eitaa logo
نردبان فقاهت
5.4هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
48 ویدیو
92 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
✔️ اذان‌گفتن خلف المسافر روایت ندارد 🔸 و قد شاع في زماننا الأذان والإقامة خلف المسافر حتى استعمله علماء العصر فعلاً و تقريراً، إلا أني لم أجد به خبراً، و لا من ذكره من الأصحاب، والله أعلم. 📚 جواهر الكلام ج9 ص149 @Nardebane_feghahat
✔️ اولین نماز جمعه تهران به امامت آیت الله سید محمود طالقانی(ره) @Nardebane_feghahat
✔️ درس اخلاق آیت الله جوادی آملی (1394/10/17) 🔸 اگر جامعه‌اي در اثر يک حادثه و رخدادي که برای درون خود آنهاست يا از بيرون بر آن‌ها تحميل شده در زحمت باشد، فرمود بر پيغمبر گران است، سخت است: ﴿عَزيزٌ عَلَيْهِ ما عَنِتُّمْ﴾ اين «ما»، «ما» مصدريه است، ﴿عَزيزٌ عَلَيْهِ ما عَنِتُّمْ﴾؛ يعني «عَنتَکُم»؛ يعني رنج شما و غصه شما براي او دشوار است... 🔹 الآن هم وقتي ببيند جامعه در زحمت و فشارند، بر آن حضرت رنج است: ﴿عَزيزٌ عَلَيْهِ ما عَنِتُّمْ﴾ رنج شما و درد شما براي حضرت زحمت است، اگر حضرت فرمود: «أَنَا وَ عَلِيٌّ أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّةِ» پدر از رنج پسر رنج مي‌برد. اين‌طور نيست که حالا جامعه معتاد باشد يا بيکار باشد يا توليد کم باشد يا اشتغال کم باشد يا رنج فراوان باشد يا ـ خداي ناکرده ـ طلاق زياد باشد و حضرت غصه نخورد. 🔸 همين خاندان به ما فرمودند: خانه‌اي که با طلاق خراب شده ديگر به اين آساني بازسازي نمي‌شود. خودشان هم برای ما غصه مي‌خورند؛ اين‌طور نيست که فقط وجود مبارک پيغمبر غصه بخورد، همه اين ذوات قدسي (عليهم الصلاة و عليهم السلام) همين‎طور هستند: ﴿عَزيزٌ عَلَيْهِ ما عَنِتُّمْ﴾. @Nardebane_feghahat
✔️ مرحوم طبرسی فرمود که بيان دو قسم است: بيان زبان و بيان قلم. بيان زبان، با گذشت زمان کهنه می‌شود و از بين می‌رود، ولی بيان قلم تا ابد باقی است. 🔹 (و القلم) الّذي يكتب به أقسم الله به لمنافع الخلق فيه، إذ هو أحد لساني الإنسان، يؤدي عنه ما في جنانه، و يبلغ البعيد عنه ما يبلغ القريب بلسانه، و به تحفظ أحكام الدين، و به تستقيم أمور العالمين. و قد قيل: إن البيان بيانان: بيان اللسان، و بيان البنان. و بيان اللسان تدرسه الأعوام، و بيان الأقلام باق على مرّ الأيام. 📚 مجمع البيان في تفسير القرآن، الشيخ الطبرسي ج10 ص85 @Nardebane_feghahat
✔️ صاحب حدائق معتقد است که: بر مختار واجب است که نماز مغرب را قبل از سقوط شفق یعنی زائل شدن حمره مغربیه بخواند. @Nardebane_feghahat
✔️ مرحوم آیت الله خویی(ره) در مصباح الأصول می‌فرمایند که: قبول داریم «أصالة الطهارة» هویت اصول عملیه را دارد و عند الشک در طهارت واقعی شیء حکم می‌کنیم به طهارت ظاهری، و از مسائل علم اصول است، اما عدم بحث از آن در علم اصول به این جهت است که از اصول ثابته بالإجماع است و اختلافی در آن نیست و نیازی به بحث ندارد: 🔸 إنّ عدم ذكر أصالة الطهارة عند الشك في النجاسة في علم الأصول إنما هو لعدم وقوع الخلاف فيها فإنّها من الأصول الثابتة بلا خلاف فيها، و لذا لم يتعرضوا للبحث عنها في علم الأصول، لا لكونها خارجة من علم الأصول و داخلة في علم الفقه على ما توهّم. 📚 مصباح الأصول ج2 ص249 @Nardebane_feghahat
✔️ مرحوم آیت الله خویی(ره) معتقد است که اگر مسأله‌ای مورد نزاع و اختلاف نباشد، اصلاً از مسائل علم اصول نیست. مثلا در بحث حجیت ظواهر می‌فرمایند که حجیت ظواهر متسالمٌ علیه است بین عقلاء، لذا از مباحث علم اصول و مسائل آن شمرده نمی‌شود چون از اصول مسلّمه است، و هیچ اختلافی در آن نیست: 🔹 لا يخفى أن حجية الظواهر مما تسالم عليه العقلاء في محاوراتهم، و استقر بناؤهم على العمل بها في جميع أمورهم و حيث أن الشارع لم يخترع في محاوراته طريقاً خاصاً، بل كان يتكلم بلسان‏ قومه فهي ممضاة عنده أيضاً، و هذا واضح و لم نعثر على مخالف فيه، و لذا ذكرنا في فهرس مسائل علم الأصول أن بحث حجية الظواهر ليس من مسائل علم الأصول، لأنها من الأصول المسلمة بلا حاجة إلى البحث عنها. 📚 مصباح الأصول ج2 ص117 و 118 @Nardebane_feghahat
