eitaa logo
پژوهشگاه فضای مجازی (پردیس قم)
2.7هزار دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
250 ویدیو
77 فایل
پژوهشگاه فضای مجازی _ پردیس قم ارتباط با ادمین : @QomCsri_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🌱« 1️⃣» 🔸نشست "نقش ذات انگاری و ابزار انگاری فضای مجازی در حکمرانی" 🎙استاد: آیت الله قائم مقامی 🔻قبل از بحث در مورد اینترنت در مورد غرب صحبت میکنم. 🔹راسل شخصیتی است که علی الظاهر ارتباطی با دین و خدا ندارد و بسیار اخلاق گراست. اینکه خودش غربی است و تعلق خاطر به دنیای جدید و مدرن دارد، در ابتدای کتاب «تاریخ فلسفه غرب» مسئله مهمی را درمورد غرب بیان و اعتراف عجیبی می‌کند. او تاریخ غرب را به سه دوره تقسیم می‌کند: 1- دوره روم و یونان 2- دوره حاکمیت کلیسا که حدود هزار سال طول کشید. 3- دوره مدرن که از قرن چهارده، پانزده آغاز شد. 🔹عامل نظم در دوره روم و یونان زور بود. در دوره دوم آنچه عامل نظم شد، کلیسا بود. غرب مدرن مجددا دارد به طرف زور می‌رود و این علامت نابودی و هرج مرج است. ایشان می‌پذیرد که علم مدرن عامل نظم نیست؛ چون این علم مدرن فقط فن است و دیگر علم نیست. 🔹دوران کلیسا دوران فکر بود و دوره سوم فاقد فکر است و فقط زور دارد و می خواهد با همان نظم ایجاد کند و این افق نابودیست. وضعیت غرب جوریست که انتهای دوران مدرن خودش دیگر فکر ندارد. ایشان می‌گوید که اگر قرار است ما بمانیم باید برویم سراغ فکر. 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @oisc_majazi
📚مراسم رونمایی 12 اثر از آثار دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی به مناسبت هفته پژوهش 🔻با حضور ارزشمند : 🔹حضرت آیت الله محسن اراکی (عضو شواری عالی حوزه علمیه و مجلس خبرگان رهبری) 🔹دکتر ابوالحسن فیروزآبادی (دبیر شورای عالی و مدیر مرکز ملی فضای مجازی) 🕓 زمان پخش : چهارشنبه 23 آذرماه ساعت16 📲پخش از طریق کانال دفتر در ایتا و آپارات https://www.aparat.com/oisc_majazi https://eitaa.com/oisc_majazi 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
🌱« 2️⃣» 🔸نشست "نقش ذات انگاری و ابزار انگاری فضای مجازی در حکمرانی" 🎙استاد: آیت الله قائم مقامی 🔺فضای مجازی یک پدیده کاملا تکنولوژیک است. این که فضای مجازی چیست به حصر عقلی، سه وجه دارد. تکنولوژی با حق و باطل چه نسبتی دارد؟ 1- دیدگاه اول این است که نسبت به حق و باطل بی‌نظر است. 2- نظر دیگر این است که این فقط ابزار نیست و سنخیت با فرهنگ غرب دارد. 3- دیدگاه سومی عکس این دیدگاه وجود دارد و متعقد است رسانه ذاتی دارد ولی ذاتش فرهنگ غرب نیست 🔺دیدگاه اول برای ما قابل استفاده نیست. ما نمی‌توانیم دیدگاه اول را بپذیریم ونوعاً جذب دومی می‌شویم. برای دیدگاه دوم مؤیداتی هست؛ مثلا اینکه غربی‌ها بسیار استادانه‌تر از ابزار تکنولوژی که در فرهنگ ما وارد شده است استفاده می‌کنند. یا اینکه خیلی ماهرانه از طریق رسانه سینما استفاده می‌کنند و حرف خود را منتقل می‌کنند. از مؤیدات دیگر اینکه رسانه در خدمت باطل است این است که دیدیم در بلوای اخیر، رسانه چه نقشی ایفا کرد و چه هیاهویی درست کرد. 🔺بنده به نظر سوم اعتقاد دارم. بنابر شناختی که از غرب دارم اعتقادم این است که ذات فضای مجازی گونه ای است که متناسب با حق است و باطل به صورت عرضی از آن استفاده می‌کند. در اینجا بحث حکمرانی و مدیریت مطرح می‌شود. 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @oisc_majazi
