eitaa logo
نردبان فقاهت
5.5هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
50 ویدیو
93 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
✔️ مرحوم سید نعمة الله جزائری(ره) در کتاب غایة المرام از زمخشری نقل کرده که او قائل به عدم جواز صلوات -به صورت منفرد- بر اهل‌بیت (علیهم السلام) شده است، و سپس مرحوم جزائری می‌نویسد: «لا یخفی أنه کلام یفوح علیه رائحة خرء الکلاب و یلیق بلحیة قائله». @Nardebane_feghahat
❓کدامیک از فقها مطهّریت شمس را قبول ندارند؟ ✔️ الشمس: فالمشهور بين الفقهاء أنها من المطهرات، وخالف بعض الفقهاء و حكموا بعدم كونها من المطهرات، ذهب الى ذلك بعض الفقهاء كالسيد محمد باقر الصدر و السيد محمد الصدر و الشيخ الفياض. @Nardebane_feghahat
4_6039639404555800217.mp3
5.14M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الطهارة» 86 🔹 بولِ صبی 🔸 مُربیه که لباسش به بول صبی متنجس شده، چه هنگامی ثوبِ خودش را بشوید؟ 🔹 تطبیقِ اصول در بحثِ فقهی شرایع 🔸 اگر مصلّی دو لباس دارد و می‌داند که یکی از آنها متنجس است، اما نمی‌داند کدامیک. وظیفه او چیست؟ 🔹 وجوب موافقت قطعیه 🔸 الاشتغال الیقینی یستدعی البرائة الیقینیة 🔹 موافقت قطعیه و موافقت احتمالیه 🔸 فرمایش مرحوم ابن‌ادریس (رضوان الله علیه) 🔹 موافقت احتمالیه موجب فراغ ذمه نمی‌شود 🔸 نظر شهید ثانی در مسالک الأفهام @Nardebane_feghahat
4_6039639404555800219.mp3
10.84M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الطهارة» 87 🔹 دو احتمال در ضمیر «غیره» 🔸 سید المطهّرات «الماء» 🔹 مطهّریت خورشید را مرحوم آیت الله سید محمد صدر نپذیرفته است (و کذلک مرحوم سید محمد باقر صدر و آیت الله فیاض) 🔸 مثال برای منقولات و غیر منقولات 🔹 حصیر و بوریا 🔸 قیدِ منفصل (مقیِّد منفصل) 🔹 جَفاف باید مستند به شمس باشد، نه وزشِ باد 🔸 استحاله از مطهّرات است 🔹 اگر شک کنیم که استحاله شده یا نه، استصحاب می‌کنیم نجاست سابقه را 🔸 مطهّریت أرض یا تراب؟! 🔹 ماء الغیث 🔸 غساله @Nardebane_feghahat
4_6039747006371466984.mp3
15M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الطهارة» 88 🔹 مقصود از «ذَنوب» -به فتح الذال- چیست؟ 🔸 روایتی از عامّه در مورد تطهیر با ذَنوب 🔹 عرب جاهلی و اوّلیات مسائل بهداشتی! 🔸 أکل و شرب در آنیه ذهب و فضه 🔹 آنیه مفضّضه و مذهّبه 🔸 «لا تأکل» ظاهر است در حرمت، و «لا بأس» صریح است در جواز. جمع عرفی چه چیزی را اقتضا می‌کند؟ 🔹 در استفاده از طلا و نقره جهت تزیین، تردّد است (بیان ادله طرفین) 🔸 گاهی برخی استحسانات موجبِ «تقوّل علی الله» می‌گردد 🔹 بحث بر سرِ ثمن و پول نیست (مسأله، تعبدی است) 🔸 طهارتِ أوانی المشرکین 🔹 استعمالِ جلود حیوانات 🔸 در جلود (به عنوانِ لباس مصلّی) دو چیز شرط است: الف) مذکّی. ب) مأکولیت 🔹 دبّاغی‌کردن 🔸 استعمالِ اوانیِ خمر 🔹 ولوغ کلب 🔸 علی الأصح در مقابل کلامِ شیخ مفید، ابن‌جنید و ابن‌ادریس است 🔹 مراد از أحوط (در متن شرایع) احوط استحبابی است یا وجوبی؟ @Nardebane_feghahat
نردبان فقاهت
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الطهارة» 88 🔹 مقصود از «ذَنوب» -به فتح الذال- چ
🌹 تمَّ بحمد الله و منّه و فضله و توفيقه إتمام تسجيل دروس «كتاب الطهارة» من شرائع الإسلام يحسن جداً بعد هذا الكتاب دراسة «کتاب الصلاة» و سيشرع على بركة الله «كتاب الصلاة» إن شاءالله تعالی ◾️ مجموع دروس کتاب الطهارة 88 درس ✔️ و نسأل الله القبول بحق مولانا علی بن موسی الرضا (علیه‌السلام) والحمد لله ربِّ العالمين‌. السبت - ١٤ ذوالقعده ١٤٤٤ ✍ رضا الحسینی @Nardebane_feghahat
❓آیا موافقت قطعیه در شبهه محصوره تحریمیه موضوعیه، واجب است یا خیر؟ به عنوانِ مثال: دو إناء داریم و می‌دانیم یکی از آنها خمر است. آیا باید از هر دو اجتناب کنیم یا خیر یا خیر؟ ✔️ سه نظریه در این مسأله وجود دارد: 1⃣ مشهور: موافقت قطعیه واجب است. 2⃣ میرزای قمی(ره): موافقت قطعیه لازم نیست و یکی را کنار بگذارد، کفایت می‌کند. 3⃣ نظریه منسوب به سید بن طاووس: قرعه انداخته می‌شود و آن را کنار می‌گذارد و دیگری را مرتکب می‌شود. @Nardebane_feghahat
✔️ استاد غلامرضا فیاضی: 🔸 گفتیم: ماهیّت تقسیم می شود به جوهر و ۹ مقوله از عرض. علامه در توضیح اقسام جوهر می‌فرماید: «جوهر» در تقسیم اولیه به پنج نوع تقسیم می شود. البته جوهر تقسیمات دیگری هم دارد که به عنوان تقسیم ثانویه به حساب می آیند. این پنج نوع عبارتند از: ماده، صورت، جسم، نفس و عقل. 🔹 حصرِ جوهر در این پنج نوع، عقلی نیست بلکه این‌ها از طریق استقراء به دست آمده است. فلاسفه، تمام برهان‌هایی در مورد انواع جوهر اقامه شده است را جمع کرده‌اند و به همین پنج مورد رسیده‌اند. بنابراین کسی ممکن است در بعضی از این برهان‌ها خدشه کند و تعداد آنها را کمتر کند و یا اینکه برای نوع دیگری نیز برهان اقامه کند و به آن پنج مورد اضافه کند. @Nardebane_feghahat
✳️ (1) ✔️ درس خارج فقه استاد محمدتقي شهيدي 95/06/15 🔸 آقای زنجانی فرموده‌اند که ما شبهه حرمت ذاتیه هم داریم در نماز جمعه. هم برای امام جمعه هم برای مأمومین. چون این کارشان ممکن است غصب منصب امام معصوم باشد. و نقل کردند که مرحوم آقای بروجردی هم احتیاط می‌کردند در رابطه با حرمت ذاتیه اقامه نماز جمعه و مرحوم آقای داماد به حرمت ذاتیه آن فتوی می‌داده.. 🔹 اما این شبهه را ما ضعیف می دانیم و اگر حرمتی باشد، «حرمت تشریعیه» است که آقای حکیم همین را در تعلیقه عروه فرمود: «الظاهر عدم مشروعیة صلاة الجمعة فی عصر الغیبة» و لذا مانعی ندارد افراد رجائا نماز جمعه بخوانند ولی مجزی از نماز ظهر نیست. @Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج فقه استاد محمدتقي شهيدی 95/12/15 🔸 صاحب عروه گفته که ابتداء وقت نماز صبح، طلوع فجر صادق است. 🔹 ما یک فجر صادق داریم و یک فجر کاذب. 🔸 فجر کاذب این است که یک نوری به شکل عمودی در افق در مشرق پدید می آید که می‌گویند حالت مثلث پیدا می‌کند که قاعده مثلث روی افق است ولی دو ساقش مرتفع است و مایل هم هست. 🔹 فجر کاذب یک نوری است به شکل عمودی؛ متصاعد. فجر صادق نوری است به شکل افقی، هم خط با افق هستند. 🔸...علت اینکه آن فجر را «فجر کاذب» گفتند، چون برخی آن را مبدأ صبح می‌دانند  و دروغ است؛ شده «فجر کاذب». ...و به دُمِ گرگ تشبیه شده. در روایت داریم «ذنب السّرحان». @Nardebane_feghahat
✳️ (1) ✔️ درس خارج اصول آیت الله سید احمد (حفظه الله تعالی) 1395/11/27 🔸 مشکلِ «مسعدة» این است که چهار نفر مسمّی به این نام گفته شده، ولی شبهه است که حتی یک نفر باشد. ما احتمال داده‌ایم که یا «مسعدة بن صدقة» و «مسعدة بن زیاد» یکی باشند و یا شاید هر چهار تا یکی باشند. «مسعدة بن صدقه» را هم شیخ در رجال می‌گوید که عامی است. برخی هم رد کرده‌اند و گفته‌اند شیعه است. 🔸 از این چهار تا هم فقط هارون بن مسلم نقل می کند. 🔹 اینها در اطراف بصره هم بوده‌اند که در بصره هم شیعه کم بوده‌ و هم اهل بصره معمولاً ناصبی بوده اند. 🔹 در بصره، هم شیعه قلیل بوده است و هم میراث کمی از آنجا داریم. روات ما در بصره معدودند و میراث ما هم از بصره محدود و ضعیف است. 🔸 یکی از امتیازات حدیث کوفه غیر از کثرت روات و نسخ، این بود که احتمال مقابله و مناقشه در حدیث بود چون شیعیان زیاد بودند. مثلا می گفتند در کتاب جمیل این‌طور است ولی در کتاب عمر بن اذینه و... این‌طور است. 🔹 بالای ۸۰ درصد میراث ما از کوفه است. حدود ۷-۸ درصد از بصره. کمتر از نیم درصد از قم. کمتر از ده درصد از مدینه و آن هم بعد از امام صادق (علیه السلام) نه در زمان ایشان. معمولا هم از خاندان اهل بیت (علیهم السلام) هستند. در مکه هم فقط یک نفر که عبد الله بن میمون القداح. @Nardebane_feghahat
✳️ (2) ✔️ درس خارج فقه استاد شهیدی (حفظه الله) ۹۸/۱/۱۸ 🔹 مرحوم بروجردی برای اثبات وثاقت مسعده بن صدقه فرموده‌اند: چهار مسعده داریم. مسعدة بن صدقة همان مسعدة بن زیاد است که این مطلب مؤیدهایی دارد و برخی از فضلاء رساله ای «فی أحوال المساعد» نوشته‌اند و خواسته‌اند ثابت کنند که چهار مسعده، یک نفرند و انصافاً شواهدی هم دارد (از جمله اتحاد راوی و مروی عنه آنها) 🔸 لکن مبعّداتی نیز وجود دارد مثل این که شیخ طوسی در رجال گاهی راجع به مسعده بن صدقه می‌گوید «عامی» و گاهی تعبیر می‌کند «العبسی البصری» یا کشی راجع به مسعدة بن صدقة می‌گوید «بتری» یعنی از فرقه زیدیه بتریه است که قائل به خلافت شیخین بودند؛ ولی راجع به مسعده بن زیاد تعبیر «عامی و بتری» و نیز تعبیر «العیسی» را به کار نمی‌برند، بلکه تعبیر نجاشی «ثقه عین» است که لاأقل مشعر به این است که امامی عدل می‌باشد. 🔸 لذا جزم به اتّحاد مسعده بن صدقه و مسعده بن زیاد مشکل است ولو هارون بن مسلم از هر دو روایت نقل کرده است و هر دو در یک طبقه می باشند. 🔹 به نظر ما توثیق مسعده بن صدقه یک راه دارد که: همان راهی است که استاد ما بیان کرده است که مسعده بن صدقه از معاریفی است که قدحی در مورد او وارد نشده است یا به تعبیر دیگر که آقای زنجانی به کار می برند أجلّاء از مسعده بن صدقه در أحکام الزامیه فقهیه، إکثار روایت کرده‌اند و عمدتاً هارون بن مسلم یا ابراهیم بن هاشم از او روایت نقل می‌کنند. 🔸 لذا با این دو بیان وثوق پیدا می‌کنیم که این شخص، ثقه بوده است وگرنه راجع به او این گونه اعتماد نمی‌کردند و لاأقل قدحی راجع به او ذکر می‌کردند. @Nardebane_feghahat