✳️ #کتاب_الطهارة (68)
✔️ یکی از مستحبات تغسیل میّت آن است که غاسل در سمت راست میّت قرار داشته باشد:
🔹 و أن يكون الغاسل له عن يمينه كما عن النهاية و المصباح و مختصره و الجمل و العقود و المهذب و الوسيلة و السرائر و الجامع، بل في الغنية الإجماع عليه، و هو الحجة فيه بعد المسامحة مع عموم التيامن المندوب اليه، فما عن المقنعة والمبسوط والمراسم والمنتهى من عدم التقييد بالأيمن للأصل و خلوا النصوص لا يخلو من نظر لما عرفت، نعم قد يقال بإستحباب مطلق الجانب مع زيادة الفضيلة في الأيمن، فتأمل.
📚 جواهر الكلام، النجفي الجواهري، الشيخ محمد حسن ج4 ص154
#فقه
@Nardebane_feghahat
4_5818798130430218532.mp3
7.8M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الطهارة» 61
🔹 مستحباتِ تغسیلِ میّت
🔸 مستحب است غاسل در سمتِ راستِ میّت باشد
🔹 تنشیفِ میّت
🔸 مکروهات غسلِ میّت
🔹 إقعاد میّت (نشاندنِ میّت) کراهت دارد
🔸 چیدن ناخن میت و شانه کردن موی میّت مکروه است
🔹 «کراهت» در کلام معصومین به چه معناست؟
🔸 آیا ترک «مکروه» مستحب است و ترک مکروه، «مستحب» است؟ نظر متقدمین چه تفاوتی در این زمینه با متأخرین دارد؟
🔹 نظر شیخ طوسی(ره) در مورد کراهتِ تعدّدِ زوجات
🔸 خِتان در طواف شرط است
🔹 اگر میّت مختون نباشد، آیا خِتان او لازم است؟
🔸 تغسیلِ مخالفین مکروه است
🔹 روایتی در موردِ نواصب
#فقه
#تدریس_شرایع
@Nardebane_feghahat
4_5818798130430218533.mp3
8.3M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الطهارة» 62
🔸 قطعههای واجبِ کفن
🔹 کفن به حریر جایز نیست
🔸 تحنیطِ میّت
🔹 برخی به مرحوم سلّار نسبت دادهاند که ایشان تحنیط را مستحب میدانسته (نه واجب) ولی در مفتاح الکرامة این نسبت مورد انکار قرار گرفته است
🔸 اگر میّت در حال احرام باشد، وجوب تحنیط در مورد او ساقط است
🔹 تعطّر برای سه دسته در حالِ حیاتشان ممنوع است
🔸 تلبیه برای مُحرم مانند تکبیرة الإحرام برای مصلّی است
🔹 توضیحی پیرامون شخصیت شهید اول و شهید ثانی
🔸 علامه امینی(ره) در کتاب شهدای فضیلت فرموده که ۴۰ نفر قبل از شهید اول شهید شدند، اما به ایشان به جهت عظمتش «شهید اول» گفتند
🔹 ماجرای شهادت شهیدِ اول
🔸 چرا لمعه معروف به «لمعه دمشقیه» شده؟
🔹 ماجرای «محمد یالوشی» و «شهید اول»
🔸 معرفیِ «کتاب جواهر الکلام فی ثوبه الجدید»
🔹 معرفیِ کتاب «بحوث في علم الأصول- تقریرات آیت الله شاهرودی از مرحوم صدر»
#فقه
#تدریس_شرایع
@Nardebane_feghahat
✔️ «نَمَط»: پارچه پشمى است كه در آن خطهاى مخالف با رنگ پارچه وجود دارد، آن را بر روى تمام اقطاع كفن قرار مىدهند.