🌱« 3️⃣» 🔸نشست "نقش ذات انگاری و ابزار انگاری فضای مجازی در حکمرانی" 🎙استاد: آیت الله قائم مقامی 🔺دیدگاه سوم این است که ذات فضای مجازی گونه‌ای است که متناسب با حق است و باطل به صورت عرضی از آن استفاده می‌کند. 🔺این شعار است و باید ببینیم چه کاری باید انجام دهیم تا عملیاتی شود؟ اینجا بحثی وجود دارد که مرحوم آوینی مطرح کردند. ایشون فرمودند در مواجهه با تکنولوژی، تکنولوژی مال شماست ولی سخت است. این که مال من است تا استفاده کنم دو حرف است. برخی معتقدند ما برویم از صفر شروع کنیم و چیز جدیدی درست کنیم. تعبیری که شهید آوینی دارد این است که این رسانه حجابی دارد. این برای حق است ولی حجابی دارد که باید خرق شود. 🔺تعبیر آوینی این است که خرق حجاب کنیم و فقط در یک صورت می‌شود خرق حجاب کرد؛ در صورتی که ارتباط ویژه با ولایت داشته باشید می‌شود می‌توانید این حجاب را کنار بزنید. 🔺برای همین توصیه می‌شود هرکس می‌خواهد وارد این وادی شود اول ولایت خودش را اثبات کند و در جاذبه خدا قرار گرفته باشد، رفته رفته حجاب خرق می‌شود و حکمرانی حاصل می‌شود. 🔺اینکه در این حالت حتما باید زیرساخت‌ها دوباره درست شود یا نه، جای بحث دارد. چون هرکاری انجام دهیم آن‌ها یک تکنولوژی جدید می‌آورند. ✅تکنولوژی را باید فتح کنیم. 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @oisc_majazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید |تاثیر معرفت‌شناسی خاص بر استنتاجات علمی 🔺معرفت شناسی خاص و عام چیست؟ 🔸حجت الاسلام والمسلمین دکتر انبیائی؛ معرفت‌شناسی سایبری 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @oisc_majazi
🔻نشست علمی «نقش هوش مصنوعی در اجتهاد» برگزار شد. 🔵 نشست «کاربرد هوش مصنوعی در فرآیند اجتهاد» از سلسله نشست‌های علمی پژوهشی «دین و حکمرانی اسلامی فضای مجازی» که به همت دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی به مناسبت هفته پژوهش برگزار شد آیت الله احمد مبلغی، عضو مجلس خبرگان رهبری و استاد حوزه و دانشگاه که مهمان این نشست بودند در بخش ابتدایی سخنان خود با اشاره به تفاوت‌های هوش مصنوعی و هوش انسانی در اجتهاد فرمودند: مدیریت هوش مصنوعی باید در ذیل دستگاه هوش انسانی باشد، مواضعی وجود دارد که مختص به هوش انسانی است که اصلا هوش مصنوعی نمی‌تواند ورود پیدا کند. فعالیت‌های متعددی در اجتهاد مانند کشف عقلا و روابط آن‌ها از فرآیندهای مختص ذهن مجتهد است و هوش مصنوعی می‌تواند همراه و کمک‌حال مجتهد در این قضیه باشد؛ و کشف کامل آن از ماشین برنمی‌آید. 📄گزارش خبری این نشست علمی را در سایت رسمی دفتر مطالعات اسلامی فضای مجازی بخوانید ➡️ https://b2n.ir/y58998 📸گزارش تصویری ➡️ https://b2n.ir/a12095 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید |راهکارهای ایجاد معرفت‌شناسی سایبری 🔸حجت الاسلام والمسلمین دکتر انبیائی؛ معرفت‌شناسی سایبری 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @oisc_majazi
📚مراسم رونمایی 12 اثر از آثار دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی به مناسبت هفته پژوهش 🔻با حضور ارزشمند : 🔹حضرت آیت الله محسن اراکی (عضو شواری عالی حوزه علمیه و مجلس خبرگان رهبری) 🔹دکتر ابوالحسن فیروزآبادی (دبیر شورای عالی و مدیر مرکز ملی فضای مجازی) 🕓 زمان پخش : چهارشنبه 23 آذرماه ساعت16 📲پخش از طریق کانال دفتر در ایتا و آپارات https://www.aparat.com/oisc_majazi https://eitaa.com/oisc_majazi 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
پژوهشگاه فضای مجازی (پردیس قم)
📚مراسم رونمایی 12 اثر از آثار دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی به مناسبت هفته پژوهش 🔻با حضور ار
📚به مناسبت هفته پژوهش، آیین رونمایی از ۱۲ عنوان کتاب از آثار «دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی» در حوزه های مختلف مطالعات اسلامی فضای مجازی برگزار می شود. 💠 عناوین این کتب، به شرح ذیل می باشد:وضعیت شناسی پژوهش‌های بازی‌های رایانه‌ای در ایران (با تمرکز بر پژوهش‌های اسلامی) ➖وضعیت شناسی پژوهش های زنان و خانواده در فضای مجازیالزامات قوت در فضای مجازی از دیدگاه اسلام وضعیت شناسی پژوهش‌های اسلامی رمزارزها در جهانوضعیت‌شناسی پژوهش‌های اسلامی فضای مجازی در ایرانگزارش کتاب «هشتگ اسلام»سیاست توسعه عزت در فقه فضای مجازی جرم انگاری از منظر فقهی با تأکید بر مسائل فضای مجازیوضعیت شناسی پژوهش‌های بازی‌های رایانه‌ای در جهان (با تمرکز بر پژوهش‌های اسلامی) ➖تجری و انقیاد در چارچوب فقه نظام با تأکید بر مسائل فضای مجازیوضعیت‌شناسی پژوهش‌های اسلامی شبکه‌های اجتماعی در ایران وضعیت‌شناسی پژوهش‌های اسلامی بلاک‌چین در جهان 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
♦️آیت‌الله؛ فاتحِ اندیشه ✍️مجتبی نیازی «در گیرودار اینم که مادح خورشید مداح خود است یا خود ثنا گفتن من ترک ثناست. چندکلمه‌ای به مناسبت چندمین حضور حضرت آیت‌الله قائم‌مقامی در دفتر مطالعاتِ اسلامی مرکز ملی فضای مجازی» ♦️إِنَّا فَتَحْنَا لَكَ فَتْحًا مُبِينًا؛ آیت‌الله همه‌ش فتح است. تقلیل نظرات او به یک مشرب و مکتب فلسفی تمام نیست. او خود مکتب دارد؛ مکتب فتح؛ او همه‌چیز را فتح می‌بیند.حتی حضورش و حالات چهره‌اش هم یادآور فتح است.قد رشید، لرز‌ه‌هایی به تنش هست که احتمالا عمق حکمت لرزه به‌تنش انداخته نه پیری و میان سالی؛ احتمالا شوق لحظه‌های فتح بدنش را لرزانده نه کهن سالی. آن عصا؛ آن عمامه؛ آن عینک شبه روشنفکری؛ آن ریش‌های سنتی. همه همه یاد‌آور فتح است. فتح مبین. ♦️او در رابطه با سینما و فضای مجازی و رسانه نظریه واحدی دارد؛ نظریه فتح. سه نظر در رابطه با این‌ها وجود دارد: «یا ابزار است و سکولار؛ یا ذات مایل دارد و مایل به باطل؛ یا آن‌که ذات مایل دارد و مایل به حق.» نظرش به سومی‌ست. می‌گوید کفار بدبخت این‌هارا می‌سازند؛ زیرساخت‌ش را آماده می‌کنند و حقی برای حقوق مومنین اضافه می‌کنند؛ حق حاکمیت و حکمرانی بر این پدیده‌ها. او می‌گوید اصلا ابزار بلاغ ابزار اسلام است؛ يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ. بلغ هرچه حق است و پاک کن سیاهی‌ و کدورت باطل را. ♦️متن کامل در لینک زیر https://b2n.ir/x19388 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
🔻ذاتِ فضای مجازی برای مسلمین است آیت الله قائم مقامی با حضور در دفتر مطالعات فضای مجازی پیرو ذات مایل به حق فضای مجازی صحبت کردند؛ ایشان با اشاره به بخشی از کتاب راسل اشاره کردند: غرب در دوران جدید با عقلانیت ایجاد نظم نمیکند و دست به زور میزند؛ در فضای مجازی هم از این زور استفاده میکند؛ فضای مجازی صرفا یک ابزار نیست بلکه ذات مایل دارد؛ ذات مایل به حق. مومنین و اهل حق به زودی این بستر را فتح خواهند کرد. 📄گزارش خبری این نشست علمی را در سایت رسمی دفتر مطالعات اسلامی فضای مجازی بخوانید ⬇️ https://b2n.ir/r32123 📸گزارش تصویری ⬇️ https://b2n.ir/n86568 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
🔻راهی جز حکمرانی حکمی علوی نداریم 🔹حجت‌الاسلام اسلام خسروپناه باشرکت در نشست حکمرانی حکمی در فضای مجازی به اهمیت هوش مصنوعی اشاره کرد و افزود: غرب با مبانی سکولار از طریق هوش مصنوعی افکار رو منحرف کرده است و برخی از شعارهای اغتشاشات اخیر حاصل این امر است. ما باید هوش مصنوعی براساس خرد و علم نافع ایجاد کنیم. تا بتوانیم به اعمال حکمرانی در فضای مجازی برسیم. وی افزود: ما باید گفتمان‌سازی کنیم میان مردم و مسئولان؛ برخی از مسئولان فرهنگی هنوز ابعاد جنگ شناختی را درک نکرده‌اند. 📄گزارش خبری این نشست علمی را در سایت رسمی دفتر مطالعات اسلامی فضای مجازی بخوانید ➡️ https://b2n.ir/a06717 📸گزارش تصویری ➡️ https://b2n.ir/h62605 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
🔻 آمریکا به بهانه امنیت فضای مجازی به کشورهای مختلف فشار وارد می‌کند 🔵 حجت الاسلام دکتر چگینی، استاد حوزه و دانشگاه و کارشناس فضای مجازی در نشست «فرصت‌های بین المللی حکمرانی اسلامی فضای مجازی» با اشاره به یک روایت تاریخی از سواستفاده آمریکایی در ماجرای قانون گذاری اینترنت گفت: در زمانی که دولت‌ها تأثیر اینترنت را متوجه شدند، بحث ایده حکمرانی اینترنت برای اولین بار مطرح شد که اولین نشست بین المللی تحت عنوان نشست بین المللی جامعه اطلاعاتی در سال 2003 میلادی در ژنو برگزار می‌شود، آن‌ها در نشست دوم در تونس جمع شدند و قواعد پایه‌ای را برای اینترنت قرار دادند، با وجود مصوبات؛ اما پیش نویسی که قرار است تصویب شود از قبل و توسط کشورهای ذی نفوذ و بیشتر توسط آمریکا تصویب شده‌اند و اصلاً کشورها درکی نداشتند که می‌خواهند درباره چه چیزی رأی بدهند. 📄گزارش خبری این نشست علمی را در سایت رسمی دفتر مطالعات اسلامی فضای مجازی بخوانید ➡️ https://b2n.ir/x81872 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
