1_93885054.mp3
2.93M
🔹چه چیزی میتواند دلهای دنیای اسلام را از جمهوری اسلامی و از ملت ایران جدا کند؟ همین #اختلافها و #تعصبهای_مذهبی است. اینها میتواند دلها را از هم جدا کند. از این باید ترسید؛ از این باید ترسید...🚫
⭕️آن کسانی که میان پیشِ #شیعه ، بغض و کینه #سنّی را در دل او وارد میکنند، با اسلام دشمنند...
#هفته_وحدت
#آسیب_شناسی_تشکیلاتی
💠 @Organizational_Work
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💟حضرت صادق(علیه السلام)، مرد تشکیلات بود...
میلاد عزیزانمان مبارک ❤️
🌷 @Organizational_Work
🖥حضور در فضای مجازی باید جریان ساز باشد
📱یک تشکیلات گردان حرفهای و متعهد باید به شرایط حاکم و شرایط روز اشراف داشته باشد و برای جهاد در عرصه های مختلف و متناسب، خود را با سلاح های مورد نیاز تجهیز کند.📲
📮📮📮📮📮📮
🌷 @Organizational_Work
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
➖🔸 و اما در عرصه فرهنگ، بنده به معناى واقعى كلمه، احساس نگرانى مىكنم و دغدغه حقيقتادارم. ⚡️ اين د
🔺 دغدغه فرهنگى و اهتمام به مسأله فرهنگ، يك وقت يك حالت حساسيت شخصى است؛
🔺 يك وقت هم ناشى از نگرش به فرهنگ است. حساسيت شخصى و گرايشهاى فردى، آنچنان
اهميت و ارزشى ندارد. آنچه مهم است، اين است كه؛
➖🔹 ما ببينيم واقعا فرهنگ چه تأثيرى در
سرنوشت كشور دارد و پرداختن به مسأله فرهنگ و حساس بودن بر روى آن، براى آيندهاى
كه همه ما به آن علاقمنديم و براى آن، كار مىكنيم، چقدر مىتواند نقش ايفا كند.
💬 به نظر ما اينگونه اســت كه بخش عمده فرهنگ، همان عقايد و اخلاقيات يك فرد
يا يك جامعه است.
♻️ رفتارهاى جامعه هم كه جزو فرهنگ عمومى و فرهنگ يك ملت
است، برخاسته از همان عقايد است. در واقع عقايد يا اخلاقيات، رفتارهاى انسان را شكل
میدهند و بهوجود مىآورند.
➰ خلقيات اجتماعى، رفتارهاى اجتماعى را بهوجود مىآورند و خلقيات فردى، باعث بهوجود آمدن رفتارهاى فردى مىشوند.
🀄️ بنابراين درست است كه
مقوله فرهنگ در موارد زيادى شامل رفتارها هم مىشود، ليكن اسـاس و ريشه فرهنگ
عبارت است از عقيده و برداشت و تلقى هر انسانى از واقعيات و حقايق عالم، و نيزخلقيات
فردى و خلقيات اجتماعى و ملى.√
📿 من اينطور احساس مىكنم كه همه رفتارهاى فردى و جمعى ما به عنوان مسؤول و رفتارهاى
ملتمان، تحت تأثير دو مجموعه عوامل اسـت؛
★ يك مجموعه، آن استعدادها و امكانات و
اينهاست؛ هوش، توانايیها و استعدادهاى مردم.
〽️ فرض بفرماييد يك فرد را در نظر مىگيريم،
يك قسمت از تلاش و فعاليتش در هر ميدانى از ميدانها، مربوط به آن استعدادها و توانايیها
و ظرفيتهاى وجودى خودش يا فضايى است كه از آن استفاده مىكند.
★ بخش دوم، آن عامل
مؤثر و جهتدهنده ذهنيت است. مراد ما از فرهنگ، همان ذهنيتهاست. هرجا كه من تعبير
فرهنگ را بهكار مىبرم، مرادم آن معناى عام فرهنگ است؛ يعنى آن ذهنيتهاى حاكم بر
وجود انسان كه رفتارهاى او را به سمتى هدايت مىكند تسريع، يا كند مىكند اين، حداقل
نيمى از عوامل تعيينكننده و پيشبرنده و جهتدهنده به همه رفتارهاست.
⬅️ براى اينكه مسأله،
كاملا محسوس شود و آن نگرانى كه در ذهن بنده است، بيشتر واضح گردد، كه چرا گاهى
اوقات به اين مسأله، زياد مىپردازم يك جبهه جنگ را فــرض بفرماييد كه يك مجموعه
سرباز، با فداكارى، با قدرت تصميم، با اراده و با ايستادگى مىجنگند؛ مثل جنگى كه ما
هشت سال در جبهه داشتيم.👌
☝️ در آن زمان، شما وارد منطقهاى مىشديد، مىديديد يك مشت
جوان مؤمن حزباللهى فداكار از جان گذشته، ايستادهاندو مبارزه مىكنند. ازهر كدام سؤال
مىكرديد چرا مبارزه مىكنيد، مىگفت وظيفه من است. امام گفتند، دستور دينى من است.Π
☄دشمن به كشور من تجاوز كرده، مرزها و ناموس مرا تهديد مىكند. ما ملت زندهاى هستيم و
بايد از خودمان دفاع كنيم. او مجموعهاى از باورهاى ذهنى را براى شما در ميان مىگذارد كه
اعتقاد به خدا، اعتقاد به قيامت، اعتقاد به شهادت، اعتقاد به دستور امام، لزوم اطاعت از امام،
اعتقاد به متجاوز بودن اين دشمن، اعتقاد به اينكه من ملتى هستم كه بايد از خودم دفاع كنم، در آن هست.✔️
🔹 اين مجموعه در همآميخته در هم تنيده اعتقادات دينى، در بيان او بروز مىكند.
👀 شما مىبينيد كه اين اعتقادات موجب شده است تا اين جوان بايستد، از آسايش خانهاش، از زندگى، از تحصيل و دانشگاهش دست بكشد، به جبهه برود و جان خودش را به خطر بيندازد؛
احيانا هم، كشته يا مجروح شود و تا آخر عمر با آن بسازد؛ كه الان روى چرخ، تعدادى از آنهارا مشاهده مىكنيد.
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
🔺 دغدغه فرهنگى و اهتمام به مسأله فرهنگ، يك وقت يك حالت حساسيت شخصى است؛ 🔺 يك وقت هم ناشى از نگرش ب
➖🔹 حالا اگر در همين حالى كه اين جوان در اين ميدان، با اين حرارت مىجنگد، يك نفر بيايد، بنا كند در اين باورها خدشه كردن و مثلا بگويد، اينكه شما مىگوييد اين دشمن، متجاوز است،
چه تجاوزى؟ ما اول حمله كرديم!
👌شروع كند در ذهنيت او رخنه كردن و اعتقاد او را به متجاوز
بودن اين دشمن و به فضيلت و ارزش شهادت، ضعيف كند؛ اعتقاد او را به اينكه وقتى امام
دستور داد، بايد دستور امام عمل شود، تضعيف كند؛ اعتقاد و باور او را به اينكه يك فرد بايد از
كشور، از ميهن و از مرزهاى خودش دفاع كند، ضعيف كند؛ خب، شما ببينيد اين جوان ِ مؤمن
آمادهاى كه مثل گلوله سوزانى به سمت سينه دشمن حركت مىكرد، با اين تبديل باورها،
تبديل به چه مىشود؟
🔺 به يك موجود پشيمان، متزلزل، مردد و احيانا پشت به جبهه كرده،
تبديل مىشود.
👤 يعنى همين آدم، همين شخصيت، باهمان استعدادها، باهمان قدرت بدنى،
باهمان هوش، باهمان توانى كه از لحاظ جسمانى و مغــزى و قدرت اراده و تصميمگيرى
داشــت، با تبديل محتواى ذهنى خودش، از يك موجود فعال ِ پيشرو اثرگذار، تبديل به يك موجود ِ منفعل منهزم"۱" مىشود.
اين امر بسيار واضحى است.
ـــــــــــــــــــــــــ
۱ (هزم)، شكست خورده
✴️ خب، ممكن است كسى هم برود،
آن احساسات، آن ايمان و آن باور را در او تقويت كند، يا در كسى كه آنچنان نيست، اين ايمان
را به وجود آورد و از او يك موجود ِاثرگذار فعالٕ پيشرو آنچنانى بسازد.
📌 من به اين نكته، متنبه شدم كه اينكه مىگويند «ِمداد ِالعلماء افضل ِمن ِدماءُ الشهداء»"۲"
معنايش اين است.
👳♂ آن عالم است كه مىتواند محتواى ذهن انسانى را تبديل به چيزى كند كه از
اين جسم به اصطلاح رايج امروز از اين سختافزارِ موجود بشرى، يك انسان متعالى، يك انسان
پيشرو و يك انسان فعال و مقاوم بسازد.
👤 يك عالم مىتوانداين كار را بكند؛ «مداد العلماء»، واقعا
افضل از«دماء الشهداء» است. براى خاطر اينكه همين جوانان طلبه ما در ميدان جنگ آن گروه
رزمى، تبليغى كه من بارها آنها را در آنجا مشاهده كردم به ميدان جنگ مىرفتند و انسانها و
آدمهاى معمولى را تبديل به آدمهاى مقاوم مىكردند؛
💪انسانهاى سست را تبديل به آدمهاى
قرص،
💪 و انسانهاى متزلزل را تبديل به انسانهاى ايستاده داراى مقاومت مىكردند.
