eitaa logo
نردبان فقاهت
5.5هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
50 ویدیو
93 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹 در مورد ماده امر معانی مختلفی گفته شده که همه آن‌ها را به «طلب» و «شیء» ارجاع می‌دهیم. علت آنکه همه این معانی را به یک معنا ارجاع ندادیم، دو مسئله است: 1⃣ اختلاف در جمع (اوامر و امور) 2⃣ اختلاف در جمود و اشتقاق 🔸 اما در «هیأت و صیغه امر» این دو مشکل وجود ندارد. لذا همه معانی (که برای آن گفته شده) را به یک معنا ارجاع می دهیم و آن نیز «طلب انشائی» است. @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله سید ابوالقاسم خویی (رضوان الله علیه): 🔹 إن الوجوب غير مستفاد من صيغة الأمر بحدّ ذاتها ، و إنما هو مستفاد من حكم العقل بلزوم إطاعة المولى حيث لم يرد ترخيص. 📚 کتاب النکاح ج1 ص86 @Nardebane_feghahat
🔹 امام خمینی معتقدند که اگر در صیغه عقدی، استعمال از حیث ادبی درست نبوده اما ارکان در صیغه عقد لحاظ شده باشد و طرفین نیز همان معنا را قصد نموده باشند، عقد صحیح است. 🔸 البته برخی فقها این را قبول ندارند. @Nardebane_feghahat
🔸 در مورد «هیئت امر» کمی سخن بگوییم. هیئت، معنای حرفی است. لذا آخوند که وضع حروف را «وضع عام، موضوع له عام» می داند، می تواند در معنای هیئت امر بگوید «طلب انشائی» 🔹 اما مشهور که قائل به «وضع عام، موضوع له خاص» هستند، نمی‌توانند معنای اسمی بگویند (توجه: «طلب» معنای اسمی است) لذا به جای کلمه «طلب» از واژه هایی استفاده می‌کنند که عنوان مشیر باشد و معنای حرفی بدهد. مثلاً مرحوم نائینی سخن از «النسبة الطلبیة» گفته است، مرحوم اصفهانی سخن از «نسبت بعثیه» گفته، آقا ضیاء بحث «نسبت ایقاعیه» را به میان آورده و مرحوم شیخ عبدالکریم حائری نیز «طلب حرفی». حالا این‌که کدام تعبیر أدق هست، بحثی مستقل می‌طلبد. @Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج اصول استاد رضازاده 96/10/16 🔹 در مبحث تعبدی و توصلی و اینکه اصل در عبادات تعبدیت است یا توصلیت، در کفایه این مبحث آمده و همچنین در اصول مظفر هم در مبحث تعبدی و توصلی این مطلب ذکر شده است. و گفته شده که برای هر چه که واجب شده، مثل نماز، ما دو تقسیم داریم: تقسیمات اولیه و تقسیمات ثانویه. 🔸 «تقسیمات اولیه» یعنی تقسیماتی که با قطع نظر از این وجوبی که روی صلات مثلا آمده، صلات ممکن است دارای اقسام باشد، صلات با طهارت یا بدون طهارت، صلات مستقبل به قبله یا بدون آن و... 🔹 «تقسیمات ثانویه» به تقسیماتی گفته می شود که بعد از آمدن وجوب برای صلات (مثلاً) پیدا می‌شود. گفته می‌شود نمازی که واجب شده یا در آن قصد امتثال امر لازم است یا لازم نیست. @Nardebane_feghahat
🔹 برخی گفته‌اند فروعات اختصاصی به مسلمانان ندارد و کفّار نیز مکلّف به فروع‌ هستند. 🔸 این که کفّار مکلّف به عبادات باشند، مورد اشکال برخی از علما واقع شده است، زیرا فرموده‌اند که کافر، قادر بر عبادت نیست، چون قصد قربت از او به جهت کافر‌بودنش متمشّی نمی‌شود. 🔹 برخی درصدد پاسخ برآمده‌اند و گفته‌اند: قدرت مع الواسطه برای تکلیف کفایت می‌کند، و شخص کافر می‌تواند با اسلام آوردن، قادر بر قصد قربت و انجام صحیح عبادت باشد، لذا تکلیف او به عبادات بلا مانع است. @Nardebane_feghahat
(إنا لله و إنا إليه راجعون) بلغني خبر وفاة سماحة آیة الله الصافی الکلبایکانی رحمه الله، الذي كان مروجاً لآثار العترة الطاهرة، وارجو من الله العلي القدير ان ينزله منزلا مباركاً بجوار النبي وآله الاطهار، وأن يلهم ذويه الصبر ويرزقهم الأجر، ولا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم. رضا الحسيني قم المقدسة ٢٩ جمادي الثانيه ١٤٤٣ @Nardebane_feghahat
✔️ شک در نمازهای دو رکعتی و سه رکعتی: ۱. «وَ عَنْهُ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ حَمَّادٍ عَنِ الْحَلَبِيِّ وَ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ حَفْصِ بْنِ الْبَخْتَرِيِّ وَ غَيْرِ وَاحِدٍ كُلِّهِمْ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِذَا شَكَكْتَ فِي الْمَغْرِبِ فَأَعِدْ وَ إِذَا شَكَكْتَ فِي الْفَجْرِ فَأَعِد» ۲.«وَ عَنْهُ عَنْ فَضَالَةَ عَنِ الْعَلَاءِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ الرَّجُلِ يَشُكُّ فِي الْفَجْرِ قَالَ يُعِيدُ قُلْتُ الْمَغْرِبِ، قَالَ نَعَمْ وَ الْوَتْرِ وَ الْجُمُعَةِ مِنْ غَيْرِ أَنْ أَسْأَلَهُ» راوی می‌گوید: من در مورد وتر و جمعه نپرسیدم، و تنها از مغرب سؤال کردم، اما حضرت خودشان اضافه فرمودند. @Nardebane_feghahat
✳️ نظریه خطابات قانونیه، و... ✔️ محمدجواد فاضل لنکرانی 🔹 مهم‌ترین مبنای اصولی امام «خطابات قانونیه» است که من یک وقتی در یکی از بحث‌ها گفتم این خطابات قانونیه امام از یک جهت شبیه «حرکت جوهری ملاصدرا» است. همان‌طور که حرکت جوهری فلسفه اسلامی را تحولی در آن ایجاد می‌کند، این خطابات قانونیه هم فقه و اصول را متحول می‌کند. 🔸 شاگردان امام مثل مرحوم والد ما هم نه تنها این مبنا را پذیرفتند، بلکه خیلی هم بر آن تسلّم داشتند. 🔹 خطابات قانونیه ثمرات فراوانی دارد. البته دفتر نشر آثار امام در یک زمانی با بیش از ۱۰ نفر از علما، راجع به خطابات قانونیه مصاحبه کرد، اما متأسفانه اکثر آن‌ها اصلاً مبنای امام را درست متوجه نشدند. 🔸 به هیچ‌ وجهی قبل از مرحوم امام کسی راجع به خطابات قانونیه بحثی نکرده است.... از خصوصیاتی که امام در اصولش خیلی مشهود است، این است که خلط تکوین به تشریع نشود. این البته غیر از آن بحث دخالت دادن مباحث محض فلسفی در علم اصول است. 🔸 به نظر من، کتاب البیع ایشان نظیر ندارد. مطالبی که ایشان از اصفهانی در حاشیه المکاسب نقل می‌کند بیش از مطالبی است که شاگرد وی، مرحوم خویی به نقل از وی بیان می‌دارد. بحث ولایت فقیه نیز از مهم‌ترین ابتکارات فقهی ایشان است. 🔹از روش فقهی امام می‌توان فهمید که وی ناگفته‌های فراوانی در فقه داشت که دیگر مجال نشد بیان بکند. گفته‌های وی بسیار جای تأمل و دقت دارد. واقعاً وقتی انسان با کتاب البیع امام مأنوس می‌شود می‌تواند کلید حل بسیاری از مباحث مستحدثه را در آنجا پیدا کند. @Nardebane_feghahat
✔️ ملا احمد نراقی (رحمة الله علیه): 🔸 الحقّ حصول العلم الإجمالي بوجوب غير الضروريات، فإنّا نرى العلماء و الفقهاء و الرواة من زمان الحضور إلى زماننا هذا دوّنوا کتباً كثيرة و صنّفوا مؤلفات عديدة و أودعوا فيها فنون التكليفات و ذكروا فيها أصناف المسائل الشرعیات سوى الضروريات و القطعيات، بل قلیلاً ما إلتفتوا إلى بيان الضروريات، و من إجتماعها و إن لم يحصل العلم بالتكليف بواحد معيّن ولكن يحصل العلم القطعي بكون شيء آخر غير الضروريات مكلّفا به لنا، و العلم الحاصل لنا في ذلك من قبيل العلم الحاصل من التواتر المعنوي. وإنكار ذلك مكابرة صرفة. 📚 أساس الأحکام ص83 @Nardebane_feghahat
26.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✔️ نظر علامه طباطبایی درباره شعری از ایرج‌میرزا به روایت آیت‌الله علوی‌بروجردی: 🔸 کاشکی ایرج میرزا [ثواب] این بیت‌اش را به من می‌داد و من [ثواب] تفسیر المیزان خود را به او می‌دادم @Nardebane_feghahat
✳️ اهمیت مباحثه در دروس ☑️ آیت الله خامنه ای : 🔸 يعنی تمرين استادی. 🔹وقتی استاد درس می‌گويد آدم کتاب را که نگاه می‌کند خيال می‌کند مطلب را فهميده است، اما وقتی می‌خواهد به زبان بياورد می‌بيند لنگِ لنگ است. 🔹مباحثه شما را به لنگيتان آشنا می‌کند و شجاعت و گستاخی تعليم دادن می‌دهد چون هم‌مباحثه‌تان امروز شاگرد شماست و فردا هم شما شاگرد اوييد و قشنگ گوش می‌دهيد تا او برای شما خوب بيان کند. ☑️ آیت الله : 🔹عامل موفقیت افراد در مباحثه هم سطح بودن افراد مباحثه کننده است. 🔸اگر کسی که با او مباحثه می‌کنید از نظر علمی پایین تر از شما باشد طبیعتا از او نمی‌توانید استفاده لازم را ببرید 🔹 و اگر از شما بالاتر باشد در مقابل او حرفی ندارید و این باعث دلسردی شما می‌شود. ☑️ آیت الله : 🔸 درس بدون مباحثه مانند مال بی تجارت و بدون سود است . @Nardebane_feghahat