4_5834891948413947829.mp3
6.46M
✔️ تدریس کتاب شریفِ «بحار الأنوار - للعلامة المجلسي» مجلد 43 (زندگانی فاطمه زهرا سلام الله علیها) باب ما وقع عليها من الظلم و بكائها و حزنها و...
جلسه دوم
🔹 توضیحی پیرامون ابنعباس
🔸 معرفی کتاب «موسوعة مدرسة مكة في التفسير - أحمد العمراني»
🔹 «کان یأتیها جبرئیل» دلالت بر استمرار دارد
🔸 شخصیتِ امّ سلمه
🔹 فقد النبی و ظلم الوصی
🔸 امیرالمؤمنین(علیهالسلام) هنگام غسل پیغمبر، چشمانِ فضل بن عباس را بست
🔹 قمیص پیغمبر (صلی الله علیه و آله) و بکاء فاطمه زهرا(سلام الله علیها)
🔸 موقف شیعه در مورد بلال حبشی
🔹 چرا بلال حبشی بعد از پیغمبر اذان نگفت؟
🔸 فاطمه زهرا (علیها السلام) و اذانِ بلال حبشی
🎤 رضا حسینی
#بحار
@Nardebane_feghahat
✳️ توسعه «فقه» بعد از فتوحات
✔️ درس خارج اصول آیت الله سید احمد #مددی (مدظله العالی)
۱۴۰۱/۹/۱۲
🔹 علت این که فقه، توسعه شدیدی را پیدا کرد و زود محل اعتنا واقع شد، چون با فتوحات اسلامی به اماکن جدید رفتند، با فرهنگهای جدید آشنا شدند، با اماکن جدید آشنا شدند. فرض کنید مثلاً در مدینه اگر میدیدند استتار قرص شد، تا بروند وضو بگیرند مثلاً ذهاب حمره هم شده بود. اما بعدها به شهرهایی رسیدند که بین استتار قرص با حمره نیم ساعت فاصله بود. لذا تدریجاً این مباحث پیش آمد که آیا اعتبار به استتار قرص یا ذهاب حمره است.
🔹 این فقه خیلی سریع رشد پیدا کرد، به خاطر فتوحات و به جهات مختلف، نه فقط یک جهت.
🔸 از همان اول که فتوحات شروع شد، مثلاً به یک جایی رسیدند و دیدند مثلاً یک جویی است که با جو مدینه فرق می کند، یک گندمی است که با این گندم فرق می کند، یک نوع انگوری است که...، خیلی از موضوعات خارجی هم برای اینها تاثیرگذار بود. لذا از همان اوائل از عهد صحابه، عرض کردم فاصلهای نشده، چون اولی دو سال و خوردهای دورانش بود، در زمان دومی که فتوحات زیاد شد، به صورت گستردهای با مسائل جدید روبرو شدند. لذا فقه در میان معارف حوزوی ما، بسیار سریع رشد کرد.
#فقه
@Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج اصول آیت الله سید احمد مددی (مدظله العالی)
۱۴۰۱/۹/۱۲
🔹 رفتن عبدالله ابن مسعود به کوفه، بر فقه و تفسیر در کوفه تاثیر گذاشت، بزرگترین تاثیر در کوفه به خاطر وجود امیرالمومنین است. ایشان هم از سال 37 تا 40 در کوفه بودند. کوفه یکی از شهرهای بسیار مهم در نقل حدیث، در فقه، و بعدها در اصول {به شمار آمد}. مخصوصاً چون در کوفه به خلاف مدینه، ایرانی و غیر ایرانی زیاد بودند. برای انتقال فرهنگ سابقهدار ایرانی در کوفه خیلی موثر بود.
🔸 اصولاً مبدع تفکرِ استحسان همین عبدالله ابن مسعود است که در کوفه بود. البته عدهای از آنها به پیغمبر نسبت دادند، لکن خب محققینشان معتقدند که این روایت «ما رآه المسلمون حسناً فهو عند الله حسن» مربوط به عبدالله ابن مسعود است و عبدالله ابن مسعود این حرف را گفته.
#اصول
#استحسان
#مددی
@Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج اصول آیت الله سید احمد مددی (مدظله العالی)
۱۴۰۱/۹/۱۲
🔸 از نیمههای قرن دوم «رجال» شروع شد و تقریباً میشود گفت که از همین زمان هم تدریجاً «مباحث اصول» شروع شد. البته به لحاظ تاریخی شاید عنصری که تاثیرگذار در این جهت بود - حالا غیر از وجود اهل بیت - آمدن بنیعباس در سال 132 هجری خیلی زمینه رشد علمی را فراهم کرد.
🔹 بنی امیه از سال 41 تا سال 132 بودند. به هیچ وجه به دنبال مسائل علمی نبودند، لذا ما رشد علمی نداریم.
🔹 احمد امین در فجر الاسلام میگوید در طول دوران بنی امیه در دنیای اسلام حتی یک مدرسه ساخته نشد.
🔸 ابن قتیبه دینوری در «الإمامة و السیاسة» در آخرِ دوران بنیعباس رشد عجیبی را نقل میکند، در زمانِ هارون مثلاً که سال 193 وفاتش است.
#اصول
#رجال
#مددی
@Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج فقه آیت الله سید احمد مددی (حفظه الله):
🔹 «احمد امین» {نویسنده کتاب «فجر الإسلام» «ضحی الإسلام»} اعتقاد دارد اينکه میگويند: «هارون شراب میخورده» {در واقع} نبيذ میخورد، نه شراب.
🔸 به فتوای فقهای کوفه «نبيذ» جایز بوده. نبيذ را حتّی ـ نستجیر بالله ـ بعضی از سنّیها نقل کردهاند که پیغمبر هم میخورده! البتّه الآن نیست آن روایات. میگویند بعضی.
🔹 اگر آقایان خواستند نگاه کنند، ملاّ محمّد عبدالجليل رازی قزوینی در کتاب «النقض» حمله میکند به سنّیها. از جمله این است كه شما نسبت دادهاید به رسول الله که شرب نبيذ کرد.
🔸 نیست چنین چیزی در کتاب سنّیها. فعلاً نیست. شاید در کتابهای قدیم بوده، فعلاً ما نداریم.
#فقه
@Nardebane_feghahat
4_5855060341741850214.mp3
6.5M
✔️ تدریس کتاب شریفِ «بحار الأنوار - للعلامة المجلسي» مجلد 43 (زندگانی فاطمه زهرا سلام الله علیها) باب ما وقع عليها من الظلم و بكائها و حزنها و...
جلسه سوم
🔸 «أو» به معنای «بل» (اضراب) در قرآن
🔹 لولا البکاء أو لولا بکاء زین العابدین(علیهالسلام) لاندرست ثورة الحسین (علیه السلام)
🔸 خطبه فاطمه زهرا(سلام الله علیها) در هنگام عیادت زنان مهاجرین و انصار
🔹 توضیحی پیرامون أسناد این خطبه
🔸 نکتهای ادبی از مطول
🔹 شرح علامه مجلسی پیرامون برخی از فرازهای این خطبه
🎤 رضا حسینی
#بحار
@Nardebane_feghahat
4_5857312141555535800.mp3
33.31M
✔️ تدریس کتاب شریفِ «بحار الأنوار - للعلامة المجلسي» مجلد 43 (زندگانی فاطمه زهرا سلام الله علیها) باب ما وقع عليها من الظلم و بكائها و حزنها و...
جلسه چهارم
🔸 روایت نبویِ «سین بلال عند الله شین»
🔹 عددِ عیادتکنندگان مذکور نیست
🔸 سه نظر در مورد علت عیادت نساء مهاجرین و انصار
🔹 توضیح فرازهای این خطبه توسط علامه مجلسی(ره)
🔸 ترابط بین عالم تکوین و تشریع
🎤 رضا حسینی
#بحار
@Nardebane_feghahat
✳️ #کتاب_الطهارة (40)
❓ وقت غسل جمعه از چه زمانی شروع شده و تا چه زمانی ادامه مییابد؟
✔️ پاسخ آیت الله وحید خراسانی:
🔸 وقت غسل جمعه از طلوع فجر دوم (اذان صبح) روز جمعه تا هنگام زوال (اذان ظهر) میباشد، و بهتر آن است که نزدیک به ظهر بجا آورده شود، واگر تا ظهر انجام ندهد احتیاط آن است که تا غروب (به قصد قربت مطلقه) بدون نیّت اداء و قضاء بجا آورد، و اگر در روز جمعه غسل نکند مستحب است از صبح شنبه تا غروب قضای آن را بجا آورد، و کسی که میداند در روز جمعه آب پیدا نخواهد کرد میتواند روز پنج شنبه غسل را رجاءً انجام دهد.
#فقه
@Nardebane_feghahat
✳️ #کتاب_الطهارة (41)
✔️ مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی (قدس سره الشریف):
🔹قد يستدلّ على نجاسة الكافر بقوله تعالىٰ: «كَذٰلِكَ يَجعَلُ اللّٰهُ الرِّجسَ عَلَى الَّذِينَ لٰا يُؤْمِنُونَ» {انعام 125} بتقريب أنّ «الرجس» فيها بمعنى النجاسة.
و لكنّه يرد عليه أنّ الرجس في هذه الآية كسائر الموارد التي استعمل فيها في الكتاب يكون بمعنى القذارة الباطنية التي يعبّر عنها في الفارسية بـ«پليدى»، و الإجماع المدّعى علىٰ كونه في الآية بمعنى النجاسة غير حجّة، لأنّه لا معنى لحجّية الإجماع في اللغة إلّا أن يرجع إلىٰ الإجماع في الحكم.
📚 تفصیل الشریعة (النجاسات و أحكامها) ص207 و 208
#فقه
#اصول
@Nardebane_feghahat
✳️ #کتاب_الطهارة (42)
✔️ شیخ بهایی (رضوان الله علیه):
اگر جُنُب روزه واجبی داشته باشد و غسل ارتماسی کند، آن غسل باطل است.
📚 جامع عباسی ص274
#فقه
#صوم
@Nardebane_feghahat
✳️ #کتاب_الطهارة (43)
✔️ مرحوم آیت الله سید ابوالقاسم #خویی (قدس سره):
🔸 لو قلنا بحرمة دخول الجنب علی الأئمة(علیهم السلام) و تمّت دلالة الأخبار و سندها، لم يمكن المناقشة في ذلك بالنقض بأزواجهم و أولادهم و جواريهم و خدمهم، حيث إنهم في بيوت الأئمة (عليهم السلام) و كانوا يحتلمون أو يجنبون يقيناً و لم يرد في رواية أمرهم بإخراج الجنب منهم عن البيت و منعه عن الدخول فيه.
🔹 و الوجه في عدم ورود النقض بذلك أن المحرّم على ما يستفاد من الروايات دخول الجنب من الخارج عليهم أو في بيوتهم، و أما من صار جنباً في بيتهم (عليهم السلام) فهو ممن لا تشمله هذه الأخبار قطعاً.
📚 موسوعة السیّد الخوئي(ره) ج6 ص323
فقه
@Nardebane_feghahat
▪️تعزية...
🔸 نتقدم إلى ساحة القداسة، ولي أمر المسلمين الإمام المهدي (صلوات الله عليه وعجّل الله فرجه الشريف) بأصدق التعازي والمواساة بمناسبة ذكرى استشهاد جدته الصدّيقة الكبرى فاطمة الزهراء (صلوات الله عليها) كما نتقدم إلى مراجعنا العظام العدول بخالص العزاء وإلى الأمة الإسلامية كافة.
@Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج اصول آیت الله سید احمد #مددی (مدظله العالی)
۱۴۰۱/۹/۱۲
🔹 مرحوم علامه (رحمه الله) یک دوره سهگانه در اصول دارد، شبیه حلقات. یک دوره مقدماتی دارد به نام «مبادی الوصول». «تهذیب الوصول» متوسط است، «نهایة الوصول» هم مرحله اخیر است یعنی ایشان سه کتاب نوشته است.
