فلسفه اخلاق ۱۷.mp3
25.73M
📒 فلسفه اخلاق ۱۷
🏷 مکاتب اخلاقی غیر واقعگرا
🏷 احساسگرایی
🏷 استدلال پوزیتویستی
🏷 استدلال بر اساس معنای احساسی
🏷 بررسی استدلالها
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
فلسفه اخلاق ۲۶.mp3
18.36M
📒 فلسفه اخلاق ۲۶
🏷 مکاتب اخلاقی واقعگرا
🏷 نقد و بررسی سودگرایی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
فلسفه اخلاق ۲۷.mp3
22.93M
📒 فلسفه اخلاق ۲۷
🏷 واقعگرایی و غیر واقعگرایی
🏷 مطلوبیت اخلاقی
🏷 رابطه طولی امور مطلوب
🏷 منشا مطلوبیت
🏷 مطلوبیت کمال
🏷 تزاحم کمالات مطلوب
🏷 مطلوبیت ذاتی و غیری
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
فلسفه اخلاق ۲۸.mp3
32.9M
📒 فلسفه اخلاق ۲۸
🏷 واقعی بودن لزوم اخلاقی
🏷 لزوم تعیین معیار ارزش
🏷 لزوم تعیین معیار کمال اختیاری
🏷 کمال نسبی و غیر نسبی
🏷 کمال اصیل و مقدمی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
فلسفه اخلاق ۲۹.mp3
30.83M
📒 فلسفه اخلاق ۲۹
🏷 واقعگرایی در آیات و روایات
🏷 لزوم تعیین معیار ارزش
🏷 شناخت کمال حقیقی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
فلسفه اخلاق ۳۰.mp3
24.08M
📒 فلسفه اخلاق ۳۰
🏷 پیامدهای کمال نهایی
🏷 علم حضوری به نیازمندی خود
🏷 محبت متقابل انسان و خدا
🏷 قرب اختیاری به خدا
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
فلسفه اخلاق ۳۱.mp3
23.96M
📒 فلسفه اخلاق ۳۱
🏷 معرفت نفس و گرایشات متناسب
🏷 آثار محبت الهی در نفس
🏷 تحمل ناراحتیها در عین رضایت
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
فلسفه اخلاق ۳۲.mp3
22.97M
📒 فلسفه اخلاق ۳۲
🏷 توحید، ریشه فضائل اخلاقی
🏷 تامین اهداف خودگرایان
🏷 ارزش اخلاقی صفات نفسانی
🏷 ارزش اخلاقی کارهای اختیاری
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
فلسفه اخلاق ۳۳.mp3
20.56M
📒 فلسفه اخلاق ۳۳
🏷 ارزش غیری کارهای اختیاری
🏷 عوامل موثر در ارزش کار اختیاری
🏷 ارزیابی کار از جهت نوع و نیت کار
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
فلسفه اخلاق ۳۴.mp3
19M
📒 فلسفه اخلاق ۳۴
🏷 درجات مختلف ارزش کار اختیاری
🏷 پیوند خودگرایی و دیگرگرایی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
فلسفه اخلاق ۳۵.mp3
18.06M
📒 فلسفه اخلاق ۳۵
🏷 ارزیابی کار از جهت نیت
🏷 چیستی نیت و قدرت آن
🏷 تاثیر نیت خالص و مختلف
🏷 نیت و اراده، نوعی فعل اختیاری
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
فلسفه اخلاق ۳۶.mp3
16.47M
فلسفه اخلاق ۳۶
🏷 تاثیر نیت در هدف اخلاق
🏷 تفاوت هدف اخلاقی و حقوقی
🏷 اهمیت انگیزه در افعال اختیاری
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
فلسفه اخلاق ۳۷.mp3
25.84M
📒 فلسفه اخلاق ۳۷
🏷 تزاحم کارهای اختیاری
🏷 شناخت ارزش جایگزینی
🏷 انتخاب و گزینش افعال با ارزش
🏷 سوالات مهم در بحث ارزیابی کارها
🏷رابطه خودگرایی و دیگرگرایی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
فلسفه اخلاق ۳۸.mp3
26.96M
📒 فلسفه اخلاق ۳۸
🏷 خودگرایی و خداگرایی
🏷 کمال موجود رابط
🏷 تعلق استقلالی محبت به خدا
🏷 روش تشخیص ارزش اخلاقی کارها
🏷 کشف ارزش اخلاقی با عقل و وحی
🏷 حداقل ارزش اخلاقی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
🖼 #حکمتانه | غلامحسین ابراهیمی دینانی:
ما گمان میکنیم غیر حق در آینده فانی میشود، در حالی که همین حالا نیز فانی است.
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
🔰 #خردخوان | کانت و اعتقاد به وجود خدا
🛑 کانت فیلسوف بزرگ قرن هجدهم آلمان راهی متفاوت با دکارت و دیگر فیلسوفان عقلگرای پیشین برای پذیرش خدا پیمود. او به جای اثبات وجود خدا از طریق نظم یا برهان علیت و یا وجوب و امکان ضرورت وجود خدا را از طریق اخلاق و وظایف اخلاقی اثبات کرد. خلاصه یکی از توضیحات او چنین است:
1⃣ انسان دارای یک وجدان اخلاقی است که او را دعوت به فضیلت و رعایت اصول اخلاقی در زندگی میکند. این وجدان اخلاقی از او میخواهد که آنچه را برای خود میپسندد برای دیگران هم بپسندد و این اصل را به عنوان یک قاعده همواره در نظر داشته باشد و در زندگی پیاده کند.
2⃣ مسئولیت پذیری و رعایت اخلاق تنها در جایی معنا دارد که انسان خود را صاحب اراده و اختیار ببیند زیرا برای موجودات بدون اختیار، وظیفه اخلاقی معنا ندارد.
3⃣ این اختیار و اراده نمیتواند ویژگی بدن باشد که مادهای مانند سایر مواد است. بلکه باید ویژگی نفسی غیر مادی باشد که فناناپذیر است و با مرگ بدن از بین نمیرود این بُعد غیر مادی انسان بهرهمند از وجدان اخلاقی است. انسان در وجدان خود فضایل اخلاقی مانند عدالت را خوب میشمارد و رذیلتهای اخلاقی مانند ظلم را بد به حساب میآورد.
4⃣ حال، این روح و نفس مجرد که سعادتش در کسب فضیلت و رعایت اصول اخلاقی است چون موجودی غیرمادی و جاودانه است، برای سعادت دائمی خود به جهانی ماورای دنیای مادی نیاز دارد و چنین جهانی نیز مشروط به وجود خدایی جاودان و نامتناهی است. بنابراین قبول خداوند پشتوانه اختیار و اراده انسان و مسئولیت پذیری او و تکیه گاه اصول اخلاقی مورد قبول وی میباشد. با پذیرش خداوند است که زندگی انسان معنای حقیقی و متعالی پیدا می کند و از پوچی و بی هدفی خارج میشود.
📙 #اشتفان_کورنر، فلسفه کانت، ص ۳۲۰
#کاپلستون، تاریخ فلسفه، ج ۶، ص ۳۱۷ تا ۳۵۳
#ژان_وال، مابعد الطبیعه، ص ۸۵۲
📚 #فلسفه_غرب | #تخصصی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات