eitaa logo
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
2هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
590 ویدیو
27 فایل
https://eitaa.com/joinchat/3336437771C6fdc6395f0 در این کانال سعی میکنیم مطالب درست و حسابی درمورد "اصول کار تشکیلاتی" رو خدمتتون ارائه بدیم. ارتباط با ما: @YaFatEMH313 @A313_Z313
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹 قرائت دعای عهد 🍃 «روز سی و دوم» 🗓شروع چله: ۹۹/۴/۲۲ 📲 @Organizational_Work
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
➖🔸 در همه ميدان‌ها غلبه با اين‌ها بود و همه‌جا آنها شكست خوردند. 👤...دعبل كه با همه خلفاى بنى‌عباس
👌☺️اين نكته را بايد در اشعارى كه درباره امام صادق، امام هادى و امام عسكرى‌ علیه‌السلام خوانده مى‌شود، به‌خوبى ديد. اين‌ها مبارزه مى‌كردند و براى همين مبارزه هم جان‌شان را از دست دادند. ➖🔹 راهى است كه رو به هدفى مشخص ادامه دارد. گاهى يكى برمى‌گردد، يكى از اين طرف مى‌رود؛ اما هدف يكى است. 🔙 اين بزرگواران، از امام حسين‌عليه‌السلام كه پايه را گذاشت، موفق‌تر بودند؛ چون بعد از شهادت امام حسين «ارتَد النَّاس بعد ُالحسين الا الثلاثةٌ»َ هيچ‌كس نماند. ⬅️ اما در زمان امام هادى شما نگاه كنيد؛ تمام دنياى اسلام را ائمه‌عليهم‌السلام زير قبضه"۱" گرفته بودند. 🔻حتى بنى‌عباس هم درماندند. نمى‌دانستند چه كار كنند؛ رو به شيعه آوردند. 🏮 يكى از خلفاى بنى‌عباس نامه‌اى نوشت و دستور داد كه در خطبه‌ها نام اهل‌بيت را بياورند و بگويند كه حق با اهل‌بيت است. اين نامه در تاريخ ثبت شده است.👉 ـــــــــــــــــــــــــــــــ ۱(قبض: به مشت گرفتن، همراه با تسلط در اختیار داشتن)
🖊🔖 نوشته‌اند وزير دربار، خود را به سرعت به خليفه رساند و گفت: چه كار مى‌كنى؟! جرأت نكرد بگويد حق با اهل‌بيت نيست! گفت: آلان در كوه‌هاى طبرستان و جاهاى ديگر، عده‌اى با شعار اهل‌بيت قيام كرده‌اند؛ اگر اين حرف تو همه‌جا پخش شود، آن‌وقت لشكرى پيدا مى‌كنند و به جان خود تو مى‌افتند. 👀 خليفه ديد كه راست مى‌گويد، گفت: بخش‌نامه را پخش نكنيد. يعنى اين‌ها بر حكومت‌شان مى‌ترسيدند.⭕️ 〽️ عقيده هم اگر پيدا مى‌كردند، حب حكومت و دنيا و همين سلطنت، مانع اعتقاد قلبى‌شان مى‌شد. 〽️🔆 اينكه آن بزرگوار ها در غربت زيادى بودند، واقعا همين‌طور است؛ دور از مدينه و دور از خاندان و دور از محيط مألوف؛ اما در كنار اين، درباره اين سه امام ‌ـ ‌از حضرت جواد تا حضرت عسكرى ـ‌ نكته ديگرى وجود دارد و آن اين است كه هرچه به پايان دوره حضرت عسكرى جلوتر مى‌رويم، اين غربت بيشتر مى‌شود.😔 🌈☀️ حوزه نفوذ ائمه و وسعت دايره شيعه در زمان اين سه امام، نسبت به زمان امام صادق و امام باقر شايد ده برابر است؛ و اين چيز عجيبى است. 💥شايد علت اينكه اين‌ها را اين‌طور در فشار و ضيق قرار دادند، اصلا همين موضوع بود.