#اصول
@Nardebane_feghahat
✳️ #کتاب_الطهارة (44)
✔️ حدث اصغر در بین غسل
✔️ آیت الله وحید خراسانی (مدظله العالی):
🔸 اگر در بين غسل حدث اصغر از او سر زند ـ مثلا بول كند ـ بنابر احتياط واجب غسل را تمام كند و اعاده نمايد و وضو هم ضميمه كند مگر اين كه از غسل ترتيبى به غسل ارتماسى عدول كند.
#فقه
@Nardebane_feghahat
✳️ #کتاب_الطهارة (45)
✔️ شرایط بسیار بحرانی آب را درک کنیم!
🔹 مرحوم شیخ حر عاملی در کتاب شریف وسائل الشیعه در باب «استحباب الوضوء بمد من ماء والغسل بصاع، وعدم جواز استقلال ذلک» چند روایت را آورده است.
🔸 در روایت نخست سیره قولی و در روایت دوم سیره عملی رسول خدا (ص) در باره میزان مصرف آب در وضو و غسل بازتاب یافته است. طبق روایت اول پیامبر اکرم (ص) برای وضو یک مدّ؛ یعنی هفتصد و پنجاه گرم آب و برای غسل یک صاع؛ یعنی سه کیلو آب مصرف میکرد.
🔹 طبق روایت دوم حضرت تاکید فرمود که وضو باید در نهایت با هفتصد و پنجاه گرم آب و غسل با سه کیلو انجام شود. آن گاه پیشبینی فرمود که اقوامی میآیند و این میزان را اندک میشمارند. آنان بر سنت من نیستند!
🔹 پیداست همان گونه که مرحوم شیخ در عنوان باب آورده است، نمیتوان از روایت وجوب مصرف آب به میزان اعلام شده در وضو و غسل را برداشت کرد، بلکه مفاد آن استحباب است.
🔸 این گفتار آن حضرت ناظر به شرایط عادی و وجود آب به اندازه کافی در محیط زندگی است. حال اگر شرایط یک شهر یا کشور بحرانی باشد، آیا هم چنان از آن استحباب برداشت میشود؟!
✍️ حجتالاسلام علی نصیری
👈 ادامه متن: https://b2n.ir/b87132
#فقه
@Nardebane_feghahat
✳️ #کتاب_الطهارة (46)
🔹 استحباب الغسل بصاع من الماء، اتّباعا لفعله (عليه السّلام)، و ليس واجباً، بل الواجب الغسل بما يحصل مسمّاه من غير تقدير.
📚 كشف الالتباس عن موجز أبي العباس، الصيمري البحراني، الشيخ مفلح ج1 ص193
#فقه
@Nardebane_feghahat
✳️ #کتاب_الطهارة (47)
🔹 متأخرین (بعد از مرحوم علامه حلی) معتقد شدند که آب چاه به صرفِ ملاقات با نجس، نجس نمیشود.
✔️ نکته: اگر نجاستی داخل چاه شود و باعث تغیّر آب چاه گردد، همگان معتقدند که آب چاه نجس میشود. این اختلافی که وجود دارد، در فرضِ عدمِ تغیّر است.
#فقه
@Nardebane_feghahat
🔸 قال المنصور: إن من بركاتنا على المسلمين إرتفاع الطاعون عنهم في أيامنا! فقال له بعض مَن حضر: أبى اللّه أن يجتمع الطاغوت و الطاعون!
📚 الكشكول، الشيخ البهائي ج3 ص341
@Nardebane_feghahat
✳️ #کتاب_الطهارة (48)
✔️ مرحوم آیت الله سید محسن حکیم(ره):
🔹 إن تبعية ظرف الخمر له بإنقلابه خَلّاً من ضروريات ما يستفاد من نصوص الطهارة بالإنقلاب.
