eitaa logo
نردبان فقاهت
5.3هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
48 ویدیو
92 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5897688751148111370.mp3
7.33M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه چهل و سوم» 131 🔸 قرائت سوره کامله بعد از حمد لازم است یا سوره ناقصه هم مکفی است؟ (قائلین دو قول چه کسانی هستند؟) 🔹 سوره کامله در نمازهای نافله هم لازم است؟ 🔸 قرائت سوره در مواردِ ضیق وقت 🔹 در دورانِ امر بین احکام تکلیفیه اگر بخواهیم به احتیاط عمل کنیم، وظیفه چیست؟ 🔸 اگر سوره را قبل از حمد بخواند، تکلیف چیست؟ 🔹 خواندن سُوَر عزائم در قرائت 🔸 قرائت سوره‌های طولانی که موجب فوتِ وقت می‌شود، چه حکمی دارد؟ 🔹 قران بین سورتین 🔸 جمع عرفی بین روایتِ نهی با روایتِ «لا بأس» کراهت است 🔹 موارد وجوبِ جهر و اخفات در نماز 🔸 ضابطه جهر و اخفات چیست؟ 🔹 حواله جهر و اخفات به «عرف» است 🔸 «لیس علی النساء جهر» به معنای «عدم وجوب» است یا «عدم جواز»؟ @Nardebane_feghahat
4_5897688751148111371.mp3
7.07M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه چهل و چهارم» 132 🔹 جهر به بسمله 🔸 نظرِ حنفیه، شافعیه، مالکیه و حنابله پیرامون «بسم الله» در نماز 🔹 فخر رازی و جهر بسم الله الرحمن الرحیم 🔸 فخر رازی از حیث فقهی شافعی‌مذهب و از حیث کلامی از اشاعره محسوب می‌شود 🔹 ترتیل در قرائت 🔸 استحباب وقف در مواضع وقف 🔹 صنعت استخدام در بلاغت 🔸 شیخ صدوق معتقد به وجوب قرائت سوره جمعه و منافقین در نماز ظهر جمعه بوده 🔹 کلامی از صاحب جواهر در مورد انتسابی به مرحوم صدوق(ره) 🔸 قرائت سُوَر قصار در نوافل یومیه 🔹 قرائت سُوَر طوال در نوافل لیلیه 🔸 مستحباتی در مورد قرائت برخی سوره‌ها در نماز @Nardebane_feghahat
✔️ مسأله 987- در ركعت اوّل و دوم نمازهاى واجب انسان بايد اوّل حمد بخواند و سپس مستحب مؤكّد است كه يك سوره تمام بخواند بلكه خواندن سوره مطابق احتياط‌ استحبابى نيز مى‌باشد. ✔️ بنابراین طبق نظر آیت الله شبیری زنجانی (حفظه‌الله تعالی) خواندن سوره‌ی تمام، واجب نیست هرچند مستحبّ مؤکّد است. @Nardebane_feghahat
✔️ «فرّاء» در بین کوفیین مانند «سیبویه» در بین بصریین است 🔹 قال الشاطبي (شارح الألفية): فإن قيـل: أين الإجماع وقد خالف الفراء في المسألة، وهـو مـن الصـدر الأول الـذين لا ينعقـد إجمـاع دونهـم، لأنّه في الكوفيين نظير سيبويه في البصريين، ألا تری... 📚 المقاصد الشافیة ج1 ص40 @Nardebane_feghahat
4_5902197629290286758.pdf
230.7K
📚 «اســـم الفـعــل... إشكـال المفهـوم و المصطلـح» ✍ عامر فائل محمد بلحاف @Nardebane_feghahat
نردبان فقاهت
📚 «اســـم الفـعــل... إشكـال المفهـوم و المصطلـح» ✍ عامر فائل محمد بلحاف #ادبیات @Nardebane_fegh
✔️ برخی از نحویین اقسام کلمه را چهار مورد دانسته‌اند: 🔸 بعض النحاة جعل أقسام الكلم أربعة، حيث أضافوا إلى الاسم والفعل والحرف قسماً رابعاً و هو اسم الفعل. @Nardebane_feghahat
