🚩 حلت بفنائک اصحاب الحسین علیه السلام
🧭 گام دوم : تنظیم قطب نما با خورشید..
آدمی اگر پای در طریق فهم جدال تمدنی گذاشت و بر میدان نبرد حق و باطل پای نهاد ، تازه می فهمد و می داند که چقدر نمی داند ‼️
⚠️ #ابهام ، #شک ، وسوسه ، #تعلق و هر آنچه از ابزار جنود ابلیس است به این سادگی نخواهد گذاشت که پای در این طریق نلرزد و راه گم نشود و انحراف پدید نیاید
🔦 در چنین ظلمتی، آنکه به فهم در گام اول نائل شد قدم از قدم بر نمی دارد مگر راهنمایی و راهبری برگزیند که ضرورت ها و بایسته های طی طریق را بر او هویدا کند و مثل خورشید تابان بر مسیر حق بتابد...
تنظیم قطب نما با این خورشید یعنی طی طریق در مسیر امنی که سعادت در آن تضمین شده است ، اما تنظیم قطب نما ساده نیست و پیدا کردن خورشید نیز ...🌤
💎 یاران امام حسین علیه السلام قطب نمای خود را برای طریق سعادت بر ۳ رکن وجودی دریافت شده از ارکان لایزال و بیشمار سبک زندگی سیدالشهداء تنظیم کردند :
🔺اول جهان بینی توحیدی سیدالشهداء که از #عرفه و دعای کم نظیر حضرت آغاز و به اوج خود در روز عاشورا در آخرین لحظات با این عبارات می رسد :
صَبْراً عَلى قَضائِكَ يا رَبِّ لا إِلهَ سِواكَ، يا غِياثَ الْمُسْتَغيثينَ، مالِىَ رَبٌّ سِواكَ، وَ لا مَعْبُودٌ غَيْرُكَ، صَبْراً عَلى حُكْمِكَ يا غِياثَ مَنْ لا غِياثَ لَهُ، يا دائِماً لا نَفادَ لَهُ، يا مُحْيِىَ الْمَوْتى، يا قائِماً عَلى كُلِّ نَفْس بِما كَسَبَتْ، اُحْكُمْ بَيْني وَ بَيْنَهُمْ وَ أَنْتَ خَيْرُ الْحاكِمينَ...(عجب عاشقانه دل انگیزی...)
🔺دوم تکلیف شناسی موکد بر زمان ، آنچنان که حضرت مناسبترین زمان را برای هجرت از مدینه ، دقیق ترین زمان را برای خروج از مکه و تکلیف مدارانه ترین زمان را برای نبرد نهایی انتخاب می کنند و در #جهاد_تبیینِ_علتها هر منزلی را ، هر جمع کوچک و بزرگی را خطاب قرار می دهد و هر کدام از این انتخاب ها عللی در پی علتی دارند که نگارنده به سفارش، خوانش کتاب «سخنان حسین بن علی از مدینه تا کربلا» را تقدیم توجهتان می کند...
🔺سوم عزم و اراده مشتعل از درک هدف
آنچنان که یاران می بینند حضرت هر آنچه داشته برای قیام للّه به میان آورده و از بذل همه آنچه دارد برای هدف نه تنها ذره ای #تشکیک_ندارد بلکه هر آنکس که وجود مبارکش را در حین این سفر درک می کند نیز مبتلای به این چنین عزم آهنینی می شود مانند زهیر که دمی به خیمه اش وارد شد و عمری پای رکابش گذاشت ...
گام دوم اصحاب الحسین ایجاد انطباق این ۳ رکن با چگونگی حرکت خود بود، آنچنان بر این خورشید تکیه کردند و منطبق شدند که قلم یارای روایت دلدادگی شان نیست و همان بهتر که خواننده متن به دلگویه های دلنشین حبیب بن مظاهر در شب عاشورا رجوع کند که در کلامش تنظیم قطب نما با خورشید در دقیق ترین ساحت خویش نمایان است ...☑️
📎 | #پی_نوشت : تنظیم حرکت منطبق بر رهنمودها و بینش و افعال امام #تمرین می خواهد ، شعارپایه نیست عمل ساز است و این نمی شود مگر با مداومت بر تمرین عمل گرایانه ...