📚 مستمسک العروة الوثقی ج2 ص127
@Nardebane_feghahat
✳️ #کتاب_الطهارة (49)
✔️ درس خارج فقه استاد سید کاظم مصطفوی
97/08/29
🔹 شیخ طوسی (قدس الله نفسه الزکیه) میفرماید: «یکره علی الجنب الأکل و الشرب الا أن یبادر بالمضمضه و الاستنشاق» این فرمایش شیخ طوسی است. میگوید أکل و شرب در حال جنابت مکروه است، اما اگر مضمضمه و استنشاق کند، کراهت مرتفع میشود.
🔸 و محقق حلی (قدس الله نفسه الزکیه) هم همین مطلب را میفرماید که اکل و شرب از مکروهات است در حال جنابت.
🔹 و علامه حلی (قدس الله نفسه الزکیه) میفرماید: «یکره الاکل و الشرب الا بعد المضمضه و الاستنشاق»
#فقه
@Nardebane_feghahat
✳️ #کتاب_الطهارة (50)
❓ خواندن هفت آیه بر جنب مکروه است یا هفتاد آیه؟!
✔️ درس خارج فقه استاد سید کاظم مصطفوی
97/09/03
🔸 «سألته عن الجنب هل یقرء القرآن قال ما بینه و ما بین سبع آیات» جنب قرائت بکند تا هفت آیه. این روایت، هفت آیه را اعلام کرده.
🔹 در روایت دیگری آمده: «قال سألته عن الجنب هل یقرء القرآن قال سبعین آیه» هفتاد آیه میتواند بخواند.
🔹 سید الحکیم (قدس الله نفسه الزکیه) میفرماید: ظاهر و قریب این است که این دو تا روایت یکی باشد. «تصحیف» رخ داده بین «سبع» و «سبعین». تصحیف یعنی یک کلمه تغییر کرده باشد. سند تقریباً همان سند است و متن همان متن است. میتواند «سبع» سعبین شده باشد. لذا بحثی نیست و همان هفت درست است و هفتاد تایی در کار نیست.
✔️ قاعده حمل بر مراتب
🔹 ولیکن اگر ما بخواهیم به ظاهر روایت جمود کنیم و هر دو را درست بدانیم همانطور که شیخ طوسی قدس الله نفسه الزکیه هم این را تلقی فرمودهاند و به مضمون هر دو حکم اعلام کردهاند اما حکم احتیاطی! «الاحتیاط» فرموده است جمع بین این دو تا روایت حمل بر مراتب است.
🔸 در استحباب و در کراهت اگر تعدّدِ بیان بود (یکی ییشتر و یکی کمتر) تعارضی نیست {بلکه} حمل بر مراتب می شود.
🔹 بنابراین برای جمع این دو روایت از باب حمل بر مراتب میگوییم «سبعین» أشد کراهةً است.
🔸 {اگر تعدّدِ بیان بود} اگر مکروه بود، أشد میشود و اگر استحباب بود آکد میشود.
🔹 لذا سید طباطبایی هم به این مطلب اشاره دارد، می فرمایند: قرائت «سبعین» أشد کراهة است (حمل بر مراتب کرده است).
🔸 {پس} هر دو روایت را گرفتیم. تعارض هم نیست. حمل بر مراتب کردیم که بیشتر از «سبع» أخف است و بیشتر از «سبعین» أشد کراهة است.
#فقه
@Nardebane_feghahat
✳️ #کتاب_الطهارة (51)
❓این که گفته میشود: «خواندن بیش از هفت آیه از قرآن مجید برای حائض و جنب مکروه است» آیا به این معناست که نخواندن آن بهتر از خواندن است یا مراد این است که ثواب قرائت او از غیر حائض و غیر جنب کمتر است؟
✔️ پاسخ آیت الله موسوی اردبیلی:
🔸 به این معناست که ثوابش کمتر از ثواب خواندن قرآن در غیر حالت جنابت و حیض است، نه این که نخواندن، بهتر از خواندن است.
#فقه
@Nardebane_feghahat
✔️ مرحوم آیت الله سيد حسن موسوى اصفهانى (صاحب کتابِ ثقات الرواة) از جمله افرادی بوده که اصرار داشته است بر شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها) طبق روایت 40 روز (یعنی: چهل روز بعد از شهادت پیغمبر صلی الله علیه و آله)
@Nardebane_feghahat