✔️ درس خارج فقه آیت الله مظاهری
۱۳۸۶/۱۱/۱۵
🔸 مسأله چهارم در بابِ وقف این است که آیا وقف از عقود است یا از ایقاعات؟ آیا مثل نکاح است یا مثل طلاق؟ آنکه قبول میخواهد، اسمش را میگذاریم «عقود» و آنکه قبول نمیخواهد، اسمش را میگذاریم «ایقاع». حالا این وقف از عقود است یا از ایقاعات؟
1⃣ مشهور گفتهاند از «ایقاعات» است برای اینکه قبول نمیخواهد، همین مقدار که گفت «وقفتُ»، این سلب ملکیّت میشود، یا حبس الملکیّة میشود و دیگر نمیتواند در مال تصرف بکند، مثل همان وقت که بگوید «هی طالق» که دیگر زنش نیست، اینجا هم که میگوید «وقفت للّه» دیگر این مالش نیست. پس از ایقاعات است.
2⃣ بعضی فرمودهاند «یشترط فیه القبض» و آن قبض به منزلهی «قبول» است. اگر مسجدی را وقف بکند ولو اینکه آن مسجد را هم بسازد، زمین را وقف کرده، اما هنوز کسی در آن نماز نخوانده این میتواند این زمین را خراب بکند و ملک خودش باشد، بفروشد و امثال اینها. میگویند تا قبض نشود، وقف مسجّل نمیشود، لذا مثلاً اگر وقف کند که به اولاد بدهد، اما نمیدهد تا میمیرد، این ملک به ارث به فرزندان میرسد چون «یشترط فیه القبض». این هم همان قبلتُ است و قبلت، قبض است، پس {وقف} عقد است {این دو قول در مسأله وجود دارد}...
#فقه
#وقف
@Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج فقه آیتالله مکارم شیرازی
94/06/17
🔹 من العجب که بعضی از اهل سنت به آیه ﴿وَ آخَرُونَ يَضْرِبُونَ فِي الْأَرْضِ يَبْتَغُونَ مِنْ فَضْلِ اللَّهِ﴾ به عنوان دلیل بر صحتِ مضاربه استدلال کردهاند و میگویند که «ضرب فی الأرض» همان مضاربه است.
🔸 جواب این است که مراد از «ضرب فی الارض» مضاربه نیست، بلکه مراد «مسافرت برای تجارت» است. فرد گاهی با مال خود به مسافرت میرود و تجارت میکند.
#فقه
#مضاربه
@Nardebane_feghahat
🔹 أنّ الأحكام الشرعية و إن كانت أموراً اعتبارية، و ليست من سنخ الجواهر و الأعراض، و لكن يمتنع اجتماع اثنين منها في فعل واحد، كالوجوب و الحرمة، و الجواز المنع، و من المعلوم أنّ استحالة اجتماع الضدين لا تختص بالموجودات التكوينية، فيمتنع اعتبار الرخصة في فعل و ممنوعيته أيضاً.
📚 هدى الطالب في شرح المكاسب، المروج الجزائري، السيد محمد جعفر ج6 ص534
#اصول
#فقه
@Nardebane_feghahat
✳️ #مرحوم_آیتالله_میلانی (4)
✔️ آیت الله وحید خراسانی (حفظهالله):
🔹 آیـتالله غـروی اصفهانـی (کمپانی) بعـد از اینکـه سـکته کردنـد و در بیمارسـتان بغـداد، عکسـی از مغزشـان برداشـتند، گفتنـد: مغـزِ ایـن مَـرد، بـه قـدری پیچیـده اسـت کـه اگـر در اروپـا بـود، از کاشـفِ اتـم هـم برتـر بـود.
🔸 حضـرت آیـتالله میلانی 25سـال در محضــر چنیــن اســتادی درس خوانــد و بــه مبانــیِ فکــریِ او دسـت یافـت. رابطـه ایـن شـاگرد و اسـتاد، نشـان میدهـد کـه حضـرت آیـتالله میلانی از لحـاظ علمـی و حـوزوی، در چـه مقـام و منزلـت والایـی اسـت. افـکار آیـتالله کمپانـی در دسـت آیـتالله میلانی بود.
#فقه
#اصول
@Nardebane_feghahat
✳️ #مرحوم_آیتالله_میلانی (5)
✔️ نقل است که: مرحــوم آقــای میلانی در لحظــاتِ آخــرِ عمرشــان در حالــی کــه اشـک ازدیدگانشـان جـاری بـود، این اشعار را در بسـترِ بیمـاری میخواندنـد:
هین مگو ما را بدان شَه بار نیست
بـا کــریــمــان کــارهــا دشــوار نیســت
یاعلــی ایــن خانــه را در مــیزنـــم
دســت کوتاهــم اگــــر، ســر میزنـــم
یــاعــلــی ویــاعــلــی و یــا عــلــــی
از تــــو شــــد آئینــــــه دل مـنــجــلـی
@Nardebane_feghahat
✳️ #مرحوم_آیتالله_میلانی (6)
✔️ آیتالله وحید خراسانی (حفظهالله):
🔹 آنچــه بیــش از هــر خصلتــی، توجّــه مــرا بــه خــود جلــب کــرده اسـت، ذوبشـدنِ مرحـوم آقـای میلانی در ولایـت ائمـه معصومین اســت. ایــن بیــت شــعر کــه در وصیــتنامــه ایشــان ذکــر شــده، قابــل تأمــل اســت:
بندهام، بنده، ولی بیخردم
خواجه، با بیخردی میخردم
@Nardebane_feghahat
✳️ #مرحوم_آیتالله_میلانی (7)
✔️ آیتالله وحید خراسانی (حفظهالله):
🔹 {آن زمانها} شـخصی آمد گفت اسـتاندار میخواهد بیاید دیدنت! گفتـم به چه مناسبت؟! مـا اهـل این مطالب نیستیم! گفت علی أی حال میخواهــد بیاید و چارهای نیست. بعد معلوم شد که میخواهد آن آقا {شــاه} بیاید مشهد و این مقدمه است.
🔸 مـا حرکـت کردیم آمدیم منـزل آقا {مرحوم آقـای میلانی} بعـد گفتم قضیه این است و من اهل ارتباط با اینها نیستم، از آن طرف هم، خراسان را در قبضه دارند، ما تحمّل آن جهات را نداریم و مــن کارم درس و بحــث اســت و از اینهــا میمانـم. ایشـان دأبشان این بـود کـه مطلبـی کـه خیلـی مهـم بـود مدتـی دسـت بـه پیشـانی میگرفـت، مدتـی اینجـور کـرد، بعـد هـم فرمـود: «تـو بـه آنهـا بگـو اگـر فلانی {یعنی آقای میلانی} آمـد مـن هـم میآیـم.
گفتـم: «آقـا! ایـن چـه تعبیــری اســت؟! آنهــا جــواب میدهنــد که قیاس مــع الفارق اســت. بنابرایــن ایــن حــرف پیــش نمیرود. گفتنــد کــه: «من حرفـی کـه میزنـم دو نـدارد. مـا که نمیرویـم شـما هـم قطعـاً نـرو» گفتم بالأخره آن عواقبش! خلاصه از آن واقعـه حرکـت کردیـم و رفتیم قــم.
@Nardebane_feghahat
نردبان فقاهت
✳️ #مرحوم_آیتالله_میلانی (7) ✔️ آیتالله وحید خراسانی (حفظهالله): 🔹 {آن زمانها} شـخصی آمد گفت اس
✳️ #مرحوم_آیتالله_میلانی (8)
🔹 پـس از اطلاع از چـاپشـدنِ خبـرِ جعلـیِ ملاقاتِ مرحـوم آقـای میلانـی بـا شـاه توسـط روزنامـه کیهـان، ایشـان ناراحـت شـده و روزنامـه کیهـان ملـزم بـه چـاپ تکذیبنامـه شـد.
@Nardebane_feghahat
✳️ #مرحوم_آیتالله_میلانی (9)
✔️ حجت الإسلام و المسلمین دکتر افتخارزاده:
🔹 اسـتاندار خراسـان و همچنین رئیــس ساواک خدمــت آیــت الله میلانی آمدنـد و عـرض کردنـد: حضـرت آیـتالله! خــوب اســت کــه شــما امســال بــا شــاه ملاقات کنید. اگــر شــما مایـل نیسـتید کـه همـراه آقایـان علمـا در حـرم بـا شـاه ملاقات کنیـد، مـا حاضریـم شـاه را بـه منـزل شـما بیاوریـم. بهتر اسـت که دیـدار شـما و شـاه صـورت بگیـرد.
🔸 رئیـس سـاواک بـه ایشـان مـیگویـد: ببخشـید آقـا! اگـر شـما بـا شـاه ملاقات نداشـته باشـید، میترســم کــه برای شما گران تمام شود!
🔹 مرحوم آقای میلانی در جـواب میفرماینـد: «شـما چـه کسـی را تهدیـد مـیکنیـد؟ آیـا میلانی را تهدیـد میکنید؟ میلانی، میلانی است، هـر جـایِ عالَم کـه بـرود. شما فکـر خودتان باشـید کـه هـر کجـا میروید، شـاه باشـید!»
@Nardebane_feghahat
✳️ #قاعده_میسور (5)
🔹 مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ بِإِسْنَادِهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ مَهْزِيَارَ قَالَ كَتَبَ إِلَيْهِ عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ الْحُصَيْنِيُّ أَنَّ ابْنَ عَمِّي أَوْصَى أَنْ يُحَجَّ عَنْهُ بِخَمْسَةَ عَشَرَ دِينَاراً فِي كُلِّ سَنَةٍ وَ لَيْسَ يَكْفِي مَا تَأْمُرُ فِي ذَلِكَ؟ فَكَتَبَ(ع): يَجْعَلُ حَجَّتَيْنِ فِي حَجَّةٍ فَإِنَّ اللَّهَ تَعَالَى عَالِمٌ بِذَلِكَ.
📚 وسائل الشيعة، الشيخ حرّ العاملي ج8 ص119
وَ بِهَذَا الْإِسْنَادِ قَالَ وَ كَتَبْتُ إِلَيْهِ ع إِنَّ مَوْلَاكَ عَلِيَّ بْنَ مَهْزِيَارَ أَوْصَى أَنْ يُحَجَّ عَنْهُ مِنْ ضَيْعَةٍ صَيَّرَ رُبُعَهَا لَكَ فِي كُلِّ سَنَةٍ حَجَّةً إِلَى عِشْرِينَ دِينَاراً وَ إِنَّهُ قَدِ انْقَطَعَ طَرِيقُ الْبَصْرَةِ فَتَضَاعَفَ الْمُؤَنُ (مخارج چند برابر شده است) عَلَى النَّاسِ فَلَيْسَ يَكْتَفُونَ بِعِشْرِينَ دِينَاراً وَ كَذَلِكَ أَوْصَى عِدَّةٌ مِنْ مَوَالِيكَ فِي حِجَجِهِمْ فَكَتَبَ(ع): يُجْعَلُ ثَلَاثُ حِجَجٍ حَجَّتَيْنِ إِنْ شَاءَاللَّهُ.
📚 وسائل الشيعة، الشيخ حرّ العاملي ج8 ص120
#فقه
#اصول
#قواعد_فقهیه
@Nardebane_feghahat
✳️ #مرحوم_آیتالله_میلانی (10)
🔹 مرحوم آقای میلانی بـه منظـور جلوگیری از اجـرای حکـم اعـدام آیـتالله خمینـی بـه تهـران رفتنـد و همـراه مراجـع قـم (آیـتالله شــریعتمداری و آیــتالله گلپایگانــی و آیــتالله مرعشــی نجفـی) حـدود چهل روز تحصـّن کردنـد. آقایـان نوشـتند که ایشـان از مراجـع اسـت تـا شـاه از اعـدام ایشـان صرفنظر کنـد.
@Nardebane_feghahat
نردبان فقاهت
✳️ #مرحوم_آیتالله_میلانی (10) 🔹 مرحوم آقای میلانی بـه منظـور جلوگیری از اجـرای حکـم اعـدام آیـتال
✳️ #مرحوم_آیتالله_میلانی (11)
✔️ حجت الإسلام و المسلمین رجایی خراسانی:
🔹 مرحـوم شـیخ احمـد کافـی بـالای کرسـی رفـت و بـا صـدای بلنـد گفـت: «یابنالحسـن! تنهـا هسـتیم، بـه داد مـا بـرس ای فریـادرس!» صـدای ضجّـه طلبههـا بلنـد شـد و سـخت گریسـتند.
🔸 چیـزی نگذشـته بـود کـه آقـای میلانی عـازم تهـران شــدند تــا از اعدام حاج آقا روحالله پیشگیری کنند. در قانـون اساسـی ایـران، مجتهـد و مرجـع تقلیـد مصونیّت داشت.
@Nardebane_feghahat
✳️ #قاعده_میسور (6)
✔️ درس خارج اصول استاد سید کاظم مصطفوی
96/01/29
🔹 اگر وحدتِ مطلوب ثابت باشد زمینه برای قاعده میسور وجود ندارد. این یک شرطِ مقدماتی برای قاعده میسور به شمار میرود {البته اگر قاعده میسور را قبول داشته باشیم}...