🖌 محمد جعفری
#حلت_بفنائک 2⃣
🗂 تشکیلات اسلامی مِضمار
🔰 مبانیِ تخصصی تربیت تشکیلاتی
🆔 eitaa.com/joinchat/466485249C9adacb35a5
#تشکیلات
💗اللﮩـم ؏جِّل لِوَلیڪَ الفَرَجـْــ
🚩https://eitaa.com/joinchat/3336437771C6fdc6395f0
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
💤〽️ شایان ذکر است که جسم تشکیلات در تناسبجسمبا فکر و روح آن تولید شده و شکل میگیرد؛ به این معنا ک
⚡️📍ساحت دوم روح تشکیلات:
🔹ساحت دوم، وجود آدمی روح است.
🎋روح انسان عامل حیات بخش به جسم او است که میتوان آن را علت و فلسفه حیات انسان
دانست.جسم بدون روح نه معنا دارد و نه وجود.
⭕️هرچند فلاسفه اسلامی این روح انسانی را بالقوه دانسته و تا تحقق آن، صیرورتی مهم در انسان تعریف کردهاند؛ اما بدون آن حیات نباتی انسان نیز ناممکن و غایت انسانی نیز مخدوش خواهد شد.
👌هویت انسان به روح او است از سوی ،دیگر این عامل هویت بخش انسجام و اتحاد قوای وجودی انسان را نیز موجب میشود.
⚛ کارکرد مورد انتظار از تشکیلات آن است که آدم تشکیلاتی، بتواند در آن، قوای وجودی خود را کنترل و بر موضوعی خاص تمرکز کند روح آدم تشکیلاتی به او کمک میکند که از اسارتهای معمول بیرون آمده و اغواگریهای نفس خود را برنتابد؛↪️
↩️👌 باید به این نکته اشاره کرد که حداقل کارکرد ضروری تشکیلات بر انسان ایجاد توانمندی تمرکز بر آرمان به شکلی است که انسان بتواند ردیابی هدف و آرمان فردی و تشکیلاتی را برای خود ممکن و عزم خود را بر پیگیری آن جزم کند.
📌تمرکز و کنترلی که در بالا از آن یاد شد، تمهید کننده این تمرکز بر آرمان تشکیلات است. از سوی دیگر آدم تشکیلاتی با داشتن این تمرکز میتواند بر رشد و تعالی نیروهای
خود نیز همت گمارده و آن را پیگیری نماید.
👈 👉 ورودی و خروجیهای روح انسان بر جسم او تأثیرگذار است و بالعکس، کنشها و دریافتهای جسمانی او بر روحش اثر میگذارد.✔️
🏴 حلت به فنائک اصحاب الحسین
📿 گام سوم: توشهای پر از تقوا
🔘 آنگاه که توان در به دست آوردن تفکر ناب در جدال تمدنی به اوج قله رسید و در پناه امام و راهبری که تلالو نور خورشید آن ساحات مختلف زیستی انسان را به سمت کمال هدایت کرد و عزم و اراده آهنین برای پای در میدان گذاشتن ایجاد شد شاید احساس بر این باشد که دیگر میتوان برای این نبرد، رزمنده آماده به حربی باشیم که مدنظر همان امام همام است اما اینگونه نیست...
📌 ارواح کوچک برای میدانهای بزرگ و برای نبردهای عظیم نمیتوانند تعیین کننده و موثر باشند
روح باید آنچنان بزرگ باشد که اگر برای به دست آوردن هدف، نیاز به از خود گذشتگی و از جان گذشتگی و از مال گذشتگی و از خانواده گذشتن بود نه به مشقت جانکاه از این همه جیفه دنیا بخواهد بگذرد بلکه آنقدر این اراده در کوره آزمایشات دنیا آهن آبدیدهای شده باشد که با گوشه چشم امام سر و جان و همه دار و ندار خود را به میانه میدان آورد
مگر میشود این همه دل کندن و دوری از تعلق و خروج از عادات سخیف بدون تمرین کردن و آمادگی و دل تهی کردن از دنیا و دل بستن به ذات اقدس الهی شدنی باشد❓❓
روح بزرگ برای نبرد عظیم ، توشه ای پر از تقوا می خواهد ...
