4_5913367417593008198.mp3
3.69M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه چهل و ششم» 134
🔹 سورههای عزائم در نوافل
🔸 معوّذتان (سوره فلق و ناس) از قرآن است؟
🔹 ابنمسعود و معوذتین
🔹 آیت الله سید محمد صدر قرائت سوره فلق و ناس را در نماز واجب جایز نمیداند
🔸 در نقدها باید انصاف را رعایت کنیم
#فقه
#تدریس_شرایع
@Nardebane_feghahat
▪️تعزية
✔️ نقدّم إلى مقام صاحب العصر و الزمان (صلوات الله عليه) و إلى مراجع الدين العدول و إلى متابعيها الكرام بأحر التعازي والمواساة بمناسبة ذكرى استشهاد راهب آل محمد إمامنا و سيدنا كاظم الغيظ موسى بن جعفر (صلوات الله عليه و لعن الله قاتلیه)
@Nardebane_feghahat
4_5917833019644712145.mp3
9.2M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه چهل و هفتم» 135
🔸 توضیحی پیرامون «رکوع» و «رکعت»
🔹 الکسوف للشمس و الخسوف للقمر
🔸 کسوف و خسوف: «إذا اجتمعا افترقا و اذا افترقا إجتمعا»
🔹 «زیادتِ رکوع» مبطل است، زیرا رکوع رکن است
🔸 مراد از انحناء در رکوع
🔹 غیر مستوی الخلقة باید رجوع به مستوی الخلقة نماید
🔸 اگر کسی خلقتاً منحنی بود یا بعداً در اثر حادثهای چنین شد، چطور رکوع انجام دهد؟
🔹 طمأنینه در رکوع
🔸 فرقِ طمأنینه و استقرار
🔹 طمأنینه و استقرار: «إذا اجتمعا افترقا و اذا افترقا إجتمعا»
🔸 شیخ طوسی(ره) طمأنینه را رکن میداند
🔹 مصنّف(ره) در عبارت خود طریق اولویّت گرفته
🔸 «استطاعت» برای حج شرط وجوب است، اما «قطع مسافت» شرط واجب است
🔹 فرقی مهم بین «مقدمه واجب» با «مقدمه وجوب»
🔸 چرا اصولیین «مقدمه وجوب» را از بحثِ «ملازمه بین مقدمه و ذی المقدمه» خارج کردهاند؟
🔹 «الطبیعة تتحقّق بوجود أیّ فرد ما»
🔸 آیا هر ذکری در رکوع کفایت میکند یا حتما باید تسبیح گفته شود؟ (قائلین دو قول و بیانِ ادله آنها)
🔹 آیا تکبیر قبل از رکوع واجب است؟ (دو قول و بیان ادله)
#فقه
#تدریس_شرایع
@Nardebane_feghahat
✳️ #و_النجم_اذا_هوی (1)
✔️ آیت الله #جوادی_آملی:
🔸 «وَ النَّجْمِ إِذا هَوي» يعني «قَرُبَ»؛ نزديک شد.
🔹 وجود مبارک پيغمبر(صلي الله عليه و آله) که به معراج رفته است، از معراج که بر ميگردد، مثل ستارهاي است که به شما نزديک شده است. بعد از اوج گرفتن حالا دارد پايين ميآيد و به شما نزديک ميشود که رهاورد اين سفر را به شما ابلاغ کند.
@Nardebane_feghahat
✳️ #و_النجم_اذا_هوی (2)
✔️ النَّجْمُ: رسول الله (صلی الله علیه و آله) وَ قَدْ سَمَّاهُ اللَّهُ فِی غَیْرِ مَوْضِعٍ فَقَالَ «وَ النَّجْمِ إِذا هَوی»
🔸 علیّبنابراهیم (رحمة الله علیه)- النَّجْمُ پیامبر (صلی الله علیه و آله) است که در چند مورد از آن جناب به نجم تعبیر شده یکی در این آیه «وَ النَّجْمِ إِذا هَوی» است.
📚 تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۲۲۲ بحارالأنوار، ج۱۶، ص۸۸/ بحارالأنوار، ج۲۴، ص۶۷/ القمی، ج۲، ص۳۴۳/ نورالثقلین
@Nardebane_feghahat
✳️ #و_النجم_اذا_هوی (3)
🔹 بَیْنَا النَّبِیُّ (صلی الله علیه و آله) جَالِسٌ إِذْ قَالَ لَهُ بَعْضُ أَصْحَابِهِ مَنْ أَخْیَرُ النَّاسِ بَعْدَکَ یَا رسول الله؟ فَأَشَارَ إِلَی نَجْمٍ فِی السَّمَاءِ فَقَالَ مَنْ سَقَطَ هَذَا النَّجْمُ فِی دَارِهِ فَقَالَ الْقَوْمُ فَمَا بَرِحْنَا حَتَّی سَقَطَ النَّجْمُ فِی دَارِ عَلِیٍّ (علیه السلام) فَقَالَ علیبنأبیطالب (علیه السلام) فَقَالَ بَعْضُ أَصْحَابِهِ مَا أَشَدَّ مَا رَفَعَ بِضَبْعِ ابْنِ عَمِّهِ فَأَنْزَلَ اللَّهُ تَعَالَی وَ النَّجْمِ إِذا هَوی، ما ضَلَّ صاحِبُکُمْ وَ ما غَوی مُحَمَّدٌ (صلی الله علیه و آله) وَ ما یَنْطِقُ عَنِ الْهَوی فِی عَلِیِّبْنِأَبِیطَالِبٍ (علیه السلام) إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْیٌ یُوحی أَنَا أَوْحَیْتُهُ إِلَیْهِ.
📚 تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۲۳۰ بحارالأنوار، ج۳۵، ص۲۸۰/ فرات الکوفی، ص۴۴۹
@Nardebane_feghahat
✳️ #و_النجم_اذا_هوی (4)
🔸 در تفسير قمى در ذيل آيه (وَ النَّجْمِ إِذا هَوى) امام (علیهالسلام) فرموده: نجم، رسول خدا است، منظور از جمله (إِذا هَوى) سرازير شدن آن جناب است در هنگامى كه به معراج رفته بود.
🔹 مؤلف: قمى روايتى ديگر به سند خود از پدرش از حسين بن خالد از حضرت رضا (علیهالسلام) نقل كرده كه در آن هم نجم به رسول خدا تفسير شده، و البته اين تفسير به باطن است نه اينكه به معناى نجم بودن آن جناب باشد.
📚 ترجمه تفسیر المیزان، علامه طباطبایی ج19 ص51
@Nardebane_feghahat
4_5920201831547408152.mp3
7.52M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه چهل و هشتم» 136
🔸 مستحبات و مکروهات رکوع
#فقه
#تدریس_شرایع
@Nardebane_feghahat
✔️ آیا میرزای شیرازی تحت تاثیر سید جمالالدین اسدآبادی فتوای تنباکو را نوشته است؟
🔹 جرعهای از دریا ج2 ص373 (آیت الله شبیری زنجانی)
@Nardebane_feghahat
✔️ در اغلب کشورهای اسلامی از عربزبان و ترکزبان و اردو زبان، در این دو قرن اخیر، شاعرانی میتوان یافت که مدافعِ اندیشه وحدت اسلامی یا انترناسیونالیسم اسلامیاند و ما در زبان فارسی در این حال و هوا فقط یک شاعر داریم و آن اقبالِ لاهوری است که از خاکِ هندوستان برخاسته است. در ایران، با این همه شاعر خُرد و کلانی که داشتهایم، هیچ شاعر درجه یک و حتی درجه دویی هم نداریم که از انترناسیونالیسم اسلامی سخن گفته باشد.
📚 با چراغ و آینه، شفیعی کدکنی ص53
@Nardebane_feghahat
✔️ آیتالله شبیری زنجانی (مدظلهالعالی):
🔸 نزد مرحوم آقای داماد درس صوم و بحث زکات فطره میخواندیم. موضوع بحث این بود که ملاک در پرداخت زکات فطره، قوت غالب شخص است یا قوت غالب بلد.
🔹 درس آقای داماد تمام شده بود. من به ایشان عرض کردم قائل دیگری هم هست که ملاک زکات فطره را قوت غالب شخص در ماه رمضان میداند. ایشان با تعجب گفت: نشنیدهام. آقای جوادی آملی هم آنجا بود.
گفتم: قاآنی میگوید:
اگر زکات دهی فطره مرا «مِی» ده
که قوت غالب من باده بوده در رمضان
🔹 آقای جوادی از این تعبیر اینجانب خیلی خوشش آمده بود.
📚 جرعهای از دریا ج3 ص521
@Nardebane_feghahat
هدایت شده از نردبان فقاهت
✳️ #شرایع_الإسلام (7)
✔️ معروف است که شیخ جعفر کاشف الغطاء میگفت: من سیصد مرتبه کتاب شرایع را درس گفتم.
📚 قصص العلماء ص225
@Nardebane_feghahat