✔️ درس تفسیر آیت الله جوادی آملی 1398/12/24 🔹 سوره مبارکه «ضحی» و سوره «شرح» یک پیوند ناگسستنی باهم دارند؛ لذا در فقه با اینکه سخن از جواز یا عدم جواز، کراهت یا عدم کراهت قِران بین سورتین (نه قرآن!) قِران بین سورتین در فقه مطرح است که «أن یقرن بین السورتین» آیا جایز است یا نه؟ بر فرض جایز باشد، مکروه است یا نه؟ در جریان سوره «ضحی» و «شرح» چون پیوند ناگسستنی بین مطالب این دو سوره است سخن از آن است که اینها در قرائت به جای یک سوره این دو سوره باید خوانده بشود. 🔸 حالا حکمش فرض است یا نفل است و مانند آن، این را فقه باید بیان کند ولی این دو سوره را در نماز بعد از سوره مبارکه «حمد» یکجا باید خواند؛ چه اینکه سوره مبارکه: ﴿أَ لَمْ تَرَ کَیْفَ فَعَلَ رَبُّکَ بِأَصْحابِ الْفیلِ﴾ با سوره مبارکه: ﴿لِإیلافِ قُرَیْشٍ﴾ این دو سوره چون پیوند ناگسستنی با هم دارند در نماز بعد از سوره مبارکه «فاتحة الکتاب» با هم مطرح می‌شوند. احکامش فرضاً و نفلاً و مانند آن در فقه بیان شده، شعب فراوانی دارد. @Nardebane_feghahat
4_5902512025191321783.mp3
9.1M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه چهل و پنجم» 133 🔹 نکته‌ای ادبی پیرامون «مسائل سبع» 🔸 «آمین بعد از حمد» مبطل است 🔹 اگر عبارتی که هم‌معنای آمین باشد، آورده شود مبطل است؟ 🔸 چرا قید «بعد الحمد» را ذکر کرد؟ 🔹 عامه روایاتی دارند که «آمین» بعد از حمد، فعلِ پیغمبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) بوده است 🔸 خیلی از مطالبی که در کتب نحوی آمده، متأثّر از نحو بصره است، نه نحو کوفه! 🔹 به فرّاء و جماعتی از کوفیین نسبت داده‌اند که آنها بر خلاف بصریین، اقسام کلمه را چهارم مورد می‌دانند (اسم- فعل- حرف- اسم فعل) 🔸 اختلاف‌نظر فقها در مورد «آمین» 🔹 حضرت (علیه‌السلام) جواب راوی را نداد، بلکه جواب دیگری به او دادند! 🔸 موالات در قرائت 🔹 اگر در اثناء قرائت سکوت نماید (به نیت قطع- به غیر نیت قطع) تکلیف چیست؟ 🔸 «ضحی» و «انشراح» دو سوره هستند یا یک سوره؟ 🔹 تسبیحات اربعه (تغلیب در ادبیات) 🔸 جهر در موضع اخفات و بالعکس 🔹 اختلافاتی در کیفیت تسبیحات در رکعت سوم و چهارم @Nardebane_feghahat
🔸 برخی از نحویین «لإیلاف قریش» (در سوره قریش) را متعلّق به «فجعلهم کعصف مأکول» (در سوره فیل) گرفته‌اند. @Nardebane_feghahat
🔹 التاسع: تعمد قول "آمين" بعد تمام الفاتحة، إماماً كان أو مأموماً أو منفرداً، أخفت بها، أو جهر، فإنه مبطل إذا قصد الجزئية، أو لم يقصد به الدعاء، وإذا كان سهواً فلا بأس به، و كذا إذا كان تقية، بل قد يجب، وإذا تركه حينئذ أثم و صحت صلاته على الأظهر. 📚 منهاج الصالحين - السيد الخوئي - ج1 ص١٩٣ @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی(ره) فرمود که: صاحب‌ جواهر در فقه به زانوی من هم نمی‌رسد... 📚 سینای معرفت ص201 و 202 (به نقل از مرحوم میرزا کاظم قاروبی تبریزی) @Nardebane_feghahat
✔️ امام خمینی: 🔸 اينجانب معتقد به فقه سنتى و اجتهاد جواهرى هستم و تخلّف از آن را جايز نمى‌دانم. 🔹 اجتهاد به همان سبك صحيح است ولى اين بدان معنا نيست كه فقه اسلام پويا نيست، زمان و مكان دو عنصر تعيين‌كننده در اجتهادند. مسئله‌اى كه در قديم داراى حكمى بوده است به ظاهر همان مسأله در روابط حاكم بر سیاست و اجتماع و اقتصاد و یک نظام ممکن است حکم جدیدى پیدا کند، بدان معنا که با شناخت دقیق روابط اقتصادى و اجتماعى و سیاسى همان موضوع اول که از نظر ظاهر با قدیم فرقى نکرده است، واقعاً موضوع جدیدى شده است که قهراً حکم جدیدى مى‌طلبد. مجتهد باید به مسائل زمان خود احاطه داشته باشد. 📚 صحیفه نور، امام خمینی، روح الله ج21 ص98 @Nardebane_feghahat