📌 لذا اصحاب الحسین قبل از آنکه وارد معرکه عظیم شوند به هدایت ثقلین ۵ توشه اساسی را با خود حمل میکردند که تبلور تاثیر این توشههای تقوا در میدان نبرد و شهادت طلبی آنان هویداست...
1⃣ اهل قرائت قرآن بودن
2⃣ اهل سحرخیزی و نماز شب بودن
3⃣ اهل تسلط و مرور احادیث پیامبر بودن
4⃣ اهل رعایت حق الناس و حق الله بودن
5⃣ اهل یادآوری مرگ و معاد بودن
به یقین همین اهلیتهای اصالت بخش و جلادهنده است که روح را چون آیینهای بازتاب دهنده خصوصیات امامش میکند ...
آری اینگونه نیست که صرف دانستن و افزایش دانش بشود همان کزبرالحدید میدان شد
👌باید برای این راه از قبل در خلوت و در جلوت چنان متمرکز و با دقت هموار کرد که اعمال و رفتار و گفتار و نیات در مسیر تحقق سعادتی که در میانه میدان جدال تمدنی با هدایت امام به دست میآید ، بتوان از بطنش رزمندهای قابل به معرکه آورد که نه از مرگ میهراسد و نه لحظهای تاخیر دارد و نه برای نیامدنش به مختلفات متعدد توجیه المسائلها چنگ بیاندازد ...
و این همان محصول #جهاد_اکبر است ...
📎 | #پی_نوشت : اساسا بدون جهاد اکبر و ضعف مبارزه با نفس ، اهالی تفکر در جدال تمدنی ، خوش سخنگویان فراری از معرکه خواهند بود ...
جهاد اکبر خمینی کبیر ره را بخوانیم و عمل کنیم ...
🖌 محمد جعفری
#حلت_بفنائک
🗂 تشکیلات اسلامی مِضمار
🔰 مبانیِ تخصصی تربیت تشکیلاتی
🆔 eitaa.com/joinchat/466485249C9adacb35a5
#تشکیلات
💗اللﮩـم ؏جِّل لِوَلیڪَ الفَرَجـْــ
🚩https://eitaa.com/joinchat/3336437771C6fdc6395f0
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
⚡️📍ساحت دوم روح تشکیلات: 🔹ساحت دوم، وجود آدمی روح است. 🎋روح انسان عامل حیات بخش به جسم او است که
🔅امیرالمؤمنین (ع) در وصف متقین، جملهای کلیدی دارند که آنها را
🔻🔻🔻
☄⚡️«رهبان بِاللَّيْلِ أسدٌ بِالنّهَار» شب زنده داران و شیران بیشه روز میداند.
🔸به تعبیر دیگر خواندن نماز شب، نوعی تنظیم دخل و خرج روحی و جسمی برای افراد است که فعالیتهای او را در طول روز سامان داده و کنشهای وی را که هزینه کردنهای او -است پشتیبانی مینماید.
😇 اثر نماز شب در زندگی انسان متقی تمرکز بخشیدن به قوای روحی است؛ به طوری
که او را به شیر بیشه روز تبدیل می کند.
👀 با این نگاه ،نماز ،دعا، مناجات و مجموع عبادتهای توصیه شده در دین نوعی انضباط روحی در افراد ایجاد میکند و انسانهای متقی با این انضباط روحی میتوانند فعالیت اجتماعی کرده و اثرگذاری ویژه داشته باشند.
🌹در سیره امیرالمؤمنین (ع) چنین نقل میکنند که ایشان شبها از خشیت خدای متعال مثل مارگزیده به خودشان میپیچیدند.
