eitaa logo
نردبان فقاهت
5.2هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
47 ویدیو
92 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5847944723393680276.mp3
1.16M
✔️ مرحوم میرحامد حسین هندی(ره) -صاحب کتاب عبقات الانوار- در کلام استاد فاطمی‌نیا(ره) @Nardebane_feghahat
4_5847944723393680347.mp3
7.93M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الطهارة» 68 🔹 اندازه قبر میّت 🔸 فرقِ لحد با شقّ 🔹 باز نمودنِ گره‌های کفن 🔸 تربت کربلا در قبر میّت 🔹 مستحب است که از سمت پایِ میّت از قبر خارج شود 🔹 مستحب است قبر را به اندازه چهار انگشت بالا بیاورند 🔸 تربیعِ و تسطیح قبر از شعار شیعه است و «تسنیم» از شعار مخالفین می‌باشد 🔹 ریختنِ آب بر روی قبر 🔸 گذاشتنِ دست روی قبر 🔹 تلقین خواندن 🔸 استحبابِ تعزیت 🔹 مکروهاتِ دفن 🔸 مکروه است که ارحامِ میّت بر او خاک بپاشند 🔹 تجصیص القبور 🔸 تجدید القبور 🔹 دفن چند نفر در یک قبر 🔹 انتقال میّت به مشاهد مشرفه 🔸 در احوالات سید رضی نوشته‌اند که هیچ‌گاه از روی قبری ردّ نمی‌شد 🔹 تصمیمِ پهلوی برای خراب‌کردن قبرستان شیخان و اقدام آیت الله بروجردی(ره) 🔸 شوخی دو عالم با یکدیگر @Nardebane_feghahat
❓ شخصی همسرش را در مقابل دو شاهدی که به عدالتشان معتقد بوده طلاق داده است. بعد از گذشت چند سال معلوم شد که آن دو عادل نبودند، حکم این طلاق چیست؟ ✔️ برخی از فقهاء عدالت لازم در دو شاهد طلاق را عدالت واقعی دانسته اند که بنابراین اگر مشخص شود در زمانی که طلاق جاری شده، یک شاهد یا هر دو عدالت نداشته اند، طلاق باطل است؛ ولی بسیاری از فقها عدالت ظاهری را کافی می دانند، که در این صورت اگر بعداً معلوم شود که در زمان جاری شدن طلاق، یک شاهد یا هر دو عدالت نداشته اند، طلاق صحیح خواهد بود. @Nardebane_feghahat
✔️ آية الله الشيخ جعفر السبحاني: 🔹 و يُعدّ علمُ الحديثِ أحدَ أبرزِ العلومِ الشرعيّةِ التي أسّسَ لها المعصومون (عليهم‌السلام) فهو من العلومِ ذاتِ الأهميةِ البالغةِ في معرفةِ بعضِ تفاصيلِ الشريعةِ الإسلامية، فقد قال الإمام الصادق (ع): «اعرفوا منازل شیعتنا بقدر ما یحسنون من روایاتهم عنّا». @Nardebane_feghahat
(6) ✳️ اهمیت کتاب شرائع ✔️ درس خارج فقه آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی (۲۶ بهمن ۱۳۹۲) 🔹 شرایع به عنوان «قرآن الفقه» مطرح است، مرحوم والد ما (قدس سره) می‌فرمودند مرحوم آقای بروجردی خیلی بر شرایع تأکید داشت، چیزی که الآن در حوزه‌های ما متأسفانه کم شده! قدیم شرایع را در حوزه‌ها یک دوره می‌خواندند، حتّی در ذهنم هست مرحوم والد ما می‌فرمودند به مرحوم آقای بروجردی پیشنهاد شد شما یک کتاب فقهی مثل شرایع بنویسید، ایشان با آن عظمت فرموده بود که من یک صفحه مثل شرایع نمی‌توانم بنویسم! این دلیل بر عظمت و اتقان این کتاب است. @Nardebane_feghahat
