🔹 «سین» برای آینده نزدیک و «سوف» برای آینده دور به کار میرود. یعنی معنایِ استقبالی در «سوف» بیشتر از «سین» است. علت این مسأله را برخی آن دانستهاند که «سوف» کثرت حروف دارد و «زیادة المبانی تدل علی زیادة المعانی».
🔸 البته ابن هشام در کتاب مغنی فرقی بین «سین» و «سوف» قائل نشده و آن دو را مرادف هم میداند، زیرا قاعده فوق را مطَّرد نمیداند.
@Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله شبیری زنجانی:
🔹 احمد بن محمد اردبیلی معروف به «محقق اردبیلی» که در تعبیرات متعارف مردم به «مقدّس» مشهور است، از مُحقّقین طَراز اوّل و از مفاخر علم و تقواست.
🔸 او در فقه، صاحب مكتب است، به این معنی که بین قبل از او و بعد از او، تفاوت بسیار در کیفیت استدلال و استنباط هست.
🔹 صاحب مدارک، صاحب معالِم و فاضل سبزواری از پیروان مکتب محقق اردبیلی هستند.
🔸 سخن مشهوری است که می گویند: مطالبی را که محقق اردبیلی احتمال آن را داده، صاحب مدارک گمان به آن پیدا کرده و صاحب ذخیره قطع به آنها پیدا کرده است.
🔹 اینها با اینکه خود از بزرگان و مُتفکّرند، به «أتباع اردبیلی» مشهورند.
📚 جرعه ای از دریا ج4 ص380
@Nardebane_feghahat
✳️ درس تفسیر آیت الله جوادی آملی
1398/12/29
🔸 فرمود «طَلَبُ الْعِلْمِ فَرِیضَةٌ». این «تاء» در «فریضة»، «تاء» تأنیث نیست وگرنه بین مبتدای مذکر و خبر مؤنث مناسب نیست. این «تاء»، «تا»ی مبالغه است یعنی فراگیری علم بر انسان خیلی لازم و فرض است.
@Nardebane_feghahat
عظم الله أجر صاحب الزمان (عج) وأجوركم بــ إستشهاد سيدة النساء فاطمة بنتِ محمد (صلى الله عليه وآله).
@Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله شبیری زنجانی (دام ظلّه):
🔹 آقای آسید محمد علی روضاتی از کسی نقل میکرد: به منزل صاحب روضات رفتم، دیدم ایشان ورقه های نسخه خطّی کتاب «میرلوحی» را که در آن به علامه مجلسی حمله کرده است، شسته و به نخ آویزان کرده بود تا خشک شود و دوباره از آنها استفاده کند!
📚 جرعه ای از دریا ج3 ص255و256
@Nardebane_feghahat
✔️ وجه تسمیه علامه مجلسی به «مجلسی» در کلام آیت الله شبیری زنجانی
📚 جرعهای از دریا ج۲ ص۳۱۷
@Nardebane_feghahat
✔️ یکی از فتاوای آیت الله محمد ابراهیم جناتی
🔹 تصدى مقام قضاوت توسط زن در صورتى كه شرايط آن را دارا باشد، مانعى ندارد.
@Nardebane_feghahat
🔹 امام خمینی در نوفل لوشاتو یکی از روستاهای اطراف پاریس تبعید بودند.
ایام عید قربان یک گوسفندی تهیه میشود تا ذبح و گوشت آن بین فقرای آنجا تقسیم شود.
امام میپرسند آیا ذبح گوسفند در منزل مغایر قانون فرانسه نیست؟
میگویند که بله مغایر است و کسی در فرانسه حق ذبح در منزل را ندارد و باید به کشتارگاه مراجعه شود.
امام میفرماید: پس قانون را رعایت کنید...
@Nardebane_feghahat
✳️ درس خارج فقه آیت الله جوادی آملی
95/12/22
🔸 از مرحوم صاحب جواهر حتی يک کتاب اصولي هم بجا نمانده. با همه وسعت فقهيِ ايشان! ايشان اصول را در همان فقه ميگفتند. در بسياري از موارد قوانين اصولي را در خود فقه اشاره ميکنند.
#اصول
#فقه
@Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله بهجت (ره):
🔹 از روایت «عُلَمآءُ أُمتِی أَفْضَلُ مِنْ أَنْبِیآءِ بَنِی إِسْرائِیلَ؛ علمای امت من از پیامبران بنیاسرائیل برتر هستند». استفاده میشود که هر چند باب نبوت بسته است، ولی فیض اعم بسته نیست. از این گذشته، حضرت موسی و عیسی (علیهماالسلام) قرآن را که در اختیار ماست نداشتند.
📚 در محضر بهجت، ج۲، ص۲۵۱
@Nardebane_feghahat
✳️ #صاحب_جواهر_و_علم_غیب_أئمه (1)
✔️ مرحوم صاحب جواهر در «بحث آب کرّ» جواهر میفرماید:
🔸 قبول نداریم که پیغمبر (ص) و امام (ع) می دانند وزنی که برای کرّ معین شده، کمتر از مساحت تعیین شده است؛ زیرا علم پیغمبر (ص) و امام (ع) مثل علم خدا نیست!
📚 جواهر الکلام ج ۱ ص۱۸۲
ادامه دارد...
@Nardebane_feghahat
✳️ #صاحب_جواهر_و_علم_غیب_أئمه (2)
✔️ درس خارج فقه آیت الله جوادی آملی
1398/11/13
🔸 خدا غريق رحمت کند مرحوم کاشف الغطاء را! حتماً اين جلد سوم کشف الغطاء را ملاحظه بفرماييد! حتماً يعني حتماً! اين مطلبي است که هم در «اصول» بايد بيايد و هم حوزه ما را از پديدههاي تلخ تضمين ميکند، حالا «مصلحت نيست که از پرده برون افتد راز».
🔹 مرحوم صاحب جواهر در «فقه» ممتاز بود و در عظمت فقهي او کسي ترديد ندارد. «اصولِ» ايشان هم اينچنين است، اما در بخشي از بحثهاي کلامي و مانند آن گاهي يک مقدار لغزشهايي در اوايل جواهر پيدا ميشود، اما از بس ایشان بزرگ است و از بس عظمت علمي دارد که همچنان پيش خواص اين لغزش مانده است! ساليان، محورِ بحث ما همين کتاب شريف جواهر بود. ما اين را تعقيب ميکرديم که به هر حال کجا و چه وقت ايشان اين لغزش علمي را ميخواهد جبران کند! شيخ انصاري متوجه این لغزش علمي شد، اما بدون اينکه نام ببرد (خدا همه اينها را با انبيا محشور کند! چقدر مؤدّب بودند!) در کتاب «طهارت» مرحوم شيخ انصاري وقتي در آن مسئلهاي که قلم مرحوم صاحب جواهر لغزيد، آنجا وقتي ميخواهد درباره علم ائمه سخن بگويد، فرمايش مرحوم شيخ انصاري در کتاب «طهارت» اين است: «تعالي الله و تعالوا عن ذلک»
🔸 اصل شبهه اين است که در جريان کُر دو راه است: يکي راه وزن است و يکي راه حجم، برخي اشکال کردند که اين سه وجب و نيم در سه وجب و نيم در سه وجب و نيم، اين را ما ارزيابي کرديم با آن وزني که علامت دوم است سنجيديم، ديديم که اينها هماهنگ نيست. آن وزنِ از آب با اين حجمِ از آب هماهنگ نيست. مقداري کم و زياد ميشود، نميشود کُر را ما دو گونه معرفي بکنيم؟! لغزشي در قلم بعضي از علما هست که ـ معاذالله ـ ممکن است مثلاً اين طور باشد.
🔹 مرحوم شيخ انصاري وقتي ميخواهد دفاع کند، ميفرمايد که مبادا کسي در ذهنش بيايد که مثلاً گويندگان {یعنی ائمه} توجه نکردند به اختلاف! نه، بلکه آبها فرق ميکند يک آب سنگين است، يک آب سبک است، آب سنگين ممکن است که حجم آن کم باشد، وزن آن همان مقدار باشد جبران ميشود از راه ديگر.
🔸 اين مشکل شما است که متوجه نيستيد و خيال ميکنيد که جميع مياه عالم يک وزن دارد! اين مشکلِ جهلِ شما است، مشکلِ اين روايت نيست.
🔹 آنجا مرحوم شيخ انصاري دفاع ميکند و ميگويد مبادا کسي خيال کند که آن مبدئی که اين دو علامت و ميزان را گفت {یعنی ائمه} ـ معاذالله ـ متوجه نبود: «تعالي الله و تعالوا عن ذلک» هم خدا منزه از آن است که نداند، هم علي و اولاد علي منزهاند از آن که ندانند: «تعالي الله و تعالوا عن ذلک».
🔸 ما منتظر بوديم ببينيم مرحوم صاحب جواهر چه وقت اين لغزش را جبران ميکند؟ بعد کمکم به «صلاة جمعه» و امثال «صلاة جمعه» و اين جاها که رسيديم، ديديم که علامتهاي تأثير کشف الغطاء پيدا شده است. چون کاشف الغطاء صريحاً اين مطالب را دارد که قرآن از امام بالاتر نيست، امام عِدل قرآن است، اين حرفهاي صريح کاشف الغطاء است، صريحاً ميگويد قرآن ثقل اکبر است اما از امام بالاتر نيست. اين انسان کامل است، هر چه در قرآن است او بلد است، عالِم است، آگاه است، قرآن از امام بالاتر نيست. علم امام اين است.
🔹 {اين کتاب کاشف الغطاء} بايد کتاب باليني همه ما آخوندها باشد. يعني ما که با حوزه کار داريم، حالا اگر کسي کار ندارد که کار ندارد، ما اگر کار حوزوي داريم اين بايد کتاب باليني ما باشد ـ در آن جلد سوم دارد اين مطلب بايد روشن باشد که بله قرآن بالاتر از امام نيست، امام همه اينها را به اذن خدا ميداند. ميداند ميداند ميداند!
@Nardebane_feghahat