eitaa logo
نردبان فقاهت
5.4هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
48 ویدیو
92 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
✔️ آیت الله گرامی: 🔹 بعضی‌ها می‌گویند چرا آنقدر درس‌های حوزه فقط تکرار مکرّرات است و فقط نماز، حج، خمس و زکات مطرح می‌شود؟! اینها متوجه نیستند که درس حوزه برای مسأله گویی نیست. درس حوزه برای این است که قوه اجتهاد طلبه‌ها بالا برود و قوه اجتهاد با طرح مسائل مشکل است. 🔸 اگر مرجع یک جلد رساله دارد، چندین جلد کتاب استفتائات دارد. در استفتائات چیزهایی هست که معمولا در رساله‌ها نیست؛ چیزهایی است که خارج از حوزه بحث متعارف است و دفاتر مراجع همه آنها را هم جواب می‌دهند. 🔹 حوزه کار علمی را به خوبی انجام داده و ترجمه و تألیف را إلی ماشاء الله دارند؛ اما اینکه چقدر موفق بوده‌اند کار حکومت، دولت و مقامات اجرایی است. کار حوزه در مقام اجرایی نیست و مقام علمی است. حوزه در بُعد تألیفات به خوبی موفق بوده است. تذکرات به دولت هم کار مراجع بوده که در ملاقات‌ها درست انجام وظیفه کرده‌اند. @Nardebane_feghahat
✳️ (27) 🔸 آیت الله میرزا جواد تبریزی (علیه الرحمة) قائل بوده‌اند که حرمت شطرنج از باب «آلت قمار بودن» می‌باشد (یعنی اگر آلت قمار باشد، حرام است) ولی آیت الله شیخ جعفر سبحانی شطرنج را حرام می داند، هرچند اگر آلت قمار نباشد. 🔹 یعنی موضوعِ حرمت از دیدگاه امام خمینی و آیت الله تبریزی با موضوعِ حرمت از نظر آیت الله سبحانی و جناب قدیری متفاوت است‌. @Nardebane_feghahat
✳️ (28) 🔹 باید دید که در روایات آیا «شطرنج بما هو شطرنج» حرام شده یا «بما هو میسر» و «بما هو آلةٌ للقمار» تحریم گردیده. 🔸 به این‌جا رسیدیم که دومی صحیح است، هم روایات را مطرح نمودیم و هم کلام فقها را ذکر کردیم. 🔹 برخی از دوستان فرموده‌اند که شیخ انصاری معتقد است که «عقل» از حیثِ کشفِ ملاک، عاجز و علیل است. 🔸 از سوی دیگر از علتِ اکثرِ احکام اطلاعی نداریم و شاید برخی حکمت باشد (نه علت) 🔹 هرچند که این فرمایش شیخ انصاری شاید با این کلیّت، تا حدی قابل مناقشه باشد، اما بالأخره ممکن است، هرچند که قبول داریم که کار دشوار و خطرناکی است (روشنفکرها سوء استفاده نکنند!) 🔹 در مورد شطرنج اگر از نصوص «مناط حرمت» به دست بیاید، قابل قبول است. 🔸 اما فرض کنیم که کسی از این راهِ سخت مسیر را طی نکند و راه آسانتری را در پیش بگیرد، و آن راهِ تغییر موضوع است. (از نامه امام خمینی به آقای قدیری چنین برداشت می‌شود که امام این راه را رفته، و این راه، مشکلاتِ راه دستیابی به مناط احکام را ندارد) 🔹 یعنی بحثِ ما در مورد شطرنج، از راه تغییر موضوع است، نه دستیابی به مناط احکام. پس ما فعلاً بحث تعلیلات را مطرح نمی‌کنیم، چون راه سختی است، هرچند که آن هم بسیار مهم و قابل تأمل است. @Nardebane_feghahat
✳️ (29) 🔸 در اطلاق‌گیری باید توجه داشت که هر حکمی برایِ موضوعِ خودش هست. پس صحیح نیست که روی «اسمِ شطرنج» تعصب داشته باشیم و بگوییم که: «شطرنج در روایات حرام اعلام شده، پس امروز هم حرمت دارد»! 🔹 «الأحکام تدور مدار الأسماء» درست نیست، بلکه: «الأحکام تدور مدار الموضوعات» زیرا «حکم» دائر مدارِ «اسم» نیست. همه قبول داریم که احکام، دائر مدار مصالح و مفاسد است (خلافاً للأشاعره) 🔹 خُب مصالح و مفاسد در اسماء است یا در موضوعات؟! قطعاً در موضوعات واقعیه. پس اگر «موضوع» تغییر یابد، مصلحت و مفسده نیز تغییر پیدا می‌کند، و بالنتیجه حکم هم عوض می‌شود. 🔸 بعبارة أخریٰ: از آن‌جهت که حکم، دائر مدار مفسده‌ای است که در موضوع وجود دارد، اگر آن مفسده منتفی گردد، حکم هم منتفی می شود. 🔹 اگر شطرنج امروز همان شطرنج گذشته باشد، قطعاً حرام است اما اگر تغییر موضوع یافته باشد، (مثلاً شطرنجِ گذشته آلت قمار باشد و شطرنجِ امروز آلت قمار نباشد) آیا می‌توانیم همان حکم را بر این شطرنج باز کنیم؟! @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله جوادی آملی: 🔸 انسان باید هر روز محاسبه کند که در مقابل گذر عمر خود، چه چیزی به دست آورده است. 🔹 وجود مبارک امام کاظم می‌فرمایند: «لَیسَ مِنَّا مَنْ لَمْ یحَاسِبْ نَفْسَهُ فِی كُلِّ یوْمٍ فَإِنْ عَمِلَ حَسَناً اسْتَزَادَ اللَّهَ وَ إِنْ عَمِلَ سَیئاً اسْتَغْفَرَ اللَّهَ مِنْهُ وَ تَابَ إِلَیهِ» فرمود کسی شیعه ماست که برای خود یک محاسبه داشته باشد که امروز من چه کردم؟ چه چیزی گیر من آمده؟ من ۲۴ ساعت عمر دادم، وقت دادم، این ۲۴ ساعت دادم، چه چیزی گرفتم؟ همان‌ طوری که برای کالای خود حسابی باز می ‌کند که ضرر کردم یا نفع بردم یا هیچ کدام از اینها نصیب من نشد، عمری که داده است اگر حساب نکند که من امروز چکار کردم؟ چه خدمتی کردم؟ چه عبادتی کردم؟ فرمود این از ما نیست! «لَیسَ مِنَّا مَنْ لَمْ یحَاسِبْ نَفْسَهُ فِی كُلِّ یوْمٍ». اگر ـ إن‌ شاء الله ـ کار خیر انجام داد، عبادتی انجام داد، خدمتی انجام داد، خدا را شکر بکند و از خدا مزید و افزودن آن را بخواهد و اگر ـ خدای ناکرده ـ لغزشی مرتکب شد، استغفار کند، راه برای او باز است. @Nardebane_feghahat
✳️ «انسان، حیوان ناطق؟!» (1) ✔️ بخشی از سخنان آیت الله جوادی آملی در دیدار عوامل سازنده سریال موسی کلیم الله ۹۵/۱۰/۲۲ 🔸 دو غده در تفکر غرب وجود دارد، یکی انکار معاد و دیگری انکار تجرد روح، این تفکر باطل کاری کرده است که آنها انسان را تنها «حیوان ناطق» بدانند! 🔹 آثار این تفکر خود را در جایی نشان می‌دهد که برای مثال، غرب خیال می کند «ازدواج» یعنی جمع بین مذکر و مونث، یا خیال می کند «مرگ» پوسیدن و پایان انسان است، در حالی که در تفکر پیامبر (ص) ازدواج ، نصف دین است و یا می‌فرماید مرگ از پوست به در آمدن است نه پوسیدن. 🔸 در قرآن می فرماید «فوت» در کار نیست بلکه «وفات» است؛ یعنی همه چیز را خدا در اختیار دارد و از انسان می‌گیرد؛ این مطالب باید خود را در هنر و سینمای کشور نشان بدهد. @Nardebane_feghahat
