eitaa logo
نردبان فقاهت
5.5هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
50 ویدیو
93 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ (24) 🔹 «آلات القمار كالنرد و الشطرنج...» 📚 شرائع الإسلام في مسائل الحلال و الحرام، المحقق الحلي ج2 ص3 @Nardebane_feghahat
✳️ (25) 🔸 قوله: (و القمار حرام) أي: عمله، و هو: اللعب بالآلات المعدة له على اختلاف أنواعها، من الشطرنج و النرد و غير ذلك، 📚 جامع المقاصد في شرح القواعد، المحقق الثاني (المحقق الكركي) ج4 ص24 @Nardebane_feghahat
✳️ (26) 🔹 امیدوارم که عبارات فوق را مطالعه کرده باشید. اگر بپذیریم که حرمت به شطرنجی تعلّق گرفته که آلت قمار است، آنگاه میتوان بحث کرد که آیا امروزه شطرنج از آلت قمار خارج شده یا نه، و آیا هنوز حکم حرمت برای آن باقی است یا خیر. @Nardebane_feghahat
🔹 بسیار شنیده‌ایم که: «أعرف المعارف: الضمیر أعرف الضمائر: المتکلم» لذا می‌بینیم که نحویون در ذکرِ ضمایر از متکلم آغاز می‌نمایند. 🔸 أعرفیت ضمیر مورد پذیرش همگان نیست، بلکه در رتبه معارف اختلافاتی به چشم می‌خورد. نظرات مختلف را در «شرح تسهیل ابن‌مالک» می‌توان یافت. مضاف در رتبه همان معرفه‌ای هست که به آن اضافه شده است (یعنی همان مضاف‌الیه) لذا اگر پذیرفتیم که ضمیر أعرف معارف است (دقت: أعرف‌تر غلط است!) آنچه به آن اضافه شده، نیز أعرف است. ✍ رضا حسینی @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله گرامی: 🔹 بعضی‌ها می‌گویند چرا آنقدر درس‌های حوزه فقط تکرار مکرّرات است و فقط نماز، حج، خمس و زکات مطرح می‌شود؟! اینها متوجه نیستند که درس حوزه برای مسأله گویی نیست. درس حوزه برای این است که قوه اجتهاد طلبه‌ها بالا برود و قوه اجتهاد با طرح مسائل مشکل است. 🔸 اگر مرجع یک جلد رساله دارد، چندین جلد کتاب استفتائات دارد. در استفتائات چیزهایی هست که معمولا در رساله‌ها نیست؛ چیزهایی است که خارج از حوزه بحث متعارف است و دفاتر مراجع همه آنها را هم جواب می‌دهند. 🔹 حوزه کار علمی را به خوبی انجام داده و ترجمه و تألیف را إلی ماشاء الله دارند؛ اما اینکه چقدر موفق بوده‌اند کار حکومت، دولت و مقامات اجرایی است. کار حوزه در مقام اجرایی نیست و مقام علمی است. حوزه در بُعد تألیفات به خوبی موفق بوده است. تذکرات به دولت هم کار مراجع بوده که در ملاقات‌ها درست انجام وظیفه کرده‌اند. @Nardebane_feghahat
✳️ (27) 🔸 آیت الله میرزا جواد تبریزی (علیه الرحمة) قائل بوده‌اند که حرمت شطرنج از باب «آلت قمار بودن» می‌باشد (یعنی اگر آلت قمار باشد، حرام است) ولی آیت الله شیخ جعفر سبحانی شطرنج را حرام می داند، هرچند اگر آلت قمار نباشد. 🔹 یعنی موضوعِ حرمت از دیدگاه امام خمینی و آیت الله تبریزی با موضوعِ حرمت از نظر آیت الله سبحانی و جناب قدیری متفاوت است‌. @Nardebane_feghahat
✳️ (28) 🔹 باید دید که در روایات آیا «شطرنج بما هو شطرنج» حرام شده یا «بما هو میسر» و «بما هو آلةٌ للقمار» تحریم گردیده. 🔸 به این‌جا رسیدیم که دومی صحیح است، هم روایات را مطرح نمودیم و هم کلام فقها را ذکر کردیم. 🔹 برخی از دوستان فرموده‌اند که شیخ انصاری معتقد است که «عقل» از حیثِ کشفِ ملاک، عاجز و علیل است. 🔸 از سوی دیگر از علتِ اکثرِ احکام اطلاعی نداریم و شاید برخی حکمت باشد (نه علت) 🔹 هرچند که این فرمایش شیخ انصاری شاید با این کلیّت، تا حدی قابل مناقشه باشد، اما بالأخره ممکن است، هرچند که قبول داریم که کار دشوار و خطرناکی است (روشنفکرها سوء استفاده نکنند!) 🔹 در مورد شطرنج اگر از نصوص «مناط حرمت» به دست بیاید، قابل قبول است. 🔸 اما فرض کنیم که کسی از این راهِ سخت مسیر را طی نکند و راه آسانتری را در پیش بگیرد، و آن راهِ تغییر موضوع است. (از نامه امام خمینی به آقای قدیری چنین برداشت می‌شود که امام این راه را رفته، و این راه، مشکلاتِ راه دستیابی به مناط احکام را ندارد) 🔹 یعنی بحثِ ما در مورد شطرنج، از راه تغییر موضوع است، نه دستیابی به مناط احکام. پس ما فعلاً بحث تعلیلات را مطرح نمی‌کنیم، چون راه سختی است، هرچند که آن هم بسیار مهم و قابل تأمل است. @Nardebane_feghahat
