🔻نشست علمی «جایگاه حکمرانی فضای مجازی در فقه نظام» برگزار شد.
🔵 حجت الاسلام دکتر رضائیان در نشست «جایگاه حکمرانی فضای مجازی در فقه نظام» از سلسله نشستهای علمی پژوهشی «دین و حکمرانی اسلامی فضای مجازی» که به همت دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی به مناسبت هفته پژوهش برگزار شد، گفت: وقتی از فضای مجازی صحبت میکنیم، تلقی ابتدا این است که فضای مجازی در مقابل فضای حقیقی است، آیا واقعاً این گونه است؟
📄گزارش خبری این نشست علمی را در سایت رسمی دفتر مطالعات اسلامی فضای مجازی بخوانید
➡️ yun.ir/1d7fx4
📸گزارش تصویری
➡️ yun.ir/2qflxb
#گزارش_خبری
#گزارش_تصویری
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @OISC_Majazi
#بسته_خبری
شماره یک
🎙 آیتالله احمد مبلغی
🔸کاربرد هوش مصنوعی در فرآیند اجتهاد
♦️علم پزشکی دونوع است؛
یک کار تحقیقاتی است و یک کار اجرایی؛ نتایج پژوهش هارو به اجرا میسپارند.
ما یک اجتهاد پژوهشی هم لازم داریم.
بهکارگیری هوش مصنوعی در این نوع اجتهاد پژوهشی بسیار زیاد و مهم است.
♦️ یک قسم هم داریم اجتهاد منجر به فتوا یا قانون؛ این اجتهاد غیر از احتیاج پژوهشی است؛ محل بحث ما این اجتهاد دوم است.
آیا ما میتوانیم به هوش مصنوعی بسپاریم تا فتوا بدهیم؟ محل نزاع اینجا است
♦️ هوش انسانی یک مختصاتی و توانایی هایی را دارد که شما نمیتوانید این توانایی هارا در هوش مصنوعی پیدا کنید. بسیاری از ویژگیها مختص انسان است و فقط انسان میتواند این ویژگیها را داشته باشد؛ سپردن کل ویژگی به هوش مصنوعی غیرممکن است.
♦️این ویژگیها عبارتند از:
نقش تمثیلی: یعنی فرایندی در اجتهاد مطرح است که انسان باید جانشین عقلا و عرف شود.
چون اجتهاد روی اعتبارات عقلایی است و باید اعتبار عقلا را کشف کنید و هوش مصنوعی نمیتواند این را بشناسد؛ مجتهد به عنوان جزئی از عقلا و انسان میتواند ولی هوش مصنوعی نمیتواند.
♦️اساسا اجتهاد بر روی ریل اعتبارات حرکت میکند.
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @oisc_majazi
#بسته_خبری
شماره دو
🎙 آیتالله احمد مبلغی
🔸کاربرد هوش مصنوعی در فرآیند اجتهاد
♦️ ارتکازی که وجود دارد مجتهد چطور در مناسبات، حکم و موضوع را بشناسند؛ مجتهد دنبال آن است که استظهار عرفی کنید؛ اگر قرار است از جمعی استظهار پیدا کند باید این جمع را درک کند. این عمل استظهار را انسان است که انجام میدهد و ماشین نمیتواند انجام دهد؛
♦️ محیط سازی عمل انسانی است؛ مثلا پیوندی میان این روایت و روایتهای دیگر است، ولو اینکه در موضوع خاصی نیست. اینجا باید خودت را جای عرف بگذاری.
این نکته و احتمالات آن برای فقیه رخ میدهد نه برای دستگاه؛ از دستگاه فقط برای افزایش دامنه میتوانید استفاده کنید.
♦️ انسان محل شکلگیری قطع یا ظن معتبر است؛ در اجتهاد ما یا به قطع میرسیم یا ظن و این برای انسان موضوعیت دارد نه برای ماشین.
اجتهاد برآیند مطالعه چندگانه است که اینها تخصصی هستند؛ ما در اجتهاد باید نتایج کیفی را بهم متصل کنیم. در اجتهاد، هم مطالعات تحلیلی هست هم فرا تحلیلی؛ مطالعات فراترکیبی در انسان فقط رخ میدهد.