🔹 در روایتی درباره کیفیت دفن میّت، ابن‌عباس از پیغمبر اکرم(صلی‌الله علیه و آله) نقل کرده که «اللحدُ لنَا، و الشِّقُ لغيرِنا» که آن را در تدریس شرائع الاسلام جلسات ۶۸ و ۶۹ توضیح دادیم. تصاویری جهت واضح‌شدن این بحث (فرق بین لحد و شقّ) ⬆️ @Nardebane_feghahat
✔️ وَ عَلَى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعَامُ مِسْكِينٍ (آیه 184 سوره بقره) 🔸 در مورد «یطیقون» در این آیه اختلاف وجود دارد. برخی معتقدند که این عبارت به معنای کسانی است که طاقت دارند روزه بگیرند و معنای «قدرت و توانستن» دارد و سپس این آیه با آیه بعدی نسخ گشته است. 🔹 برخی هم معتقدند که این عبارت به معنای «نتوانستن و قدرت‌نداشتن» است و «لا» در آن حذف شده. 🔸 برخی هم عقیده دارند که «یطیقونه» یعنی طاقت و قدرت دارند که روزه بگیرند ولی با مشقّت و سختی. @Nardebane_feghahat
❓اگر کسی اذن غیبت درباره خود را به چند نفر بدهد، غیبت او چه حکمی دارد؟ ✔️ پاسخ آیت الله مکارم شیرازی: غیبت او جایز نیست. @Nardebane_feghahat
✔️ قدیمی‌ترین عکس از حرم علی بن موسی الرضا (علیه‌السلام) @Nardebane_feghahat
🔸 برخی از قواعد فقهی در تمامِ ابواب فقه جاری است، مانند قاعده «لاضرر» 🔹 برخی قواعد در اغلبِ ابواب جریان دارد، مانند قاعده «المیسور لایسقط بالمعسور» 🔸 برخی در چند باب جاری هستند، مانند قاعده «الأمین لا یضمن» 🔹 قواعدی هم وجود دارد که تنها در یک باب جریان دارند، مانند قاعده «لاتعاد» @Nardebane_feghahat
4_5874983397947870381.mp3
10.73M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الطهارة» 69 🔸 تلقینِ داخل قبر مستحب است آهسته گفته شود، ولی تلقین بعد از دفن مستحب است با صدای بلند گفته شود 🔹 نبشِ قبر جایز نیست 🔸 مسوّغات و مجوّزات نبش قبر در عروة‌الوثقی ذکر شده 🔹 انتقالِ میّت به مشاهد مشرّفه 🔸 انتقال عِظام و استخوان‌های حضرت آدم(ع) به نجف اشرف 🔹 انتقال عِظام یوسف(ع) به أرضِ شام توسط حضرت موسی(ع) 🔸 جنازه سید محمد کاظم قزوینی(ره) 🔹 شقّ ثوب در مصیبتِ پدر و برادر 🔸 جزع در مصیبت حسین بن علی(علیه‌السلام) 🔹 آیا شهید با لباس‌های خودش دفن می‌شود؟ 🔸 اگر مادر از دنیا رفت ولی فرزند او زنده ماند یا بالعکس، وظیفه چیست؟ 🔹 ۲۸ مورد از غسل‌های مستحب 🔸 اغسال زمانیّه، مکانیّه و فعلیّه 🔹 «اغسال زمانیه» قبل از زمانش انجام نمی‌شود، اما «اغسال مکانیه» و «اغسال فعلیه» قبل از ورود به مکان و انجامِ فعل انجام می‌شود 🔸 اهمیّت غسلِ جمعه 🔹 چگونه بین روایاتِ وجوب و استحبابِ غسل جمعه جمع نماییم؟ 🔸 وقتِ غسل جمعه 🔹 طلوع فجر اول(کاذب) را «ذنب السّرحان» می‌نامند 🔸 غسل جمعه در روز پنجشنبه و شنبه؟! @Nardebane_feghahat