🔻مراسم رونمایی از ۱۲اثر پژوهشی دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی با حضور حضرت آیت‌الله اراکی و آقای دکتر فیروزآبادی برگزار شد ♦️در بخش ابتدایی دکتر فیروزآبادی ضمن تقدیر زحمات و فعالیت های دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی عرضه داشت: در دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی، ما از تعدادی از فضلای حوزه برای تولید مطالب و مباحث فقهی و دینی فضای مجازی بهره می گیریم و مسائلی که در حوزه فقهی مرتبط با فضای مجازی می باشد از روشنگری آنان استفاده می کنیم در ادامه ♦️حضرت آیت الله اراکی با تشکر از زحمات مرکز ملی فضای مجازی ابراز داشت: دشمنان انقلاب اسلامی می‌خواهند فضای مجازی ما را فضای ظلمانی کنند و مسئولین فضای مجازی ما باید از داشته‌های کشور و نخبگان در این زمینه استفاده کنند و فضای مجازی کشور را از دچار شدن در ظلمت و تاریکی نجات دهند. 📄گزارش خبری این مراسم را در سایت رسمی دفتر مطالعات اسلامی فضای مجازی بخوانید ➡️ https://yun.ir/tflfc6 📸گزارش تصویری ➡️ https://b2n.ir/j40765 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
🔻طبق قاعده نفی سبیل باید حکمرانی کفار در فضای مجازی را کنار بزنیم ♦️آیت الله رفعتی نائینی، استاد درس خارج حوزه علمیه قم باحضور در نشست «حکمرانی اسلامی فضای مجازی» بر ضرورت مسئله حکمرانی فضای مجازی تاکید کرد و افزود: اگر ما حکمرانی اسلامی فضای مجازی را نداشته باشیم، اجازه داده‌ایم که دشمن و کفار بر روی ما حکومت داشته باشند؛ اما طبق قاعده نفی سبیل، بایستی حکمرانی کفار را رد کنیم. هوش مصنوعی در ترور شهید فخری زاده استفاده شد که نشان می‌دهد ما وارد آینده شده‌ایم که مسأله حکمرانی فضای مجازی حتی بخشی از کف میدان را تحت تأثیر قرار داده، هر کشوری که برای حکمرانی فضای مجازی برنامه ریزی نکند، مغلوب حکمرانی فضای مجازی کشورهای دیگر خواهد بود. 📄گزارش خبری این نشست علمی را در سایت رسمی دفتر مطالعات اسلامی فضای مجازی بخوانید ➡️ https://b2n.ir/g24219 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
⬇️بازتاب رسانه ای گسترده مراسم رونمایی 12 اثر پژوهشی دفتر مطالعات اسلامی فضای مجازی در خبرگزاری های مطرح و برخی از سایت های خبری ➖باشگاه خبرنگاران جوان 🌐https://www.yjc.news/fa/news/8307816 ➖ خبرگزاری صدا و سیما 🌐https://www.iribnews.ir/fa/news/3673847/ ➖خبرگزاری مهر 🌐http://www.mehrnews.com/amp/5654605 🌐https://www.mehrnews.com/news/5654558/ ➖خبرگزاری ایسنا 🌐www.isna.ir/amp/1401092315474/ ➖خبرگزاری ایرنا 🌐www.irna.ir/amp/84969480/ ➖ خبرگزاری حوزه 🌐https://www.hawzahnews.com/photo/1058922/ 🌐https://www.hawzahnews.com/news/1058956/ 🌐https://www.hawzahnews.com/news/1058958/ ➖خبرگزاری رسا 🌐https://rasanews.ir/fa/news/725725/ 🌐https://rasanews.ir/fa/news/725734/ 🌐https://rasanews.ir/fa/news/725745/ ➖خبرگزاری دفاع مقدس . پیش خبر 🌐https://defapress.ir/fa/news/561116 ➖خبرگزاری ابنا. پیش خبر 🌐https://fa.abna24.com/story/1330270 ➖جامعه مدرسین حوزه علمیه قم 🌐https://jameehmodarresin.org/18042/ ➖اعتماد آنلاین 🌐yun.ir/rddb4e ➖انتخاب 🌐https://www.entekhab.ir/fa/news/706940/ 🌐https://www.entekhab.ir/fa/news/706938/ ➖دنیای اقتصاد 🌐yun.ir/2r7q9g ➖آفتاب نیوز 🌐https://aftabnews.ir/fa/news/813689/ ➖قرن نو 🌐https://qarneno.ir/news/246778 ➖گرداب 🌐https://gerdab.ir/fa/news/34476/ ➖جماران 🌐yun.ir/ptri47ایونا (کارگر ایرانی) 🌐yun.ir/n08rp5 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