و فقط انسان میتواند این گمانها را بهم مرتبط کند و به یک نتیجه کیفی برسد.
حتی اگر شما بگویید بخشهایی را ماشین میتواند انجام دهد؛ شما نمیتوانید حکم بدهید که همه را ماشین انجام دهد.
♦️اگر شما بپذیرید که اجتهاد بر اساس تطبیق و تفسیر حرکت میکند، اگر رابطه انسان با تفسیر را منقطع کنید آیا چنین نیست که بسیاری از ضررهایی که انسان در ذهن دارد را کنار گذاشتهاید؟
پاسخ این است اگر انسانها بهخاطر اندیشههای پیشینی دچار خطا میشود نباید کل مبانی را قطع کنیم؛ بلکه باید فرآیندها را برای غلط کمتر مهیا کنیم. ممکن نیست همه آن چیزهای متراکمی که در ذهن فقیه است را به ماشین بدهید.
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @oisc_majazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | سوالات اساسی فلسفه فضای مجازی
🔸حجت الاسلام والمسلمین دکتر رضائیان؛ جایگاه حکمرانی فضای مجازی در فقه نظام
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @oisc_majazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید |تفاوت حکم بخاطر تفاوت اراده افراد در فضای واقعی و فضای مجازی!
🔸حجت الاسلام والمسلمین دکتر رضائیان؛ جایگاه حکمرانی فضای مجازی در فقه نظام
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @oisc_majazi
🌱« #بسته_خبری 1⃣ »
🔸نشست "حکمرانی حِکمی فضای مجازی"
🎙استاد: حجت الاسلام دکتر عبدالحسین خسروپناه
♦️در گذشته دو مدل استعمار داشتیم، مدل اول حضور نظامی در کشورها بود. مدل دوم هم تربیت آدم هایی در دستگاه ها بود که در حکومت ها اثرگذار باشد. در حال حاضر هیچکدام از دو مدل اثرگذار نیست.
♦️امروز استعمار؛ استعمار نرم است؛ یک عده ای با هوش طبیعی خودشان مبانی ماتریالیسم، اومانیسم، سوبجکتویسم و سکولاریسم به میدان آمدند و هوش مصنوعی را خلق کردند تا هوش مصنوعی بتواند آدمها را تحت تأثیر خودش قرار دهد.
حتی NGOهایی (انجمنهای مردمی) در این کشورها شکل میگیرد، آدمهایی با هوش طبیعی هستند که با هوش مصنوعی تربیت شدهاند؛ شما میبینید اصطلاح «زن، زندگی، آزادی» را بالا میآورند و از آزادی، برهنگی را میخواهند.
♦️شرکت هایی که امروز دارند در فضای مجازی حکمرانی میکنند حتی هویت ملی هم ندارند. این شرکت ها آدمها را در مسیر فکریای که میخواهند، قرار میدهند. این، «حکمرانیِ سکولارِ فضای مجازی» است. البته حکمرانی مشارکتی هم هست؛ حکمرانی مشارکتیای که مردم عروسک خیمه شب بازی هستند.
🔺این نکات، به این معنا نیست که فضای مجازی هیچ ویژگی مثبتی ندارد، فضای مجازی ویژگی های مثبتی هم دارد اما محور این بحث حکمرانی است
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @oisc_majazi
🌱« #بسته_خبری 2️⃣»
🔸نشست "حکمرانی حِکمی فضای مجازی"
🎙استاد: حجت الاسلام دکتر عبدالحسین خسروپناه
🔺حکمرانی فضای مجازی در عرض فرهنگ و اقتصاد نیست؛ بلکه در طول آنها است. مثلا علوم پایهی علم پزشکی چیست؟ ریاضی و زیست و... . آیا جایگاهی در این علم برای روح است؟ در علم جدید هیچ جایی برای معنویت نمیگذارند. هالیوود دهها فیلم برای علوم شناختی تولید میکند. علوم شناختی که مطرح میکنند هم چیزی بالاتر از نورونها و مادیات نیست.
🔺این فضای مجازی دینداران بیهویت و مادیگرا تربیت میکند. طبق امار از هشت میلیارد جمعیت جهان، هفت میلیارد نفر موحد هستند ولی اکثراً سکولار هستند و این حکمرانی فضای مجازی روز به روز بشر را به سمت انحطاط و بی دینی میبرد.
🔺همین فضای مجازی نیرو های انقلابی ما را منحرف کرده است.
⁉️حال راه حل چیست؟
یک ایده این است که بساط فضای مجازی را جمع کنیم.
ایده دیگر این است که ما چاره ای نداریم و گرفتار جبر فضای مجازی هستیم.
راه سومی هم هست که بیاییم از حکمرانی حکمی فضای مجازی استفاده کنیم.
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @oisc_majazi
🌱« #بسته_خبری 3️⃣»
🔸نشست "حکمرانی حِکمی فضای مجازی"
🎙استاد: حجت الاسلام دکتر عبدالحسین خسروپناه
🔺 منظور از حکمرانی حکمی فضای مجازی در مقابل غیرحکمی چیست؟
حکمرانی سکولار با هوش طبیعی سکولار، هوش مصنوعی میسازد. ما هم باید با راهکارهای حکمی هوش مصنوعی بسازیم، مبتنی بودن بر حکمت یعنی چه؟
حکمت یک مفهوم قرآنی است و معادلی در زبانهای دیگر ندارد. حکمت عبارت است از علم نافع مبتنی بر خرد ناب.
🔺مشکل حکمرانی فضای مجازی در دنیای مدرن این نیست که عقل معاش ندارد؛ مشکل غرب در فقدان معاد است؛ سکولاریسم.
🔺در این مبنا همه چیز در خدمت ثروت است؛ زن، آزادی و همه چیز در خدمت ثروت است. با هوش مصنوعی کاری میکنند که همه چیز به ماشین سپرده و مسخ میشود.
🔺اگر هوش مصنوعی حکمی ایجاد کردیم، دیگر نمیتوانیم از هیچ علمی استفاده کنیم جز این که حکمی باشد. وقتی داریم از روانشناسی در هوش مصنوعی صحبت میکنیم، باید نسبت آن با انسان حکیم را بدانیم. یعنی رسماً هر تئوری در علوم شناختی؛ فلسفه ذهن؛ عصب شناسی؛ روان شناسی باید در نسبت با حکمت معنا شود.
🔺ما چگونه فضای مجازی را به سمت حکمرانی حکمی ببریم؟
اگر حکمرانی فضای مجازی بخواهد به حکمت پیوند بخورد باید میان مردم و مسئولین گفتمان سازی کرد. بسیاری از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی از جنگ شناختی خبر ندارند. حتی در برنامههای تلویزیون ما این را میبینیم. بدترین فیلمها را در شبکه نمایش پخش میکنند. اصلا چیزی به عنوان اهمیت دادن به عقلانیت انسان در نهادهای ما وجود ندارد.
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @oisc_majazi
🔰نشست «معرفت شناسی فضای سایبر» برگزار شد
🟠حجت الاسلام والمسلمین دکتر انبیایی در نشست «معرفت شناسی فضای سایبر» از سلسله نشستهای علمی پژوهشی «دین و حکمرانی اسلامی فضای مجازی» که به همت دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی به مناسبت هفته پژوهش برگزار شد گفت: معضل پایگاههای خبری در فضای مجازی این است که رقابتی بین نهادهای خبر دهنده در ذات خبر وجود دارد، عنصر سرعت بسیار اهمیت دارد که تعارضی میان سرعت و صحت در اینجا پیش میآید، هفته نامه یک هفته فرصت دارد، روزنامه نیز حدود 12 ساعت فرصت دارد؛ اما در فضای مجازی سرعت بسیار زیاد میشود و عنصر دقت نیز کاهش مییابد؛ بنابراین معرفت بخشی در فضای حقیقی با معرفت بخشی در فضای مجازی متفاوت است.
➖جهت مطالعه گزارش خبری این نشست به سایت رسمی دفتر مطالعات اسلامی فضای مجازی مراجعه فرمایید.
