eitaa logo
نردبان فقاهت
5.5هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
50 ویدیو
93 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
4_6023870711301410825.pdf
7.43M
✳️ (5) 📚 كتاب حقائق الفقه في شرح شرائع الاسلام ✍ الشيخ محمد رضا الطهراني @Nardebane_feghahat
4_6023870711301411112.mp3
7.01M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الطهارة» 20 🔹 دو راه‌حل در مورد مضمره زراره 🔸 چهار نظریه در مورد روایات مضمره 🔹 اعتباری به «أنزع» و «أغم» نیست 🔸 بابِ تقدیرات در فقه 🔹 شخص غیر مستوی الخلقة باید در وضو مانند شخص مستوی الخلقة عمل کند 🔸 مقصود از «عِذار» 🔹 توضیحی پیرامون اخبار بیانیه 🔸 قول، فعل و تقریر معصوم حجت است 🔹 فعل معصوم دلالت بر چه امری ‌می‌کند؟ وجوب؟ استحباب؟ اباحه؟ 🔸 اباحه به معنای اخص و اباحه به معنای اعم 🔹 اگر صورت را برعکس بشوید، مجزی نیست (بر خلاف سید مرتضی) 🔸 برخی بین دلالت روایات بیانیه و دلالت فعل معصوم فرق‌ گذاشته‌اند 🔹 اگر قرائن منضمّ به اخبار بیانیه شوند، وجوب فهمیده می‌شود، وگرنه خیر 🎤 رضا حسینی @Nardebane_feghahat
4_6023870711301411113.mp3
4.88M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الطهارة» 21 🔹 صاحب کفایه معتقد است که رابطه بین وجوب و استحباب، تباین است 🔹 محاسن اگر بیشتر از یک قبضه باشد، کراهت دارد 🔸 آیا تخلیل واجب است؟ 🔹 تفصیل بین کثیف الشعر و خفیف الشعر 🔸 همگی شستن مرفق را لازم می‌دانند ولی در دلیل شستن آن چهار نظریه هست 🔹 دخول غایت در مغیا؟! 🔸 برخی گفته‌اند غسل مرفق واجب بالأصالة نیست، بلکه شستن آن از باب مقدمه علمیّه لازم است 🔹 وضوی علی بن یقطین 🔸 تخصیص قرآن به خبر واحد 🔹 سه فرض در مورد دست (داخل محدوده، خارج محدوده و...) 🔸 اگر شک دارد که این ید، ید اصلیه است یا ید زائده، تکلیف چیست؟ 🎤 رضا حسینی @Nardebane_feghahat
✔️ مرحوم میرزای قمی از «لا خلاف» به «اجماع سکوتی» تعبیر می‌کند. @Nardebane_feghahat
✔️ «بسمِ اللهِ الشافي المعافي» 🔹 نرجو من المؤمنين الدعاء لسماحة آية ﷲِ الفقيه السيّد الشبیري الزنجاني (دام ظله العالي) 🔸 اللّٰهمّ احْفَظْه بسِتْرِكَ‏ الوَاقِي‏، بمحمّدٍ و آلِه الميامِيْن. 🔹 اللهم منّ عليه بالشفاء العاجل بحقّ محمد وآل محمد صلوات الله عليهم أجمعين. @Nardebane_feghahat
✔️ مرحوم آقا ضیاء عراقی (قدس الله تربته): 🔸 و على ذلك فلو فرض أنه يعطى على فعل كل مقدمة ثواباً مستقلاً فلابد وأن يكون ذلك من باب التفضّل لا من باب الاستحقاق، كما أنه من ذلك أيضاً ما ورد في فضل زيارة مولانا أبي عبد الله الحسين (روحي و أرواح العالمين فداه) بأنه لكل قدم ثواب حج و عمرة، وان الأمر بقصر الأقدام أيضا إنما هو من جهة أن تكثر المقدمات فيزداد بذلك مقام التفضّل عليه باعطائه ذلك الأجر و الثواب العظيم الذي وعد الله زائريه، نسأل الله سبحانه ان يكتبنا من زوار قبره الشريف و يحشرنا معه ولا يسلب عنا مجاورة قبر أبيه (عليه السلام). 📚 نهاية الأفكار، ج1-2 ص327 @Nardebane_feghahat
✳️ (1) ✔️ درس خارج اصول آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی (۲۹ اسفند ۱۳۷۷) 🔸 مرحوم محقق عراقي حاج شيخ ضياء الدين (اعلي الله مقامه الشريف) يکي از ارکان اصوليين است و معمولاً در علم اصول، في زماننا هذا، اقوال چند نفر خيلي مهم است که يکي از آنها ايشان است. @Nardebane_feghahat
✳️ (2) ✔️ آیت الله شیخ محمد سند: 🔹 «آقا ضیاء عراقی در نجف در تدریس تجرید حرف اول را می زد... نائینی در منطق بسیار قوی بود و کمپانی در فلسفه...». خواندن علوم مختلف اشکالی ندارد، اما نباید در آن علوم زندانی شد. @Nardebane_feghahat
✳️ (3) ✔️ درس خارج اصول آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی (۲۹ اسفند ۱۳۷۷) 🔸 مرحوم محقق عراقي(ره) اصولي را به نام مقالات الأصول به قلم خودشان نوشته­‌اند، که فهم مقالات انصافاً خيلي مشکل است، نه اينکه الفاظ و لغت‌هاي لغزگونه در آن باشد، همين الفاظ عادي است، ولی چون برخواسته‌ي از يک تعمق و دقت فراوان و عقلانيت در حدّ بالاست، واقعاً فهمش مشکل است. 🔹 اصولي را مرحوم شيخ محمدتقي بروجردي(ره) به عنوان تقريرات درس مرحوم محقق عراقي(ره) به نام نهاية الأفکار نوشته­‌اند که به قدري روان و جالب است که اصلاً در زمان خود مرحوم آقاضياء عراقي(ره) معروف بوده که حرف‌هاي آقاضياء(ره) را کسي نمي‌توانسته بنويسد، چون خيلي مشکل بوده، اما ايشان نوشته و تقريراتش، بسيار تقريرات محکمي است. @Nardebane_feghahat
✳️ (1) ✔️ نظر متقدّمین در مورد نهی: «نهی» یعنی: عالی از دانی «طلب ترک فعل» را بخواهد. ✔️ نظر متأخرین در مورد نهی: «نهی» یعنی: عالی، دانی را از انجام فعل بازدارد. 🔸 نکته: لازمه بازداشتن، طلب ترک است. بنابراین: متقدّمین لازمه معنای نهی را گفته‌اند. 🔹 متقدّمین و متأخرین دلالت نهی بر الزام را قبول دارند، با این تفاوت که طبقِ رأی متقدمین «الزام طلبی» است و طبق نظر متأخرین «الزام زجری» است. @Nardebane_feghahat
✔️ برخی از علما مانند مرحوم نراقی (کتاب عوائد الأيام في بيان قواعد الأحكام ص712 تا 717) و آیت الله شبیری زنجانی معتقدند که مدرکی‌بودنِ اجماع تأثیری در حجیت یا عدم حجیت آن ندارد. @Nardebane_feghahat
✳️ (1) ✔️ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلَاةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَأَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ وَامْسَحُوا بِرُءُوسِكُمْ وَأَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَيْنِ ۚ 📚 آیه ۶ - سوره مائده @Nardebane_feghahat