✔️ آیت الله شبیری زنجانی (مدظله العالی):
🔸 شیعه بودن حافظ در شیراز مثل سنّی بودنِ یک شخص در قم است که بعید و غیر عادی است.
.
📚 جرعهای از دریا ج2 ص300
@Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله علوی بروجردی:
🔹 از آیتالله بروجردی نقل شده که گفته بودند: میخواهم فتوای شلتوت را در کفنم بگذارم؛ چون این کار در طول تاریخ محقّق نشد، حتی برای سید مرتضی هم میسّر نگشت.
📚 ما سمعتُ ممّن رأیتُ ج1 ص338
@Nardebane_feghahat
✔️ الإمام الخمینی:
🔸 و لو لا التقية لصار المذهب في معرض الزوال و الانقراض.
📚 الرسائل، الخميني، السيد روح الله ج2 ص185
@Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله سید احمد #مددی (حفظه الله تعالی):
🔸 مستدرك 13/ 126: الشيخ المفيد في الروضة عن ابن أبى عمير عن الوليد بن صبيح الكابلى عن أبى عبد اللّه عليه السلام قال من سوّد اسمه في ديوان بنى شيصبان حشره اللّه يوم القيامة مسودّاً وجهه الخبر.
🔹 کتابی به اسم «الروضه» را ندیدم به شیخ مفید نسبت داده باشند. «روضه» یعنی کتابی مثل کشکول. مرحوم صاحب مستدرک هم در خاتمه چنین کتابی نقل نمیکند. در الذریعه هم همینطور. شیخ مفید اینجا، مفید ما نیست بلکه پدر جد شیخ بهایی است. «مفید» اصطلاحی است مثل: صاحب نظر. به فرزند شیخ طوسی هم «مفید ثانی» گفته می شود.
@Nardebane_feghahat
🔸 ثم إن الظاهر عدم وجوب شيء في المال ابتداء غير الزكاة والخمس، بل لا خلاف محقق أجده في غير الضغث بعد الضغث كما ستسمع الكلام فيه، للأصل والعموم والسيرة القطعية التي هي أقوى من الإجماع، بل يمكن دعوى الضرورة فيه، خصوصاً بعد ملاحظة ما ورد من النصوص في فرض الزكاة، وأنه لو علم الله عدم سد حاجة الفقراء بها لافترض غيرها، و نحوها مما سيمر عليك بعضها في تضاعيف المباحث.
📚 جواهر الكلام، النجفي الجواهري، الشيخ محمد حسن ج15 ص8
@Nardebane_feghahat
✔️ مرحوم سید نعمة الله جزائری(ره) در کتاب غایة المرام از زمخشری نقل کرده که او قائل به عدم جواز صلوات -به صورت منفرد- بر اهلبیت (علیهم السلام) شده است، و سپس مرحوم جزائری مینویسد: «لا یخفی أنه کلام یفوح علیه رائحة خرء الکلاب و یلیق بلحیة قائله».
@Nardebane_feghahat
❓کدامیک از فقها مطهّریت شمس را قبول ندارند؟
✔️ الشمس: فالمشهور بين الفقهاء أنها من المطهرات، وخالف بعض الفقهاء و حكموا بعدم كونها من المطهرات، ذهب الى ذلك بعض الفقهاء كالسيد محمد باقر الصدر و السيد محمد الصدر و الشيخ الفياض.
#فقه
@Nardebane_feghahat
4_6039639404555800217.mp3
5.14M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الطهارة» 86
🔹 بولِ صبی
🔸 مُربیه که لباسش به بول صبی متنجس شده، چه هنگامی ثوبِ خودش را بشوید؟
🔹 تطبیقِ اصول در بحثِ فقهی شرایع
🔸 اگر مصلّی دو لباس دارد و میداند که یکی از آنها متنجس است، اما نمیداند کدامیک. وظیفه او چیست؟
🔹 وجوب موافقت قطعیه
🔸 الاشتغال الیقینی یستدعی البرائة الیقینیة
🔹 موافقت قطعیه و موافقت احتمالیه
🔸 فرمایش مرحوم ابنادریس (رضوان الله علیه)
🔹 موافقت احتمالیه موجب فراغ ذمه نمیشود
🔸 نظر شهید ثانی در مسالک الأفهام
#فقه
#تدریس_شرایع
@Nardebane_feghahat
4_6039639404555800219.mp3
10.84M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الطهارة» 87
🔹 دو احتمال در ضمیر «غیره»
🔸 سید المطهّرات «الماء»
🔹 مطهّریت خورشید را مرحوم آیت الله سید محمد صدر نپذیرفته است (و کذلک مرحوم سید محمد باقر صدر و آیت الله فیاض)
🔸 مثال برای منقولات و غیر منقولات
🔹 حصیر و بوریا
🔸 قیدِ منفصل (مقیِّد منفصل)
🔹 جَفاف باید مستند به شمس باشد، نه وزشِ باد
🔸 استحاله از مطهّرات است
🔹 اگر شک کنیم که استحاله شده یا نه، استصحاب میکنیم نجاست سابقه را
🔸 مطهّریت أرض یا تراب؟!
🔹 ماء الغیث
🔸 غساله
#فقه
#تدریس_شرایع
@Nardebane_feghahat
4_6039747006371466984.mp3
15M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الطهارة» 88
🔹 مقصود از «ذَنوب» -به فتح الذال- چیست؟
🔸 روایتی از عامّه در مورد تطهیر با ذَنوب
🔹 عرب جاهلی و اوّلیات مسائل بهداشتی!
🔸 أکل و شرب در آنیه ذهب و فضه
🔹 آنیه مفضّضه و مذهّبه
🔸 «لا تأکل» ظاهر است در حرمت، و «لا بأس» صریح است در جواز. جمع عرفی چه چیزی را اقتضا میکند؟
🔹 در استفاده از طلا و نقره جهت تزیین، تردّد است (بیان ادله طرفین)
🔸 گاهی برخی استحسانات موجبِ «تقوّل علی الله» میگردد
🔹 بحث بر سرِ ثمن و پول نیست (مسأله، تعبدی است)
🔸 طهارتِ أوانی المشرکین
🔹 استعمالِ جلود حیوانات
🔸 در جلود (به عنوانِ لباس مصلّی) دو چیز شرط است: الف) مذکّی. ب) مأکولیت
🔹 دبّاغیکردن
🔸 استعمالِ اوانیِ خمر
🔹 ولوغ کلب
🔸 علی الأصح در مقابل کلامِ شیخ مفید، ابنجنید و ابنادریس است
🔹 مراد از أحوط (در متن شرایع) احوط استحبابی است یا وجوبی؟
#فقه
#تدریس_شرایع
@Nardebane_feghahat
نردبان فقاهت
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الطهارة» 88 🔹 مقصود از «ذَنوب» -به فتح الذال- چ
🌹 تمَّ بحمد الله و منّه و فضله و توفيقه إتمام تسجيل دروس «كتاب الطهارة» من شرائع الإسلام
يحسن جداً بعد هذا الكتاب دراسة «کتاب الصلاة»
و سيشرع على بركة الله «كتاب الصلاة» إن شاءالله تعالی
◾️ مجموع دروس کتاب الطهارة 88 درس
✔️ و نسأل الله القبول بحق مولانا علی بن موسی الرضا (علیهالسلام)
والحمد لله ربِّ العالمين.
السبت - ١٤ ذوالقعده ١٤٤٤
✍ رضا الحسینی
@Nardebane_feghahat
❓آیا موافقت قطعیه در شبهه محصوره تحریمیه موضوعیه، واجب است یا خیر؟
به عنوانِ مثال: دو إناء داریم و میدانیم یکی از آنها خمر است. آیا باید از هر دو اجتناب کنیم یا خیر یا خیر؟
✔️ سه نظریه در این مسأله وجود دارد:
1⃣ مشهور: موافقت قطعیه واجب است.
2⃣ میرزای قمی(ره): موافقت قطعیه لازم نیست و یکی را کنار بگذارد، کفایت میکند.
3⃣ نظریه منسوب به سید بن طاووس: قرعه انداخته میشود و آن را کنار میگذارد و دیگری را مرتکب میشود.
#اصول
@Nardebane_feghahat