eitaa logo
پژوهشگاه فضای مجازی (پردیس قم)
2.8هزار دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
252 ویدیو
77 فایل
پژوهشگاه فضای مجازی _ پردیس قم ارتباط با ادمین : @QomCsri_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
دکتر رحمانی قسمت دوم، پرسش و پاسخ.pdf
811.6K
2️⃣ بخش دوم (پرسش و پاسخ‌ها) ◀️ «نشست علمی "الزامات قرارگیری ایران جزو ده کشور برتر در هوش مصنوعی" در محل دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی برگزار شد. در این نشست، دکتر روح الله رحمانی، از مدیران سابق شرکتهای مایکروسافت و آمازون و حجت الاسلام محسن انبیایی، عضو شورای فکری دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی، به ارائه راهکار در این حوزه پرداختند. 👆👆👆بخش دوم گزارش تفصیلی این نشست را بخوانید. ✔️تهیه شده در واحد 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
✔️رئیس قوه قضائیه: شبکه ملی اطلاعات را سریعتر به سرانجام برسانید 🔸محسنی اژه‌ای: 🔹باید به مردم اطمینان داده شود که اگر از شبکه‌های ارتباطی بومی استفاده کردند بر خلاف تبلیغ مغرضان، حریم خصوصی آن‌ها حفظ می‌شود. 🔹باید خود را ملزم به رعایت قانون بدانیم و اگر مدیران ،حاکمان و مسئولین خود را ملزم به قانون نداند مردم هم رعایت نمی کنند. 🔹باید قانون گرایی یک فرهنگ عمومی شود و بی قانونی و قانون گریزی برای مدیران هزینه بر باشد. 🔹تا به امروز قدم‌های بلندی برای ایجاد شبکه ملی اطلاعات برداشته شده است. وزیر و مدیران وزارت ارتباطات نیز برای تحقق این مهم، مصمم هستند. 🔹تاکید ما نیز آن است که هر چه زودتر شبکه ملی اطلاعات به سرانجام برسد و اعتقاد داریم تحقق این امر به منزله انجام یک کار ماندگار و بزرگ است. 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
نقش فضای مجازی در اوتیسم دیجیتال برای کودکان.pdf
502.9K
💠 " فقه تربیتی" 📚📚 ⏪ با عنوان «بررسی نقش فضای مجازی در اوتیسم دیجیتال برای کودکان از منظر تربیت اسلامی» (قالب پیشنهادی: ) 👈 برای آشنایی با و سؤالات فرعی موضوع پیشنهادی، فایل را مطالعه کنید! 👈 واحد پژوهش دفتر مطالعات اسلامی فضای مجازی، از انجام پژوهش های پیشنهادی توسط پژوهشگران محترم، حمایت علمی، مادی و معنوی بعمل می آورد. ☑️ تهیه شده در میز " " دفتر مطالعات اسلامی فضای مجازی 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
"چارچوب‌های بنیادین شناختی در اخلاق فضای مجازی" ✍️ حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا قائمی نیا 📌 (مدیر قطب علمی فلسفه دین اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه ) ┄┅═══••✾••═══┅┄ 🔺یکی از موضوعات مهم در بحث اخلاق فضای مجازی ارتباط اخلاق سکولار با فضای مجازی است. یکی از مشکلات دنیای امروز این است که اطلاعات به‌جای معرفت نشسته است. معرفت یعنی باور صادق موجه؛ در حالی که اطلاعات هیچ‌یک از این خصوصیات را ندارد. در عصر فضای مجازی تبین مذکور در آیه نبأ دیگر هویت خود را از دست داده است. با گسترش فضای مجازی و تغییر معنای معرفت، چارچوب‌هایی می‌رود و چارچوب‌های جدیدی می‌آید. برای ارائه دستورالعمل باید این چارچوب‌های جدید را در نظر گرفت. حتی در بحث شرع نیز تنها با فقه و آوردن احکام شرعی مشکل فضای مجازی حل نمی‌شود. باید چارچوب‌های فقهی کشف شود. در اخلاق نیز به طریق اولی همین اتفاق باید بیفتد و بحث‌های بنیادی‌تری شکل بگیرد. 🔺عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: اخلاق اسلامی در طول تاریخ خود سه مرحله داشته است: اخلاق فضیلت (مانند ابن مسکویه در تهذیب الاعراق، خواجه نصیر در اخلاق ناصری، …)، اخلاق مأثور (ابوطالب مکی در قوت القلوب، غزالی در احیاء العلوم که البته ساختار عرفانی نیز دارد) و مرحله سوم دوره جدیدی است که استارت آن را ایزوتسو در کتاب مفاهیم اخلاقی دینی در قرآن کریم زده است. این مرحله است که به درد دنیای امروز و فضای مجازی می‌خورد. او با ابزار معناشناختی به سراغ آیات اخلاقی رفته است، مانند این که فضائل ناشی از ایمان است و رذائل ناشی از کفر. در حوزه فضای مجازی نیز باید چارچوب‌های اصلی کشف و در این فضا استفاده شود. نقص کار ایزوتسو این بوده که اولا از معناشناختی قدیم استفاده کرده است و ثانیا این کار را تنها در مورد آیات قرآن انجام داده است؛ در حالی که در مورد روایات نیز می‌توان آن را انجام داد، مانند انجام کار معناشناختی بر روی محجة البیضاء فیض کاشانی. مباحث بنیادی کاربردی در اخلاق چنین مواردی است. مباحث بنیادی اولی مانند اصالت وجود و وحدت وجود به طور مستقیم به کار فضای مجازی نمی‌آید؛ بلکه باید از این مبانی بنیادین، چارچوب‌ها را استخراج کرد، چارچوب‌هایی مطابق با خصوصیات فضای مجازی بی‌زمانی و بی‌مکانی. ┄┅═══••✾••═══┅┄ ✅منبع : تارنمای پژوهشگاه فضای مجازی 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین 🏴 فرا رسیدن ایام سوگواری سید و سالار شهیدان امام حسین علیه السلام و یاران وفادارش تسلیت 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
💠عنوان کتاب: Hashtag Islam: How Cyber Islamic Environments are Transforming Religious Authority هشتگ اسلام: چگونه محیط‌های سایبری اسلامی در حال تغییر مرجعیت دینی هستند ✍️ نویسنده: گری بونت (Gary Bunt) 📌تحصیلات: دکتری مطالعات اسلامی فضای مجازی، دانشگاه ولز 📆 سال انتشار: کالیفرنیا، 2018 🗒 تعداد صفحات: 233 (بخش دوم) 🔰نویسنده در این کتاب به بررسی دیدگاه‌ها و رویکردهای مختلف درباره تاثیر فضای مجازی بر مسئله مرجعیت دینی و اقتدار رهبران مذهبی پرداخته است. وی همچنین نحوه تعامل رهبران مذهبی با مخاطبان خود را در سطوح مختلف بررسی کرده است. 📍 دکتر بونت سپس نحوه مدیریت و کنترل فضای مجازی به‌وسیله دولت‌های اسلامی را بررسی نموده و دو کشور عربستان سعودی و ایران را به عنوان نمونه انتخاب کرده است. 🔹 در بخشی از این کتاب به نقاط قوت و ضعف گسترش فضای مجازی در جوامع دینی اشاره شده و سهولت رسیدن به پاسخ، صرفه‌جویی در وقت و هزینه و ناشناس بودن در این فضا را از جهات مثبت فضای مجازی برشمرده و افزایش آسیب‌های اجتماعی مانند طلاق، مصرف مواد مخدر و روابط نامشروع و غیره را از مشکلات این فضا نام برده است. ✍️ در پایان نویسنده به این نتیجه رسیده است که عدم انجام کار گروهی و نبود برنامه ریزی بلند مدت به‌وسیله رهبران مذهبی، میدان را برای ظهور گروه‌های به ظاهر اسلامی مانند داعش فراهم کرده است که جبران آن به آسانی میسر نیست. 🌐 تهیه شده در واحد 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
🔰شورای عالی فضای مجازی آب پاکی را روی دست VODها ریخت: ساترا نهاد ناظر قانونی است 🔹دبیر شورای عالی فضای مجازی، VODها را مصداق قطعی صوت و تصویر فراگیر برشمرد؛ از همین رو نظارت بر این سامانه‌ها برعهده ساترا است. این درحالی است که فیروزآبادی پیش از این و در سال گذشته در دولت دوازدهم، اعتقاد داشت نظارت بر فضای مجازی برعهده صدا و سیما نیست بلکه آن‌ها به تولید محتوا بایستی کمک کنند. 🔹«ابوالحسن فیروزآبادی» گفت: ما حدود را مشخص کرده‌ایم اما این که ذی‌نفعان اجرا نمی‌کنند، بر عهده شورای عالی فضای مجازی نیست. این نهاد تعریف خود از این واژه را بر اساس قانون به مجلس شورای اسلامی و سایر دستگاه‌های ذی‌صلاح اعلام کرده‌ است و اسناد آن نیز وجود دارد. 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