نردبان فقاهت
✔️ مرحوم آیت الله خویی(ره) در مصباح الأصول می‌فرمایند که: قبول داریم «أصالة الطهارة» هویت اصول عملیه
✔️ اشکالی بر فرمایشِ مرحوم خویی(ره) در بیانات استاد مروی (زید عزه): 🔸 عرض می‌کنیم: بیان ایشان (مرحوم خویی رحمة الله علیه) مشکل دارد و قابل قبول نیست: اما اینکه ادعا می‌کنند اگر مسأله‌ای اختلافی نبود، جزء مسائل علم اصول نیست، عجیب است. ایشان برای مسائل علم اصول ضابطه می‌دهند که هر مسأله ای حد وسط واقع شد در مقام استنباط برای اثبات یک جعل شرعی، مسأله اصولیه است و از مسائل علم اصول است، هر چند اختلافی هم در آن نباشد. 🔹 اما اینکه ادعا کردند در اصالة الطهارة اختلاف نیست لذا نیاز به بحث در علم اصول ندارد: اولا:ً اگر اختلاف در آن نیست چرا به مناسبت‌هایی در علم فقه از آن بحث می‌کنید که «کلّ شیء نظیف حتی تعلم انه قذر» آیا دلالت بر اصالة الطهاره می‌کند یا نه؟ ثانیا: ممکن است فی الجمله در اصالة الطهارة اختلاف نباشد، اما در بعض مسائل مهم در اصالة الطهارة جای بررسی و حتی اختلاف هست. «کل شیء نظیف حتی تعلم أنه قذ»، در شبهات موضوعیه بدون شبهه جاری است، حتی قبل فحص. و نیاز به فحص هم نیست در شبهات موضوعیه، چنانکه مشهور می‌گویند. -البته ما یک تأملی داریم که در جای خودش اشاره می‌کنیم- لکن این «کل شیء نظیف حتی تعلم انه قذر» آیا شامل شبهات حکمیه هم می‌شود یا نه؟ یا ادعا کنیم انصراف دارد به شبهات موضوعیه؟ این خودش نیاز به بحث و استدلال دارد. یا اگر نسبت به بعضی از اشیاء توارد حالتین بود و الآن شک داریم آیا در توارد حالتین اصالة الطهارة جاری است یا نه؟! {این‌ها} محل بحث است. @Nardebane_feghahat
✔️ موضوع علم اصول 🔸 برخی موضوع علم اصول را «ادله اربعه بما هی ادله» می‌دانند. 🔹 مرحوم «صاحب فصول» موضوع علم اصول را «ذات ادله اربعه» می‌داند. 🔸 برخی دیگر، موضوع علم اصول را «مطلق ادله» دانسته و آن را در ادله اربعه منحصر نمی‌کنند. 🔹 گروهی از متاخرین، موضوع علم اصول را «حجت در فقه» می‌دانند. ✔️ نظریات دیگری هم وجود دارد که در کتب اصولی به آنها اشاره شده است. @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله شبیری زنجانی (حفظه‌الله‌تعالی): 🔸 آقای خمینی قبل از ورود آقای بروجردی به قم مقیّد بود نمازها را در مدرسه فیضیه بخواند. وی نماز ظهر را پشت‌سر حاج آقای والد و نماز مغرب را پشت‌سر آقای آسید محمد تقی خوانساری می‌خواند. 🔹 آسید کاظم میانجی که امام جمعه خرم آباد بود و بعداً به قم آمد و الآن هم ساکن تهران است، می‌گفت: اگر گاهی حاج آقای والد دیر می‌آمد، آقای خمینی برای امامت جلو می‌رفت. اولین باری که حاج آقای والد دیر کرد و آقای خمینی جلو رفت، قسمتی از جمعیت بلند شدند و اقتدا نکردند. حاج آقای والد وقتی آمد، به ایشان اقتدا کرد. بار دیگر ایشان دیر کرد و آقای خمینی جلو رفت، ولی این دفعه عده کمتری از جمعیّت بلند شدند و باز حاج آقای والد آمد و به ایشان اقتدا کرد. دفعه سوّم وقتی این قضیه تکرار شد، هیچ‌کس نرفت و همه جمعیت اقتدا کردند. 🔸 علّتش این بود که آقای خمینی در آن موقع مخالف داشت. مخالفین آقای خمینی دو دسته بودند: يک دسته علاقه‌مندان آقای حجّت بودند؛ چون آقای خمینی با آقای حجّت سخت مخالف بود و به آن تظاهر هم می‌کرد. البته قبل از وفات آقای حجّت، دیدگاه ایشان درباره آقای حجّت تغییر کرد. وجه مخالفت دسته دیگر از مخالفان آقای خمینی، تدریس فلسفه و عرفان بود. 📚 جرعه‌ای از دریا ج3 ص643 @Nardebane_feghahat
✔️ نظر مرحوم آیت الله سید محمود شاهرودی(ره) در مورد ارتباط مباحث فقهی با یکدیگر - به نقل از آیت الله میرزا کاظم قاروبی تبریزی(ره) 📚 سینای معرفت ص206 @Nardebane_feghahat
✔️ العار و لا النار - به نقل از آیت الله میرزا کاظم قاروبی تبریزی(ره) 📚 سینای معرفت ص206 @Nardebane_feghahat