📚 عناوین الاحکام، ترجمه وشرح متن لمعه، ذهنی تهرانی، سید محمد جواد ج1 ص67
#فقه
@Nardebane_feghahat
4_5818798130430218623.mp3
7.66M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الطهارة» 63
🔸 غاسل مستحب است قبل از تکفین، غسل مسّ میّت انجام دهد
🔹 مستحبات در کفن
🔸 قطعههای دیگرِ کفن
🔹 سرماییبودنِ امام سجاد (علیهالسلام)
🔸 آیا عمامه سیاه برای بنیالعباس بوده است؟
ائمه(علیهمالسلام) با عمامه سفید در نماز حاضر میشدند
🔹 کیفیت بستنِ عمامه برای میّت
🔸 مستحبات کفن مرد و زن
🔹 پارچه «نمط»
🔸 وجه تسمیه «خمر» و «خِمار»
#فقه
#تدریس_شرایع
@Nardebane_feghahat
✳️ #زینالعابدین_و_سرما (1)
🔹 عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ الْوَشَّاءِ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ الرِّضَا(ع) قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ كَانَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ (ع) يَلْبَسُ فِي الشِّتَاءِ الْخَزَّ وَ الْمِطْرَفَ الْخَزَّ وَ الْقَلَنْسُوَةَ الْخَزَّ فَيَشْتُو فِيهِ وَ يَبِيعُ الْمِطْرَفَ فِي الصَّيْفِ وَ يَتَصَدَّقُ بِثَمَنِهِ ثُمَّ يَقُولُ- مَنْ حَرَّمَ زِينَةَ اللَّهِ الَّتِي أَخْرَجَ لِعِبادِهِ وَ الطَّيِّباتِ مِنَ الرِّزْقِ.
📚 الكافي، الشيخ الكليني ج6 ص451
@Nardebane_feghahat
✳️ #زینالعابدین_و_سرما (2)
🔸 العدة، عن سهل، عن البزنطي، عن أبيالحسن الرضا(ع) قال: كان علي بن الحسين (صلوات الله عليهما) يلبس الجبة الخز بخمسين ديناراً و المطرف الخز بخمسين ديناراً.
📚 بحار الأنوار، العلامة المجلسي ج46 ص106
@Nardebane_feghahat
✳️ #زینالعابدین_و_سرما (3)
🔸 قال الإمام جعفر بن محمد الصادق (عليه السلام): «كَانَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ صلوات الله عليه رَجُلًا صَرِداً(۱) لَا تُدْفِئُهُ فِرَاءُ الْحِجَازِ»(۲)
🔹 «و رُوِيَ أَنَّهُ (عليه السلام) كَانَ صَرِداً، فَكَانَ يَلْبَسُ الْخَزَّ(۳) فِي الشِّتَاءِ، وَ يُشْتَرَى لَهُ الثَّوْبُ بِأَلْفِ دِرْهَمٍ أَوْ بِخَمْسِ مِائَةِ دِرْهَمٍ، فَإِذَا خَرَجَ الشِّتَاءُ تَصَدَّقَ بِهِ(۴)»
۱. الصَرِد بفتح الصاد و كسر الراء المهملة: من يجد البرد سريعاً و لا يطيقه، و يقال أيضاً لمن يتحمل البرد و يقوي عليه، فهو من الأضداد، انظر: مجمع البحرين 3/ 85، للعلامة فخر الدين بن محمد الطريحي
۲. الكافي، 3 /397، للشيخ أبي جعفر محمد بن يعقوب بن إسحاق الكُليني.
۳. الخز : نوع من أنواع الثياب تنسج من صوف و إبريسم.
۴. دعائم الإسلام 2 /156، لأبي حنيفة النعمان المغربي
@Nardebane_feghahat
4_5821080330022424183.mp3
8.54M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الطهارة» 64
🔸 توضیحی پیرامون سهل بن زیاد
🔹 «کتان» کفنِ بنیاسرائیل است و «قُطن» کفن امت پیغمبر(صلی الله علیه و آله)
🔸 توضیحی پیرامون أبیخدیجه (سالم بن مُکْرَم) / نظر مرحوم خویی(ره) و آیت الله شبیری زنجانی(مدظله) در موردِ او
🔹 نوشتنِ اسمِ میّت بر کفن
🔸 امام صادق(علیهالسلام) و کفنِ فرزندش اسماعیل
🔹 وحید بهبهانی و هلال ماه شوال!