🐪☀️ از بعد حركت حضرت‌رضا(ع) به طرف ايران و آمدن به خراسان، يكى از اتفاقاتى كه افتاد، همين بود. 🚨 شايد اصلا در محاسبات امام هشتم‌عليه‌السلام اين موضوع وجود داشته. قبل از آن، شيعيان در همه‌جا تك و توك بودند؛ اما بى‌ارتباط به هم، نااميد، بدون هيچ چشم‌اندازى، بدون هيچ اميدى. ☢ سلطه حكومت خلفا هم كه همه‌جا بود؛ قبلش هم هارون بود با آن قدرت فرعونى. 🔰حضرت كه به طرف خراسان آمدند و از اين مسير عبور كردند، شخصيتى در مقابل مردم ظاهر شد كه هم علم، هم عظمت، هم شكوه، هم صدق و هم نورانيت را جلوى چشم آنها مى‌گذاشت؛ اصلا مردم مثل چنين شخصيتى را نديده بودند. ⁉️ قبل از آن، چقدر از شيعيان مى‌توانستند از خراسان حركت كنند و به مدينه بروند و امام صادق را ببينند؟ 🌀 اما در اين مسير طولانى، همه‌جا امام را از نزديك ديدند. چيز عجيبى بود؛ كأنّه انسان پيغمبر را مشاهده كند.
🌺💫 آن هيبت و عظمت معنوى، آن عزت، آن اخلاق، آن تقوا، آن نورانيت و آن علم وسيع ‌ـ‌ كه هرچه مى‌پرسى و هرچه مى‌خواهى، در دستش هست؛ چيزى كه اصلا مردم آن را نديده بودند ـ‌ِ ولِوله‌اى راه انداخت. ☄ امام به خراسان و مَرو رسيدند. مركز هم مرو بود، كه در تركمنستان فعلى واقع شده است. ⏳ بعد از يكى دو سال هم كه شهادت حضرت بود و مردم داغدار شدند. هم ورود امام ‌ـ كه نشان دادن جلوه‌اى از چيزهاى نديده و نشنيده مردم بود ـ‌ و هم شهادت آن بزرگوار ‌ـ‌ كه داغ عجيبى بنا كرد ـ‌ در واقع تمام فضاى اين مناطق را در اختيار شيعه قرار داد؛ نه اينكه حتما همه شيعه شدند، اما همه محب اهل‌بيت شدند.✔️ 👈در اين فضا، شيعيان ريخته‌اند كار كنند. 👀 شما مى‌بينيد ناگهان سر و كله «اشعريين» در قم پيدا مى‌شود. اين‌ها چرا آمدند؟❓ ⬅️ اشعريين كه عربند. اين‌ها پا شدند به قم آمدند و بساط حديث و معارف اسلامى را در قم پهن كردند و آنجا را پايگاه قرار دادند. ➰♦️ در رى هم امثال ُكلينى"۱" بلند شدند. كسى مثل كلينى ابتدابه‌ساكن از شهرى بلند نمى‌شود، بايد محيط شيعه باشد، بايد محيط معتقد باشد تا بتواند جوانى را با اين خصوصيات پرورش دهد كه بعد او بشود كلينى. __________________ ۱(ابوجعفر محمدبن‌یعقوب کلینی رازی، معروف به «کلینی» صاحب کتاب گرانقدر «اصول کافی»، در نیمه دوم قرن سوم و نیمه اول قرن چهارم هجری می‌زیست و در ماه شعبان سال ۳۲۹ هجری وفات یافت.)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹 قرائت دعای عهد 🍃 «روز سی و سوم» 🗓شروع چله: ۹۹/۴/۲۲ 📲 @Organizational_Work
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
👌☺️اين نكته را بايد در اشعارى كه درباره امام صادق، امام هادى و امام عسكرى‌ علیه‌السلام خواندهمى‌شود
💠 شيخ صدوق‌رضوان‌الله‌عليه"۱" تا هرات و خراسان و جاهاى ديگر رفته و براى شيعه حديث جمع‌آورى كرده؛ اين خيلى مهم است.√ ⁉️ محدثين شيعه در خراسان چه كار مى‌كنند؟ محدثين شيعه در سمرقند چه‌كار مى‌كنند؟ در سمرقند چه كسى هست؟ 👈 شيخ عيایشى سمرقندى."۲" عياشى سمرقندى در همان شهر سمرقند بوده كه گفته شده: «في دارِه الّتی كانَت مرتعاِ للشيعة و أهل‌العلم"۳"» هست. ☝️این در بيانات شيخ َكشى"۴" است. خود شيخ كِشى، سمرقندى است. ♒️ بنابراين حركت امام رضاعليه‌السلام و بعد، شهادت مظلومانه آن بزرگوار كارى كرد كه اين فضا دست ائمه‌عليهم‌ا‌لسلام افتاد؛ ائمه هم بنا كردند به استفاده كردن. ـــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱(ابوجعفر محمدبن‌علی‌قمی معروف به «شیخ صدوق»، از جمله فقها و علمای شیعه در قرن چهارم هجری است که در سال ۳۰۶ هجری در شهر قم متولد شد. کتاب ارزشمند «من لا یحضره الفقیه» که دومین کتاب از کتب اربعه شیعیان است از جمله آثار ایشان می‌باشد. این فقیه عالی‌قدر در سال ۳۸۱ هجری در شهر رى چشم از جهان فرو بست.) ۲(محمدبن‌مسعود عیاشی سمرقندی از جمله مشاهیر علما و مفسران شیعه در اواخر قرن سوم و اوایل قرن چهارم هجری به‌شمار می‌آید.) ۳(رجال النجاشی/ ص۳۲۷ «خانه‌اش محل اجتماع شیعیان و دانشمندان بود.) ۴(محمدبن‌عمروبن‌عبدالعزیز مشهور به «شیخ کشی» که کنیه او «ابوعمرو» بود، از چهره‌های درخشان در اواسط نیمه اول قرن چهارم هجری و از علمای معروف و استاد در رجال و اخبار و از محدثین شیعه است.)
🗞نامه‌نگارى‌‌ها و رفت و آمدهايى كه صورت مى‌گرفت، به شكل عادى اتفاق نمى‌افتاد؛ همه‌اش در زير پوششى از پنهان‌كارى اتفاق مى‌افتاد؛ واِلاّ اگر آشكار بود، مى‌گرفتند دست و پاى افراد را قطع مى‌كردند. ⚔🚦 مثلاً با شدت عملى كه متوكل داشت و رفتن به كربلا را ممنوع كرده بود، آيا اجازه مى‌داد مسائل مردم را راحت خدمت امام بياورند، بعد جواب‌ها را به مردم برسانند؛ وجوهات را بگيرند و خدمت امام بياورند، بعد رسيد بگيرند و به مردم بدهند؟ ✔️ اينها نشان‌دهنده شبكه عظيم تبليغاتى و تعليماتى اين سه امام بزرگوار است. ➖🔷 بعد از امام رضا تا زمان شهادت حضرت عسكرى‌عليهم‌السلام چنين حادثه‌اى اتفاق افتاده. حضرت هادى و حضرت عسكرى در همان شهر سامرا، كه در واقع مثل يك پادگان بود ‌ـ يك شهر بزرگ آن‌چنانى نبود؛ پايتخت نوبنيادى بود كه «ُسر من‌ رای"۵"»؛ سران و اعيان و رجال حكومت و به‌قدرى از مردم عادى كه حوایج روزمره را برطرف كنند، در آن جمع شده بودند ـ‌ توانسته بودند اين‌همه ارتباطات را با سرتاسر دنياى اسلام تنظيم كنند. 🍃🌸 وقتى ما ابعاد زندگى ائمه را نگاه كنيم، مى‌فهميم اين‌ها چه‌كار مى‌كردند.➡️ ـــــــــــــــــــــــــــــــ ۵(شادكننده بينندگان؛ منظور شهر سامرا است.)
👌📿 بنابراین فقط این نبود که مسائل نماز و روزه يا طهارت و نجاسات را جواب بدهند. 💎 در موضع «امام»ـ‌ با همان معناى اسلامى خودش ‌ـ‌ قرار مى‌گرفتند و با مردم حرف مى‌زدند. به نظر من اين بعد در كنار اين ابعاد قابل توجه است.👉 🀄️ شما مى‌بينيد كه حضرت هادى را از مدينه به سامرا مى‌آورند و در سنين جوانى ‌ـ‌ چهل‌ودو سالگى ‌ـ‌ ايشان را به شهادت مى‌رسانند؛ يا حضرت عسكرى در بیست‌وهشت سالگى به شهادت مى‌رسند؛ اين‌ها همه نشان‌دهنده حركت عظيم ائمه‌عليهم‌السلام و شيعيان و اصحاب آن بزرگوارها در سرتاسر تاريخ بوده. 📍 با اينكه دستگاه خلفا، دستگاه پليسى با شدت عمل بود، درعين‌حال ائمه‌عليهم‌السلام اين‌گونه موفق شدند. غرض، در كنار غربت، اين عزت و عظمت را هم بايد ديد در هيچ زمانى ارتباط شيعه و گسترش تشكيلاتى شيعه در سرتاسر دنياى اسلام، مثل زمان حضرت جواد و حضرت هادى و حضرت عسكرى نبوده است.
❇️ وجود وكلا و نواب همین داستان‌هايى كه از حضرت هادى و حضرت عسكرى نقل مى‌كنند ‌ـ‌ كه مثلاً كسى پول آورد و امام معين كردند چه كارى صورت بگيرد ـ‌ نشان‌دهنده اين معناست. ⚜〽️ يعنى على‌رغم محكوم بودن اين دو امام بزرگوار در سامرا، و قبل از آن‌ها هم حضرت‌جواد به نحوى، وحضرت‌رضا سلام‌الله‌عليه به نحوى، ارتباطات با مردم همين‌طور گسترش پيدا كرد. 🌀 اين ارتباطات، قبل از زمان حضرت رضا هم بوده. منتها آمدن حضرت به خراسان، تأثير خيلى زيادى در اين امر داشته است. 🔆 ائمه ما در طول اين ۲۵۰ سال امامت ‌ـ ‌از روز رحلت نبى مكرم اسلام‌ (صلى‌الله‌عليه‌وآله) تا روز وفات حضرت‌ ‌عسكرى‌علیه‌السلام ، ۲۵۰ سال است ‌ـ‌ خيلى زجر كشيدند، كشته شدند، مظلوم واقع شدند و جا هم دارد برايشان گريه كنيم؛ مظلوميت‌شان دل‌ها و عواطف را به خود متوجه كرده است؛ اما اين مظلوم‌ها غلبه كردند؛ هم مقطعى غلبه كردند، هم در مجموع و در طول زمان. 💠 🔆 💠
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹 قرائت دعای عهد 🍃 «روز سی و چهارم» 🗓شروع چله: ۹۹/۴/۲۲ 📲 @Organizational_Work
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
💠 شيخ صدوق‌رضوان‌الله‌عليه"۱" تا هرات و خراسان و جاهاى ديگر رفته و براى شيعه حديث جمع‌آورى كرده؛ اين
غايت حركت انسان ۲۵۰ ساله 💠 اصل مهدويت مورد اتفاق همه مسلمان‌هاست. اديان ديگر هم در اعتقادات خودشان، انتظار منجى را، در نهايت زمانه دارند. آنها هم در يك بخش از قضيه، مطلب را درست فهميده‌اند؛ اما در بخش اصلى قضيه، كه معرفت به شخص منجى است، دچار نقص معرفتند. 🔰 شیعه با مسلّم و قطعى خود، منجى را با نام، با نشان، با خصوصيات، با تاريخ تولد ، مى‌شناسد. 👈 خصوصيت اعتقاد ما شيعيان اين است كه اين حقيقت را در مذهب تشيع از شكل يك آرزو، از شكل يك امر ذهنى محض، به صورت يك واقعيت موجود تبديل كرده است.💯