✳️ «انسان، حیوان ناطق؟!» (2) ✔️ آیت الله جوادی آملی در دیدار با اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد: 🔸 غرب، انسان را یک حیوان ناطق می‌بیند که تنها میزانِ دارویِ او با دیگر حیوانات متفاوت است. 🔹 قرآن و ائمه(علیهم‌السلام) آنجا که سخن از شکم و خوردن است، انسان را در کنار حیوان ذکر می کنند، اما آنجا که صحبت از علم، عقل و جان است، انسان را در کنار فرشتگان نام می برند. @Nardebane_feghahat
✳️ «انسان، حیوان ناطق»؟! (3) ✔️ آیت الله جوادی آملی: 🔸 الآن پیش ما انسان، فصل اخیرش «ناطق» است؛ «جوهر، جسم، نام، حساس، متحرک بالإرادة، ناطق» این ناطق را ما «فصل اخیر» میدانیم، اما در دعای نورانی امام سجاد(علیه‌السلام) ناطق، فصل اخیر نیست بلکه «حامد» فصل اخیر است؛ یعنی اگر انسان ناطق بود ولی خدا را حمد نکرد، انسان نیست! 🔹 مسلماً حضرت که نمی‌خواهد به کسی اهانت کند و بد بگوید! بلکه می‌گوید اگر کسی نداند این نعمت از کیست و این نعمت را بجا صرف نکند و لساناً نگوید «الحمد لله رب العالمین» بله! او «حیوان ناطق» است اما انسان نیست، چون فصل اخیر انسان، حامد بودن و حمید بودن است. @Nardebane_feghahat
✳️ نکته‌ای در مورد نماز عید فطر و قربان 🔸 مرحوم صدوق در کتاب «المقنع» و مرحوم ابن أبی عقیل قائلند در عصر غیبت، خواندنِ نماز عید فطر و قربان مشروع نیست (البته اکثر فقهاء مشروع می‌دانند) 🔹 سید مرتضی، ابوالصلاح حلبی، شیخ مفید، شیخ طوسی در تهذیب و مبسوط قائلند که نماز عیدین در عصر غیبت فقط باید به صورت فرادا خوانده شود و اقامه آن به جماعت صحیح نیست. @Nardebane_feghahat
✳️ «انسان، حیوان ناطق»؟! (4) ✔️ آیت الله جوادی آملی: 🔸 در دعای اول صحیفه سجادیه که دعای حمد است، میفرماید اگر امتی یا جامعه‌ای نعمت‌ها را صرف بکنند و خدا را حمد نکنند «وَ لَوْ کَانُوا کَذَلِکَ لَخَرَجُوا مِنْ حُدُودِ الْإِنْسَانِیَّةِ إِلَی حَدِّ الْبَهِیمِیَّةِ فَکَانُوا کَمَا وَصَفَ فِی مُحْکَمِ کِتَابِهِ: ﴿إِنْ هُمْ إِلَّا کَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ سَبِیلًا﴾»؛ این یک دعای مصطلح نیست، عقلی است. میگوید اگر کسی حیوان ناطق بود، نعمتها را صرف کرد، اما نگفت «الحمد لله رب العالمین» یعنی معتقد نبود که این نعمت از کجا آمده و چگونه باید صرف بکند، انسان نیست. او ناطق است، اما انسان نیست! @Nardebane_feghahat
✔️ إنا لله و إنا إلیه راجعون 🔹 درگذشت دانشمند فرهیخته، جناب آیت الله آقای سید محمد ترحینی عاملی (مؤلف كتاب ارزشمند الزبدة الفقهية) را تسلیت عرض می‌کنیم. ان‌شاءالله روح پاکش با حضرات اهل‌بیت محشور باشد. @Nardebane_feghahat