✳️ (29) 🔸 در اطلاق‌گیری باید توجه داشت که هر حکمی برایِ موضوعِ خودش هست. پس صحیح نیست که روی «اسمِ شطرنج» تعصب داشته باشیم و بگوییم که: «شطرنج در روایات حرام اعلام شده، پس امروز هم حرمت دارد»! 🔹 «الأحکام تدور مدار الأسماء» درست نیست، بلکه: «الأحکام تدور مدار الموضوعات» زیرا «حکم» دائر مدارِ «اسم» نیست. همه قبول داریم که احکام، دائر مدار مصالح و مفاسد است (خلافاً للأشاعره) 🔹 خُب مصالح و مفاسد در اسماء است یا در موضوعات؟! قطعاً در موضوعات واقعیه. پس اگر «موضوع» تغییر یابد، مصلحت و مفسده نیز تغییر پیدا می‌کند، و بالنتیجه حکم هم عوض می‌شود. 🔸 بعبارة أخریٰ: از آن‌جهت که حکم، دائر مدار مفسده‌ای است که در موضوع وجود دارد، اگر آن مفسده منتفی گردد، حکم هم منتفی می شود. 🔹 اگر شطرنج امروز همان شطرنج گذشته باشد، قطعاً حرام است اما اگر تغییر موضوع یافته باشد، (مثلاً شطرنجِ گذشته آلت قمار باشد و شطرنجِ امروز آلت قمار نباشد) آیا می‌توانیم همان حکم را بر این شطرنج باز کنیم؟! @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله جوادی آملی: 🔸 انسان باید هر روز محاسبه کند که در مقابل گذر عمر خود، چه چیزی به دست آورده است. 🔹 وجود مبارک امام کاظم می‌فرمایند: «لَیسَ مِنَّا مَنْ لَمْ یحَاسِبْ نَفْسَهُ فِی كُلِّ یوْمٍ فَإِنْ عَمِلَ حَسَناً اسْتَزَادَ اللَّهَ وَ إِنْ عَمِلَ سَیئاً اسْتَغْفَرَ اللَّهَ مِنْهُ وَ تَابَ إِلَیهِ» فرمود کسی شیعه ماست که برای خود یک محاسبه داشته باشد که امروز من چه کردم؟ چه چیزی گیر من آمده؟ من ۲۴ ساعت عمر دادم، وقت دادم، این ۲۴ ساعت دادم، چه چیزی گرفتم؟ همان‌ طوری که برای کالای خود حسابی باز می ‌کند که ضرر کردم یا نفع بردم یا هیچ کدام از اینها نصیب من نشد، عمری که داده است اگر حساب نکند که من امروز چکار کردم؟ چه خدمتی کردم؟ چه عبادتی کردم؟ فرمود این از ما نیست! «لَیسَ مِنَّا مَنْ لَمْ یحَاسِبْ نَفْسَهُ فِی كُلِّ یوْمٍ». اگر ـ إن‌ شاء الله ـ کار خیر انجام داد، عبادتی انجام داد، خدمتی انجام داد، خدا را شکر بکند و از خدا مزید و افزودن آن را بخواهد و اگر ـ خدای ناکرده ـ لغزشی مرتکب شد، استغفار کند، راه برای او باز است. @Nardebane_feghahat
✳️ «انسان، حیوان ناطق؟!» (1) ✔️ بخشی از سخنان آیت الله جوادی آملی در دیدار عوامل سازنده سریال موسی کلیم الله ۹۵/۱۰/۲۲ 🔸 دو غده در تفکر غرب وجود دارد، یکی انکار معاد و دیگری انکار تجرد روح، این تفکر باطل کاری کرده است که آنها انسان را تنها «حیوان ناطق» بدانند! 🔹 آثار این تفکر خود را در جایی نشان می‌دهد که برای مثال، غرب خیال می کند «ازدواج» یعنی جمع بین مذکر و مونث، یا خیال می کند «مرگ» پوسیدن و پایان انسان است، در حالی که در تفکر پیامبر (ص) ازدواج ، نصف دین است و یا می‌فرماید مرگ از پوست به در آمدن است نه پوسیدن. 🔸 در قرآن می فرماید «فوت» در کار نیست بلکه «وفات» است؛ یعنی همه چیز را خدا در اختیار دارد و از انسان می‌گیرد؛ این مطالب باید خود را در هنر و سینمای کشور نشان بدهد. @Nardebane_feghahat
✳️ «انسان، حیوان ناطق؟!» (2) ✔️ آیت الله جوادی آملی در دیدار با اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد: 🔸 غرب، انسان را یک حیوان ناطق می‌بیند که تنها میزانِ دارویِ او با دیگر حیوانات متفاوت است. 🔹 قرآن و ائمه(علیهم‌السلام) آنجا که سخن از شکم و خوردن است، انسان را در کنار حیوان ذکر می کنند، اما آنجا که صحبت از علم، عقل و جان است، انسان را در کنار فرشتگان نام می برند. @Nardebane_feghahat