ــــــــــــــــــــــــــــــ
۲(عوالمالعلوم، شيخ عبداالله بحرانى/ ج۳ /ص۱۸۵)
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
➖🔹 حالا اگر در همين حالى كه اين جوان در اين ميدان، با اين حرارت مىجنگد، يك نفر بيايد، بنا كند در اي
📍بحث فرهنگ است، بحث ذهن است، بحث قوه دراکهٔ
انسانهاست بحث سازندگى شخصيت انسانى است؛ و خلاصه، بحث دل است.
💖 اگر دل، دل باشد، در آن، متاع باب دل وجود خواهد داشت. مگر اين كه ده باشد و دل نباشد.
♨️ آنوقت است كه در آن، چوب و سنگ و آهن و كشتزار و گاو و خر و ساختمان چندين طبقه
و ثروت و از اين قبيل، فراوان ديده خواهد شد. شما با دل به معناى حقيقى و صحيحش
مواجه هستيد.
📿 من به خاطر اهميتى كه معتقدم در باب موضوع فرهنگ و نفوذ فرهنگى و شخصيت
فرهنگى و كارى كه دشمنان و دوستان مىتوانند در اين مورد بكنند، وجود دارد كه حقيقتا
با هيچ كار ديگر و با هيچ سازندگى و بناى ديگر، آن را قابل مقايسه نمىدانم.
🇮🇷 از اوايل
انقلاب تاكنون، از مقوله فرهنگ، دغدغه و نگرانى و دلهره بسيارى دارم. اين دغدغه و
نگرانى، گاهى درك مىشد، گاهى درك نمىشد، مواردى كه درك مىشد، گاهى َتجاوب"۱" میشد، گاهی نمیشد.××
ـــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱(جوب: يكديگر را جواب دادن)
⭕️ واقعا امروز مسائل فرهنگى كشور زمين افتاده است. همه خودشان را فرهنگى مىدانند، همه
نسبت به مسائل فرهنگى اظهار شوق و علاقه مىكنند و آن را در بيانات و اظهاراتشان مهم
نشان مىدهند، اما حقيقتا كار فرهنگى در كشور، متناسب با پيشرفت و ريشه دواندن انقلاب
در جامعه نيست.
☢ ما امروز خيلى كارهاى فرهنگى بايد مىكرديم كه نكرديم، خيلى برنامهها
بايد مىريختيم كه نريختيم و حقيقتا دستمان از خيلى كارها چه در داخل و چه در خارج كشور
خالى است.
〰 لذاست كه مسائل فرهنگى حقيقتا درخور اين است كه به آن، با سعهصدر و اهتمام
و دلسوزى عميق و همراه با خبرگى و كارشناسى رسيدگى بشود.
💯🔰✔️
👌 همه كارها را خبرهها انجام مىدهند؛ چرا كار فرهنگى را خبرهها نبايد انجام بدهند و هر كسى
وارد ميدان كار فرهنگى بشود و چيزى بگويد و نظرى بدهد و اقدامى بكند؟
💢 متأسفانه خيلى از
كسانى كه مىتوانند كار فرهنگى بكنند، به كارهاى اجرايى و يا سياسى مشغولند، يا حتى اگر با نام
فرهنگى هم حضور دارند، باطن كار، كار سياسى است.
⏳ يك وقت در يكى، دو سال قبل، يکى از اين
مجموعههايى كه در كشور با نيّات خوبى تشكيل شد، براى كارى پيش من آمدند. در آنوقت، به
آنها گفتم كه به شما توصيه مىكنم به كار سياسى نپردازيد.
🕹 كار سياسى، الان اين همه متصدى و
مباشر وارد و ناوارد دارد و الحمدالله چون كار آسانى است، همه هم وارد مىشوند و بعد از يكى،
دو روز و چند صباحى، سياسى مىشوند!
📌 به آنها گفتم كه اين خيلى طرفدار و مشترى و مرتكب و
مغترف"۲ "دارد؛ شما برويد در آن حيطهاى كه داريد، به كار فرهنگى بپردازيد.
📎معناى اين توصيه اين نيست كه در رشد سياسى ذهن مردم تلاش نكنيد. خير، اين هم وظيفه
همه است، اين هم خودش يك كار فرهنگى است كه انسان تلاش كند مردم رشد سياسى و قدرت تحليل و بينش درست پيدا كنند، حالا وقتى كسى بينش سياسى پيدا كرد، درست و
نادرستش را خودش بعداً تعيين خواهد كرد.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــ
۲(غرف: با مشت آب بردارنده؛ در اينجا يعنى افرادى كه با مشت از كار سياسى آب برداشته باشند زياد هست.)