودم، اشکالی را مطرح
✅ بزرگوارِ دیگری از اعضای کانال درصدد تبیینِ سخنِ آیت الله جوادی آملی برآمدند و متن زیر را ارسال نمودند:
🔹 در مورد توجیه دوم ایشان، این احتمال وجود دارد که مراد از قوّت، قوّت از حیث تاثیرگذاری در مناسبات اجتماعیِ زمان نبي اکرم (صلی الله علیه و آله) باشد که بنا بر شواهد تاریخی و قرآنی، یهود أقوی از مسیحیت بوده است.
🔸 لذا این اشکال به کلام آیت الله جوادی وارد نیست زیرا ایشان مطلقاً فرموده اند: «از ضعیف به قوی» و وجه قوت و ضعف را نفرموده اند.
🔹 شاهد بر این مطلب این است که:
نقش اصلی در #جنگ_مسلحانه با مسلمین و اتحاد با مشرکین را یهود داشتند و از این حیث قدرت بیشتری داشتند نسبت به مسیحیت.
(یهودیان بني نضیر، بنی قُریظه و بنی قینقاع...)
🔹 از طرفی یهود در تحریف وقایع و #جنگ_فرهنگی هم اقوي از مسیحیت بود.
«و من الذين #هادوا یحرفون الکلم عن مواضعه» (نساء 46)
✍ ارسالی از یکی از اعضای کانال
@Nardebane_feghahat
✅ "بداء" عقیده شیعه
🔸 عن أبي عبداللّه(عليه السلام) أنه قال فی قول اللّه عزوجل:
«و قالت اليهود يد اللّه مغلولة» (سوره مائده آیه 64) : لم يعنوا أنه هكذا ، و لكنهم قالوا : قد فرغ من الأمر فلا يزيد و لا ينقص .
فقال اللّه جلّ جلاله تكذيبا لقولهم: «غلت أيديهم و لعنوا بما قالوا بل يداه مبسوطتان ينفق كيف يشاء»(سوره مائده آیه 64)
ألم تسمع اللّه عزوجل يقول: «يمحو اللّه ما يشاء و يثبت و عنده أم الكتاب»؟ (سوره رعد آیه 39)
📚بحارالأنوار ج4 ص 104
@Nardebane_feghahat
✳️ مقايسة الكفاية بالرسائل
✔️ يقول سماحة آية الله السيد موسى الشبيري الزنجاني دام ظله:
🔹 في نظري أن فهم «الرسائل» أصعب من فهم «الكفاية»، وقد كنت في بعض الأحيان أدرّس الكفاية بلا تحضير مسبق، ولكن الرسائل لا أدرّسها إلا مع المطالعة وبذل الجهد في التحضير.
📚 جرعه ای از دريا ٣ /٢٨٦.
#رسائل
#کفایه
#شبیری_زنجانی
#اصول
@Nardebane_feghahat
✳️ #حرمت_صدف (۱)
🔸 علي بن جعفر از برادر بزرگوارش موسي بن جعفر (علیه السلام) حکم خوردن صدف را سؤال کرد که آيا خوردن گوشت صدف حلال است؟ امام (علیه السلام) فرمود: «لا يحل أکله» خوردن آن حرام است.
#فقه
@Nardebane_feghahat