✔️ جنازه سالمِ آخوند خراسانی(ره) 🔸 هنگامی که پس از پنجاه سال، قبر آخوند خراسانی را شکافتند تا دخترش را کنارش به خاک بسپارند، دیوار قبر آخوند فرو ریخت؛ مردم با تعجب دیدند که جسد آخوند پس از آن همه مدت به هیچ وجه متلاشی نشده و حتی صورت و محاسن او اصلاً تغییر نکرده بود. 🔹 یکی از شاهدان می‌گفت: عجیب آنکه وقتی دست آخوند را گرفتم و روی دست دخترش گذاشتم، دست شیخ مانند کسی که به خواب رفته باشد، حرکت کرد و همه حاضران سخت متعجب شده بودند، زیرا وضع کفن و صورت، به گونه‌ای بود که گویا آخوند را لحظاتی پیش به خاک سپرده‌اند. 📚 «داستان‌های علمای شیعه» نویسنده: سید علی حسینی قمی @Nardebane_feghahat
✔️ (1) 🔸 جمعي از بني هاشم؛ از جمله حسن بن حسن افطس نقل کرده‌اند: «روز وفات سيد محمد، به خانه امام هادي(عليه السلام) رفتيم، ديديم در صحن خانه بساط گسترده‌اند و مردم دور تا دور نشسته‌اند. جمعيت را تخمين زديم، غير از موالي و ساير مردم 150 نفر از آل ابي طالب، بني هاشم و قريش حضور داشتند. ناگهان امام حسن(عليه السلام) در حالي که گريبان خود را در مرگ برادر چاک کرده بود، وارد شد و در کنار پدرش ايستاد، ما حضرت را نمي شناختيم. پس از ساعتي امام هادي(عليه السلام) رو به او کرده، فرمود: يَا بُنَيَّ أَحْدِثْ لِلَّهِ شُکْراً فَقَدْ أَحْدَثَ فِيکَ أَمْراً. امام حسن(عليه السلام) گريه کرد و گفت: اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ، اِيّاهُ نَشْکُرُ نِعَمَهُ عَلَيْنا وَ إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ. پرسيدم او کيست؟ جواب داد: حسن(عليه السلام) فرزند امام علي النقي(عليه السلام). در آن هنگام 20 ساله به نظر مي رسيد. ما فهميديم که پس از پدر، او امام است.» @Nardebane_feghahat
✳️ (2) 🔸 درباره گریبان چاك زدن، محدث ارجمند شیخ عباس قمی در منتهی الآمال، قسمت وفات حضرت هادی(ع) نقل می‌كند كه امام حسن عسكری(ع) در كنار جنازه پدر شهید خود گریبان چاك زد... جمعی از جاهلان احمق بر آن حضرت اعتراض كردند كه گریبان چاك زدن در مصیبت مناسب و شایسته نبود. حضرت به آنان فرمودند كه چه می‌دانید احكام دین خدا را! حضرت موسی(علیه‌السلام) پیغمبر بود و در ماتم برادر خود هارون(ع) گریبان چاك زد. 📚 منتهی الآمال، شیخ عباس قمی 🔹 خالد بن سریر از امام صادق (ع) پرسید: "جامه چاك دادن در سوگ پدر، مادر یا برادر، یا نزدیكان چه حكمی دارد؟ ایشان فرمودند: اشكالی ندارد، چرا كه موسی بن عمران در مرگ برادرش جامه چاك داد، اما پدر در مرگ پسر و مرد در مرگ همسر خویش نباید جامه چاك كند، ولی جامه چاك دادن زن در مرگ شوهرش اشكالی ندارد؛ آنگاه فرمودند: كفاره زدن بر صورت جز توبه و استغفار نیست. در شهادت حسین بن علی(ع) زن های فاطمی گریبان پاره نموده و صورت ها را زخمی كردند و در چنین حادثه ای شایسته است كه آن طور عمل كنند. 📚 تهذیب الاحكام، شیخ طوسی، ج8، ص325، باب4، ح23 @Nardebane_feghahat