⭕️ راه‌اندازی پلتفرم معاملاتی بورس مطابق با شریعت در پاکستان 🔰 بورس اوراق بهادار پاکستان (PSX) یک پلتفرم معاملاتی اختصاصی مطابق با شریعت را برای مشتریان حساب دیجیتال روشن (RDA) فراهم می کند. 🔹این پلتفرم تجاری که با همکاری Meezan Bank Ltd راه اندازی شده است، به سرمایه گذاران مهاجر پاکستانی کمک می کند تا در اوراق بهادار مورد تایید شرع سرمایه گذاری کنند. 📌هدف این پلتفرم این است که پاکستانی‌های غیرمقیم (NRP) را قادر سازد تا به طور ایمن در بازار سرمایه کشور خود به روشی مطابق با شریعت سرمایه‌گذاری کنند. 🔸با این روش تسهیلات سرمایه گذاری مطابق با شریعت می تواند به صورت مجازی توسط بسیاری از کارگزاران به مشتریان RDA آنها ارائه شود. 🔹معیارهای سرمایه گذاری در پلتفرم منطبق با شریعت توسط Meezan Bank ایجاد شده و توسط مشاور شرعی سازمان بورس پاکستان بررسی شده است. 🔻این برنامه امکان معاملات شرعی در عرضه های اولیه مطابق شریعت (IPOs) و صندوق های قابل معامله در بورس (ETF) را فراهم می‌کند. ✍️فرخ خان، مدیر عامل سازمان بورس پاکستان در سخنرانی خود در مراسم راه اندازی این پلتفرم گفت که تقاضا برای پیشنهادات مطابق با شریعت به طور مداوم در حال افزایش است و راه‌اندازی این پلتفرم به رشد بازار سرمایه اسلامی کمک شایانی می‌کند. 🌐 تهیه شده در واحد 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
🔰سلسله درس گفتارهای اخلاق فضای مجازی برمبنای اخلاق اسلامی 🔶با حضور جناب آقای محمدمهدی نصرهرندی مدیر گروه مطالعات اخلاقی پژوهشگاه فضای مجازی ✅ ۱۳ تیر الی ۲۸شهریور ۱۴۰۱ 👈 روزهای دوشنبه ساعت ۱۰ وارد لینک شده، روی گزینه «ورود به عنوان مهمان» کلیک کنید و سپس وارد کلاس شوید. https://daneh.ir/demo2/mod/lmskaranskyroomtwo/view.php?id=8599 ✔️جهت ثبت‌نام و اطلاع از نحوه دریافت گواهی شرکت در دوره، به آیدی @oisc_rooydad در ایتا پیام دهید. 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
💢 8️⃣ شرکت خدمات‌رسانی اینترنتی عربی مکتوب (بخش نخست) 🔰 این شرکت در امان پایتخت اردن بنیان نهاده شده است و نخستین ارائه دهنده خدمات ایمیل عربی و انگلیسی محسوب می شود. 🔻شرکت «YAHOO» در 25 اوت 2009 اعلام کرد که به توافق قطعی برای در اختیار گرفتن سایت مکتوب دست یافته است. 🔹مکتوب در 1998 میلادی توسط سمیح توکان و حسام خوری تأسیس شد. استقبال خوب مخاطبین از این سایت سبب شد که مکتوب خدمات خود را افزایش داده و هم اکنون به حدود 40 خدمت برساند. 🔸موفقیت‌های این شرکت سبب شد که آنها پرداخت الکترونیکی «Cash U» را در منطقه راه اندازی کنند. 📍آنها همچنین سایت «tahadi.com» برای ارائه بازی های آنلاین برای کاربران خاور میانه تأسیس کردند. 🔹همچنین سایت «araby.com» به عنوان موتور جستجوی عربی و نیز maktoob research را برای خدمات تحقیقاتی آنلاین راه اندازی کردند. ✍️براساس رتبه بندی سایت الکسا، مکتوب در رتبه 169 سایت های جهان قرار دارد. این سایت در عربستان رتبه هفتم را داراست و 30 درصد کاربران مکتوب را عربستانی ها تشکیل می دهند. 🌐 تهیه شده در واحد 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
🔰در صدوپانزدهمین نشست از سلسله نشست‌های علمی دین و فضای مجازی با موضو " الزامات قراگیری ایران جزو ده کشور برتر در هوش مصنوعی " مطرح شد. ⬅️ سرعت پخش دروغ و شایعه، نه برابر بیشتر از سرعت پخش تکذیبیه آن است . 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
⭕️ ۳۹ اقدام کلان در سند راهبردی فضای مجازی تصویب شد 🔹اعضای شورای‌عالی فضای مجازی، در ادامه بررسی سند راهبردی فضای مجازی کشور ۳۹ اقدام کلان در این حوزه از جمله اقتصاد دیجیتال، نظام پولی، رمزارزها و فناوری‌های مالی را به تصویب رساندند. ✍️ همچنین مقرر شد دستگاه‌های متولی اجرای این مصوبات، حداکثر در مدت ۳ ماه مواد مورد نظر خود را به مرکز مدیریت فضای مجازی کشور ارائه کنند. 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi