❓آیا وصیت کردن به #اهداء_عضو بعد از مرگ صحیح است و آیا وراث حق اهداء عضو انسانی که به طور کامل از دنیا رفته یا دچار مرگ مغزی شده را دارند؟
✅ پاسخ آیت الله #وحید_خراسانی حفظه الله تعالی :
🔹 اگر کسی در حال حیات خود #وصیت کند که پس از مردن او عضوی از اعضای او را قطع کنند و به دیگری پیوند بزنند صحت این وصیّت محل اشکال است. و بریدن عضوی از اعضای بدن مسلمان مرده که از اعضاء رئیسه باشد،(مانند چشم و غیر آن) به منظور پیوند زدن آن به بدن شخص زنده #جایز_نیست و قطع کننده باید #دیه آن عضو را که دیه اعضای جنین مسلمان است بپردازد. ولی چنانچه زنده ماندن مسلمان متوقف باشد براین که عضو بدن مسلمان مرده ای را ببرند و به او پیوند زنند بریدن آن عضو #جایز_است ولی قطع کننده باید دیه آن را بپردازد و پس از پیوند که جزء بدن زنده گشت احکام بدن زنده بر آن جاری است، ضمناً کسی که دچار #مرگ_مغزی شده، مرده به حساب نمی آید لذا اهداء اعضاء او به دیگری #جایز_نیست.
#فقه
@Nardebane_feghahat
✅ درس خارج #فقه استاد #شهیدی 15/12/97
🔸... شبیه آنچه که پزشکان راجع به #مرگ_مغزی میگویند. یک پزشک کاری ندارد به نظر "عرف عام" که آیا عرف عام بعد از مرگ مغزی (ولو با توجه به واقعیت مرگ مغزی) میگوید که این شخص مُرد یا نمیگوید! کارشناس یا آن پزشکِ قانونی، میگوید من دنبال کشف یک حقیقتی هستم، من که میبینم این مغزش کاملا از کار افتاده، قلبش هم با دستگاه میزند، این حیاتش از نظر ما یک حیات نباتی است، حالا مردم هر چی میخواهند بگویند بگویند. اما #فقیه به دنبال صدق عرفی یک عنوان است بر موضوع.
@Nardebane_feghahat
✅ "اول ما خلق الله العقل" در روایات شیعه نیامده است
🔸 «و اما خبر "اول ما خلق الله العقل" فلم أجده فی طرقنا و إنّما هی فی طرق العامّة»
📚 بحارالانوار #علامه_مجلسی ج ۵۴ ص ۳۰۹
@Nardebane_feghahat
✅ آیت الله #جوادی_آملی:
(90/08/23)
🔸 خانهٴ اهل بيت به خانهٴ خدا ملحق شده است . "لذا نماز در حرم" (با اينكه #قبرستان است و كنار قبر معصوم می باشد) نظير #مسجد است و ثواب آن را دارد . نه تنها مكروه نيست بلکه ثواب مسجد را دارد نماز در حرم.
#فقه
@Nardebane_feghahat
✳️ آیت الله جوادی آملی :
اردیبهشت 1372
☑️ آن چه سبعهٴ معلّقه (#معلقات_سبع) را به زير كشيد ، هنر ادبي #قرآن است و آن چه ديوار كعبه را از لوث معلقات سبع تطهير كرد ، هنر قرآن است ، چه اينكه آن چه بتكده را از بتها پاك ميساخت ، تبر است كه يكي به دست حضرت ابراهيم بتشكن خليل الرحمن انجام شد و ديگري به زبان حضرت محمدبن عبدالله، حبيب الله منادي: «أنا أفصح من نطق #بالضاد» صورت پذيرفت.
✅ پ. ن : معلقات سبع هفت قصیده بزرگ شاعران نامی عرب بوده که در بین عرب بی نظیر محسوب می شده است.
و شروح مختلفی بر آن نوشته شده است.
گفته می شود که این اشعار تا مدتها بر دیوار #کعبه آویزان بوده است.
@Nardebane_feghahat
✅ آیت الله محمد جواد #فاضل_لنکرانی:
🔹 یکی از کارهایی که باید بشود این است که ما تا حالا فکر میکردیم جهاد دو نوع است یک #جهاد_ابتدایی و یک #جهاد_دفاعی. اما باید گفت ما یک جهاد سوم داریم ، یک جهاد داریم که نه دفاعی است و نه ابتدایی. جهاد دفاعی دفاع از خود آدم است، از مال و جان و ناموس و … . اما یک جهاد دیگر داریم به نام "جهاد ذبی" که یک بعدش دفاع است اما دفاع از اسلام است ، بحث خود آدم مطرح نیست!
🔸 و عجیب این است که در کتاب فقها که وقتی مراجعه میکنیم چقدر شواهد خوبی داریم، این حرکت ملت عراق، فتوایی که مرجعیت عراق در مقابله با #داعش دادند بر اساس #جهاد_ذبی است، یعنی نه جهاد دفاعی بود، نه جهاد ابتدایی بود.
#جهاد
#فقه
@Nardebane_feghahat
✳️ درس خارج #فقه آیت الله محمد جواد #فاضل_لنکرانی
☑️ آیت الکرسی 1 آیه است یا 3 آیه ؟!
🔷 یک ضرب المثلی هم هست که میگویند تا «هُمْ فیها خالِدُون» به نظر می رسد ریشه اش همین بحث است که #آیة_الکرسی چه مقدار است !
🔶 #شهید_ثانی در شرح بر ارشاد میفرماید «الظاهر أن المراد بآیة الکرسی الآیة التی تذکر فیها الکرسی» ظاهراً همین یک آیه است «اللهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْحَىُّ الْقَيُّومُ لَا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌ لَهُ مَا فِي السَّمَوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ مَنْ ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىْءٍ مِنْ عِلْمِهِ إِلَّا بِمَا شَاءَ وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمَوَاتِ وَالْأَرْضَ وَلَا يَئُودُهُ حِفْظُهُمَا وَهُوَ الْعَلِىُّ الْعَظِيمُ» که به قول شهید ثانی لفظ کرسی در آن وجود دارد.
🔹 مرحوم محقق #اردبیلی در مجمع الفائدة و البرهان همین نظر را دارد .
آن وقت ایشان میگوید کما هو المقرّر عند القرّاء و المفسرین.
🔸 بعضی از شارحین اصول #کافی مثل #ملاصالح_مازندرانی (که یکی از حواشی خوب بر اصول کافی حاشیه ایشان است) میگوید :
الظاهر که آیة الکرسی همین یک آیه است .
🔹 به مرحوم #شیخ_طوسی نسبت دادهاند که ایشان گفته آیة الکرسی تا «هُمْ فیها خالِدُون» است.
🔸 ما وقتی کلمات را میبینیم فقط تنها دلیلی که برای اضافهی این دو تا آیه تا «هُمْ فیها خالِدُون» هست مربوط به #نماز_غدیر است، یا یوم #مباهله است. از این فراتر نمیرود.
یعنی ما یک روایتی که دلالت بر این داشته باشد که آیة الکرسی سه آیه است نداریم.
در #نماز_مباهله و #نماز_غدیر آمده که آیة الکرسی با دو آیهی بعد بخوانیم و اتفاقاً وقتی روایت را مراجعه میکنیم در روایات اصلاً تفکیک شده بین آیة الکرسی و این دو آیه .
#فقه
@Nardebane_feghahat
✳️ #جعفر_بن_محمد_بن_شریح (۱)
✅ آیت الله سید احمد #مددی حفظه الله :
🔸 کتابِ "جعفر بن محمد بن شریح حضرمی" جزء اصول ستة عشر است و کتاب به نحو #وجاده به دست ما رسیده است.
#رجال
@Nardebane_feghahat
✳️ #جعفر_بن_محمد_بن_شریح (۲)
✅ آیت الله سید احمد #مددی حفظه الله:
🔸 شیخ در «فهرست» نام جعفر بن محمد بن شریح را برده و طریق خودش را به ایشان ذکر کرده ولی #نجاشی اسم او را نبرده.
🔹 آقای #تستری هم سعی کرده توجیه کند که مصدر شیخ پیش مرحوم نجاشی نبوده. عرض کردیم: اصل این کار کار خوبی است ـ که انسان بین این فهرستها و رجال و آنچه در روایات هست مقارنه کند ـ ولی باید شخص خودش در این کار مجتهد و صاحبنظر باشد.
🔸 مثلا مرحوم نجاشی برای خود جعفر کتابی ننوشته، لکن به مناسبتی از او اسم برده (حميد بن شعيب السبيعيّ الهمدانيّ كوفيّ...، له كتاب رواه عنه عدّة...، وله كتاب يرويه جعفر بن محمد بن شريح عنه عن جابر [فهرست اسماء مصنفي الشيعة
📚 رجال النجاشي ص 133
🔹 ولی #شیخ_طوسی برای خود ایشان کتاب نوشته (له كتاب، رُوّيناه بالإسناد الأوّل [جماعة من أصحابنا (حسین بن عبید الله و ابنعبدون و...)، عن أبي محمّد هارون بن موسى التلّعكبريّ]، عن ابن همّام، عن حميد، عن أحمد بن زيد بن جعفر الأزديّ البزّاز، عن محمد بن أُميّة بن القاسم الحضرميّ، عن جعفر بن محمّد بن شريح.
📚 الفهرست، ص 93، ش 148
#رجال
@Nardebane_feghahat
✅ أمالی نویسی یکی از روشهای تحمل و نگارش حدیث است . در این روش استاد در مجلسی سخنرانی میکرد و شاگردان سخنان او را مینوشتند و جمعآوری میکردند تا کتابی میشد و آن را "الأمالی" یا "المَجالس" میخواندند .
🔸 مشهورترین نمونههای امالی نویسی در شیعه کتابهای #شیخ_مفید ، شیخ #صدوق ، و #شیخ_طوسی است.
#رجال
#أمالی
@Nardebane_feghahat
✳️ زیارة الرضا (عليه السلام) مستحب و ملاقاة السلطان حرام !
محدث #جزائری در انوار نعمانیه فرموده :
با وثوق ترین بزرگان حدیث کرد مرا که سید جلیل #صاحب #مدارک و شیخ محقق #صاحب #معالم ، ترک کردند زیارت مشهد رضوی (علی ساکنه افضل الصلوة) را از ترس اینکه مبتلا شوند به دخول بر سلطان #شاه عباس اول با اینکه از همه سلاطین شیعه #عادل تر بود، و در #نجف اشرف ماندند و به بلاد عجم نیامدند از ترس ورود بر سلاطین
و در جایی دیده ام که فرمودند : زیارة الرضا علیه السلام مستحب و ملاقات السلطان حرام...
قال المحدّث الجزائري في الأنوار النعمانية: وقد حدّثني أوثق مشايخي أنّ السيد الجليل محمّد صاحب المدارك والشيخ المحقق الشيخ حسن صاحب المعالم قد تركا زيارة المشهد الرضوي على ساكنه أفضل الصلاة خوفا من أن يكلّفهم الشاه عباس الأول بالدخول عليه، مع أنه كان من أعدل سلاطين الشيعة، فبقيا في النجف الأشرف ولم يأتيا إلى بلاد العجم احترازا من ذلك المذكور (خاتمة المستدرك ج۲ ص۸۴)
@Nardebane_feghahat
✳️ #محمد_بن_علی_بن_محبوب (۱)
☑️ درس خارج فقه آیت الله سید احمد #مددی حفظه الله:
1395/12/21
🔹 راجع به کتاب محمد بن علی بن محبوب هم چند بار عرض کرده ایم که ایشان از بزرگان اشاعره قم است.
🔸 ایشان استادِ مرحوم #کلینی نیست بلکه کلینی با یک واسطه از او نقل می کند.
🔹 ایشان در کل #فروع_کافی، یک روایت هم ندارد. بله، کلینی در #اصول_کافی در ابواب ایمان و کفر فقط یک حدیث از ایشان نقل می کند. نمی دانیم چه نکته ای بوده است که کلینی روی این شخص و کتابش، حساسیت نشان داده است!
🔸 نام کتاب ایشان هم، «نوادر المصنف» یا «نوادر المصنفین» است. معلوم نیست که آیا مرادشان احادیث بسیار ناب بوده است (که مخصوصا با تعیبیرِ مصنفین می سازد) یا روایاتی که به آن، عمل نکرده اند؟
#رجال
@Nardebane_feghahat
✅ #محمد_بن_علی_بن_محبوب (۲)
☑️ درس خارج فقه آیت الله #مددی حفظه الله:
1395/2/20
🔸 محمد بن علی بن محبوب اشعری از بزرگان قم است. کرارا ما متعرض احوال ایشان اجمالا شدیم. ایشان کتابی به نام "نوادر المصنف" یا "نوادر المصنفین"، شاید هم "مصنف" صحیحتر باشد، حالا اسم کتاب هم محل کلام است. عرض کردیم مرحوم شیخ که بغداد آمدند از خراسان، این کتاب را به خط خودشان استنساخ کرده بودند، و همین نسخه بعدها در اختیار #ابن_ادریس قرار گرفته. ابن ادریس تصریح میکند در بخش #مستطرفات این هایی که از کتاب ابن محبوب نقل میکند از نسخه جدش مرحوم شیخ ابی جعفر طوسی است.
🔹 این "نوادر المصنفین" یا "نوادر المصنفِ" ایشان، احتمال میدهیم واقعا مراد همان "نادر" باشد یعنی غریب و شاذ ( باز در خود علم الحدیث هم این چند تا تعبیر را دارند. حدیث نادر، حدیث شاذ، حدیث غریب، حدیث منفرد، انفرد به، فرد، این تعابیر را دارند. بعضیها هم خب طبعا بحث کردند که فرق اینها با همدیگر چیست که طبعا جای آن بحثها اینجا نیست).
علی ای حال آن که برای خود من تا حالا اجمالا روشن شده، این کتاب نوادر ایشان ظاهراً دیگر نوادر بوده، انصافا این یکی نوادر بود. احادیث نوادر را جمع آوری کرده، ظاهرش به نظر من این طور است. البته عرض کردم این را کسی ننوشته، این دیگر استظهار شخص خود من است.
🔸 #نجاشی خیلی "محمد بن علی بن محبوب" را با جلالت شأن نام میبرد.
اما از این کتاب ایشان مثلا #کلینی حتی یک حدیث هم نقل نکرده است. این هم چیز غریبی است یعنی واقعا، در پنج جلدی که در باب فروع است، مرحوم شیخ کلینی حتی یک حدیث واحد هم از محمد بن علی بن محبوب ندارد. حالا علتش که نمیدانیم ما عرض کردیم خیلی از مطالب را فعلا مطرح میکنیم تا آقایان رویش کار بکنند شاید نتایجی پیدا بشود.
#رجال
@Nardebane_feghahat
✳️ #محمد_بن_علی_بن_محبوب (۳)
✅ آیت الله سید احمد #مددی حفظه الله:
🔸 از عجایب این است که با این که محمد بن علی بن محبوب شیخ القمیین فی زمانه است، مرحوم #کلینی حتی یک روایت از این کتاب در بخش فقه کافی نقل نکرده است. شیخ کلینی با یک واسطه شاگرد ایشان است. ایشان در کل کتاب کافی فقط یک حدیث از ایشان در کتاب "ایمان و کفر" نقل کرده است.
🔹 آنچه که ما الآن از کتاب محمد بن علی بن محبوب داریم نسخهای است که شیخ طوسی به قلم خودشان استنساخ کردهاند. این بحث مهم نیست که آیا طریق ایشان به وی معتبر است یا نه؛ چون نسخهای است که وقتی #شیخ_طوسی به بغداد آمد از کتاب محمد بن علی بن محبوب به خط خودشان استنساخ کردند و از این نسخه نقل میکند، روایات این نسخه انفراد و شاذ زیاد دارد کس دیگری مثل کلینی از این کتاب نقل نمیکند. #شیخ_صدوق نسبتا خیلی کم از این کتاب نقل میکند. بعد از شیخ طوسی این کتاب در اختیار #ابن_ادریس قرار میگیرد و ایشان در خاتمة #سرائر مقداری از این کتاب که نسخة دستخط شیخ طوسی بوده است نقل میکند.
#رجال
@Nardebane_feghahat
✅ آیت الله #جوادی_آملی :
(90/08/23)
🔹 خدا غريق رحمت كند مرحوم #كاشف_الغطاء را ...
مرحوم كاشفالغطاء در #كشف_الغطاء دارد كه اگر الآن مسيحيّتي مانده يهوديّتي مانده به بركت #اسلام است اسلام آمده #عيسی را معرفي كرده، #موسی را معرفي كرده، #مريم را عَذرا و معصومه و مطهّره معرفي كرده وگرنه اين عهدين تحريف شدهاي كه شرب خمر و امثال اينها را ـ معاذ الله ـ به انبيا نسبت ميدهد، كشتي گرفتن خدا با يعقوب را در بردارد، اين دين با پيشرفت علم ماندني نبود ، خرافهاي بود و فسون و فسانه .
🔸 قرآن آمد انجيل را معنا كرد ، تورات را معنا كرد، انبيا را معنا كرد، عصمت اين ها را روشن كرد، عذرا بودن مريم را معرفي كرد، اينها را زنده كرد.
🔹 يعني مسيحيت به وسيله قرآن مانده، يهوديّت به وسيله #قرآن مانده وگرنه چيزي نميماند.
@Nardebane_feghahat
1⃣ عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ أَبِی الْعَلَاءِ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ عَنِ الرَّجُلِ یُقَاتِلُ دُونَ مَالِهِ فَقَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ مَنْ قُتِلَ دُونَ مَالِهِ فَهُوَ بِمَنْزِلَةِ الشَّهِیدِ فَقُلْتُ أَ یُقَاتِلُ أَفْضَلُ أَوْ لَا یُقَاتِلُ فَقَالَ أَمَّا أَنَا فَلَوْ کُنْتُ لَمْ أُقَاتِلْ وَ تَرَکْتُهُ
📚 کافی ج ۵ص ۵٢
🔹 حسین می گوید :
از امام صادق (علیه السلام) در مورد کسی که در دفاع از مالش قتال و جنگ می کند، پرسیدم.
امام فرمودند: رسول الله (صلی الله علیه و آله) فرموده است: کسی که در راه دفاع از مالش کشته شود، به منزله #شهید است.
به امام گفتم :آیا قتال و جنگ کند بهتر است یا نکند؟
فرمود :اما اگر من باشم او را رها می کنم و قتال نمی کنم.
2⃣ الْبَجَلِیِّ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ مَنْ قُتِلَ دُونَ عِیَالِهِ فَهُوَ شَهِیدٌ
📚 تهذیب ج۶ ص ١۵٧
🔸 امام صادق (علیه السلام) از رسول الله (صلی الله علیه و آله) نقل کردند فرمودند : کسی که در راه دفاع از عیال خود کشته شود #شهید است.
@Nardebane_feghahat
🔸 زمانی که #مشروطه خواهان پس از استبداد صغیر، تهران را فتح کردند و برخی در صدد به شهادت رساندن #شیخ_فضل_الله_نوری بودند، از طرف به اصطلاح خیرخواهان پیشنهاداتی به این شرح مطرح شد :
1⃣ شما مخفیانه از تهران خارج شوید و به عتبات عالیات بروید که در این صورت، کسی جرئت نخواهد کرد که شما را از حوزه نجف اشرف به ایران برگرداند.
✅ شیخ فضل الله در جواب گفت: این فرار است و فرار ننگ است و من هرگز این کار را نمی کنم.
2⃣ از طرف سفارت دولت عثمانی پیغام آوردند که ما پرچم آن دولت را بیاوریم ودر بالای بام منزل شما نصب کنیم که در این صورت با حمایت آن دولت، از خطر مصون خواهید ماند.
✅ شیخ در جواب فرمود: من زیر پرچم ولایت امیر مؤمنان (علیه السلام) زندگی کرده ام و هرگز زیر پرچم غیر امیر المؤمنین (علیه السلام) نمی روم.
3⃣ پیشنهاد شد که ایشان اجازه دهد پرچم دولت روس را بر فراز بام خانه اش نصب گردد.
✅ شیخ فضل اللّه در جواب فرمود که من محاسنم را در اسلام سفید کرده ام و هرگز زیر پرچم کفر نمی روم.
@Nardebane_feghahat
1⃣ پرسش:
نقاشی انسان یا حیوان بعنوان اثر هنری یا در کتب علمی و تابلوهای آموزشی یا نقاشی ومجسمه گیاه چه حکمی دارد ؟
✅ پاسخ: اشکال ندارد.
2⃣ پرسش: لطفا بفرمائید کشیدن (طراحی یا نقاشی) چهره انسان (ناقص یا کامل یا شناس یا ناشناس) و کشیدن موجودات دارای روح از نظر معظم له جایز است؟
✅ پاسخ: اگر صرف #نقاشی باشد بدون تجسیم یا برآمدگی باشد حلال است.
#فقه
@Nardebane_feghahat
✅ اطلاعیه
🔸 لحظاتی پیش بنابر شهادت بعضی از موثقین، حلول ماه شوال المکرم برای حضرت آیت الله #وحید_خراسانی ثابت گردید. بنابراین یکشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۹، اول شوال المکرم ۱۴۴۱، #عید_سعید_فطر میباشد.
@Nardebane_feghahat
✅ آیت الله محمد جواد #فاضل_لنکرانی :
🔸 مقصود از #سادات در بحث خمس، كساني هستند كه از طريق پدر به #عبدالمطلب و #هاشم انتساب دارند؛ بنابراین، کسانی که از طریق مادر انتساب دارند، مشمول این حکم نیستند؛ چرا كه قرآن ميفرمايد: (ادْعُوهُمْ ِلآبائِهِمْ)؛ یعنی ملاک در انتساب از طریق آباء و پدران است و افراد را باید به عنوان آباء آنان خواند. بنابراين، انتساب از طريق مادر كفايت نميكند.
#خمس
#فقه
@Nardebane_feghahat
✳️ آیت الله محمد جواد #فاضل_لنکرانی:
🔸 عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ بْنِ هَاشِمٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِيسَى عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا عَنِ الْعَبْدِ الصَّالِحِ(عليه السلام) قَالَ: ... و یقسّم الخمس بینهم على ستّة اسهم: سهم للّه و سهم لرسول اللّه و سهم لذی القربى و سهم للیتامى وسهم للمساکین وسهم لأبناء السّبیل، فسهم اللّه وسهم رسول اللّه لاُولى الامر من بعد رسول اللّه(ص) وراثة فله ثلاثة اسهم: سهمان وراثة و سهم مقسوم له من اللّه وله نصف الخمس کملاً و نصف الخمس الباقی بین اهل بیته.
🔹 یعنی خمس به 6 سهم بخش مى شود: سهم خدا ، پیامبر(ص)، ذى القربى، یتیمان، بینوایان، در راه ماندگان. سهم خدا و رسول خدا، پس از ایشان، در اختیار اولى الامر قرار مى گیرد. بنابراین، امام(علیه السلام) داراى سه سهم است. دو سهم به با ارث به او مى رسد و یک سهم، بهره خود اوست از سوى خداوند. براى او، نصفی از خمس است و براى اهل بیت او، نصف دیگر.
✅ اين روايت گرچه از نظر سند #مرسل است، امّا به جهت اینکه ارسال كننده آن #حماد_بن_عيسی است، ميتوان گفت: مرسل بودن آن به صحّت روايت خدشهاي وارد نميکند.
#فقه
#رجال
#خمس
@Nardebane_feghahat
✳️ درس خارج #فقه استاد #مقتدایی
93/10/20
🔸 «وَ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ زِيَادِ بْنِ جَعْفَرٍ الْهَمَدانِيِّ عَنْ عَلِيِّ بْنِ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ غَيْرِ وَاحِدٍ عَنْ أَبِي عَبْدِاللَّهِ(ع) قَالَ: الْخُمُسُ عَلَى خَمْسَةِ أَشْيَاءَ عَلَى الْكُنُوزِ وَ الْمَعَادِنِ وَ الْغَوْصِ وَ الْغَنِيمَةِ وَ نَسِيَ ابْنُ أَبِي عُمَيْرٍ الْخَامِسَ.»
🔹 ابن ابی عمیر نقل میکند از تعداد زیادی از افراد از ابی عبدالله(علیه السلام) که خمس بر 5 چیز واجب است که چهار مورد را نقل میکند و مورد پنجم را فراموش کرده بود (که شاید مال مختلط به حرام باشد.) و آن چهار قسم عبارت است از :
1-کنز
2-معدن
3-غوص یعنی فرو رفتن در دریا و بدست آوردن اشیاء قیمتی.
4-غنیمت.
و منافاتی هم ندارد که دیگر موارد در روایات دیگر آمده است.
✅ مرحوم آقای #خویی میفرماید:
🔸«فإنّ أحمد بن زياد بن جعفر الهمداني هو شيخ الصدوق و قد وثّقه صريحاً فقال: ثقة فاضل ديّن و إن لم يتعرّض له في كتب الرجال . و ما في الوسائل من ضبط: (عن جعفر) غلط، إمّا في هذه النسخة أو من صاحب الوسائل لو كان جميع نسخ الوسائل كذلك، و الصواب: ابن جعفر، كما أثبتناه، فإنّ جعفر جدّ أحمد، لا أنّه راوٍ آخر. و بالجملة: لا ينبغي التأمّل في صحّة الرواية.»
🔹 در صدر روایت شخصی بنام احمد بن زیاد بن جعفر الهمدانی است که از ابن ابی عمیر نقل میکند مرحوم آقای خوئی میفرماید در این #وسائل که ما داریم (احمد بن زیاد بن جعفر) است اما در وسائل دیگر احمد بن زیاد عن جعفر آمده باشد که (عن جعفر) غلط است بلکه (زیاد بن جعفر) صحیح است و "جعفر" شخص جداگانه و از روات سلسله این حدیث نیست بلکه جد همان "احمد بن زیاد" است و هو شیخ الصدوق و قد وثقه صریحا . یعنی احمد استادِ #شیخ_صدوق است و صریحا او را #توثیق نموده و فرموده "ثقة فاضل دَیِّنٌ" شخصی است فاضل و ثقه و دیندار.
بنابراین احمد بن زیاد موثق است.
✅ در سند ، بعد از آن هم ابن ابی عمیر است و میفرماید عن غیر واحد از امام صادق!
و #ابن_ابی_عمیر را هم قبول داریم که لایرسل و لاینقل الا عن ثقه، یعنی فقط از #ثقه نقل میکند و مرسلات ابن ابی عمیر هم حکم مسند را دارد پس معلوم میشود واسطه ای که نام نبرده ثقه بوده پس تامل و شک در صحت روایت سزاوار نیست.
#خمس
#رجال
@Nardebane_feghahat
✅ حضرت اميرالمومنين (علیه السلام) می فرمايند:
🔸 «قُوتُ الْأَجْسَادِ الطَّعَامُ وَ قُوتُ الْأَرْوَاحِ الْإِطْعَام»
🔹 قوت و نشاط جسم ها در خوردن طعام است و قوت و نشاط ارواح در اطعام به ديگران است.
@Nardebane_feghahat
✳️ #سقط_جنین (۱)
✔️ ديه سقط_جنين
🔸 حمل در چهل روز اول نطفه بوده و #ديه آن بيست دينار ( مطابق با ۱۵ مثقال طلاى متعارف ) و چهل روز بعد علقه بوده و ديه آن چهل دينار و چهل روز بعد مضغه بوده و ديه آن شصت دينار است و ديه در بين اين مراتب به همين حساب تقسيم مىشود ( هر دو روز يك دينار ) و بعد از آنكه داراى استخوان شد هشتاد دينار و پس از آنكه گوشت پيدا كرد صد دينار و هنگاميكه روح در او دميده شد اگر پسر باشد ديه او هزار دينار و اگر دختر باشد ديه او پانصد دينار است .
✅ صحیحه ابن مسکان:
🔸 مُحَمَّدُ بْنُ یَعْقُوبَ عَنْ عَلِیِّ بْنِ إِبْرَاهِیمَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَى عَنْ یُونُسَ أَوْ غَیْرِهِ عَنِ ابْنِ مُسْکَانَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: دِیَةُ الْجَنِینِ خَمْسَةُ أَجْزَاءٍ- خُمُسٌ لِلنُّطْفَةِ عِشْرُونَ دِینَاراً- وَ لِلْعَلَقَةِ خُمُسَانِ أَرْبَعُونَ دِینَاراً- وَ لِلْمُضْغَةِ ثَلَاثَةُ أَخْمَاسٍ سِتُّونَ دِینَاراً- وَ لِلْعَظْمِ أَرْبَعَةُ أَخْمَاسٍ ثَمَانُونَ دِینَاراً- وَ إِذَا تَمَّ الْجَنِینُ کَانَتْ لَهُ مِائَةُ دِینَارٍ فَإِذَا أُنْشِئَ فِیهِ الرُّوحُ- فَدِیَتُهُ أَلْفُ دِینَارٍ أَوْ عَشَرَةُ آلَافِ دِرْهَمٍ إِنْ کَانَ ذَکَراً- وَ إِنْ کَانَ أُنْثَى فَخَمْسُمِائَةِ دِینَارٍ- وَ إِنْ قُتِلَتِ الْمَرْأَةُ وَ هِیَ حُبْلَى- فَلَمْ یُدْرَ أَ ذَکَراً کَانَ وَلَدُهَا أَمْ أُنْثَى- فَدِیَةُ الْوَلَدِ نِصْفُ دِیَةِ الذَّکَرِ- وَ نِصْفُ دِیَةِ الْأُنْثَى وَ دِیَتُهَا کَامِلَةٌ.
#فقه
@Nardebane_feghahat
✳️ #سقط_جنین (۲)
🔸 در کتب فقهی و روایی، مرحله 4
ماه و نیم یا 5 ماهگی که حرکات جنین برای مادر ، قابل حس می گردد را «ولوج روح» می نامند.
📚 #شهید_ثانی 10/293
🔹 امام صادق می فرمایند : «...اذا منت خمسه اشهر فقد مارت فیه الخیاظ ...»
📚 عاملی، 19/240
یعنی بعد از پنج ماهگی حیات (روح) در جنین حلول می کند.
@Nardebane_feghahat
✳️ #سقط_جنین (۳)
☑️ درس خارج #فقه استاد #قائینی
🔸 مردد شدن ولوج روح بین ۴۰ تا ۱۲۰ روز بسیار جنجالی است و از نظر برخی بزرگان فقه مانند #شیخ_صدوق معیار در "ولوج روح" گذشت ماه است که از نظر پزشکی شاید متجاوز از 20 هفتگی هم باشد و روایات مربوط به ولوج روح در 5 ماهگی مبتلا به معارض است بنابراین التزام به اینکه ولوج روح و پیدایش حیات در ماه پنجم رخ میدهد جای اما و اگر و تردید دارد. برخی از پزشکان معتقدند تشخیص ناهنجاریهای جنینی زیر چهار ماه ممکن نیست و امکان آن پس از چهارماهگی که امکان ولوج روح وجود دارد بیشتر است.
🔹 نسبت به قبل از ولوج روح، معروف بین بزرگان و اصحاب فتوای معاصر این است که در مرحله قبل از ولوج روح چنانچه استمرار حاملگی برای مادر منشأ #حرج و مشقت شدید باشد که میتواند ناشی از ناهنجاریهای خلقتی جنین، پیامدهای جنین برای حیات مادر و پیامدهای ادامه بارداری و حاملگی برای سلامتی مادر و یا مسائل خارج از این باشد ولو مسائل مرتبط با آبرو، در این زمینه حرج مجوز اسقاط است.
🔸 از نظر فقهی تشخیص معیار حرج خود مادر است اما در مواردی که مادر امکان تشخیص نداشته باشد این امر بر عهده کارشناس قرار داده میشود لکن این که گفته شده سه نفر پزشک باید آن را تایید کنند توجیه فقهی ندارد و میتوان به نظر یک نفر خبره اعتماد کرد.
@Nardebane_feghahat
✳️ #سقط_جنین (۴)
🔸 سؤال:
از نظر شرع سقط کردن کودکی که در شکم مادر است و مشخص شده که معلول است در صورت اینکه زیر ۴ ماه باشد چگونه است؟ اگر از ۴ ماه بگذرد چگونه است؟
✅ جواب آیت الله #سیستانی حفظه الله:
🔸 بعد از ولوج روح مطلقاً جایز نیست و قبل از آن اگر حفظ جنین برای مادر ضرری یا حرجی باشد سقط آن مانعی ندارد.
#حرج
#فقه
@Nardebane_feghahat
✳️ #سقط_جنین (۵)
☑️ كسى كه ديه سقط جنين به او داده مى شود
✅ آیت الله #وحید_خراسانی حفظه الله :
🔸 اگر مادر متصدى سقط جنين شده ديه آن را بايد به پدر يا در صورت فقدان پدر به ساير ورثه بپردازد و اگر پدر متصدى آن شده بايد ديه را به مادر بدهد و اگر شخصى ديگر متصدى آن شده بايد ديه را به پدر و مادر بدهد ، و به عبارت ديگر هر كس مباشر در سقط است ديه به او نمى رسد ، و ديه به طبقه بعد بايد داده شود و اگر پدر و مادر به سقط جنين راضى باشند هر چند مباشر در سقط نباشند ، احتياط واجب اين است كه ديه به طبقه بعد داده شود و پدر و مادر ديه را نگيرند .
#فقه
@Nardebane_feghahat
❓پرسش:
🔸 بستن لوله های زن و مرد که مستلزم عقیم شدن است چه حکمی دارد و آیا رضایت طرف شرط است و اگر پزشک انجام دهد مستلزم دید می باشد ؟
✅ پاسخ حضرت آیت الله #سیستانی :
🔹 جایز است زن با عمل جراحی لوله های رحم را ببندد هر چند مستلزم این باشد که دیگر هرگز باردار نشود ، ولی در صورتی که متوقف بر کشف قسمتی از بدن که ستر آن واجب باشد ، یا دست زدن به قسمتی که لمس آن بدون دستکش حرام باشد این عمل جایز نیست، مگر در صورت ضرورت، همچون کسی که بچه دار شدن برای او ضرر داشته باشد.
🔸 ولی جایز نیست عمل جراحی برای برداشتن رحم ، یا تخمدانها و مانند آن که ضرر مهمی مانند قطع عضو دارد انجام دهد ، مگر اینکه بیماری این ضرورت را ایجاب نماید. و حکم این مسأله تماماً درباره مرد نیز جاری است.
🔹 و رضایت مراجعین موجب رفع حرمت شرعی نمی شود . و اگر موجب قطع یکی از اعضاء اصلی بدن مانند تخمدان در زن شود پس فعل حرام می شود و بر ذمه پزشکی که عمل را انجام داده دیه ثابت می شود .
@Nardebane_feghahat
❓پرسش:
🔸 حکم عقیم سازی دائم در زنان و مردان ، وزاکتومی و توبکتومی چیست؟ در چه شرایطی اشکال دارد و در چه شرایطی اشکال ندارد؟
✅ پاسخ آیت الله #شبیری_زنجانی :
عقیم سازی زن و یا مرد به طور دائم حرام است.
@Nardebane_feghahat