#فقه
#اصول
#قواعد_فقهیه
@Nardebane_feghahat
❓اگر وصی برخی از موارد وصیت را فراموش کرد، وظیفه چیست؟
✔️ درس خارج فقه آیتالله جوادی آملی
1401/02/31
🔹 وسائل، جلد 19، صفحه 393 «بَابُ أَنَّ الْوَصِیَّ إِذَا نَسِیَ بَعْضَ مَصَارِفِ الْوَصِیَّةِ صَرَفَ ذَلِکَ الْمَبْلَغُ فِی الْبِرِّ» یا «صُرِفَ ذَلِکَ الْمَبْلَغُ فِی الْبِرِّ»، پس {در این صورت} وصیت، صحیح است و راهش در وجوهِ خیر است.
🔸 این روایت را مرحوم شیخ طوسی «بِإِسْنَادِهِ عَنْ سَهْلِ بْنِ زِیَادٍ» حالا گذشته از اینکه سهل «أمره سهل»، عمده آن محمد بن ریّان است که تصحیح نشده است.
🔹 محمد بن ریّان میگوید که در این مکاتبه من نامهای را خدمت ابیالحسن امام کاظم (سلام الله علیه) -ابیالحسن مطلق امام کاظم است- نوشتم «أَسْأَلُهُ عَنْ إِنْسَانٍ أَوْصَی بِوَصِیَّةٍ» وصیتکننده وصیتش تام بود هیچ چیزی را از قلم نینداخت امّا «فَلَمْ یَحْفَظِ الْوَصِیُّ إِلَّا بَاباً وَاحِداً مِنْهَا» گفت در این هفت هشت چیز صرف بکنید، این هم فقط یکیاش یادش مانده، چه کار بکند؟ «إِلَّا بَاباً وَاحِداً مِنْهَا کَیْفَ یَصْنَعُ فِی الْبَاقِی» که یادش رفته؟ «فَوَقَّعَ(ع)» توقیع مبارک صادر شد که «الْأَبْوَابُ الْبَاقِیَةُ» که یادش رفته «اجْعَلْهَا فِی الْبِرِّ» آن یکی که یادش هست. خوب است آن بقیه را هم در راه خیر صرف بکند. این مال مجهول المصرف که معیّن است ولی شخص یادش رفته {لذا} در راه خیر صرف بکند.
#فقه
@Nardebane_feghahat
✳️ مرحوم اصفهانی برای این که ببیند آیا باب مفاعله بین الاثنینی و طرفینی است یا یک طرفه است، برای فهم این مطلب «قرآن» را از اول تا آخر خواند
✔️ درس خارج فقه آیت الله سبحانی
95/11/16
🔸 شیخ محمد حسین اصفهانی میفرماید من یکبار همه قرآن را برای یک مطلب مطالعه کردم و آن اینکه «آیا مفاعله در همه جا دو طرفه است، یا گاهی یک طرفه هم میشود؟» ایشان این حرف را در کتاب «لا ضرر و لا ضرار» میگوید. ایشان میفرماید برای اینکه بفهمم که ضرار یکطرفه است یا دو طرفه، قرآن را یکبار برای فهم همین مطلب از اول تا آخر خواندم، و آنگاه فهمیدم که که باب مفاعله لازم نیست که همیشه دو طرفه باشد، بلکه گاهی هم یک طرفه است.
#ادبیات
@Nardebane_feghahat
✔️ توضیحی پیرامون «منهاج الصالحین»
🔸 كتاب "منهاج الصالحين" كه رسالهى توضیح المسائل به زبان عربی است توسط مرحوم آيتالله سید محسن حکیم نوشته شده است.
🔹 اين كتاب به دليل جامعبودن و اشتمال بر اكثر ابواب فقهى از سوى فقهاى متأخر مورد توجه قرار گرفته است.
#فقه
@Nardebane_feghahat
✔️ شیخ انصاری(ره): «عامّه» اصل برای اجماع هستند و «اجماع» هم اصل برای آنهاست
🔹 أن الإجماع في مصطلح الخاصة، بل العامة -الذين هم الأصل له و هو الأصل لهم- هو: اتفاق جميع العلماء في عصر، كما ينادي بذلك تعريفات كثير من الفريقين.
📚 فرائد الأصول، الشيخ مرتضى الأنصاري ج1 ص184
#اصول
#اجماع
@Nardebane_feghahat
✔️ علم از «نجف» آمد به «خراسان»
✳️ #مرحوم_آیتالله_میلانی (12)
✔️ حجت الاسلام و المسلمین باقری سبزواری:
🔸 مرحوم آیتالله میلانی تازه آمده بود خراسان، که مرحـوم علامه طباطبایی فرمودند: «هر کسی از آقایـان میخواهد مجتهــد بشــود برود خراسان، علــم از نجــف آمــد خراســان»
#فقه
@Nardebane_feghahat
4_6030651399509907323.mp3
3M
✳️ #مرحوم_آیتالله_میلانی (13)
✔️ ذکر سه ماجرا از مرحوم آیت الله سید محمدهادی میلانی (أعلیالله مقامه)
🎙 حجتالاسلام و المسلمین محمد جواد جنگی
@Nardebane_feghahat
✳️ #مرحوم_آیتالله_میلانی (14)
✔️ آیت الله موسوی اردبیلی(ره):
🔹 نظر ما این بـود کــه آقـای میلانی أدق از مرحوم آقای خویی است. آنوقتهــا که در نجــف بودیــم، اینطور فکر میکردم.
#فقه
@Nardebane_feghahat
✳️ #مرحوم_آیتالله_میلانی (15)
🔹 بعـد از فـوت آیـت الله بروجـردی، علامه طباطبائـی اعلمیّت را منحصـر در مرحـوم آقـاى میلانی میدانستند.
#فقه
@Nardebane_feghahat
✳️ #مرحوم_آیتالله_میلانی (16)
✔️ آیت الله سبحانی (حفظهالله):
🔹 تقریباً میتوان گفـت که درس اصــول آیــتالله میلانی، همانندِ درسِ آیـتالله شـیخ محمـد حسـین غـروی اصفهانـی بـود. منظـور، دقـتِ نظـر اسـت؛ دقـتِ نظـرِ فـوقالعـادهای کـه در درس اصــولهــای دیگــر بــه چشــم نمیخــورد. چنــد شــبی کــه پــای درس آقــا بــودم، شــاهد بــودم کــه شــاگردان بســیاری معظــم لــه را چــون نگینِ انگشتری در میــان گرفتهاند.
#اصول
@Nardebane_feghahat
✳️ #مرحوم_آیتالله_میلانی (17)
✔️ آیت الله گرامی (مدظله العالی):
🔸 اگرچــه مرحوم آیت الله میلانی(ره) در نجــف و کربــلا مشــارإلیهِ بالبَنــان بودند و موقعیتِ علمیِ ایشان بر همه مبرهَــن و واضــح بــود، در مشــهد هــم کــه مشــرف شــدند، طــوری بــود کــه قــم متوجــه بــه مشـهد شـد. توجـّه قـم بـه مشـهد، اذعـان بـه وجـود مجتهـدی اعلـم و در رده اعلـم بــود.
🔹 فراموش نمیکنــم وقتــی کــه آقــای بروجـردی فـوت کـرده بودنـد، خدمـت اسـتادمان مرحـوم علامه طباطبایی(ره) رســیدم، صحبــت از اعلمیـّـت بعــد از آقــای بروجـردی شـد. ایشـان صحبـتِ علـیالإجمال از افـرادی کردنـد و بعــد روی دو نفــر ایستادند. یکی مرحوم آقــای ســید عبدالهادی شـیرازی و یکی مرحوم آقـای میلانی. بعـد با انگشـتان دستشان همچنان که انگار دارند چیزی را وزن میکنند، حسابِ اعملیّت و تقـوی کردنـد و در نهایـت فرمودنـد: متعیّن و أقــدم آقــای میلانی اســت.
#فقه
@Nardebane_feghahat
✳️ #مرحوم_آیتالله_میلانی (18)
✔️ حجت الاسلام دکتر افتخارزاده:
🔹 نظــرِ علامه طباطبایی درباره اعلمبودنِ حضرت آیتالله میلانی، نظر مشـهوری اسـت و ایشـان تا آخر عمـرِ مبارکشان بــر نظرشــان باقــی ماندنــد و آقــای میلانی را تنها نگذاشتند.
🔸 بر اسـاس همـان نظـرِ حضـرت علامه طباطبایی بود کـه فضلای قـم تمایـل داشـتند کـه آیـتالله میلانی از مشـهد بـه قـم هجرت کنند. این تمایل کــه حتــی بــه دعــوت از آیــتالله میلانی انجامیـد، پـس از رحلـت آقـا حسـین بروجـردی مطـرح شــد. بــدون تردیــد، اگــر معظملــه بــه قــم تشــریف میبردند، بـه همـه مراجـع بـزرگ حـوزه علمیـه قـم برتری مییافتنـد و بـه مرجعیـتِ مطلـق دسـت مییافتنـد؛ امـا نخواسـتند از جـوار امـام رضـا (علیهالسلام) بیـرون برونـد.
#فقه
@Nardebane_feghahat