eitaa logo
نردبان فقاهت
5.5هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
49 ویدیو
93 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
بحارالأنوار ج43 ص156 و157 @Nardebane_feghahat
4_5834891948413947829.mp3
6.46M
✔️ تدریس کتاب شریفِ «بحار الأنوار - للعلامة المجلسي» مجلد 43 (زندگانی فاطمه زهرا سلام الله علیها) باب ما وقع عليها من الظلم و بكائها و حزنها و... جلسه دوم 🔹 توضیحی پیرامون ابن‌عباس 🔸 معرفی کتاب «موسوعة مدرسة مكة في التفسير - أحمد العمراني» 🔹 «کان یأتیها جبرئیل» دلالت بر استمرار دارد 🔸 شخصیتِ امّ سلمه 🔹 فقد النبی و ظلم الوصی 🔸 امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) هنگام غسل پیغمبر، چشمانِ فضل بن عباس را بست 🔹 قمیص پیغمبر (صلی الله علیه و آله) و بکاء فاطمه زهرا(سلام الله علیها) 🔸 موقف شیعه در مورد بلال حبشی 🔹 چرا بلال حبشی بعد از پیغمبر اذان نگفت؟ 🔸 فاطمه زهرا (علیها السلام) و اذانِ بلال حبشی 🎤 رضا حسینی @Nardebane_feghahat
✳️ توسعه «فقه» بعد از فتوحات ✔️ درس خارج اصول آیت الله سید احمد (مدظله العالی) ۱۴۰۱/۹/۱۲ 🔹 علت این که فقه، توسعه شدیدی را پیدا کرد و زود محل اعتنا واقع شد، چون با فتوحات اسلامی به اماکن جدید رفتند، با فرهنگ‌های جدید آشنا شدند، با اماکن جدید آشنا شدند. فرض کنید مثلاً در مدینه اگر می‌دیدند استتار قرص شد، تا بروند وضو بگیرند مثلاً ذهاب حمره هم شده بود. اما بعدها به شهرهایی رسیدند که بین استتار قرص با حمره نیم ساعت فاصله بود. لذا تدریجاً این مباحث پیش آمد که آیا اعتبار به استتار قرص یا ذهاب حمره است. 🔹 این فقه خیلی سریع رشد پیدا کرد، به خاطر فتوحات و به جهات مختلف، نه فقط یک جهت. 🔸 از همان اول که فتوحات شروع شد، مثلاً به یک جایی رسیدند و دیدند مثلاً یک جویی است که با جو مدینه فرق می کند، یک گندمی است که با این گندم فرق می کند، یک نوع انگوری است که...، خیلی از موضوعات خارجی هم برای این‌ها تاثیرگذار بود. لذا از همان اوائل از عهد صحابه، عرض کردم فاصله‌ای نشده، چون اولی دو سال و خورده‌ای دورانش بود، در زمان دومی که فتوحات زیاد شد، به صورت گسترده‌ای با مسائل جدید روبرو شدند. لذا فقه در میان معارف حوزوی ما، بسیار سریع رشد کرد. @Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج اصول آیت الله سید احمد مددی (مدظله العالی) ۱۴۰۱/۹/۱۲ 🔹 رفتن عبدالله ابن مسعود به کوفه، بر فقه و تفسیر در کوفه تاثیر گذاشت، بزرگترین تاثیر در کوفه به خاطر وجود امیرالمومنین است. ایشان هم از سال 37 تا 40 در کوفه بودند. کوفه یکی از شهرهای بسیار مهم در نقل حدیث، در فقه، و بعدها در اصول {به شمار آمد}. مخصوصاً چون در کوفه به خلاف مدینه، ایرانی و غیر ایرانی زیاد بودند. برای انتقال فرهنگ سابقه‌دار ایرانی در کوفه خیلی موثر بود. 