✅ حقيقت اين است كه شيعيان وقتى منتظر مهدى موعودند، منتظر آن دست نجات‌بخش هستند و در عالم ذهنيات غوطه نمی‌خورند؛ يك واقعيتى را جستجو می‌كنند كه اين واقعيت وجود دارد. ☝️حجت خدا در بين مردم زنده است؛ موجود است؛ با مردم زندگى می‌كند؛ مردم را مى‏‌بيند؛ با آنهاست؛ دردهاى آن‌ها، آلام آن‌ها را حس می‌كند.💞 👥💚 انسان‌ها هم، آنهایى كه سعادتمند باشند، ظرفيت داشته باشند، در مواقعى به‌طور ناشناس او را زيارت می‌كنند. او وجود دارد؛ يك انسان واقعى، مشخص، با نام معين، با پدر و مادر مشخص و در ميان مردم است و با آنها زندگى می‌كند.✔️ 👈این خصوصیات، عقیده ما شیعیان است. 👉
💒 آنهایى هم كه از مذاهب ديگر اين عقيده را قبول ندارند، هيچ‌وقت نتوانستند دليلى كه عقل‌پسند باشد بر رد اين فكر و اين واقعيت، اقامه كنند. ⚜ همه ادلّه روشن و راسخ كه بسيارى از اهل‌سنت هم آن را تصديق كرده‌اند، به‌طور قطع و يقين از وجود اين انسان والا، اين حجت خدا، اين حقيقت روشن و تابناك ـ با همين خصوصياتى كه من و شما می‌شناسيم ـ حكايت می‌كند و شما در بسيارى از منابع غيرشيعه هم اين را مشاهده می‌كنيد. 🔆 فرزند مبارك پاك‌نهاد امام حسن عسكرى عليه‌الصلاةوالسلام، تاريخ ولادتش معلوم است، مرتبطينش معلومند، معجزاتش مشخص است و خدا به او عمر طولانى داده است و می‌دهد.✅ ➖🔹 و اين است تجسد آن آرزوى بزرگ همه امم عالم، همه قبایل، همه اديان، همه نژادها، در همه دوره‌ها. 🔙 اين، خصوصيت مذهب شيعه درباره اين مسئله مهم است. ✍ نكاتى در اعتقاد به مهدويت هست، كه من به اجمال آنها را عرض مى‌كنم. ⬇️⬇️
1⃣ يك نكته اين است كه وجود مقدس حضرت بقيةالله‌ارواحنافداه استمرار حركت نبوت‌ها و دعوت‌هاى الهى است از اول تاريخ تا امروز؛ يعنى همان‌طور كه در دعاى ندبه مى‌خوانيد، از «فبَعض اَسَكنته جنتک۱» که حضرت آدم است، تا«إلى أن انتهَيت بِاألامر۲،» كه رسيدن به خاتم‌الانبياءصلى‌الله‌عليه‌وآله هست؛ 2⃣ و بعد مسئله وصايت و اهل‌بيت آن بزرگوار، تا مى‌رسد به امام زمان، همه، يك سلسله متصل و مرتبط به هم در تاريخ بشر است. 🚨 اين، بدين معناست كه آن حركت عظيم نبوت‌ها، آن دعوت الهى به‌وسيله پيامبران، در هيچ نقطه‌اى متوقف نشده است. بشر به پيامبر و به دعوت الهى و به داعيان الهى احتياج داشته است و اين احتياج تا امروز باقى است و هر چه زمان گذشته، بشر به تعاليم انبيا نزديك‌تر شده است. 💥 امروز جامعه بشرى با پيشرفت فكر و مدنيت و معرفت، بسيارى از تعاليم انبيا را ‌ـ كه ده‌ها قرن پيش از اين، براى بشر قابل درك نبود ـ‌ درك كرده است. 👌همين مسئله عدالت، مسئله آزادى، مسئله كرامت انسان، اين حرف‌هايى كه امروز در دنيا رايج است، حرف‌هاى انبياست. ـــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱(پس بعضى از آنها را در بهشت منزل دادی.) ۲(در هر دوره‌اى رسول فرستادى تا آنکه امر رسالت به حبیب گرامی‌ات محمّدص منتهى گردید.)