✔️ درس تفسیر آیت الله 98/01/17 🔹 سوره مبارکه «مزمل»، «علم بالغلبه» است؛ لذا تفسیرهایی که از اهل سنت و از قبل از هزار سال در دسترس هست، آنها این‌طوری می‌نویسند: «السورة التی یذکر فیها المزمل‌»، مثل «یذکر فیها الفیل»، «یذکر فیها الأنعام». مگر آن سوره‌هایی که در لسان خود معصوم (علیه‌السّلام) نام‌گذاری شده باشد؛ مثل «فاتحة الکتاب» و امثال آن، وگرنه سوره «بقره»، سوره «انعام» و اینها «علم بالغلبه» است؛ لذا در آن تفسیرهای قبل از هزار سال، چه از ما، چه از آنها دارد که «السورة التی یذکر فیها البقره». @Nardebane_feghahat
🔹 در «مسافت شرعي» در رفت و برگشت تفاوتي بين مسافت هاي مارپيچ و مستقيم نيست. ملاك، همان رفتنِ ۸ فرسخ است. @Nardebane_feghahat
❓آیا ملاک در شکسته یا کامل خواندن نماز، رسیدن به حد ترخص می‌باشد؟ ✔️ پاسخ آیت الله مکارم شیرازی: نماز و روزه مسافر با رسیدن به حد ترخص کامل یا شکسته می‌شود، یعنی اگر به وطن بر می گردد، مردم شهر او را ببینند و صدای اذان را بشنود که در این صورت کامل است و اگر از وطن خارج می‌شود مردم شهر او را نبینند و او صدای اذان را نشنود. @Nardebane_feghahat
🔹 «استصحاب استقبالی» به استصحابی گفته می‌شود که متیقّن آن، در زمان حال و مشکوک آن در زمان آینده موجود باشد، مثلاً الآن یقین داریم که زید عادل است، ولی شک داریم آیا این عدالت تا فردا و روزهای بعد باقی خواهد ماند یا خیر. ✔️ در حجیت استصحاب استقبالی اختلاف‌نظر وجود دارد. @Nardebane_feghahat
🔸 اگر شک دارد که در آینده قدرت بر انجامِ فعلی یا اتمام آن فعل را دارد یا خیر، اصل بر «قدرت» است. ✔️ نکته۱: گفته‌اند اصل در هر چیزی بر عدم است، إلا در قدرت. ✔️ نکته۲: با وجود چنین اصلی (یعنی اصل قدرت که اماره است) نوبت به استدلال به اصول عملیه (استصحاب استقبالی) نمی‌رسد. ✍ رضا حسینی @Nardebane_feghahat
🔹 بحثِ «تبییت النیة» بحثِ جالب و مهمی در فقه است. اگر فرصتی بود، در کتب فقهی به این بحث مراجعه بفرمایید و با أقوال مختلف و روايات آن آشنا شوید. ✍ رضا حسینی @Nardebane_feghahat
✔️ در کتابِ «الهجوم علی بیت فاطمه سلام الله علیها» و کتاب «الموسوعة الكبرى عن فاطمة الزهراء علیها السلام» آمده است که: معاویة بن أبی‌سفیان از جمله افرادی بوده که در ماجرای هجوم به خانه صدیقه طاهره(سلام الله علیها) شرکت داشته است. @Nardebane_feghahat
✔️ «الــنـَـجــمُ قَد هَــوى» ▪️تعزية... 🔹 نتقدم إلى ساحة القداسة ولي أمر المسلمين و الخليفة الشرعي الثاني عشر الإمام المهدي (عليه السلام وعجّل الله تعالى فرجه الشريف) بأصدق التعازي وأحرها بمناسبة ذكرى إستشهاد أمير المؤمنين علي بن أبي طالب (عليهما السلام)، و لعنة الله على قتلته لا سيما عبد الرحمن بن ملجم المرادي. @Nardebane_feghahat
🔹 استصحابِ یکی از اوصاف شیء خاص را «استصحاب وجود نعتی» می‌نامند. به استصحابی گفته می‌شود که مستصحب آن، وجود صفتی از صفات شیء خاص می‌باشد. 🔸 بعبارة اخری: استصحاب وجود شیء به نحو کان ناقصه را استصحاب وجود نعتی گویند، مانند: استصحاب عدالت زید، یا استصحاب کریت آب و یا استصحاب قرشی‌بودنِ زنی معیّن. @Nardebane_feghahat
✳️ شیخ عبدالکریم حائری و فلسفه 🔸 «مرحوم حاج میرزا مهدی بروجردی شش تومان آورد که مرحوم حاج شیخ عبدالکریم می‌فرمایند: بده به طبسی؛ دل‌اش می‌خواهد بدهد به آن شخصی که معقول می‌گوید، و می‌خواهد ندهد. من به کسی که معقول می‌گوید سهم امام نمی‌دهم.» 📚 حدیث خوبان ص110 ✔️ پ.ن: نقل این دیدگاه به منظور ردّ یا تأیید آن نیست. @Nardebane_feghahat
🔸 «ضمان جریره» خیلی نزدیك به بیمه است. اصولاً می توان گفت كه ضمان جریره خود نوعی از بیمه است. یك نوع بیمه و قرارداد كه اسلام هم آن را امضاء كرده و آن اینكه دو نفر با یكدیگر عقدی برقرار می كنند كه اگر احیاناً من از روی اشتباه خسارتی بركسی وارد كردم، دیه ی آن را تو بپردازی، حالا یا تمامش را یا نصفش را، و اگر تو جنایتی را نه از روی عمد بلكه از روی خطا انجام دادی و باید دیه بپردازی، آن خسارت تو را یا نصف آن را من بپردازم. این دیگر خیلی نزدیك به بیمه می شود. 🔹 اصلاً صد درصد بیمه است، به جهت اینكه این دیگر یك امر قراردادی است. دو نفر با یكدیگر قرارداد می بندند در صورتی كه یكی از آنها خسارتی بر شخص ثالث وارد كرد، آن خسارت را دیگری بپردازد یا دیگری در این خسارت شریك بشود، هرجور كه قرارداد كنند. 📚 مجموعه آثار شهید مطهری ج20 ص384 @Nardebane_feghahat
✔️ آیت‌الله شبیری زنجانی(مدظله العالی): 🔸 مرحوم والدِ ما بعد از اقامه نماز وقتی به منزل می‌آمدند، تا صبحانه و چای فراهم شود، حدود ۱۰ دقیقه طول می‌کشید و چون در این مدت کوتاه نمی‌توانست کار علمی جدّی انجام دهد، لذا تصمیم گرفت که در این فاصله، قرآن کریم را روی کفنی که برای خود آماده کرده بود، بنویسد و توانست در مدت يک سال، تمام قرآن را بر کفن خود بنویسد. 🔹 البته قرآنی که ایشان نوشته بود، بدون نقطه بود. اخویمان ـ مرحوم سید ابراهيم ـ تازه متولد شده بود. گاهی هم به من می‌گفتند که بیا ببینیم چند تا «موسی» در قرآن هست؟ و با این روش دوبار قرآن نوشته شده را مقابله کردیم! 🔸 ایشان علاوه بر قرآن، دعای جوشن کبیر و برخی از اشعار مثل «وفدتُ على الكريم بغیر زاد...» را نیز روی کفن نوشت. 📚 جرعه‌ای از دریا ج1 ص602 @Nardebane_feghahat
✳️ (1) 🔹 الثالث: غسل المولود، وعن الصدوق وابن حمزة وجوبه، لكنّه ضعيف. 📚 العروة الوثقى، الطباطبائي اليزدي، السيد محمد كاظم ج2 ص157 @Nardebane_feghahat