رادیکال سازی در شبکه های اجتماعی.pdf
317.4K
"فقه شبکه‎ های اجتماعی" 📚📚 ⏪ با عنوان «جستاری بر پدیده رادیکال سازی در شبکه‎های اجتماعی از منظر فقه و حقوق اسلامی» (قالب پیشنهادی: ) 👈 برای آشنایی با و سؤالات فرعی موضوع پیشنهادی، فایل را مطالعه کنید! 👈 واحد پژوهش دفتر مطالعات اسلامی فضای مجازی، از انجام پژوهش های پیشنهادی توسط پژوهشگران محترم، حمایت علمی، مادی و معنوی بعمل می آورد. ☑️ تهیه شده در میز " " دفتر مطالعات اسلامی فضای مجازی 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
💢 3️⃣2️⃣ استارتاپ نور؛ مروج سبک زندگی اسلامی (بخش دوم) 🔰 عزائری یمین (Izzairi Yamin)، اهل مالزی و یکی از بنیانگذاران این برنامه گفت که پس از دیدن بسیاری از کاربران برنامه‌های اسلامی رایگان که مجبور به تماشای تبلیغات ۱۰ ثانیه‌ای‌ (در اپلیکیشن‌های دیگر) شده بودند، وی تصمیم گرفت تا یک برنامه را بدون هیچ گونه تبلیغات وقفه‌ای طراحی کند. 🔹عزائری با دانستن اینکه ورود محصولات جدید به بازار به پول زیادی نیاز دارد، تصمیم گرفت از یک سلبریتی استفاده کند که هم تأثیرگذار و هم کارآفرین است. 📍 برنامه The Noor حاوی برنامه‌های تناسب اندام مانند کالری‌سوزی، ضربان قلب و محاسبه‌گر دقایق فعالیت است که غیر مسلمانان هم می‌توانند از آنها استفاده کنند. 🔸 با توجه به نفوذ نیلوفا، استقبال آنلاین بسیار زیاد بوده است. تعداد دانلودها در سه روز اول پس از راه‌اندازی آن افزایش یافت. با توجه به دانلودهای متعدد در خارج از کشور، سازندگان برنامه از آنچه که به دست می‌آورد مطمئن هستند. 📌 اگرچه برخی از کاربران آلمانی یا استرالیایی طرفداران نیلوفا هستند، این برنامه بیشتر به صورت دهان به دهان شناخته و معروف شده است. ✍️ همچنین این برنامه کاربردی با جذب مشارکت‌های مردمی کارهای خیر را نیز انجام می‌دهد. منبع: https://b2n.ir/s73190 🌐 تهیه شده در واحد 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
🔰بررسی آخرین تحولات علمی پژوهشی «اسلام و فضای مجازی» در راستای تقویت سیاست‌گذاری مبتنی بر دین در کانال‌های رسمی «دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی» ⬇️دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی را دنبال کنید. 🔻 رسمی 🌐 https://islamic.majazi.ir/ 🔻کانال 🌐 https://eitaa.com/oisc_majazi 🔻کانال 🌐 https://ble.ir/oisc_majazi 🔻کانال 🌐 https://rubika.ir/oisc_majazi 🔻کانال 🌐https://splus.ir/oisc_majazi 🔻کانال 🌐 https://www.aparat.com/oisc_majazi 🔻گروه مطالعات اسلامی فضای مجازی 🌐 https://eitaa.com/joinchat/848691226C9d880671d0 👆به ما بپیوندید 👆
💠عنوان پایان‌نامه: قضايا أسرية في وسایل التواصل الاجتماعی (دراسة فقهية مقارنة بالقانون القطری) مسائل خانواده در شبکه‌های اجتماعی (بررسی فقهی مقارن با قانون قطر) ✍️ نویسنده: حصة عبد الهادی الفهيدة 📆 سال انتشار: كليّة الشريعة والدراسات الإسلامية جامعة قطر، 2018 🗒 تعداد صفحات: 201 (بخش نخست) 🔰 این پایان‌نامه در قالب یک مقدمه و دو فصل نگاشته شده است: (1) مسائل خانوادگی درباره ازدواج و طلاق ازطریق شبکه‌های اجتماعی؛ (2) مسائل ارتباط خانواده با شبکه‌های اجتماعی. 🔻 هدف نویسنده از نگارش این اثر، بررسی تأثیر این تحولات در روابط بین پدر و مادر با فرزندان، روابط خانوادگی، ازدواج و طلاق است. 🔹 در فصل اول، نگارنده به احکام شرعی ازدواج و طلاق ازطریق شبکه‌های اجتماعی می‌پردازد. صحبت کردن زن و مرد نامحرم در شبکه‌های اجتماعی در صورت نیاز جایز است. 🔸 آشنایی و صحبت ‌کردن زن و مرد نامحرم بدون دلیل، مکروه است. مستند این فتوا، مکروه ‌بودن سلام ‌کردن به زن جوان است. 📍 وی در ادامه به چگونگی اجرای عقد نکاح و نیز طلاق در شبکه‌های اجتماعی اشاره می کند و شرایط آن را برمی‌شمارد. ✍️البته شاهد گرفتن بر طلاق ازطریق شبکه‌های اجتماعی ضروری است؛ چون ممکن است زوج آن را انکار کند و ممکن است بر مخفی کردن و انکار طلاق مسائلی حرام مترتّب شود. 🌐 تهیه شده در واحد 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
🔻مرگ دولت - ملت از تبعات واگذاری حکمرانی به پلتفرم‌‌ها 🔰 حجت‌الاسلام مهدی زاده، کارشناس فضای مجازی و پژوهشگر رسانه در نشست «اصول و راهبردشناسی حکمرانی سکویی» از سلسله نشست‌های علمی پژوهشی «دین و حکمرانی اسلامی فضای مجازی» که به همت دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی به مناسبت هفته پژوهش برگزار شد، گفت: از تبعات مهم واگذاری حکمرانی به پلتفرم‌‌ها مرگ دولت - ملت است و نمی‌تواند مستقلاً بر توسعه مدیریت کند. 📄گزارش خبری این نشست علمی را در سایت رسمی دفتر مطالعات اسلامی فضای مجازی بخوانید ➡️ yun.ir/3ntjs3 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
🔹خیر در فضای مجازی با هدایت کثرات به سمت وحدت‌های برتر رقم خواهد خورد 🔸حجت الاسلام امینی نژاد، استاد حوزه و دانشگاه و استاد فلسفه در نشست «فضای مجازی، خیر یا شر» از سلسله نشست‌های علمی پژوهشی «دین و حکمرانی اسلامی فضای مجازی» که به همت دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی به مناسبت هفته پژوهش برگزار شد، گفت: امام خمینی حقیقت تمدن غرب را تمدن وهمی می‌داند، اینکه فرمودند آمریکا شیطان بزرگ است، این بر اساس دستگاه حکمی امام خمینی(ره) است و شیطان مظهر وهم است؛ غلبه تمدنی غرب، سیطره این لایه‌های انسانی است و انبیاء آمده‌اند ما را به سمت وحدت سوق بدهند که اساس جنس و قدرت وجودی فضای مجازی بسیار متفاوت است که کلید اصلی آن این است که ما باید به سمت هدایت کثرات به سوی وحدت‌های برتر گام برداریم تا بتوانیم خیر را رقم بزنیم. 📄گزارش خبری این نشست علمی را در سایت رسمی دفتر مطالعات اسلامی فضای مجازی بخوانید ➡️ yun.ir/fz8sme 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
