✳️ #ابوخالد_کابلی (3)
✔️ آیت الله سید احمد #مددی (حفظه الله تعالی):
🔹...یکی دو روایت هست، یکی در بحث اراضی که اگر ابوخالد کابلی وجود داشته باشد، او قطعاً نیست. او قماط است. ابوخالد قماط هست...
#رجال
@Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی:
🔸 مرحوم شهید(ره) در روضه، در مسئله قرائت فرموده: در روایت آمده که یکی از چیزهایی که نماز را قطع میکند «بکاء» است، که اگر بکاء به مدّ خوانده شود، به معنای گریه باصدا و همراه با صوت است، از باب قاعدهای که در ادبیات بیان کردهاند که «زیادة المبانی تدّل علی زیادة المعانی» که در اینجا هم اگر یک مَد اضافه باشد، دلالت بر زیاده معنا دارد، در حالی که «بکاء بدون مَد» یعنی گریه؛ اعم است از اینکه با صدا باشد یا نباشد.
🔹 در اینجا فقهاء شک کردهاند که آیا امام (علیه السلام) که این کلمه را بیان کرده، با مد بوده است یا بدون مد؟ گفتهاند: «الأصل عدم المَد» که این مصداقی بر آن اصل عدم الزیاده است.
#فقه
@Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی:
🔹 بنابر آنچه که نقل شده «کتاب خیارات» در مکاسب مرحوم شیخ (ره) آخرین کتابی است که در تألیفات و تصنیفاتشان نوشتهاند و چون در اواخر حیات شریف ایشان بوده، شاید مشکلترین بحثِ کتابِ مکاسب است و از مکاسب محرمه و کتاب البیع به مراتب مشکلتر و دقیقتر است.
🔸 مرحوم شیخ (ره) در کتاب خیارات در سه مطلب بحث کرده؛ مطلب اول در مورد خود خیار هست، مطلب دوم در اقسام خیار و مطلب سوم در احکام خیار هست...
#فقه
#مکاسب
#خیارات
@Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی:
🔸 همان طور که در مکاسب ملاحظه فرمودید، مرحوم شیخ(ره) اعتنای عجیب و خاصی به کلمات فقهاء دارد. لذا عبارات فقهایی مثل مرحوم علامه(ره) را با دقت خاصی دنبال میکند...
#مکاسب
#فقه
@Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی:
🔸 شیخ انصاری فرموده که: تمام احکام وضعیه مثل فساد، صحت، شرطیت، بطلان، مانعیت، حجیت و تمام احکام وضعیهای که داریم از یک حکم تکلیفی انتزاع میشود.
🔹 مبنای مرحوم شیخ (ره) در باب اصول این است که ما حکم وضعی استقلالی نداریم، یعنی شارع ابتداء بفرماید: «جعلت الفساد»، «جعلت الحجیة»، «جعلت الصحة»، بنا بر مبنای شیخ(ره) جعل استقلالی به احکام وضعیه تعلق پیدا نمیکند، بلکه جعل استقلالی فقط به أحکام تکلیفیه یعنی وجوب، حرمت، اباحه، کراهت و استحباب تعلق میگیرد.
#رسائل
#اصول
@Nardebane_feghahat
✔️ بسمه تعالى. سأشرع بتدريس كتاب شرائع الإسلام (کتاب الصلاة) للمحقق الحلي (قدس سره) و من الله التوفيق.
✍ رضا الحسینی
⬇️⬇️⬇️⬇️
#فقه
@Nardebane_feghahat
4_5895419268954067057.pdf
10.27M
✔️ فایل کتاب «شرائع الاسلام جلد اول»
#فقه
@Nardebane_feghahat
4_5828010830985171224.mp3
7.18M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- شروع کتاب الصلاة- جلسه اول» 89
🔸 و فی زوجته تردّد!
🔹 تردّدات شرایع بسیار مهم است
🔸 معنای لغوی صلاة را برخی «دعا» و برخی «عطف» دانستهاند
🔹 روایاتی در باب اهمیتِ صلاة
🔸 تعداد نمازهای واجب و مستحب
🔹 باید در سند روایاتی که درصدد تشویق به نماز جمعه یا نماز جماعت هست، دقت کنیم
🔸 اقوال مختلف در مورد نماز جمعه
🔹 کلام صاحب جواهر در مورد نماز جمعه!
🔸 چرا برخی از فقها نمازهای واجب را ۹تا و برخی ۷تا و برخی۶تا و برخی ۵تا دانستهاند؟
🔹 برخی فرمودهاند که «صلاة الأموات» أشبه است به معنای لغوی تا معنای اصطلاحی
🔸 هزار رکعت نماز در ۷ ساعت (مرحوم علامه امینی)
🔹 نمازشب بر پیغمبراکرم(صلی الله علیه و آله) واجب بود
🔸 اشکالاتی بر روایتِ تخفیفگرفتن
🔹 پیامبر(صلیالله علیهو آله) در معراج درباره نمازهای واجب
🔸 گاهی یک کنترل خشم، یک ظلمنکردن انسان را هزار سال جلو میاندازد
#فقه
#تدریس_شرایع
@Nardebane_feghahat
4_5825879994630412075.pdf
200.2K
📚 کاوشی در نماز شب پیامبر اکرم (صلیالله علیه و آله)
✍ نویسندگان: سید جواد خاتمی، سید رضا موسوی
@Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله سید احمد #مددی(مدظله العالی):
🔸 «لا صلاه الا بطُهور» عرض کرديم که ضبطِ صحيحش «طُهور» است. «طَهور» نيست. اشتباه خوانده نشود. «طُهور» به معنای «طُهر» است...
🔹 «طَهور» لفظ عربی است به معنی «ما يُتَطَهَّرُ به»، مثل «سَهور: ما يُتَسَهَّرُ به»، «وَضوء: ما يُتَوَضَّؤُ به». پس در آنجایی که در روايت دارد «التراب احد الطَّهورين» آنجا را به فتح بخوانيد، {ولی} «لا صلاة الا بطُهور» را به ضم بخوانيد.
#فقه
@Nardebane_feghahat
✳️ #نماز_جمعه (2)
✔️ صاحب جواهر (قدس سره الشریف) در بابِ «صلاة الجمعة» نقل نموده که خبر آوردهاند که در برخی نواحی، برخی معتقد به وجوبِ نماز جمعه و برخی معتقد به حرمتاند و جالب آنست که قائلین به وجوب از جمله افرادی هستند که در معرض تصدّی امامت جمعه هستند و قائلین به حرمت از کسانی هستند که توان دست یافتن به چنین جایگاهی را ندارند!
🔸 و نسأل الله تعالى أن يكون ما صدر من هؤلاء من شدة المبالغة في الوجوب، حتى حكي عن بعضهم أنه لا يحتاط في فعل الظهر معها ناشئاً من حب الرئاسة والسلطنة و الوظائف التي تجعل له في بلاد العجم، و إن كان قد يومي اليه أن أكثر الذاهبين إلى ذلك من أهل هذه النواحي، و لقد قيل: إن بعضهم كان يبالغ في حرمتها حال قصور يده و لما ظهرت له كلمة بالغ في وجوبها، بل يحكى عنهم أشياء كثيرة في أمثال ذلك، منها أنه قد ورد علينا في أيام كتابة المسألة من هو في غاية الوثاقة من أصحابنا ممن تشرف بزيارة سيدنا ومولانا الرضا عليهالسلام فأخبرنا بوقوع فتنة عظيمة في أصبهان على مسجد خاص لفعل صلاة الجمعة، و كل محلة انتصرت لإمامها، و كان ما كان، والله العالم، نسأل الله العفو والعافية و الستر في الدنيا والآخرة و ما أبرئ نفسي، إن النفس لأمارة بالسوء إلا ما رحم ربي.
📚 جواهر الكلام، النجفي الجواهري، الشيخ محمد حسن ج11 ص178
#فقه
@Nardebane_feghahat
✔️ انکارِ «هزار رکعت نماز» توسط ابنتیمیه و پاسخ مرحوم علامه امینی (رضوان الله علیه)
🔹 لقد تضافر النقل بأن كلا من مولانا أميرالمؤمنين، والإمام السبط الشهيد الحسين، وولده الطاهر علي زين العابدين كان يصلي في اليوم والليلة ألف ركعة ولم تزل العقايد متطامنة على ذلك، والعلماء متسالمين عليه، حتى جاء ابن تيمية بهوسه وهياجه، فحسب تارة كراهة هذا العمل البار، وإنه ليس بفضيلة، وان القول بأنها فضيلة يدل على جهل قائله، لأن رسول الله (صلى اللّٰه عليه و آله) كان لا يزيد في الليل على ثلاث عشرة ركعة، وفي النهار على عدة ركعات معينة، وإنه (صلى اللّٰه عليه و آله) كان لا يقوم تمام الليل كما كان لا يصوم كل يوم فقال : فالمداومة على قيام جميع الليل ليس بمستحب بل مكروه، وليس من سنة النبي الثابتة عنه (صلى اللّٰه عليه و آله)، وهكذا مداومة صيام النهار.
وزعم تارة أنه خارج عن نطاق الامكان...
📚 الغدير، العلامة الأميني ج5 ص25
🔸 سپس مرحوم علامه امینی(ره) در مقام پاسخ بسیار مفصل جواب میدهند که دوستان میتوانند به کتاب «الغدیر» مراجعه نمایند.
🔹 در پایان ایشان میفرماید:
«و نحن نعرف من أصحابنا اليوم من يأتي بها في الليل تارة، و في الليل والنهار أخرى، في أقل من سبع ساعات يصليها صلاة تامة مع سورة التوحيد بالرغم من حسبان ابن تيمية استحالتها في اليوم والليلة، فإتيان ألف ركعة في الليل والنهار لا يستوعب كل الليل ولا يحتاج إلى قيام تمامه ولا إلى قيام نصفه، ولا تخالف السنة، بل هي السنة النبوية المعتضدة بعمل العلماء والأولياء، فمن شاء استكثر، ومن شاء استقل».
📚 الغدير، العلامة الأميني ج5 ص30
@Nardebane_feghahat