🌷 چنین فردی میتواند در طول روز شجاعانه در مقابل انبوهی از دشمنان بجنگد چرا که قوای
روحانیاش را سازماندهی کرده است.
🔘 ورودی سیستم روح انسان در بخشهای مختلفی توزیع میشود؛ از این رو آدم تشکیلاتی اهل قرآن خواندن، حدیث، مناجات، هیئت گریه
توسل به اهل بیت رسیدگی به خانواده
رسیدگی به امور مردم و... است و برای همه اینها وقت مشخصی تعریف میکند.
🔸 اگر امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری(دام ظله) چنین نظام روحی را نداشتند نمیتوانستند انقلاب اسلامی را اداره کنند.
🔹 پس:
🍂اولاً باید روح را منشأ ایجاد تمرکز در انسان و کنشهای او دانست؛
🍂 ثانیاً این تمرکز را لازمه اثرگذاری و انسانیت انسان دانست؛
🍂 ثالثاً از طریق عبادت و بندگی این روح را تغذیه کرد تا بهتر بتواند جسم را در طول روز پشتیانی کند.
👈 بنابراین عبادت زمانی مثمر است که بتواند روح افراد را سامان داده و به وجود آنها انسجام ببخشد وگرنه چه بسیار شب زندهدارانی که در صف دشمنان اهل بیت (ع) قرار داشتهاند.
🏴 حلت بفنائک اصحاب الحسین علیهالسلام
💯 گام چهارم : اطاعت بدون اجتهاد
🔻 از نقطه دریافت مبانی و اقناع فکری و مفاهمهی مشترک تا پذیرش فرماندهیِ انسان کامل و تمرین طهارت نفس برای مأموریت بزرگ یعنی ؛
👈 فرایندی که در آن انسان آماده میشود برای پذیرش فرمان ، اطاعت از راهبردها و دستورات عملیاتی .
🔻مقیاس پذیرش امر در این گام در ساحت تعهدات نسبی قرار نخواهد داشت ، آنچه اینجا و در این مرحله رقم میخورد این نیست که حال چون تعهدی بین راهبر و رهرو در فهم ایجاد شده ، پس به #وجدان_دردی یا به طی کردن شرایط طرفینی یا به #هیجان_طلبی_موسمی از تکلیف مداری باید به کار افتاد و آنگاه که بزنگاه میدان داری رسید حالا #مصلحت_اندیشی و #آینده_نگری_های_خیالی و #بهانه_های_واهی دست راهبر را خالی از مبارز و مجاهد کند... ⚠️
🔺اگر قلب به باور رسید و عقل قانع شد اساسا این خود انسان است که به دنبال پیروی میگردد ، اطاعت را بر اجتهاد و تحلیل خویش ارجح میکند ، دنبال آن میگردد که زودتر از بقیه فرمان را دریافت به نقطه تحقق برساند
⬅️ چون یافته است که اگر طریق سعادتی باشد از مسیر همین اطاعت از امام است که محقق میشود ...
💎 اصحاب سیدالشهدا علیه السلام بر اطاعت از امام خویش سبقت میگرفتند و این همان
#مسابقه_الی_الله است ...
🔹در این مسابقه و اطاعت که از اقناع عقل و باور قلب و سکینهی روح حاصل میشود ، دیگر سن و سال ، قدمت و قلّت سوابق ، خرد و کلان ، عشیره و نسب ، سو سابقه یا حُسن سابقه و .... تأثیری بر مشارکت در این میدان ندارد ، بلکه هرکس به گونهای خود را به تضمین اطاعتِ منجر به عاقبت خیر متصل میکند و این گام اطاعت، گام بلندی است که عزیمت به آن و از آن، مترتب بر پذیرش نظم ولایی در ساختار خلقت است ...