🔸 اصولاً مبدع تفکرِ استحسان همین عبدالله ابن مسعود است که در کوفه بود. البته عده‌ای از آنها به پیغمبر نسبت دادند، لکن خب محققین‌شان معتقدند که این روایت «ما رآه المسلمون حسناً فهو عند الله حسن» مربوط به عبدالله ابن مسعود است و عبدالله ابن مسعود این حرف را گفته. @Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج اصول آیت الله سید احمد مددی (مدظله العالی) ۱۴۰۱/۹/۱۲ 🔸 از نیمه‌های قرن دوم «رجال» شروع شد و تقریباً می‌شود گفت که از همین زمان هم تدریجاً «مباحث اصول» شروع شد. البته به لحاظ تاریخی شاید عنصری که تاثیرگذار در این جهت بود - حالا غیر از وجود اهل بیت - آمدن بنی‌عباس در سال 132 هجری خیلی زمینه رشد علمی را فراهم کرد. 🔹 بنی امیه از سال 41 تا سال 132 بودند. به هیچ وجه به دنبال مسائل علمی نبودند، لذا ما رشد علمی نداریم. 🔹 احمد امین در فجر الاسلام می‌گوید در طول دوران بنی امیه در دنیای اسلام حتی یک مدرسه ساخته نشد. 🔸 ابن قتیبه دینوری در «الإمامة و السیاسة» در آخرِ دوران بنی‌عباس رشد عجیبی را نقل می‌کند، در زمانِ هارون مثلاً که سال 193 وفاتش است. @Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج فقه آیت الله سید احمد مددی (حفظه الله): 🔹 «احمد امین» {نویسنده کتاب «فجر الإسلام» «ضحی الإسلام»} اعتقاد دارد اين‌که می­‌گويند: «هارون شراب می­‌خورده» {در واقع} نبيذ می­‌خورد، نه شراب. 🔸 به فتوای فقهای کوفه «نبيذ» جایز بوده. نبيذ را حتّی ـ نستجیر بالله ـ بعضی­ از سنّی­‌ها نقل کرده­‌اند که پیغمبر هم می­‌خورده! البتّه الآن نیست آن روایات. می­گویند بعضی. 🔹 اگر آقایان خواستند نگاه کنند، ملاّ محمّد عبدالجليل رازی قزوینی در کتاب «النقض» حمله می­‌کند به سنّی­‌ها. از جمله این است كه شما نسبت داده‌اید به رسول الله که شرب نبيذ کرد. 🔸 نیست چنین چیزی در کتاب سنّی­‌ها. فعلاً نیست. شاید در کتاب­های قدیم بوده، فعلاً ما نداریم. @Nardebane_feghahat
بحارالأنوار ج43 ص158-161 @Nardebane_feghahat
4_5855060341741850214.mp3
6.5M
✔️ تدریس کتاب شریفِ «بحار الأنوار - للعلامة المجلسي» مجلد 43 (زندگانی فاطمه زهرا سلام الله علیها) باب ما وقع عليها من الظلم و بكائها و حزنها و... جلسه سوم 🔸 «أو» به معنای «بل» (اضراب) در قرآن 🔹 لولا البکاء أو لولا بکاء زین العابدین(علیه‌السلام) لاندرست ثورة الحسین (علیه السلام) 🔸 خطبه فاطمه زهرا(سلام الله علیها) در هنگام عیادت زنان مهاجرین و انصار 🔹 توضیحی پیرامون أسناد این خطبه 🔸 نکته‌ای ادبی از مطول 🔹 شرح علامه مجلسی پیرامون برخی از فرازهای این خطبه 🎤 رضا حسینی @Nardebane_feghahat
4_5857312141555535800.mp3
33.31M
✔️ تدریس کتاب شریفِ «بحار الأنوار - للعلامة المجلسي» مجلد 43 (زندگانی فاطمه زهرا سلام الله علیها) باب ما وقع عليها من الظلم و بكائها و حزنها و... جلسه چهارم 🔸 روایت نبویِ «سین بلال عند الله شین» 🔹 عددِ عیادت‌کنندگان مذکور نیست 🔸 سه نظر در مورد علت عیادت نساء مهاجرین و انصار 🔹 توضیح فراز‌های این خطبه توسط علامه مجلسی(ره) 🔸 ترابط بین عالم تکوین و تشریع 🎤 رضا حسینی @Nardebane_feghahat