🔸وحید بهبهانی سه ماجرا را به اخباریین نسبت میدهد که بعید است بزرگانِ اخباری به برخی از اینگونه امور اعتقاد داشته باشند
🔹 نوشتن جوشن کبیر، جوشن صغیر، زیارت عاشورا، حدیث سلسلة الذهب با سند آن بر روی کفن
🔸 جُنّه سپر، سَهْم تير، و قوس کمان
🔹 زره ابیالفضل العباس(علیهالسلام)
🔸 مراد از جوشن چیست؟
🔹 وصیت مرحوم بروجردی (ره) مبنی بر آغشته کردن محاسن خود با تربت حسینیه
🔸 گذاشتن عقیق در دهان میّت، دلیل شرعی ندارد
🔹 کلامِ سید بن طاووس در این زمینه (در مورد جدّ بزرگوارش)
🔸 کفنِ امام کاظم (علیهالسلام)
🔹 نوشتنِ نام ائمه (علیهم السلام) بر کفن
🔸 آیا نوشتن اموری که در روایات نیامده، بر کفن بدعت نیست؟
#فقه
#تدریس_شرایع
@Nardebane_feghahat
✔️ #عقیق_در_دهان_میت
🔹 على أنه قد يستأنس له بما حكاه في البحار نقلاً عن فلاح السائل إلى أن قال: «و كان جدي ورام بن أبي فارس (قدس الله جل جلاله روحه) -و هو ممن يُقتدىٰ بفعله- قد أوصى أن يجعل في فمه بعد وفاته فصّ عقيق ، عليه أسماء أئمته(ع)، فنقشت أنا فصاً عقيقاً عليه الله ربي و محمد نبيي و علي و سميت الأئمة (عليهمالسلام) أئمتي و وسيلتي، و أوصيت أن يجعل في فمي بعد الموت ليكون جواب الملكين عند المسائلة في القبر سهلاً إن شاء الله»
📚 جواهر الكلام، النجفي الجواهري، الشيخ محمد حسن ج4 ص226
#فقه
@Nardebane_feghahat
✳️ #ترسو_بودن_حسان_بن_ثابت (1)
✔️ وطواط در «غرر الخصائص» حسان بن ثابت را از جمله افراد ترسو معرفی میکند و مىنویسد: «ابن قتیبه در کتاب معارف مىگوید: او در هیچ جنگى همراه رسول خدا(صلى الله علیه وآله) شرکت نکرد»
🔸 و من الجبناء «حسان بن ثابت الأنصاري»، ذكر ابن قتيبة في كتاب المعارف أنه لم يشهد مع رسول الله (صلى الله عليه و سلم) مشهداً قطّ.
📚 غرر الخصائص الواضحة، الوطواط ج1 ص453
@Nardebane_feghahat
✳️ #ترسو_بودن_حسان_بن_ثابت (2)
🔸 و كان حسان من أجبن الناس، حتى إن النَّبِيّ (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ) جعله مع النساء في الآطام يَوْم الخندق.
📚 اسد الغابة، ابن الأثير، عزالدین ج2 ص6
@Nardebane_feghahat
✳️ #ترسو_بودن_حسان_بن_ثابت (3)
🔹 حسان بن ثابت بن المنذر (رضى الله عنه)... و لم يشهد مع النبي (صلّى الله عليه وسلّم) مشهداً، لأنه كان جباناً.
📚 المعارف، الدِّينَوري، ابن قتيبة ج1 ص312
@Nardebane_feghahat
✔️ درباره کندنِ درب خیبر توسط امیرالمؤمنین (علیهالسلام) در قصيده ابن أبي الحديد آمده است:
«يا قالع الباب الذي عن حمله
عجزتْ أكفّ أربعون و أربع»
اى كَننده درى كه از حَمل آن دستهاى چهل و چهار نفر عاجز بودند!
📚 ميراث محدث اُرموي، اشکوری، جعفر ص209
@Nardebane_feghahat
✔️ مرحوم كشي روايت كرده كه فضل بن شاذان بر ابن ابي عمير وارد شد، در حالي كه او در سجده بود و سجده را بسیار طول داد. چون سر از سجده برداشت، صحبت از طولِ سجده به ميان آمد. ابن ابي عمير گفت: اگر سجده جميل بن دراج را ميديدي سجده مرا طولاني نمي شمردي، همانا من روزي نزد جميل بن دراج رفتم و او را در سجده يافتم. او سجده خود را بسيار طول داد. چون سر از سجده برداشت، گفتم: سجده را طولاني نموديد! جميل گفت: اگر سجده «معروف بن خرّبوذ» را ديده بودي، سجده مرا سهل مي شمردي.
📚 اختيار معرفة الرجال
@Nardebane_feghahat
🔹 قیل للخلیل بن احمد الادیب النحوی العروضی ما تقول فی علی بن ابی طالب؟
🔸 فقال: ما أقول فی حق امریء کتمت مناقبه أولیاءه خوفاً و أعداءه حسداً ثم ظهر من بین الکتمین ما ملأ الخافقین!»
📚 نبراس الضیاء و تسواء السواء، میرداماد ص31
@Nardebane_feghahat
✔️ مرحوم شیخ جعفر شوشتری میفرماید: روز عاشورا وقتی سیدالشهدا (علیهالسلام) میخواستند عمامه را بر سر قاسم بن الحسن بگذارند، مقداری از عمامه را باز کردند و به صورت قاسم بستند.
🔸 سپس مرحوم شیخ شوشتری در مورد علّت این عمل چنین مینویسد:
1- دشمن نفهمد که این یک نوجوان 13 ساله است، تا مبادا جسور شوند و دور او را بگیرند.
2- قاسم بن الحسن (علیه السلام) به قدری زیبا بود که حضرت از چشم زخم در موردِ او میترسیدند.
@Nardebane_feghahat
✔️ ينقل أنّ المحقق العراقي(ره) كان يقول:
«إذا غبتُ عن الدرس فاعلموا أنّي محتضَر.»
@Nardebane_feghahat
4_5838924106661105754.mp3
8.99M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الطهارة» 65
🔸 سایرِ مستحبات کفن
🔹 توضیحی پیرامونِ «جریدتین»
🔸 وجه تسمیه جریدتین
🔹 أكرموا عمَّتكم النخلة
🔸 «تخضیر» از مختصات شیعه است و عامّه چنین چیزی ندارند
🔹 «جریدتین» در حالت تقیه!
🔸 جریدتین از چه درختی باشد؟ فایده آن چیست؟ مقدار آن چقدر باشد و در چه قسمتِ کفن قرار داده شود؟
🔹 ماجرای دفنِ صاحب مجمع البیان (مرحوم طبرسی)
🔸 کتب تفسیری باید حتماً زیر نظرِ یک عالم و فقیه خوانده شود
🔹 مقدارِ اضافیِ کافور را بر صدر میّت بریزند
🔸 مکروهاتِ کفن
🔹 تکفین در کتّان کراهت دارد
🔸 کراهتِ أکمام مبتدأه
🔹 اگر بخواهند میّت را در لباسی که آستین دارد کفن نمایند، خلع أکمام در ما نحن فیه مطرح نیست
#فقه
#تدریس_شرایع
@Nardebane_feghahat
✔️ لَيْسَ الغَريبُ غَريبَ الشَّامِ واليَمَنِ
إِنَّ الغَريبَ غَريبُ اللَّحدِ والكَفَنِ
🔹 غريب و بيگانه آن نيست که در شام و يمن است، بلکه غريب واقعي آنست که در لحد و کفن قرار گرفته است.
@Nardebane_feghahat
🔹 داود بن رزین از امام صادق(علیهالسلام) نقل میکند: «مَنْ ذَكَرَ مُصِيبَتَهُ وَ لَوْ بَعْدَ حِينٍ» کسي که مصيبت ديده است، هر وقت این مصیبت یادش بیاید و بگوید «إِنَّا للهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ وَ الْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعالَمِينَ اللهُمَّ آجِرْنِي عَلَى مُصِيبَتِي وَ أَخْلِفْ عَلَيَّ أَفْضَلَ مِنْهَا كَانَ لَهُ مِنَ الْأَجْرِ مِثْلُ مَا كَانَ عِنْدَ أَوَّلِ صَدْمَةٍ» مثل همان روزی که مصيبت بر او وارد شده، به او اجر داده میشود.
@Nardebane_feghahat
1⃣ تخییر عقلی: «إنّ أطراف الواجب التخییری إن کان بینها جامع یمکن التعبیر عنه بلفظٍ واحد، فإنّه یمکن أن یکون البعث فی مقام الطلب نحو هذا الجامع. مثاله: قول الاستاذ لتلمیذه: "اشتر قلماً" الجامع بین أنواع الأقلام من قلم الحبر و قلم الرصاص.
2⃣ تخییر شرعی: «و إن لم یکن هناک جامع مثل ذلک... یقال صُم أو أطعم أو أعتق یسمی شرعیاً»
#اصول
@Nardebane_feghahat
24.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✔️ بخشی از فرمایشات آیت الله سید منیر خباز (حفظه الله تعالی)
🔸 ماجرایی از دیدار آیت الله #وحید_خراسانی (حفظه الله تعالی) با مرجع عالیقدر آیت الله سید محمد رضا گلپایگانی(ره) درباره ضعفِ حوزه
🔹 آیا مناط در اجتهاد، اطلاق و عمومگیری و برائت جاری کردن و اموری از این قبیل است؟
🔹 نقشِ فهمِ عبارات مرحوم اصفهانی (صاحب نهایة الدرایة) و #آقا_ضیاء_عراقی (ره) در تقویتِ استنباط و اجتهاد
🔸 مشکل اساسی، عدمِ دقت و تمرکز بر کتبی از قبیلِ «کفایه» است
🔹 اهمیت فهمِ عبارات محقق اصفهانی و محقق عراقی
#اصول
#فقه
@Nardebane_feghahat
✔️ درس تفسیر آیت الله #جوادی_آملی
98/01/17
🔹 مرحوم کلینی یک مقدمه ۸-۱۰ صفحهای دارد در همین جلد اول. این مقدمه را مرحوم میرداماد در الرواشح السّماویه شرح کرده.
@Nardebane_feghahat
4_5848307360367382612.mp3
7.8M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الطهارة» 66
🔸 مسائلُ ثلاث
🔹 اگر بعد از تکفینِ میت، نجاستی از او خارج شود وظیفه چیست؟
🔸 تکفینِ میّت واجب است، اما شراء کفن بر عهده آنان نیست
🔹 کفنِ زوجه بر عهده زوج است، حتی اگر زن مطلقه رجعیه باشد (بر خلافِ بائن)
🔸 الترکة ما ترکه المیّت
🔹 کفنِ میّت مقدّم بر دیون و وصایای اوست
🔸 اگر میّت بیشتر از ثلث وصیت نماید، تکلیف چیست؟
🔹 ثوابِ بذل الکفن
🔸 ماجرای کفنِ مرحوم آیت الله سید محمد کاظم یزدی(ره) و کریم سیاه
🔹 بحث «صلاة المیت» حلقه مفقودهای است که در این جا ذکر نشده و موکول به «کتاب الصلوة» شده
🔸 تعبیرِ «موارات» در قرآن
🔹 مستحباتِ دفن
🔸 گاهی میّت را میسوزاندند یا بر فراز جبل یا صخرهای قرار میدادند که با اکرامِ میّت سازگار نیست
🔹 حکمتِ دفنِ میّت در کلامِ معصوم (علیهالسلام)
🔸 «تشییع» در لغت به چه معناست؟
🔹 امیرالمؤمنین(علیهالسلام) برای شش دسته بهشت را ضمانت فرموده است
#فقه
#تدریس_شرایع
@Nardebane_feghahat
4_5848307360367382615.mp3
11.31M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الطهارة» 67
🔸 راه رفتن جلوی جنازه مکروه است، الّا در شرایط تقیه
🔹 «تربیع» مستحب است و افضل آن «تناوب» میباشد
🔸 تابوت حضرت زهرا (سلام الله علیها) و تبسّم آن حضرت
🔹 اَلْحَمْدُ لِلَّهِ اَلَّذِي لَمْ يَجْعَلْنِي مِنَ اَلسَّوَادِ اَلْمُخْتَرَمِ
🔸 آرزوی وفات توسط فاطمه زهرا (سلام الله علیها) و امام رضا (علیهالسلام)
🔹 تریبونِ بنی العباس
🔸 جنازه را فوراً وارد قبر نکنند
🔹 چطور میّت را داخل قبر قرار دهند؟
🔸 مستحباتِ لحظه دفن
🔹 اگر کسی در سفینه (کشتی) از دنیا برود و تا خشکی فاصله زیادی داشته باشد، وظیفه چیست؟
🔸 چرا حاملِ غیر مسلمه از مسلم را پشت به قبله دفن میکنند؟
🔹 آیا چنین زنی در قبرستان مسلمانان دفن میشود؟
🔸 دفن افرادی در باب القبله حرم سیدالشهدا (علیه السلام) پشت به قبله و رو به سمتِ آن حضرت
#فقه
#تدریس_شرایع
@Nardebane_feghahat
✔️ «وَ كَفَى اللَّهُ الْمُؤْمِنِينَ الْقِتَالَ»
خدا امر جنگ را از مؤمنان کفایت فرمود.
(آیه 25 سوره احزاب)
🔸 أَنَّ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ الصَّادِقَ (علیهالسلام) زَارَ أَمِیرَالْمُؤْمِنِینَ فِی هَذَا الْیَوْمِ بِهَذِهِ الزِّیَارَة: ...السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا مَنْ کَفَی اللهُ الْمُؤْمِنِینَ الْقِتالَ بِهِ یَوْمَ الْأَحْزَابِ.
🔹 امام صادق در چنین روزی (روز غدیر) امیرالمؤمنین(ع) را اینگونه زیارت کرد: ...سلام بر تو ای کسی که در روز احزاب خداوند با او مؤمنان را از جنگ حفاظت نمود.
📚 بحار الأنوار، ج۹۷، ص۳۷۳
@Nardebane_feghahat
🔹 در احوالاتِ ناصرالدین ألبانی (عالمِ معروفِ اهل سنت) نوشتهاند که او از پدرش ساعت سازی را یاد گرفت تا جایی که در این زمینه شهره شد و از این راه ارتزاق میکرد.
@Nardebane_feghahat
4_5847944723393680191.mp3
1.33M
✔️ شمس تبریزی و عارفهنبودنِ حضرت فاطمه (سلاماللهعلیها)
🎙 استاد حامدرضا معاونیان
@Nardebane_feghahat
✳️ #خالقیت_و_رازقیت_ائمه(1)
🔸 عن ياسر الخادم: قلت للرضا (عليهالسلام) : ما تقول في التفويض؟ فقال: انّ الله تبارك وتعالي فوّض الي نبيّه (صلي الله عليه و آله) أمر دينه، فقال:«وَمَا آتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانتَهُوا» فأمّا الخلق والرزق فلا.
📚 عيون اخبارالرضا (عليه السلام) ج1 ص219
@Nardebane_feghahat