📚 از دلایل و اولیای خلقت در #حدیث_کساء تا مواجهه تاریخی اولیا طاغوت و اولیاالله در #آیت_الکرسی و تا تعیین تکلیف نهایی در آیه #۵۹_سوره_نساء همه و همه براهینی است که اطاعت را هم اتمام حجت بخشید هم سکینه قلب قرار داد هم سعادت نهایی بشر را تضمین کرد ...
📎 | #پی_نوشت : اطاعت را در کلام مرحوم استاد آقا مجتبی تهرانی ره در کتاب ادب الهی دنبال کنید ، همان بهتر که کلام استاد خوانده شود که اطاعت ستون عاقبت بخیری است ...
🖌 محمد جعفری
#حلت_بفنائک
🗂 تشکیلات اسلامی مِضمار
🔰 مبانیِ تخصصی تربیت تشکیلاتی
🆔 eitaa.com/joinchat/466485249C9adacb35a5
#تشکیلات
💗اللﮩـم ؏جِّل لِوَلیڪَ الفَرَجـْــ
🚩https://eitaa.com/joinchat/3336437771C6fdc6395f0
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
🔅امیرالمؤمنین (ع) در وصف متقین، جملهای کلیدی دارند که آنها را 🔻🔻🔻 ☄⚡️«رهبان بِاللَّيْلِ أسدٌ بِالن
👈 راهکار ایجاد این نظام روحی در افراد، ابتنای آن بر نظام فکری است اگر نظام روحی فرد مبتنی بر نظام فکری منسجم شکل گیرد، متناسب با آن نیز شکل
ساحت جسمی
میگیرد.
☺️ مشابه همین امر در روح تشکیلات نیز قابل تصور و ترسیم است؛ یعنی روح تشکیلات نیز باید انسجام بخش قوای وجودی آن بوده و بتواند تشکیلات را بر پیگیری آرمانهایش متمرکز نماید.
⁉️ اگر از ما بپرسند روح تشکیلات چیست، در جواب خواهیم گفت: آن مؤلفههایی که از کنار هم قرار گرفتن آنها با استعاره به عنوان روح تشکیلات یاد میکنیم عبارتند از
سه مفهوم؛
💚دغدغه
💚باور
💚نشاط
👌🔅 شایان ذکر است هر چند در تشکیلات،
ایدئولوژی و نظام فکری عامل راهبری و جهت دهندگی است ولی چیزی که حیات تشکیلات را تضمین میکند، «روح» آن است؛
👌 از این رو روح تشکیلات، نقش موتور محرکه و تداوم بخش به حرکت تشکیلات را دارد به تعبیری آن چیزی که سبب میشود تشکیلات موفق شود، در مسیر دستیابی به آرمانهایش موانع را پشت سر بگذارد و در شرایط بحرانی مقاومت کند؛ همین روح تشکیلات است.
🌐 تشکیلات بی روح،
قطعاً
جهت مشخصی را نیز
پیگیری نخواهد کرد چرا که جوش و خروش ناشی از حرکت و سرزندگی برای حیات آن امری ضروری است.
⏪ این حیات و زندگی در سه مفهوم فوق عینیت مییابد. میتوان گفت در تشکیلاتی که این سه مفهوم وجود نداشته
باشد، حیات نیز وجود ندارد.
✔️این سه مؤلفهٔ کلیدی در کنار یکدیگر روح تشکیلات را به وجود میآورد و هر نوع حرکت و پویایی در تشکیلات منبعث از آن است.
روح تشکیلات = دغدغه + باور + نشاط
🔴🟤🟠🟡
🏴 حلت بفنائک اصحاب الحسین علیهالسلام
🔍 گام پنجم : اولویت از نگاه امام ...
💬 گامها طی میشود به نقصان قلمِ نگارنده اما طی طریق به آسانی چیدمان واژهها برای توفیق در عمل نیست ...
مسابقه الی الله که آغاز شد و در فهوای درک عمیق از اطاعت که بستنشینی آغاز گشت، حال نبرد اصلی یعنی عمق بخشی به ساحات مختلف اطاعت جلوهی دیگری مییابد ...
🔰 حالا اطاعت از امامی که معصوم است به مراتبی متوقف میشود که بتوان در تحقق اطاعت بر آن تامل و عمل کرد یعنی دیگر بحث بر سر بد یا خوب بودن فرمان یا پذیرش آن نیست، مداقّه باید بر سر تشخیص اولویت در چگونگی تحقق فرمان امام باشد ...
🔻هر چه پیش میرود پیچیدهتر میشود؟ خیر
🔺هر چه پیش میرود #ظرافت_ها بیشتر میشود ، #اصول دقیقتر میشود و طبیعتاً تحقق برای نفوس آلوده به نیات سخیف، قلوب آلوده به شرک محبت غیر حق ،عقول آلوده به انگارههای ضعیف و اعمال آلوده به تکرار روزمرهی خواب و خور،
سختتر میشود ...
انصار الحسین علیهالسلام اهل تشخیص #اولویت_ها بودند آنچنان که مادر عمر بن جناده انصاری در فهم اقتضای نبرد و اولویت لحظات نفسگیر روز عاشورا منتظر فرمان دیگری از امام نمیماند ، آنچنان که پرپر شدن همسرش را در مقابل چشمانش به نظاره نشسته، معطل بر شیون و عزاداری که از حقوق طبیعی در ابتلا به مصیبات است نمیماند، با اینکه شاید اذهان به ظاهر عاقل مسلک اینگونه تحلیل کنند که ادای دِیْن به امام از جانب او تکمیل است اما او معطل نمیماند ، سریع فرزندش را محیا میکند ، به محضر امام میرود و اصرار بر اذن میدان فرزند دارد،
👌اولویت حفظ جان و مرام امام است با هر آنچه دارد ...
🔰 عظمت این لحظات آنچنان بالاست که ناچیزی چون حقیر بر نگارشش نه در خورجین کلماتم، واژهای دارم نه در دریای متلاطم ذهنم، ساحل تحلیل همان بهتر که خواننده کتاب دعوا بر سر اولویت است را بخواند تا به واماندگی نگارنده از عظمت این وقایع صحه بگذارد ...
📎 | #پی_نوشت : عدم تشخیص اولویت امام، راه را برای انحراف اولویت توسط دشمن باز میکند ، همانکه در صفین بر سر یگانه امیرالمومنین عالم آوردند...
🖌 محمد جعفری
#حلت_بفنائک
🗂 تشکیلات اسلامی مِضمار
🔰 مبانیِ تخصصی تربیت تشکیلاتی
🆔 eitaa.com/joinchat/466485249C9adacb35a5
#تشکیلات
💗اللﮩـم ؏جِّل لِوَلیڪَ الفَرَجـْــ
🚩https://eitaa.com/joinchat/3336437771C6fdc6395f0
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
👈 راهکار ایجاد این نظام روحی در افراد، ابتنای آن بر نظام فکری است اگر نظام روحی فرد مبتنی بر نظام فک
الف) دغدغه:
🔅 حس فرد نسبت به انجام مأموریت است در برخورد با افراد مختلف گاهی اوقات افرادی در کنار شما قرار میگیرند که وقتی با آنها در مورد مأموریت خودتان صحبت میکنید با سه نوع برخورد مواجه خواهید شد.
⭕️ بیتفاوتی: که هیچ واکنشی به تبیین مأموریتهای شما نشان نمیدهد. ناامیدی که هرچه میگویید، با چالش «من
میدونم نمیشود» با شما مواجهه میکند.
💚علاقهمندی: که با مأموریت شما همراه شده و انگیزه برای همراه شدن با شما در انجام مأموریت در وی ایجاد میشود.
♨️ معمولاً وقتی با این افراد صحبت میکنید از مطالب و نکات شما، چندین نکته عملیاتی استخراج میکنند و انرژی مضاعفی نسبت به انجام مأموریت به شما منتقل میکنند نتیجه صحبت شما با این افراد، حرکت تصاعدی و انگیزه رشدیابنده
است.
👌این حس جوشش و خروش درونی برای انجام مأموریت و کار دغدغه نامیده میشود.
🌷شهید چمران به دلیل همین دغدغهمندی از آمریکا به مصر میآید تا آموزش نظامی ببیند و سپس راهی لبنان میشود. داشتن این دغدغه است که او را به جوش و خروش میاندازد که حرکت جدی در مسیر دغدغهاش انجام دهد.
🌹شهید چمران، اهل نماز شب و عبادت و باورهای عمیق دینی بود، ولی دغدغه اساسیاش زمانی شکل میگیرد که اسرائیل به لبنان حمله میکند؛
💠 در این جا دغدغهاش لبریز میشود و او را سرشار از شور و خروش میکند.
⏪ بنابراین یکی از کارکردهای دغدغه این است که خواب را از چشم افراد میگیرد؛ حالتی در آنها ایجاد میکند که دائماً مشغولیت فکری و ذهنی آنها میشود و آنها را کیلومترها به حرکت وادار میکند تا آن دغدغه را اجرایی
کنند.
🏴 حلت بفنائک اصحاب الحسین علیهالسلام ( ۶ )
🔰 گام ششم: جهادِ پیش از مقاتله ...
🧭 قطب نمای تنظیم شده با نور امام و تشخیص تشعشع اصلی و اولویت ها صرفاً برای انباشت فهم از ماموریت و تعمیق بصیرت و دقت در حُسن انجام اولویت نیست بلکه با دریافت اولویتهای امام ماموریتی ذاتی به سراغ مبارز میآید که اگر آن را انجام ندهد و در آن کاهلی کند عملا اجری از مجاهدت نبرده و تکلیف را ابتر رها کرده چنان که خونش بر زمین بریزد و جانش را تقدیم کند ...
#جهادی پیش از مقاتله که در هر عصری و هر زمانی رنگ و جلای خویش را دارد و هرگز از اهمیت و ذاتی بودن این تکلیف بزرگ نه کاسته شده ، نه میشود و نخواهد شد ...
🔻جهاد تبیین اولویتهای امام....🔻
⭕️ تبیین کلام امام به پیام قابل فهم و اثر بر خیل معاندان، ناآگاهان، بیتفاوت شدگان و حتی مشتاقان که صدای امام به گوش آنان نرسیده یا اگر رسیده نیاز به تبیین و تبدیل ادبیات دارد و یا نیاز به تکرار برای تثبیت در عقیده ... ✉️
🌷اصحاب الحسین علیهالسلام در تبیین چه #قبل از واقعه، چه #حین آن و چه #پس از آن در ایام اسارت، گفتمانی از جهاد تبیین را منتشر کرده اند که در طول تاریخ کم نظیراست ...
🔸این حجم از تمرکز بر تبیین یعنی #الگوبرداری از خودِ امام که حتی تا آخرین لحظات دست ازاین فریضه واجب و فوری بر نمیدارد و تا جان مبارکش یاری میکند دست هدایت خود را به سمت منجلاب افتادگان امیال دنیوی و کور باطنهایِ متحجر مذهبی دراز کرده تا دستگیری کند اما ....
📜 از #اصحابی که در روز #عاشورا تبیین مفصل کرده و عبارات آنان در تاریخ آمده حدود ۴۱ نفرند که برخی از آنان عبارتند از: ابن عمیر کلبی، حرّبن یزید ریاحی، بریر بن خضیر، نافع بن هلال جملی، حبیب بن مظاهر، زهیر بن قین، عبداللَّه و عبدالرحمن پسران عزره غفاری، یزید بن زیاد بن مهاصر، عمرو ابن خالد صیداوی، خالد بن عمرو بن خالد صیداوی، جون غلام ابوذر غفاری، بشیر بن عمرو حضرمی، عبدالرحمن بن عبداللَّه بن الکدنیزنی، حجّاج بن مَسروق جُعفی، عُمیر بن عبداللَّه مَذحِجی، سعد بن حَنظله تمیمی، یحیی بن سُلَیم مازنی، قُرّه بن أبی قرّه غِفاری، مالک بن اَنس کاهلی، عمرو بن مُطاع جعفی، انیس بن مَعْقِل الاصبحی، عمرو بن جناده، مبارزه و شهادت جوانی سلحشور و رشادت مادرش، غلام ترکی، مالک بن دودان، ابراهیم بن حُصَین اسدی...
💯 آری تبیین همانقدر مهم است که یاران حسین بن علی علیه السلام با آنکه میدانند شکمهای پر شده از حرام دشمنانشان اجازه نمیدهد سخنان حق به گوششان برسد، اما لحظهای مانند امام خود از اقامهی این #تکلیف #عقب_نمی_نشینند ...
📎 | #پی_نوشت : #جهاد_تبیین یگانه نسخه شفابخش نجات جامعه در روزگار پر از اختناق است و حال ما در این میدان چگونهایم .....؟؟؟؟
✍️ محمد جعفری
#حلت_بفنائک
🗂 تشکیلات اسلامی مِضمار
🔰 مبانیِ تخصصی تربیت تشکیلاتی
🆔 eitaa.com/joinchat/466485249C9adacb35a5
#تشکیلات
💗اللﮩـم ؏جِّل لِوَلیڪَ الفَرَجـْــ
🚩https://eitaa.com/joinchat/3336437771C6fdc6395f0
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
الف) دغدغه: 🔅 حس فرد نسبت به انجام مأموریت است در برخورد با افراد مختلف گاهی اوقات افرادی در کنار ش
👈🔹در یک عبارت مشخص میتوان دغدغه، را به ادراک ما از فاصله بین وضعیت موجود و مطلوب تعریف کرد. با این تعریف باید ریشه اصلی دغدغه افراد را ⬅️ ↩️
♦️اولاً در آرمان گرایی آنها.
♦️ثانیاً در ادراک خوب و واقع بینانه آنها از واقعیتهای پیرامونشان.
♦️ثالثاً در انطباق هوشمند این واقعیتها با آرمانها و سنجش و درگیری ذهنی پیدا کردن با چراییهای این فاصلهها و شکافها واکاوی فاصله کرد.
📌 نکته دیگری که در خصوص دغدغه - به ویژه از حيث تشکیلاتی -آن قابل توجه است، دستیابی به اشتراکات در دغدغهها است.
🖇 وقتی افراد، نسبت به یک امر واحد، دغدغه مشترک داشته باشند، هر قدر در مورد آن دغدغه کار کنند و در موردش با یکدیگر بحث کنند، نه تنها خسته نمیشوند بلکه دائماً انرژی و نشاط آنها بیشتر میشود.
👌دغدغه مایه حیات و عامل پویایی تشکیلات است ایجاد این دغدغه مشترک در افراد، تضمین حیات تشيكلات
است.✔️
👈 و به عنوان یک شاخص سنجش
حرکتهای تشکیلاتی قابل طرح است.
🌐 دغدغه در دو سطح فرد و تشکیلات وجود دارد. زمانی گفته میشود یک تشکیلات دارای دغدغه است که افراد آن تشکیلات، همگی دغدغه فردی مشترکی داشته باشند؛
⬅️ به طوری که اگر فردی به جمع آنها اضافه شد، رفته رفته دغدغه تشکیلات را پیدا کند. دغدغه از فرد ایجاد میشود و به سطح تشکیلات میرسد.
🔻اگرچه علمدار حرکتزایی تشکیلاتی و دغدغهمند کردن افراد رهبر تشکیلات است ولی دغدغه مقولهای دوطرفه و رفت و برگشتی بین افراد و رهبر تشکیلات است؛
🟢 به این معنا که رهبر دغدغهاش را به دیگری منتقل میکند، او به بعدی و همینطور به صورت رفت و برگشتی دغدغه جاری و
ساری میشود تا جمع به دغدغه برسند و برای آن تلاش کنند.
👌وقتی همه دغدغه پیدا کنند میگوییم که این تشکیلات دغدغهمند است؛ این جاست که میتوان گفت تشکیلات روح پیدا کرده است.