🟠 اگر (متا) جواب ندهد مقدمه ای برای مجوز قانونی انسداد اینستاگرام است. 🔰اظهارات و گفتگوی مهم دکتر فیروزآبادی دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی درباره فیلترینگ اینستاگرام با روزنامه هفت صبح این گفتگو را در لینک زیر بخوانید: https://b2n.ir/z52642 yun.ir/iag4l3 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
📚معرفی آثار رونمایی شده در 📗کتاب جرم انگاری از منظر فقهی با تاکید بر مسائل فضای مجازی ✒️نویسنده این اثر درباب ضرورت مجازات و اهمیت آن برای حفظ ارزش ها اشاره میکند و علت تالیف این اثر را این طور توضیح می دهد: هیچ جامعه‌ای نمیتواند بدون حفظ ارزشها دوام یابد و یکی از مهمترین ابزارهای حفظ ارزش ها، اعمال مجازات برای کسانی است که این ارزشها را نقض می‌کنند. اما هر تخلفی را نمیتوان جرم انگاشت و آن را مجازات کرد. مسئله این پژوهش آن است که از منظر فقهی، چه معیاری برای جرم انگاری رفتارها وجود دارد؟ در این پژوهش ،این مسئله در چارچوب فقه نظام انجام گردیده و سه مسئله دارای اقتضای مجازات تلقی شده‌اند: نقض شدن شریعت، نقض شدن حق، و نقض شدن مصالح عالی شرعی در برابر این مقتضی، موانعی نیز وجود دارد و قواعدی نیز از جمله سایق های جرم انگاری شمرده میشوند که در متن این اثر بررسی شده اند. 🌱عناوین فصول این کتاب عبارتند از: ➖سیاست معصیت زدایی از منظر فقهی ➖قواعد جرم انگاری ➖قاعده نقض شدن حق اقتضای مجازات دارد ➖قاعده نقض شدن مصالح عالیه اقتضای مجازات دارد ➖موانع و سایق های جرم انگاری 🍃این اثر در پاییز سال 1401 توسط دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی در 54 صفحه به زیور طبع آراسته شد. ✍️نویسنده: ابوالحسن حسنی 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
🔴 متاورس ۷.۶ میلیارد دلار به اقتصاد عربستان کمک می‌کند 🔰 سهم متاورس در اقتصاد کشورهای شورای همکاری خلیج فارس تا سال ۲۰۳۰ می‌تواند حدود ۱۵ میلیارد دلار در سال باشد. 🔹 به نقل از ایندیپندنت، علاوه بر عربستان سعودی، کسب‌وکار اینترنتی سه‌بعدی می‌تواند تا پایان این دهه تقریبا ۳.۳ میلیارد دلار نیز به اقتصاد امارات متحده عربی کمک کند. افزون بر این، پیش‌بینی می‌شود که سهم این فناوری نوظهور در اقتصاد قطر و کویت نیز تا سال ۲۰۳۰، به ترتیب به حدود ۱.۶ میلیارد دلار و یک میلیارد دلار برسد. 🔸 شرکت «استراتژی و میدل‌ایست» (Strategy & Middle East) در گزارش تخصصی خود افزود که سهم متاورس در اقتصاد کشورهای شورای همکاری خلیج فارس تا سال ۲۰۳۰ می‌تواند حدود ۱۵ میلیارد دلار در سال باشد. در این میان، متاورس می‌تواند ۸۰۰ میلیون دلار به اقتصاد کویت کمک کند، و سهم بحرین حدود ۴۰۰ میلیارد دلار خواهد بود. ✍️ در ژوییه نیز دبی رسما اعلام کرد که تصمیم دارد فعالیت‌های اقتصادی مربوط به متاورس را گسترش دهد. هدف این راهبرد، افزودن چهار میلیارد دلار به اقتصاد و ایجاد ۴۰ هزار شغل جدید در پنج سال آینده، اعلام شد. منبع: ایندیپندنت https://b2n.ir/p40447 🌐 تهیه شده در واحد 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi