✔️ دعای جوشن کبیر صد بَند دارد که هر بندی از این دعا حاوی ده اسم از اسماء خداوند است، الّا بندِ ۵۵ از این دعا که مشتمل بر یازده اسم از اسماء خداوند متعال است.
لذا جوشن کبیر مشتمل بر هزار و یک اسم است، نه هزار اسم.
@Nardebane_feghahat
🔸 اَسْماءِ سَبْعه یا ائمه سبعه یا ائمةُ الْاَسْماء به هفت اسم از اسماء الهی گفته میشود که برخی آنها را ریشه سایر اسماءِ خداوند دانستهاند.
🔹 این اسامی عبارتند از: حیّ، عالِم، مرید، قادر، سمیع، بصیر و متکلم.
@Nardebane_feghahat
✔️ برخی از علما گفتهاند که هر که 110 بار اسم مبارک «المجیب» را بگوید و حاجت خود را بخواهد حاجاتش برآورده میشود ان شاءالله.
@Nardebane_feghahat
✔️ حکیم ملاهادی سبزواری:
🔸 أن الوجودات كلماته لأنها معربة عمّا في الضمير أعني المكنون الغيبي و و كما أن الكلمات اللفظية تحصل من تقاطع النَّفَس الإنساني في المقاطع الثمانية و العشرين الّتي هي بعدد منازل القمر كذلك الكلمات الوجودية تحصل من تقاطع النَّفَس الرحماني هو الوجود المنبسط في المراتب الثمانية و العشرين و هي: العقل و النفس و الأفلاك التسعة و الأركان الأربعة و المواليد الثلاثة و عالم المثال و المقولات التسع العرضية.
@Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج فقه آیت الله سبحانی
92/03/11
🔸...ماه که میچرخد برای خودش منازلی دارد، بیست و هشت منزل دارد: «وَالْقَمَرَ قَدَّرْنَاهُ مَنَازِلَ حَتَّىٰ عَادَ كَالْعُرْجُونِ الْقَدِيمِ»
@Nardebane_feghahat
✳️ #تعریف_استصحاب (1)
🔹 و عند الأصوليين عرّف بتعاريف، أسدها و أخصرها: «إبقاء ما كان» (۱)
🔸...و إلى ما ذكرنا يرجع تعريفه في الزبدة بأنه: «إثبات الحكم في الزمان الثاني تعويلاً على ثبوته في الزمان الأول» (۲)
🔹 ...و أزيف التعاريف تعريفه بأنه: «كون حكم أو وصف يقيني الحصول في الآن السابق مشكوك البقاء في الآن اللاحق» (۳)
📚 فرائد الأصول، الشيخ مرتضى الأنصاري ج3 ص9
۱. تعریف شیخ انصاری و مشهور
۲. تعریف شیخ بهایی (از نظر مرحوم شیخ، بازگشتِ به همان تعریفِ مشهور دارد + مضافاً بر این که طولانی است)
۳. تعریف میرزای قمی (که از نظر شیخ کجترین و معیوبترین تعاریف است)
#اصول
#استصحاب
@Nardebane_feghahat
✔️ اقوال درباره رعایتِ ترتیب در غسل
1⃣ بعد از شستن سر و گردن مکلف باید اول سمت راست بدن و سپس سمت چپ را بشوید: حضرات آیات امام خمینی، فاضل لنکرانی، بهجت، صافی گلپایگانی
2⃣ بعد از شستن سر و گردن، مکلف بنابر احتیاط واجب باید اول سمت راست و سپس سمت چپ بدن را بشوید. حضرات آیات خامنهای، وحید خراسانی
3⃣ بعد از شستن سر و گردن، آنچه مهم است شستنِ تمام بدن توسط مکلف است و ترتیب میان سمت راست و چپ لازم نیست. البته بهتر است که اول سمت راست و سپس سمت چپ را بشوید. حضرات آیات خویی، تبریزی، شبیری زنجانی، سیستانی
#فقه
@Nardebane_feghahat
✔️ تصویری از «مرحوم حاج شیخ مهدی بیگدلی» ممتحن شفاهی حوزه و دامادِ آیتالله شبیری زنجانی
@Nardebane_feghahat
✳️ #تعریف_استصحاب (2)
✔️ شیخ انصاری(ره) تعریف مختصری برای استصحاب ارائه دادهاند: «إبقاء ما کان» /از نظرِ مرحوم آشتیانی، «اختصار در تعریف» هرچند که امر مطلوبی است، لکن نباید مخلّ باشد. لذا ایشان تعریف شیخ انصاری را مخلّ میداند و تعریفی دیگر انتخاب کرده است
🔹 ...و الاهتمام بشأن الاختصار لا يوجب الإخلال بما له دخل في المراد.
🔸 فالأولیٰ أن يعرّف الإستصحاب: «بأنّه الحكم ببقاء ما كان لكونه كان» فإنّه مشتمل على جميع ما له دخل فيه...
📚 بحر الفوائد في شرح الفرائد، الآشتياني، الميرزا محمد حسن ج6 ص14
#اصول
#استصحاب
@Nardebane_feghahat
✳️ #تعریف_استصحاب (3)
✔️ آخوند -در حاشیه خود بر رسائل- معتقد است که «تعریف استصحاب» بر حسب مبنایی که در مورد وجهِ حجیّتِ استصحاب وجود دارد، مختلف میشود/ مثلا افرادی که حجیت استصحاب را از باب اخبار میدانند، با آنها که حجیت استصحاب را از باب افاده ظن میدانند، با آنهایی که از بابِ بناء عقلا استصحاب را حجّت میدانند، تعاریف مختلفی از استصحاب را ارائه میدهند
🔸 لا يخفىٰ أنّ حقيقة الإستصحاب و ماهيته يختلف بحسب اختلاف وجه حجّيته، و ذلك لأنّه إن كان معتبراً من باب الأخبار، كان عبارة عن حكم الشّارع ببقاء ما لم يعلم ارتفاعه.
🔹 و إن كان من باب الظّنّ، كان عبارة عن ظنّ خاصّ به.
🔸 و إن كان من باب بناء العقلاء عليه عملاً تعبّداً، كان عبارة عن التزام العقل به في مقام العمل.
📚 درر الفوائد في الحاشية على الفرائد، الآخوند الخراساني ص289
✔️ البته آخوند خراسانی در کتابِ کفایه از این دیدگاه عبور کردهاند.
#اصول
#استصحاب
@Nardebane_feghahat
❓ پرسش: آیا نماز خواندن بر فرش ابریشمی ایراد دارد؟
✔️ پاسخ آیت الله سیستانی (مدظلهالعالی):
اشکال ندارد.
#فقه
@Nardebane_feghahat
5.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◾️ رابطه روح و جسم
◾️نظریه ملاصدرا (جسمانیة الحدوث، روحانیة البقاء)
@Nardebane_feghahat