➡️ yun.ir/o5f435
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @oisc_majazi
🌱« #بسته_خبری 1️⃣»
🔸نشست "نقش ذات انگاری و ابزار انگاری فضای مجازی در حکمرانی"
🎙استاد: آیت الله قائم مقامی
🔻قبل از بحث در مورد اینترنت در مورد غرب صحبت میکنم.
🔹راسل شخصیتی است که علی الظاهر ارتباطی با دین و خدا ندارد و بسیار اخلاق گراست.
اینکه خودش غربی است و تعلق خاطر به دنیای جدید و مدرن دارد، در ابتدای کتاب «تاریخ فلسفه غرب» مسئله مهمی را درمورد غرب بیان و اعتراف عجیبی میکند.
او تاریخ غرب را به سه دوره تقسیم میکند:
1- دوره روم و یونان
2- دوره حاکمیت کلیسا که حدود هزار سال طول کشید.
3- دوره مدرن که از قرن چهارده، پانزده آغاز شد.
🔹عامل نظم در دوره روم و یونان زور بود. در دوره دوم آنچه عامل نظم شد، کلیسا بود. غرب مدرن مجددا دارد به طرف زور میرود و این علامت نابودی و هرج مرج است. ایشان میپذیرد که علم مدرن عامل نظم نیست؛ چون این علم مدرن فقط فن است و دیگر علم نیست.
🔹دوران کلیسا دوران فکر بود و دوره سوم فاقد فکر است و فقط زور دارد و می خواهد با همان نظم ایجاد کند و این افق نابودیست. وضعیت غرب جوریست که انتهای دوران مدرن خودش دیگر فکر ندارد. ایشان میگوید که اگر قرار است ما بمانیم باید برویم سراغ فکر.
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @oisc_majazi
📚مراسم رونمایی 12 اثر از آثار دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی به مناسبت هفته پژوهش
🔻با حضور ارزشمند :
🔹حضرت آیت الله محسن اراکی (عضو شواری عالی حوزه علمیه و مجلس خبرگان رهبری)
🔹دکتر ابوالحسن فیروزآبادی (دبیر شورای عالی و مدیر مرکز ملی فضای مجازی)
🕓 زمان پخش : چهارشنبه 23 آذرماه ساعت16
📲پخش از طریق کانال دفتر در ایتا و آپارات
https://www.aparat.com/oisc_majazi
https://eitaa.com/oisc_majazi
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @OISC_Majazi
🌱« #بسته_خبری 2️⃣»
🔸نشست "نقش ذات انگاری و ابزار انگاری فضای مجازی در حکمرانی"
🎙استاد: آیت الله قائم مقامی
🔺فضای مجازی یک پدیده کاملا تکنولوژیک است. این که فضای مجازی چیست به حصر عقلی، سه وجه دارد. تکنولوژی با حق و باطل چه نسبتی دارد؟
1- دیدگاه اول این است که نسبت به حق و باطل بینظر است.
2- نظر دیگر این است که این فقط ابزار نیست و سنخیت با فرهنگ غرب دارد.
3- دیدگاه سومی عکس این دیدگاه وجود دارد و متعقد است رسانه ذاتی دارد ولی ذاتش فرهنگ غرب نیست
🔺دیدگاه اول برای ما قابل استفاده نیست. ما نمیتوانیم دیدگاه اول را بپذیریم ونوعاً جذب دومی میشویم.
برای دیدگاه دوم مؤیداتی هست؛ مثلا اینکه غربیها بسیار استادانهتر از ابزار تکنولوژی که در فرهنگ ما وارد شده است استفاده میکنند. یا اینکه خیلی ماهرانه از طریق رسانه سینما استفاده میکنند و حرف خود را منتقل میکنند. از مؤیدات دیگر اینکه رسانه در خدمت باطل است این است که دیدیم در بلوای اخیر، رسانه چه نقشی ایفا کرد و چه هیاهویی درست کرد.
🔺بنده به نظر سوم اعتقاد دارم. بنابر شناختی که از غرب دارم اعتقادم این است که ذات فضای مجازی گونه ای است که متناسب با حق است و باطل به صورت عرضی از آن استفاده میکند.
در اینجا بحث حکمرانی و مدیریت مطرح میشود.
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @oisc_majazi
🌱« #بسته_خبری 3️⃣»
🔸نشست "نقش ذات انگاری و ابزار انگاری فضای مجازی در حکمرانی"
🎙استاد: آیت الله قائم مقامی
🔺دیدگاه سوم این است که ذات فضای مجازی گونهای است که متناسب با حق است و باطل به صورت عرضی از آن استفاده میکند.
🔺این شعار است و باید ببینیم چه کاری باید انجام دهیم تا عملیاتی شود؟
اینجا بحثی وجود دارد که مرحوم آوینی مطرح کردند. ایشون فرمودند در مواجهه با تکنولوژی، تکنولوژی مال شماست ولی سخت است. این که مال من است تا استفاده کنم دو حرف است. برخی معتقدند ما برویم از صفر شروع کنیم و چیز جدیدی درست کنیم. تعبیری که شهید آوینی دارد این است که این رسانه حجابی دارد. این برای حق است ولی حجابی دارد که باید خرق شود.
🔺تعبیر آوینی این است که خرق حجاب کنیم و فقط در یک صورت میشود خرق حجاب کرد؛ در صورتی که ارتباط ویژه با ولایت داشته باشید میشود میتوانید این حجاب را کنار بزنید.
🔺برای همین توصیه میشود هرکس میخواهد وارد این وادی شود اول ولایت خودش را اثبات کند و در جاذبه خدا قرار گرفته باشد، رفته رفته حجاب خرق میشود و حکمرانی حاصل میشود.
🔺اینکه در این حالت حتما باید زیرساختها دوباره درست شود یا نه، جای بحث دارد. چون هرکاری انجام دهیم آنها یک تکنولوژی جدید میآورند.
✅تکنولوژی را باید فتح کنیم.
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @oisc_majazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید |تاثیر معرفتشناسی خاص بر استنتاجات علمی
🔺معرفت شناسی خاص و عام چیست؟
🔸حجت الاسلام والمسلمین دکتر انبیائی؛ معرفتشناسی سایبری
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @oisc_majazi
🔻نشست علمی «نقش هوش مصنوعی در اجتهاد» برگزار شد.
🔵 نشست «کاربرد هوش مصنوعی در فرآیند اجتهاد» از سلسله نشستهای علمی پژوهشی «دین و حکمرانی اسلامی فضای مجازی» که به همت دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی به مناسبت هفته پژوهش برگزار شد
آیت الله احمد مبلغی، عضو مجلس خبرگان رهبری و استاد حوزه و دانشگاه که مهمان این نشست بودند در بخش ابتدایی سخنان خود با اشاره به تفاوتهای هوش مصنوعی و هوش انسانی در اجتهاد فرمودند: مدیریت هوش مصنوعی باید در ذیل دستگاه هوش انسانی باشد، مواضعی وجود دارد که مختص به هوش انسانی است که اصلا هوش مصنوعی نمیتواند ورود پیدا کند. فعالیتهای متعددی در اجتهاد مانند کشف عقلا و روابط آنها از فرآیندهای مختص ذهن مجتهد است و هوش مصنوعی میتواند همراه و کمکحال مجتهد در این قضیه باشد؛ و کشف کامل آن از ماشین برنمیآید.
📄گزارش خبری این نشست علمی را در سایت رسمی دفتر مطالعات اسلامی فضای مجازی بخوانید
➡️ https://b2n.ir/y58998
📸گزارش تصویری
➡️ https://b2n.ir/a12095
#گزارش_خبری
#گزارش_تصویری
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @OISC_Majazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید |راهکارهای ایجاد معرفتشناسی سایبری
🔸حجت الاسلام والمسلمین دکتر انبیائی؛ معرفتشناسی سایبری
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @oisc_majazi
هدایت شده از پژوهشگاه فضای مجازی (پردیس قم)
📚مراسم رونمایی 12 اثر از آثار دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی به مناسبت هفته پژوهش
🔻با حضور ارزشمند :
🔹حضرت آیت الله محسن اراکی (عضو شواری عالی حوزه علمیه و مجلس خبرگان رهبری)
🔹دکتر ابوالحسن فیروزآبادی (دبیر شورای عالی و مدیر مرکز ملی فضای مجازی)
🕓 زمان پخش : چهارشنبه 23 آذرماه ساعت16
📲پخش از طریق کانال دفتر در ایتا و آپارات
https://www.aparat.com/oisc_majazi
https://eitaa.com/oisc_majazi
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @OISC_Majazi
پژوهشگاه فضای مجازی (پردیس قم)
📚مراسم رونمایی 12 اثر از آثار دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی به مناسبت هفته پژوهش 🔻با حضور ار
📚به مناسبت هفته پژوهش، آیین رونمایی از ۱۲ عنوان کتاب از آثار «دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی» در حوزه های مختلف مطالعات اسلامی فضای مجازی برگزار می شود.
💠 عناوین این کتب، به شرح ذیل می باشد:
➖وضعیت شناسی پژوهشهای بازیهای رایانهای در ایران (با تمرکز بر پژوهشهای اسلامی)
➖وضعیت شناسی پژوهش های زنان و خانواده در فضای مجازی
➖الزامات قوت در فضای مجازی از دیدگاه اسلام
➖وضعیت شناسی پژوهشهای اسلامی رمزارزها در جهان
➖وضعیتشناسی پژوهشهای اسلامی فضای مجازی در ایران
➖گزارش کتاب «هشتگ اسلام»
➖سیاست توسعه عزت در فقه فضای مجازی
➖جرم انگاری از منظر فقهی با تأکید بر مسائل فضای مجازی
➖وضعیت شناسی پژوهشهای بازیهای رایانهای در جهان (با تمرکز بر پژوهشهای اسلامی)
➖تجری و انقیاد در چارچوب فقه نظام با تأکید بر مسائل فضای مجازی
➖وضعیتشناسی پژوهشهای اسلامی شبکههای اجتماعی در ایران
➖وضعیتشناسی پژوهشهای اسلامی بلاکچین در جهان
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @OISC_Majazi
♦️آیتالله؛ فاتحِ اندیشه
✍️مجتبی نیازی
«در گیرودار اینم که مادح خورشید مداح خود است یا خود ثنا گفتن من ترک ثناست.
چندکلمهای به مناسبت چندمین حضور حضرت آیتالله قائممقامی در دفتر مطالعاتِ اسلامی مرکز ملی فضای مجازی»
♦️إِنَّا فَتَحْنَا لَكَ فَتْحًا مُبِينًا؛ آیتالله همهش فتح است. تقلیل نظرات او به یک مشرب و مکتب فلسفی تمام نیست. او خود مکتب دارد؛ مکتب فتح؛ او همهچیز را فتح میبیند.حتی حضورش و حالات چهرهاش هم یادآور فتح است.قد رشید، لرزههایی به تنش هست که احتمالا عمق حکمت لرزه بهتنش انداخته نه پیری و میان سالی؛ احتمالا شوق لحظههای فتح بدنش را لرزانده نه کهن سالی. آن عصا؛ آن عمامه؛ آن عینک شبه روشنفکری؛ آن ریشهای سنتی. همه همه یادآور فتح است. فتح مبین.
♦️او در رابطه با سینما و فضای مجازی و رسانه نظریه واحدی دارد؛ نظریه فتح. سه نظر در رابطه با اینها وجود دارد: «یا ابزار است و سکولار؛ یا ذات مایل دارد و مایل به باطل؛ یا آنکه ذات مایل دارد و مایل به حق.»
نظرش به سومیست. میگوید کفار بدبخت اینهارا میسازند؛ زیرساختش را آماده میکنند و حقی برای حقوق مومنین اضافه میکنند؛ حق حاکمیت و حکمرانی بر این پدیدهها. او میگوید اصلا ابزار بلاغ ابزار اسلام است؛ يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ. بلغ هرچه حق است و پاک کن سیاهی و کدورت باطل را.
♦️متن کامل در لینک زیر
https://b2n.ir/x19388
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @OISC_Majazi
🔻ذاتِ فضای مجازی برای مسلمین است
آیت الله قائم مقامی با حضور در دفتر مطالعات فضای مجازی پیرو ذات مایل به حق فضای مجازی صحبت کردند؛ ایشان با اشاره به بخشی از کتاب راسل اشاره کردند: غرب در دوران جدید با عقلانیت ایجاد نظم نمیکند و دست به زور میزند؛ در فضای مجازی هم از این زور استفاده میکند؛ فضای مجازی صرفا یک ابزار نیست بلکه ذات مایل دارد؛ ذات مایل به حق. مومنین و اهل حق به زودی این بستر را فتح خواهند کرد.
📄گزارش خبری این نشست علمی را در سایت رسمی دفتر مطالعات اسلامی فضای مجازی بخوانید ⬇️
https://b2n.ir/r32123
📸گزارش تصویری
⬇️
https://b2n.ir/n86568
#گزارش_خبری
#گزارش_تصویری
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @OISC_Majazi
🔻راهی جز حکمرانی حکمی علوی نداریم
🔹حجتالاسلام اسلام خسروپناه باشرکت در نشست حکمرانی حکمی در فضای مجازی به اهمیت هوش مصنوعی اشاره کرد و افزود:
غرب با مبانی سکولار از طریق هوش مصنوعی افکار رو منحرف کرده است و برخی از شعارهای اغتشاشات اخیر حاصل این امر است. ما باید هوش مصنوعی براساس خرد و علم نافع ایجاد کنیم. تا بتوانیم به اعمال حکمرانی در فضای مجازی برسیم.
وی افزود: ما باید گفتمانسازی کنیم میان مردم و مسئولان؛ برخی از مسئولان فرهنگی هنوز ابعاد جنگ شناختی را درک نکردهاند.
📄گزارش خبری این نشست علمی را در سایت رسمی دفتر مطالعات اسلامی فضای مجازی بخوانید
➡️
https://b2n.ir/a06717
📸گزارش تصویری
➡️
https://b2n.ir/h62605
#گزارش_خبری
#گزارش_تصویری
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @OISC_Majazi
🔻 آمریکا به بهانه امنیت فضای مجازی به کشورهای مختلف فشار وارد میکند
🔵 حجت الاسلام دکتر چگینی، استاد حوزه و دانشگاه و کارشناس فضای مجازی در نشست «فرصتهای بین المللی حکمرانی اسلامی فضای مجازی» با اشاره به یک روایت تاریخی از سواستفاده آمریکایی در ماجرای قانون گذاری اینترنت گفت:
در زمانی که دولتها تأثیر اینترنت را متوجه شدند، بحث ایده حکمرانی اینترنت برای اولین بار مطرح شد که اولین نشست بین المللی تحت عنوان نشست بین المللی جامعه اطلاعاتی در سال 2003 میلادی در ژنو برگزار میشود، آنها در نشست دوم در تونس جمع شدند و قواعد پایهای را برای اینترنت قرار دادند، با وجود مصوبات؛ اما پیش نویسی که قرار است تصویب شود از قبل و توسط کشورهای ذی نفوذ و بیشتر توسط آمریکا تصویب شدهاند و اصلاً کشورها درکی نداشتند که میخواهند درباره چه چیزی رأی بدهند.
📄گزارش خبری این نشست علمی را در سایت رسمی دفتر مطالعات اسلامی فضای مجازی بخوانید
➡️
https://b2n.ir/x81872
#گزارش_خبری
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @OISC_Majazi
🔻مراسم رونمایی از ۱۲اثر پژوهشی دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی با حضور حضرت آیتالله اراکی و آقای دکتر فیروزآبادی برگزار شد
♦️در بخش ابتدایی دکتر فیروزآبادی ضمن تقدیر زحمات و فعالیت های دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی عرضه داشت: در دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی، ما از تعدادی از فضلای حوزه برای تولید مطالب و مباحث فقهی و دینی فضای مجازی بهره می گیریم و مسائلی که در حوزه فقهی مرتبط با فضای مجازی می باشد از روشنگری آنان استفاده می کنیم
در ادامه
♦️حضرت آیت الله اراکی با تشکر از زحمات مرکز ملی فضای مجازی ابراز داشت: دشمنان انقلاب اسلامی میخواهند فضای مجازی ما را فضای ظلمانی کنند و مسئولین فضای مجازی ما باید از داشتههای کشور و نخبگان در این زمینه استفاده کنند و فضای مجازی کشور را از دچار شدن در ظلمت و تاریکی نجات دهند.
📄گزارش خبری این مراسم را در سایت رسمی دفتر مطالعات اسلامی فضای مجازی بخوانید
➡️
https://yun.ir/tflfc6
📸گزارش تصویری
➡️
https://b2n.ir/j40765
#گزارش_خبری
#گزارش_تصویری
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @OISC_Majazi
🔻طبق قاعده نفی سبیل باید حکمرانی کفار در فضای مجازی را کنار بزنیم
♦️آیت الله رفعتی نائینی، استاد درس خارج حوزه علمیه قم باحضور در نشست «حکمرانی اسلامی فضای مجازی» بر ضرورت مسئله حکمرانی فضای مجازی تاکید کرد و افزود:
اگر ما حکمرانی اسلامی فضای مجازی را نداشته باشیم، اجازه دادهایم که دشمن و کفار بر روی ما حکومت داشته باشند؛ اما طبق قاعده نفی سبیل، بایستی حکمرانی کفار را رد کنیم. هوش مصنوعی در ترور شهید فخری زاده استفاده شد که نشان میدهد ما وارد آینده شدهایم که مسأله حکمرانی فضای مجازی حتی بخشی از کف میدان را تحت تأثیر قرار داده، هر کشوری که برای حکمرانی فضای مجازی برنامه ریزی نکند، مغلوب حکمرانی فضای مجازی کشورهای دیگر خواهد بود.
📄گزارش خبری این نشست علمی را در سایت رسمی دفتر مطالعات اسلامی فضای مجازی بخوانید
➡️
https://b2n.ir/g24219
#گزارش_خبری
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @OISC_Majazi
⬇️بازتاب رسانه ای گسترده مراسم رونمایی 12 اثر پژوهشی دفتر مطالعات اسلامی فضای مجازی در خبرگزاری های مطرح و برخی از سایت های خبری
➖باشگاه خبرنگاران جوان
🌐https://www.yjc.news/fa/news/8307816
➖ خبرگزاری صدا و سیما
🌐https://www.iribnews.ir/fa/news/3673847/
➖خبرگزاری مهر
🌐http://www.mehrnews.com/amp/5654605
🌐https://www.mehrnews.com/news/5654558/
➖خبرگزاری ایسنا
🌐www.isna.ir/amp/1401092315474/
➖خبرگزاری ایرنا
🌐www.irna.ir/amp/84969480/
➖ خبرگزاری حوزه
🌐https://www.hawzahnews.com/photo/1058922/
🌐https://www.hawzahnews.com/news/1058956/
🌐https://www.hawzahnews.com/news/1058958/
➖خبرگزاری رسا
🌐https://rasanews.ir/fa/news/725725/
🌐https://rasanews.ir/fa/news/725734/
🌐https://rasanews.ir/fa/news/725745/
➖خبرگزاری دفاع مقدس . پیش خبر
🌐https://defapress.ir/fa/news/561116
➖خبرگزاری ابنا. پیش خبر
🌐https://fa.abna24.com/story/1330270
➖جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
🌐https://jameehmodarresin.org/18042/
➖اعتماد آنلاین
🌐yun.ir/rddb4e
➖انتخاب
🌐https://www.entekhab.ir/fa/news/706940/
🌐https://www.entekhab.ir/fa/news/706938/
➖دنیای اقتصاد
🌐yun.ir/2r7q9g
➖آفتاب نیوز
🌐https://aftabnews.ir/fa/news/813689/
➖قرن نو
🌐https://qarneno.ir/news/246778
➖گرداب
🌐https://gerdab.ir/fa/news/34476/
➖جماران
🌐yun.ir/ptri47
➖ایونا (کارگر ایرانی)
🌐yun.ir/n08rp5
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @OISC_Majazi